Vinterdäck Model Y?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

trinitrond
Inlägg: 10
Blev medlem: 06 sep 2021 18:59

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av trinitrond »

Högst är väl relativt, både Continental och Goodyear ligger på 73, ser endast Pirelli och Hankook ner mot 69 och 71 db, db skalan är logaritmisk så 3db är en rätt stor skillnad men 1-2 db är på marginalen.
Däremot är LM005 ända däcket som har A rating på våt asfalt, om 1db är priset så tar jag den
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av AGCF »

FYI har vi nu beställt 100 uppsättningar av 9,5x19" Razor. De kommer levereras vecka 46 enligt vår Italienska leverantör. Dock skulle jag säga vecka 48 av erfarenhet ;)
Bild
https://www.thenewaero.com/sv/product/t ... 9-smoothy/
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
RickS
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 25 okt 2019 22:13

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av RickS »

Är det någon som har koll på när Teslas "egna" vinterhjul till MY dyker upp i butiken?
2021 Modell Y LR AWD
2019 Modell 3 LR AWD (Bytt mot MY)
2017 Volvo XC70 AWD (Såld)
2007 Jaguar XJR X300 -95 (Såld)
2009 Volvo 940 -95(?) (Bortskänkt)
1999 Volvo 740 -90(?) (Skrotad)
1988 Volvo 240 -80(?) (Såld)
1977 VW 1302 -71 (Skrotad)
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av tesla newbie »

Svaret jag fick från min advisor är att de kommer komma inför vintersäsongen, men han visste inte exakt när.
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av dbar »

Efter mycket velande blev det Goodyear UltraGrip Performance +

Bra prestanda överlag, relativt bra komfort. Men inte så våldsamt dyra som Michelin Pilot Alpin 5 som kändes bäst och tystast på pappret. Pilot alpin skulle kostat ca 4600kr/st i mina dimensioner :o

Medans UltraGrip ”bara” kostar 3250kr/st
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
Johan_YJ7
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 02 aug 2021 13:27

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Johan_YJ7 »

dbar skrev:
Efter mycket velande blev det Goodyear UltraGrip Performance +

Bra prestanda överlag, relativt bra komfort. Men inte så våldsamt dyra som Michelin Pilot Alpin 5 som kändes bäst och tystast på pappret. Pilot alpin skulle kostat ca 4600kr/st i mina dimensioner :o

Medans UltraGrip ”bara” kostar 3250kr/st

Jag beställde igår Michelin Pilot Alpin 5 av min lokala däckfirma, 3625kr/däck "färdigt på bilen" dvs på mina orginal 20 Induction. (255/40/R20)
Har du större än orginal/255 på vinterdäcken? Ja det har du ja... 8-)
MYP 2023 MCR/Vit Lev 21/6
Såld MYLR 2021 Vit/Svart 20"
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av dbar »

Johan_YJ7 skrev:
dbar skrev:
Efter mycket velande blev det Goodyear UltraGrip Performance +

Bra prestanda överlag, relativt bra komfort. Men inte så våldsamt dyra som Michelin Pilot Alpin 5 som kändes bäst och tystast på pappret. Pilot alpin skulle kostat ca 4600kr/st i mina dimensioner :o

Medans UltraGrip ”bara” kostar 3250kr/st

Jag beställde igår Michelin Pilot Alpin 5 av min lokala däckfirma, 3625kr/däck "färdigt på bilen" dvs på mina orginal 20 Induction. (255/40/R20)
Har du större än orginal/255 på vinterdäcken? Ja det har du ja... 8-)
Ja, har 255/35/R21 8-)
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av lakke »

Ni som bor i norr. Kör ni dubb eller dubbfritt?

Alltid kört dubb förut men funderar på köpa dubbfritt nu. Dålig koll på hur bra dubbfritt verkligen är här uppe då jag aldrig kört det riktigt. Rädd jag ska nöta all dubb då foten kan va rätt tung ibland :lol:
Model Y performance
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Bjelke »

lakke skrev:
Ni som bor i norr. Kör ni dubb eller dubbfritt?

