Vinterdäck Model Y?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av A76 »

Är det någon som vet minsta tillåtna belastningsindex för däck till MY? Googlar jag hittar jag det inte, skall stå på registreringsbeviset del 1 men där hittar jag bara däckdimensionen.. Eller så är jag blind 8-)
Användarvisningsbild
Smygisen
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 05 jul 2021 20:17

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Smygisen »

A76 skrev:
Är det någon som vet minsta tillåtna belastningsindex för däck till MY? Googlar jag hittar jag det inte, skall stå på registreringsbeviset del 1 men där hittar jag bara däckdimensionen.. Eller så är jag blind 8-)
Det är väl totalvikt du syftar på gissar jag.
Tesla Model Y kräver iaf 750kg kapacitet på varje fälg, om det är samma för däcken skulle det ge belastningsindex 98 gissar jag.
Däremot så är nästan alla däck för SUV klassade på 104, så jag skulle inte gå under det.
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av A76 »

Hmm, 102 XL? Hade varit bra om det räckt..
Såg på tjejens ID4 att den har belastningsindex 100 bara på sina sommardäck original..
Användarvisningsbild
Smygisen
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 05 jul 2021 20:17

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Smygisen »

A76 skrev:
Hmm, 102 XL? Hade varit bra om det räckt..
Såg på tjejens ID4 att den har belastningsindex 100 bara på sina sommardäck original..
102 fungerar säkert, jag får förslag på 100 när jag söker däck på vissa sidor.
TeslaG
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 apr 2019 08:13

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av TeslaG »

Hankook icept evo2 har jag precis beställt och ska kränga på dem på Geminifälgarna. De var tysta och verkar vara hyfsade i förhållande till pris (sett till recensioner av användare på nätet). Kommer jag bli besviken på de däcken om jag bor i Stockholm och kör till fjällen någon gång tror ni? Någon med erfarenhet?
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Lessmog »

TeslaG skrev:
Hankook icept evo2 har jag precis beställt och ska kränga på dem på Geminifälgarna. De var tysta och verkar vara hyfsade i förhållande till pris (sett till recensioner av användare på nätet). Kommer jag bli besviken på de däcken om jag bor i Stockholm och kör till fjällen någon gång tror ni? Någon med erfarenhet?
Är Hankook icept evo2 dubbade? Brukar själv trafikera Hornsgatan ibland ... :)
TeslaG
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 apr 2019 08:13

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av TeslaG »

Lessmog skrev:
TeslaG skrev:
Hankook icept evo2 har jag precis beställt och ska kränga på dem på Geminifälgarna. De var tysta och verkar vara hyfsade i förhållande till pris (sett till recensioner av användare på nätet). Kommer jag bli besviken på de däcken om jag bor i Stockholm och kör till fjällen någon gång tror ni? Någon med erfarenhet?
Är Hankook icept evo2 dubbade? Brukar själv trafikera Hornsgatan ibland ... :)
Nej det är friktionsdäck
Fredrik1976
Inlägg: 12
Blev medlem: 05 okt 2021 21:02

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Fredrik1976 »

Elin_Musk skrev:
Har precis beställt en Y utan vinterdäck då jag tyckte att 24k verkade helt vansinnigt. Kanske är helt fel men…

Nån som har tips på fälg plus däck som är prisvärt. Gärna på en mindre fälg typ 19” (eller går det t.o.m. att ha 18”?).

Tack!
Hur har det gått för dig? jag funderar också på att köpa mindre däck till vintern, hittade du något som passade i fälg och däckväg?

Mvh
Fredrik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av mikebike »

Här är en MY med 18" vinterhjul:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
markuskallander
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 10 okt 2021 11:31

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av markuskallander »

Fick höra från Tesla att däckhandlare bara kommer rekommendera hjul som bilen är "reggad och typad" med, dvs inte 18"-vinterhjul. Vad innebär detta egentligen? Bör man undvika 18" då? Gäller försäkringar även om man väljer 18"?

Mvh
Markus
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av taliz »

Bilar är ju ”helhetsgodkända” sedan rätt många år nu. Dvs rent tekniskt får man bara ha de dimensioner som står uppgivna AFAIK.
I teorin skulle det kunna ge problem på besiktning och ev. vid en olycka, men i praktiken ska det nog mycket till för det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av mikebike »

taliz skrev:
Bilar är ju ”helhetsgodkända” sedan rätt många år nu. Dvs rent tekniskt får man bara ha de dimensioner som står uppgivna AFAIK.
I teorin skulle det kunna ge problem på besiktning och ev. vid en olycka, men i praktiken ska det nog mycket till för det.
Hjulen är undantagna helbilsgodkännandet.
Screenshot_20210923-114746_Chrome.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av taliz »

mikebike skrev:
taliz skrev:
Bilar är ju ”helhetsgodkända” sedan rätt många år nu. Dvs rent tekniskt får man bara ha de dimensioner som står uppgivna AFAIK.
I teorin skulle det kunna ge problem på besiktning och ev. vid en olycka, men i praktiken ska det nog mycket till för det.
Hjulen är undantagna helbilsgodkännandet.
Screenshot_20210923-114746_Chrome.jpg
Bra info, tack. Vad betyder "samma typ" tro?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av mikebike »

taliz skrev:
mikebike skrev:
taliz skrev:
Bilar är ju ”helhetsgodkända” sedan rätt många år nu. Dvs rent tekniskt får man bara ha de dimensioner som står uppgivna AFAIK.
I teorin skulle det kunna ge problem på besiktning och ev. vid en olycka, men i praktiken ska det nog mycket till för det.
Hjulen är undantagna helbilsgodkännandet.
Screenshot_20210923-114746_Chrome.jpg
Bra info, tack. Vad betyder "samma typ" tro?
De skall funka på bilen helt enkelt. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av 12man »

