Hur är model Y att köra?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Wheaaa
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 aug 2021 12:47

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Wheaaa »

Jag har inte hört något ljud vid accelaration som jag stört mig på i min nya Y, kanske är döv :roll:
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av BrooklynS »

Är det nu inte bara det vinande som hörs vid förvärmning?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Jjonas »

Force-Walker skrev:
Osäker på om detta tagits upp tidigare i tråden, men det har ju ryktats om luftfjädring ett tag.

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... rs-manual/

Kan väl hoppas det kommer i årsmodel 2022. Omöjligt är det ju inte :)
Hoppas verkligen på det, luftfjädring och kanske lite högre dragvikt på Berlinbilen skulle sitta fint! 2000 kg skulle knappast vara ett problem för chassi och drivlina.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av LarsL »

Jjonas skrev:
Force-Walker skrev:
Osäker på om detta tagits upp tidigare i tråden, men det har ju ryktats om luftfjädring ett tag.

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... rs-manual/

Kan väl hoppas det kommer i årsmodel 2022. Omöjligt är det ju inte :)
Hoppas verkligen på det, luftfjädring och kanske lite högre dragvikt på Berlinbilen skulle sitta fint! 2000 kg skulle knappast vara ett problem för chassi och drivlina.
Om luftfjädringen har komfortläge ingen mening med luftfjädring om det inte går att justera den. Då blir det som på Model S förr i tiden.
Användarvisningsbild
MY2021
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 sep 2021 21:05

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av MY2021 »

Hej,

Hämtade ut min MY LR med 20 tums induktionshjul i förra veckan. Har hunnit köra några turer. Växlade från BMW 520 X-drive så jag saknar referenser från andra Teslor utöver att ha provkört S och X. Har innan det kört både Audi och Toyota med blandade erfarenheter.

Ljud i kupén - likvärdigt tidigare BMW. Jag skulle vilja att det var skillnad och tystare. Köper eftermarknadstätning för att förbättra.

Fjädring - något hård i stadstrafik och vid stötigare förhållande. Motorväg ok. Ingen jätteskillnad mot BMW:n.

Acceleration - ett enda stort leende.

Kurvtagning - Bilen sitter som limmad i backen.

Lastutrymme - lika bra eller bättre än BMWs kombi. Ser fram emot fjällturer i bilen.

Interiören - clean, stilren och annorlunda än mina bilerfarenheter från fossilbilar. Älskar enkelheten och att slippa alla knappar. Verkar inte ha kvalitetsproblem som de amerikanska från Fremont. Känns gedigen.

Körglädje - för min egen del känns det som att kliva in i framtiden och litet grann som att köra ett rymdskepp. Jag älskar det.

Exteriören - Den är snyggare i verkligheten än på bild. Men den är väl kanske att betrakta som ”fulsnygg”.

Jag ångrar inte köpet.

/J
Användarvisningsbild
Grovsnus
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 14 maj 2018 21:59
Ort: Sandviken

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Grovsnus »

MY2021 skrev:
Hej,

Hämtade ut min MY LR med 20 tums induktionshjul i förra veckan. Har hunnit köra några turer. Växlade från BMW 520 X-drive så jag saknar referenser från andra Teslor utöver att ha provkört S och X. Har innan det kört både Audi och Toyota med blandade erfarenheter.

Ljud i kupén - likvärdigt tidigare BMW. Jag skulle vilja att det var skillnad och tystare. Köper eftermarknadstätning för att förbättra.

Fjädring - något hård i stadstrafik och vid stötigare förhållande. Motorväg ok. Ingen jätteskillnad mot BMW:n.

Acceleration - ett enda stort leende.

Kurvtagning - Bilen sitter som limmad i backen.

Lastutrymme - lika bra eller bättre än BMWs kombi. Ser fram emot fjällturer i bilen.


Interiören - clean, stilren och annorlunda än mina bilerfarenheter från fossilbilar. Älskar enkelheten och att slippa alla knappar. Verkar inte ha kvalitetsproblem som de amerikanska från Fremont. Känns gedigen.