Alltid kört dubb förut men funderar på köpa dubbfritt nu. Dålig koll på hur bra dubbfritt verkligen är här uppe då jag aldrig kört det riktigt. Rädd jag ska nöta all dubb då foten kan va rätt tung ibland :lol:
Bor man som oss i Hälsingland så får man tyvärr räkna med extremt halt före väldigt många dagar per säsong
så jag har nästan alltid kört med dubbat (efter att ha provat dubbfritt på ett par av mina första
bilar för länge sedan med mindre roligt resultat).
När jag köpte min första Tesla så testade jag dubbfritt igen vintern 2015 och tänkte ”aldrig i helv…te igen din idiot” för
det var skrämmande dåligt (och då är ändå en model S riktigt bra på vintern egentligen) :twisted:
Sedan köpte jag 2018 en fyrhjulsdriven S75D (min första var bakhjulsdriven) och tänkte ända att nu så borde det väl
gå bättre…. Fy fan vad jag ångrade det beslut och redan i januari samma vinter så köpte jag dubbat till den också
(jag hade då kvar den första också) och det var magiskt skönt eftersom jag har 8-9 mil till jobbet liksom.
Längre söderut funkar det enligt dom flesta bättre med dubbfritt och även längre norrut verkar det som (där har
man mer rejäl vinter och bara några få dagar med extremt halt väglag).
Nu är jag svinnöjd även om det är jobbigt när det är typ underkylt regn såklart men man överlever resan iaf även om
den tar jäkligt lång tid ändå så kommer man iaf inte fram totalt utmattad efter nästan 3 timmar mardröm typ… (med
dubbat kan det ta typ dubbla tiden också men ansträngningen är inte lika stor ändå).
Kör man in däcken som man ska så verkar dubben numera sitta kvar sjukt bra :) på en uppsättning lyckades
jag bara hitta ett par dubbar som lossnat när däcken började bli slut (typ 2500-3000 mil eller nåt liknande) även
fast jag gasar på lite ibland även på vintern :)
Nu har jag landat i Continental som är skapligt tysta och verkar hålla länge (och känns väldigt stabila) och
har det på båda bilarna (den första är numera utbytt mot en SP100DL) efter att ha tröttnat på Nokia och Michelin…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Vinterdäck Model Y?

Inlägg av themax »

Bjelke skrev:
Bor man som oss i Hälsingland så får man tyvärr räkna med extremt halt före väldigt många dagar per säsong
Och jag som kör otroligt mycket i just Hälsingland har inte haft dubbdäck sedan jag bodde i Ljusdal på 80-talet, då på en Saab 900. Men så är jag gammal yrkeschaufför också som vet vilken betydelse en lätt gasfot och extra marginaler har vid dåligt väglag och tycker det är ok.

Min förra däckhandlare sa att hans åsikt var att dubbdäck bara behövs i Stockholm. Folk kör som idioter och plogningen kan vara minst sagt usel. Jag håller med honom, men skulle för den skull inte köpa dubbdäck ändå.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av tesla newbie »

RickS skrev:
Är det någon som har koll på när Teslas "egna" vinterhjul till MY dyker upp i butiken?
Gick in till SC i Segeltorp och beställde vinterhjul istället. Det gick alldeles utmärkt. Vet inte om de någonsin kommer komma till Teslas shop.
Användarvisningsbild
RickS
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 25 okt 2019 22:13

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av RickS »

tesla newbie skrev:
RickS skrev:
Är det någon som har koll på när Teslas "egna" vinterhjul till MY dyker upp i butiken?
Gick in till SC i Segeltorp och beställde vinterhjul istället. Det gick alldeles utmärkt. Vet inte om de någonsin kommer komma till Teslas shop.
Tack för tipset! Har just gjort samma sak.
/RS
2021 Modell Y LR AWD
2019 Modell 3 LR AWD (Bytt mot MY)
2017 Volvo XC70 AWD (Såld)
2007 Jaguar XJR X300 -95 (Såld)
2009 Volvo 940 -95(?) (Bortskänkt)
1999 Volvo 740 -90(?) (Skrotad)
1988 Volvo 240 -80(?) (Såld)
1977 VW 1302 -71 (Skrotad)
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Crappy »

Ni som beställt vinterdäck- Kan ni lägga upp en länk till era.
Jag är djävligt rädd för att göra fel
Tack
Användarvisningsbild
YankeeDude
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 aug 2021 19:48

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av YankeeDude »

ville9 skrev:
Jag får med Gemini 19” (dvs original) till min Model Y.

Dock planerar jag lacka dessa svarta.
Har fått ett pris på 4000kr för detta, känns överkomligt.
Berätta mer, gärna med bild. :!:
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av A76 »

Någon kunnig som vet om det går att få
på 245:or på Geminifälgarna? Goodyear UltraGrip Ice 2 verkar inte finnas i standarddimensionen som är på sommardäcken..
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av mikebike »

A76 skrev:
Någon kunnig som vet om det går att få
på 245:or på Geminifälgarna? Goodyear UltraGrip Ice 2 verkar inte finnas i standarddimensionen som är på sommardäcken..
Jag räknar med att köra med 18" och 235 mm = billigare däck.