Samma typ, sommar/ vinter/ dubbat får ej blandas
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Patrik_Json
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 14 okt 2021 19:51

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Patrik_Json »

Hej

Ny här!
Ska snart lägga beställning på en MY LR med 20" Induction och hoppas på att få den innan årskiftet.
Men detta med vinterhjul, 29,9 tkr för 19" är ju sanslöst dyrt! Man får ju ganska feta 20" dubbfria för ca 24 tusen på nätet. Förstår inte prissättningen från Tesla riktigt.
Jag tänkte göra som nån här skrev, beställa på ABS Wheels och få monterat i Arlandastad.
Jag vill ha svarta fälgar ju =)
Användarvisningsbild
frippz
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 nov 2020 08:42
Ort: Nånstans i Skåne
Kontakt:

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av frippz »

Jag var precis på SC Malmö och plockade upp mina 19" Gemini på dubbade Nokian. Det är himla märkligt dock. Jag fick ringa till dem och höra vad tusan storyn med vinterdäck till MY var. Fick till svar att de hade ingen info om när de skulle få in vinterdäck, men att jag kunde få lägga en beställning så skulle vi "hålla tummarna" för att de kom innan vinterväglaget i Skåne. :D

En vecka senare ringer de (idag alltså ) och meddelar att de finns nu att hämta. Snabbare ryck än väntat, må jag säga. :shock:

Jag måste dock påpeka att jag är lite missnöjd med vad man fick för sina 30 lakan. De kommer inte med några aerokåpor (jaja, jag hade kanske tagit av dem ändå och köpt navkapselpaketet). Tycker att det var lite grejen med Gemini och de kunde gott ha följt med för de slantarna. Typiskt att navkapselpaketet är slut i lager just nu! :D
“Remember, when you are dead, you do not know you are dead. It is only painful for others.
The same applies when you are stupid.”


Ricky Gervais
Användarvisningsbild
lduns
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 sep 2021 18:26
Ort: Hudiksvall

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av lduns »

Vill bara nämna mina first impressions av mina nya vinterhjul.
Köpte Hakka R3 på Hudik Däck (i Hudiksvall alltså) med originaldimension, dvs 19" 255/45. Detta på inrådan av däckgubben som tidigare jobbade på Euromaster i Göteorg och fixat Teslahjulen...
Däcken krängdes om på orginalfälgarna.

Med endast fyra (4) mil på dem är mitt intryck att de går både mjukare och tystare(!) än sommarhjulen!
Ett annat ljud i hastigheterna ca 30-40 km/h, men inte högre.
Betydligt tystare än sommarhjulen i +100 km/h efter E4.

Hakka-hjulen är inte EV variant (i alla fall inte märkta med det)
Sommarhjulen är märkta med EV och har skumgummit på insidan.

Däckgubben berättade att dB-märkningen på däcken är uppmätta utanför bilen, dvs inte i kupén.
Däck låter helt enkelt olika på olika bilar, så det finns ingen mening/möjlighet att mäta med kupéljudet.

(Då inväntar vi inköp av nya fälgar till sommarhjulen. Förslag?)
Min första Tesla blev en Model Y
teslaponken
Inlägg: 405
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av teslaponken »

Hej!

Tänkte beställa Nokian med 19'' fälgar, men de verkar ha slut på sensorer (TPMS BLE). Ska monteras på bilen om 3v.

Hur får jag tag på rätt sensorer? Kommer behöva köpa dessa själv och leverera till däckhandlaren :P
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
Användarvisningsbild
Patrik_Json
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 14 okt 2021 19:51

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Patrik_Json »

Kod: Markera allt

[quote="teslaponken"]Hej!

Tänkte beställa Nokian med 19'' fälgar, men de verkar ha slut på sensorer (TPMS BLE). Ska monteras på bilen om 3v.

Hur får jag tag på rätt sensorer? Kommer behöva köpa dessa själv och leverera till däckhandlaren :P[/quote]
Dessa är slut i hela Europa, leverans tidigast dec/jan. Jag har försökt beställa själv men ingen respons...
Jag kommer köra utan första säsongen, sen får man eftermontera. Inte så mkt att göra.
teslaponken
Inlägg: 405
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av teslaponken »

Patrik_Json skrev:

Kod: Markera allt

[quote="teslaponken"]Hej!