Körglädje - för min egen del känns det som att kliva in i framtiden och litet grann som att köra ett rymdskepp. Jag älskar det.

Exteriören - Den är snyggare i verkligheten än på bild. Men den är väl kanske att betrakta som ”fulsnygg”.

Jag ångrar inte köpet.

/J
Grattis till bilen!
Tesla Model P3D röd med vit inredning!
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Jjonas »

LarsL skrev:
Jjonas skrev:
Force-Walker skrev:
Osäker på om detta tagits upp tidigare i tråden, men det har ju ryktats om luftfjädring ett tag.

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... rs-manual/

Kan väl hoppas det kommer i årsmodel 2022. Omöjligt är det ju inte :)
Hoppas verkligen på det, luftfjädring och kanske lite högre dragvikt på Berlinbilen skulle sitta fint! 2000 kg skulle knappast vara ett problem för chassi och drivlina.
Om luftfjädringen har komfortläge ingen mening med luftfjädring om det inte går att justera den. Då blir det som på Model S förr i tiden.
Tycker att det har stor betydelse om bilen får en bekvämare och mer progressiv chassisättning. Dessutom automatiskt nivåreglering som bonus. Oslagbart med släp och varierande last.
.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
Frettoo
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 24 apr 2016 10:00
Ort: Stockholm

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Frettoo »

Plats för det mesta

Tänkte avrapportera packning av bil inför vår första långtur med Y.

Fyra stora weekend-bags á 50L och en större ryggsäck 30L bokstavligt talat försvann i frunken och lådan under golvet bak. Det finns gott om plats kvar.

Så allt en familj på 4 med stor hund behöver för 4 dagars resa får plats utan att en pinal syns eller behöver ta plats i kupén eller bakluckan.

Tittat på takbox tidigare men man undrar ju om det verkligen behövs.
MY P 2023 Vit/Svart beställd 18 maj 23
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Dexter86 »

Tror inte problemet i dessa bilarna är få plats ytmässigt, utan mer viktmässigt, speciellt om man ska ha med sig lite barnvagn osv o nån vuxen till på det samt ytterligare nått barn..springer iväg fort i kg
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av OfarligTesla »

Nu har jag också åkt Model Y, den är ju väldigt lik Model 3 men högre såklart. Väldigt fin och ser ju lite tuffare ut än Model 3 i mina ögon. Både jag och min far (hans bil) tyckte att det var något högre ljudnivå än i min Model 3 uttagen i juni med 18”, låter som det kommer en del ljud från bagageutrymmet som är öppet så det är ju inte så konstigt. Upplevdes lite stötigare också men den var ju inte obekväm utan kändes helt enkelt som en sportig bil, att den upplevdes lite stötigare kan jag tänka mig har att göra med hur dämparna ställs in för att få den tyngre bilen sportig.

Hade något högfrekvent ljud också som rapporterats om men det var inte direkt irriterande. Tyvärr sitter jag verkligen inte bra i högre bilar, får helt fel sittställning så rätt osäker på om det är värt att byta för mig…
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av kenjon »

Jag har både M3P och MYLR och tycker MYLR är betydligt tystare än M3P. Men det kan bero på olika däck.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av OfarligTesla »

kenjon skrev:
Jag har både M3P och MYLR och tycker MYLR är betydligt tystare än M3P. Men det kan bero på olika däck.
Ja men det beror ju på när de är tillverkade, jag jämför Model 3 LR tillverkad i Q2 2021 (18”) mot Model Y LR tillverkad i Q3 2021 (19”). Skulle jag jämföra mot min gamla Model 3 LR som var tillverkad i Q1 2020 (18”) skulle jag gissa att Model Yn är tystare eftersom min nya 3a är markant tystare än den gamla. Har hänt mycket senaste året verkar det som.
Användarvisningsbild
Frettoo
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 24 apr 2016 10:00
Ort: Stockholm

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Frettoo »

Frettoo skrev:
Plats för det mesta

Tänkte avrapportera packning av bil inför vår första långtur med Y.