Jag har de däcken på min M3 och jag är nöjd med dem.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av A76 »

Wow, har du lyckats göra om 19” Gemini till 18”, det var inte dåligt :D

Ledsen för sarkasmen men underförstått så vill jag använda originalfälgarna till vinterdäck inte byta till andra fälgar för vinterdäck..
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av mikebike »

A76 skrev:
Wow, har du lyckats göra om 19” Gemini till 18”, det var inte dåligt :D

Ledsen för sarkasmen men underförstått så vill jag använda originalfälgarna till vinterdäck inte byta till andra fälgar för vinterdäck..
Jo, jag förstår det, och på min M3 har jag samma fälgar för vinter- och sommardäck.
Till MY måste jag köpa en omgång fälgar och däck, och då känns det som en bättre idé att köpa 18" fälgar och däck för vinterbruk och låta originalhjulen vara som de är.
Då får jag förhoppningsvis billigare och bekvämare däck av en modell jag har goda erfarenheter av. Samt något mindre risk att kantstöta fälgarna.

Skall du köra med Gemini får du antagligen välja andra däck i 255 mm bredd. Smalare däck ser nog (ännu) underligare ut. Generellt hos Tesla ser fälgarna ut att vara bredare än däcken.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av 12man »

A76 skrev:
Någon kunnig som vet om det går att få
på 245:or på Geminifälgarna? Goodyear UltraGrip Ice 2 verkar inte finnas i standarddimensionen som är på sommardäcken..
De verkar vara en 9,5" fälg och då är 245 tveksamt, 255->275 ev 285 optimalt
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av A76 »

12man skrev:
A76 skrev:
Någon kunnig som vet om det går att få
på 245:or på Geminifälgarna? Goodyear UltraGrip Ice 2 verkar inte finnas i standarddimensionen som är på sommardäcken..
De verkar vara en 9,5" fälg och då är 245 tveksamt, 255->275 ev 285 optimalt
Ok, då får jag nog fundera på en annan lösning..
Synd att de ska välja så extremt breda fälgar..
Elin_Musk
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 jul 2021 14:17

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Elin_Musk »

Har precis beställt en Y utan vinterdäck då jag tyckte att 24k verkade helt vansinnigt. Kanske är helt fel men…

Nån som har tips på fälg plus däck som är prisvärt. Gärna på en mindre fälg typ 19” (eller går det t.o.m. att ha 18”?).

Tack!
Användarvisningsbild
J_F
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 dec 2019 22:45

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av J_F »

Elin_Musk skrev:
Har precis beställt en Y utan vinterdäck då jag tyckte att 24k verkade helt vansinnigt. Kanske är helt fel men…

Nån som har tips på fälg plus däck som är prisvärt. Gärna på en mindre fälg typ 19” (eller går det t.o.m. att ha 18”?).

Tack!
Om det vore 24.000, men priset jag ser vid nybeställning är 29.900 kr... Eller har jag missat ett smartare alternativ?

För egen del väntar jag en Model Y i slutet av året och överväger beställa vinterhjul på ABS Wheels https://www.abswheels.se/, med montering på deras verkstad i Arlandastad. Jag tänker mig att kunna boka en tid i direkt anslutning till att jag hämtat ut bilen, med lite framförhållning. Har någon här prövat ett sådant upplägg, eller bara ABS Wheels i allmänhet?
Användarvisningsbild
Smygisen
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 05 jul 2021 20:17

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Smygisen »

Elin_Musk skrev:
Har precis beställt en Y utan vinterdäck då jag tyckte att 24k verkade helt vansinnigt. Kanske är helt fel men…

Nån som har tips på fälg plus däck som är prisvärt. Gärna på en mindre fälg typ 19” (eller går det t.o.m. att ha 18”?).

Tack!
18" ska passa. Det tänkte jag satsa på som storlek på vinterfälgarna. På sommar velar jag mellan 18 & 19 tummare. Jag vill ha så bekväm åktur och så lång räckvidd som möjligt. Så 18 är onekligen lockande.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av mikebike »

Elin_Musk skrev:
Har precis beställt en Y utan vinterdäck då jag tyckte att 24k verkade helt vansinnigt. Kanske är helt fel men…

Nån som har tips på fälg plus däck som är prisvärt. Gärna på en mindre fälg typ 19” (eller går det t.o.m. att ha 18”?).

Tack!
Däckvaruhuset har 18" fälg som passar och klarar vikten.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
poochaty
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 sep 2021 18:47
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/lukasz60602

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av poochaty »

Smygisen skrev:
Elin_Musk skrev:
Har precis beställt en Y utan vinterdäck då jag tyckte att 24k verkade helt vansinnigt. Kanske är helt fel men…

Nån som har tips på fälg plus däck som är prisvärt. Gärna på en mindre fälg typ 19” (eller går det t.o.m. att ha 18”?).

Tack!
18" ska passa. Det tänkte jag satsa på som storlek på vinterfälgarna. På sommar velar jag mellan 18 & 19 tummare. Jag vill ha så bekväm åktur och så lång räckvidd som möjligt. Så 18 är onekligen lockande.
Jag ville också ha 18''.
I så fall 255x50/18. Mycket begränsat val om det gäller däck och framförallt fälg. Tänk att du måste ha fälg 9.5 bredd!
Model Y LR + dragkrok
Skriv svar