lduns skrev:Vill bara nämna mina first impressions av mina nya vinterhjul.
Köpte Hakka R3 på Hudik Däck (i Hudiksvall alltså) med originaldimension, dvs 19" 255/45. Detta på inrådan av däckgubben som tidigare jobbade på Euromaster i Göteorg och fixat Teslahjulen...
Däcken krängdes om på orginalfälgarna.
Med endast fyra (4) mil på dem är mitt intryck att de går både mjukare och tystare(!) än sommarhjulen!
Ett annat ljud i hastigheterna ca 30-40 km/h, men inte högre.
Betydligt tystare än sommarhjulen i +100 km/h efter E4.
Hämtade min Model Y igår. På med vinterdäcken direkt vilket gjorde att jag inte kände på bilen med sommardäck.
Jag tycker att bilen känns orolig på vägen med Hakka R3 SUV. Får sitta och korrigera hela tiden i filen och med AP igång beter den sig likadant.
Min Model S och Model 3 har aldrig haft dessa symtom men har alltid kört med centraleuropeiska däck.
Med bristen på sensorer så blev jag tvungen att välja Teslas alternativ.... (Euromaster i Sisjön lämnade bilen med 3,5 bar på vänster sida och 3,0 på höger..nu har jag 3,0 på alla fyra men samma problem)
Vet ju att R3 är svampiga men svajandet är för jobbigt att leva med hela vintern.
Har andra samma problem blir det nya däck men är jag ensam blir det att kontakta Tesla.