Fyra stora weekend-bags á 50L och en större ryggsäck 30L bokstavligt talat försvann i frunken och lådan under golvet bak. Det finns gott om plats kvar.

Så allt en familj på 4 med stor hund behöver för 4 dagars resa får plats utan att en pinal syns eller behöver ta plats i kupén eller bakluckan.

Tittat på takbox tidigare men man undrar ju om det verkligen behövs.
Nu i Malmö med ett stopp på IKEA Hotell på vägen från Stockholm. Rekommenderas, väldigt fint och uppstyrt med service som på de fina hotellen, massor av snabba laddare utan kostnad.

Tinnitus-pipet finns kvar kring 100-sträcket men mycket mindre påträngande, i övrigt borta från acceleration och vid 70km/h

Jämfört med M3-21 är det en bekvämare och tystare resa med betydligt mer plats (typ V90).

När vägen är dålig sticker Y ut med sin tajta fjädring men i övrigt väldigt bekväm åkning.

Snittat 188 i varierat väder, mycket bra!
MY P 2023 Vit/Svart beställd 18 maj 23
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
Användarvisningsbild
TangentEnd
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 01 apr 2021 14:22
Ort: Stockholm

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av TangentEnd »

Frettoo skrev:
Snittat 188 i varierat väder, mycket bra!
km/h eller Wh/km? :lol:
Model Y LR Grå, 20"
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av ducce916m »

Ny Teknik har testat Ioniq 5 och skriver där att motorn inte hörs, till skillnad mot motorerna i Y: https://www.nyteknik.se/elbilar/provkor ... en-7021043
Hur upplever ni det som kör Y, eller för all del 3LR eller P, hörs era motorer?
I min SR+ -21 kan man i vissa lägen ana ett svagt ljud från motorn, men upplever den normalt som i princip ljudlös.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Niklas Z »

ducce916m skrev:
Hur upplever ni det som kör Y, eller för all del 3LR eller P, hörs era motorer?
I min SR+ -21 kan man i vissa lägen ana ett svagt ljud från motorn, men upplever den normalt som i princip ljudlös.
Vid full acceleration kan ett svagt ljud höras. Det är dock bara trevligt. Vid måttlig eller lugn acceleration hörs ingenting.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
lav1
Inlägg: 85
Blev medlem: 12 jan 2020 16:04

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av lav1 »

Man hör mycket olika bud kring buller/ljudnivån. Ni som har/har haft en Model 3 2021 och kört Model Y, vad är skillnaden? Märkbart?

Också intressant att höra vad ni tycker om skillnaden mellan 18" och 19" på Model 3 samt mellan 19" och 20" på Model Y...
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av OfarligTesla »

lav1 skrev:
Man hör mycket olika bud kring buller/ljudnivån. Ni som har/har haft en Model 3 2021 och kört Model Y, vad är skillnaden? Märkbart?

Också intressant att höra vad ni tycker om skillnaden mellan 18" och 19" på Model 3 samt mellan 19" och 20" på Model Y...
Tycker Y är lite mer högljudd än min 3a jag fick i juni, det kommer t.ex. mer ljud bakifrån vilket gissningsvis är för att det är öppet till bagaget. Allt som allt är det inte någon stor skillnad tycker jag men ändå en skillnad.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Lessmog »

Ingen egen observation kring ljudet, men nu är det ju dubbelglas i sidorutorna, laminerat. Det borde i alla fall dämpa externt buller något?

Har nu kört min Y västkusten-Sth t o r samt ett par kortare utflykter. Går fint! Måste jag gissa skulle jag säga att min gamla S har lite mera vinande från frontmotorn. I sommar har mycket motorväg nyasfalterats och blivit tystare; vägljudet dominerar nog i stort sett. Beror även på däck. Har inte testat ljudanläggningen än, hade standarddon i den gamla bilen.