Tänkte beställa Nokian med 19'' fälgar, men de verkar ha slut på sensorer (TPMS BLE). Ska monteras på bilen om 3v.

Hur får jag tag på rätt sensorer? Kommer behöva köpa dessa själv och leverera till däckhandlaren :P[/quote]
Dessa är slut i hela Europa, leverans tidigast dec/jan. Jag har försökt beställa själv men ingen respons...
Jag kommer köra utan första säsongen, sen får man eftermontera. Inte så mkt att göra.
Aj! Tack.

Då får man helt enkelt leva med varningslampan?
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
Användarvisningsbild
Patrik_Json
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 14 okt 2021 19:51

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Patrik_Json »

teslaponken skrev:
Patrik_Json skrev:

Kod: Markera allt

[quote="teslaponken"]Hej!

Tänkte beställa Nokian med 19'' fälgar, men de verkar ha slut på sensorer (TPMS BLE). Ska monteras på bilen om 3v.

Hur får jag tag på rätt sensorer? Kommer behöva köpa dessa själv och leverera till däckhandlaren :P[/quote]
Dessa är slut i hela Europa, leverans tidigast dec/jan. Jag har försökt beställa själv men ingen respons...
Jag kommer köra utan första säsongen, sen får man eftermontera. Inte så mkt att göra.
Aj! Tack.

Då får man helt enkelt leva med varningslampan?
Ja, det är en liten ikon som visas i bilden p åskärmen om jag förstått det rätt.
Jag skriker till om jag får tag i sensorer.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av Lessmog »

Tipsar om en annan tråd, gällande däcksensorer:
viewtopic.php?f=53&t=27235
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av stefan007 »

lduns skrev:
Vill bara nämna mina first impressions av mina nya vinterhjul.
Köpte Hakka R3 på Hudik Däck (i Hudiksvall alltså) med originaldimension, dvs 19" 255/45. Detta på inrådan av däckgubben som tidigare jobbade på Euromaster i Göteorg och fixat Teslahjulen...
Däcken krängdes om på orginalfälgarna.

Med endast fyra (4) mil på dem är mitt intryck att de går både mjukare och tystare(!) än sommarhjulen!
Ett annat ljud i hastigheterna ca 30-40 km/h, men inte högre.
Betydligt tystare än sommarhjulen i +100 km/h efter E4.
Hämtade min Model Y igår. På med vinterdäcken direkt vilket gjorde att jag inte kände på bilen med sommardäck.
Jag tycker att bilen känns orolig på vägen med Hakka R3 SUV. Får sitta och korrigera hela tiden i filen och med AP igång beter den sig likadant.
Min Model S och Model 3 har aldrig haft dessa symtom men har alltid kört med centraleuropeiska däck.
Med bristen på sensorer så blev jag tvungen att välja Teslas alternativ.... (Euromaster i Sisjön lämnade bilen med 3,5 bar på vänster sida och 3,0 på höger..nu har jag 3,0 på alla fyra men samma problem)
Vet ju att R3 är svampiga men svajandet är för jobbigt att leva med hela vintern.
Har andra samma problem blir det nya däck men är jag ensam blir det att kontakta Tesla.
Användarvisningsbild
lduns
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 sep 2021 18:26
Ort: Hudiksvall

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av lduns »

stefan007 skrev:
lduns skrev:
Vill bara nämna mina first impressions av mina nya vinterhjul.
Köpte Hakka R3 på Hudik Däck (i Hudiksvall alltså) med originaldimension, dvs 19" 255/45. Detta på inrådan av däckgubben som tidigare jobbade på Euromaster i Göteorg och fixat Teslahjulen...
Däcken krängdes om på orginalfälgarna.

Med endast fyra (4) mil på dem är mitt intryck att de går både mjukare och tystare(!) än sommarhjulen!
Ett annat ljud i hastigheterna ca 30-40 km/h, men inte högre.
Betydligt tystare än sommarhjulen i +100 km/h efter E4.
Hämtade min Model Y igår. På med vinterdäcken direkt vilket gjorde att jag inte kände på bilen med sommardäck.
Jag tycker att bilen känns orolig på vägen med Hakka R3 SUV. Får sitta och korrigera hela tiden i filen och med AP igång beter den sig likadant.
Min Model S och Model 3 har aldrig haft dessa symtom men har alltid kört med centraleuropeiska däck.
Med bristen på sensorer så blev jag tvungen att välja Teslas alternativ.... (Euromaster i Sisjön lämnade bilen med 3,5 bar på vänster sida och 3,0 på höger..nu har jag 3,0 på alla fyra men samma problem)
Vet ju att R3 är svampiga men svajandet är för jobbigt att leva med hela vintern.
Har andra samma problem blir det nya däck men är jag ensam blir det att kontakta Tesla.
Kortsvarar. Jag upplever fortfarande att däcken är bra. Nu några hundra mil senare, dvs däcken är inkörda... Orolig tycker jag bilen var med sommardäcken också. Jämfört men min förra bil - BMW 520d Touring. Då menar jag orolig = "studsig". Kanske en av de svagare egenskaperna på denna bil?
Min första Tesla blev en Model Y
Skriv svar