Mest värdesätter nog jag och mina åldrande leder högre körställning och insteg. Utrymmena helt OK. Lite smalare i bak kanske men uppfattar bättre benrum, och glastaket uppskattades av mina medåkande vänner. Betydligt bättre förvaring i kupén. Samt kopphållare och uttag här och där ...

Nån som vet om mer än bakvagnen nu är helgjutet i MIC MY till EU? 12V-batteri fortfarande bly-glasfibermatta eller Li-jon?
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Hmpftfhdns »

Niklas Z skrev:
ducce916m skrev:
Hur upplever ni det som kör Y, eller för all del 3LR eller P, hörs era motorer?
I min SR+ -21 kan man i vissa lägen ana ett svagt ljud från motorn, men upplever den normalt som i princip ljudlös.
Vid full acceleration kan ett svagt ljud höras. Det är dock bara trevligt. Vid måttlig eller lugn acceleration hörs ingenting.
Provkörde en MY i veckan. En sak jag reagerade på var att den hade ett "pipande" ljud framifrån vid kraftigare acceleration eller regenerering. Har inte upplevt det lika tydligt när jag kört M3 förut. Kanske var ett måndagsexemplar, men ljudet lät lite som tinnitus och var inte så najs.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av DanneLKPG »

Hmpftfhdns skrev:
Niklas Z skrev:
ducce916m skrev:
Hur upplever ni det som kör Y, eller för all del 3LR eller P, hörs era motorer?
I min SR+ -21 kan man i vissa lägen ana ett svagt ljud från motorn, men upplever den normalt som i princip ljudlös.
Vid full acceleration kan ett svagt ljud höras. Det är dock bara trevligt. Vid måttlig eller lugn acceleration hörs ingenting.
Provkörde en MY i veckan. En sak jag reagerade på var att den hade ett "pipande" ljud framifrån vid kraftigare acceleration eller regenerering. Har inte upplevt det lika tydligt när jag kört M3 förut. Kanske var ett måndagsexemplar, men ljudet lät lite som tinnitus och var inte så najs.
viewtopic.php?f=53&t=26467
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
dannemannen82
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 sep 2021 13:11

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av dannemannen82 »

Min lät så också vid acceleration och regenererande bromsning under första 15-20 milen. Sen blev det betydligt tystare och numera sitter jag och myser i bilen. Tänker att det kanske var nåt som behövde slitas in på nåt sätt :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av martinot »

dannemannen82 skrev:
Min lät så också vid acceleration och regenererande bromsning under första 15-20 milen. Sen blev det betydligt tystare och numera sitter jag och myser i bilen. Tänker att det kanske var nåt som behövde slitas in på nåt sätt :)
OK, är det helt tyst/normalt ljud nu?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
jobe83
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 15 apr 2014 09:31
Ort: Täby

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av jobe83 »

Det är långa väntetider på att få provköra en Model Y. Fanns väl i oktober/november i Uppsala som är närmast för mig.
Men kastar ut frågan, finns det någon som tagit leverans av en Y i Stockholm/Norrort som kan tänka sig visa upp den för en spekulant? Funkar bra nu när restriktionerna släpps och många är vaccinerade också! :)
Kan erbjuda back to back tester med antingen en Model 3 2019, eller VW ID.3 2021 som finns i familjens ägo. Skicka DM om det skulle vara intressant.
Tesla Model 3 2019, VW ID.3 2021, Tesla Model Y 2021
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av mikebike »

jobe83 skrev:
Det är långa väntetider på att få provköra en Model Y. Fanns väl i oktober/november i Uppsala som är närmast för mig.
Men kastar ut frågan, finns det någon som tagit leverans av en Y i Stockholm/Norrort som kan tänka sig visa upp den för en spekulant? Funkar bra nu när restriktionerna släpps och många är vaccinerade också! :)
Kan erbjuda back to back tester med antingen en Model 3 2019, eller VW ID.3 2021 som finns i familjens ägo. Skicka DM om det skulle vara intressant.
Jaså, jag fick provköra nästa dag på MoS.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar