Hur är model Y att köra?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Niklas Z »

ducce916m skrev:
Hur upplever ni det som kör Y, eller för all del 3LR eller P, hörs era motorer?
I min SR+ -21 kan man i vissa lägen ana ett svagt ljud från motorn, men upplever den normalt som i princip ljudlös.
Vid full acceleration kan ett svagt ljud höras. Det är dock bara trevligt. Vid måttlig eller lugn acceleration hörs ingenting.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
lav1
Inlägg: 85
Blev medlem: 12 jan 2020 16:04

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av lav1 »

Man hör mycket olika bud kring buller/ljudnivån. Ni som har/har haft en Model 3 2021 och kört Model Y, vad är skillnaden? Märkbart?

Också intressant att höra vad ni tycker om skillnaden mellan 18" och 19" på Model 3 samt mellan 19" och 20" på Model Y...
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av OfarligTesla »

lav1 skrev:
Man hör mycket olika bud kring buller/ljudnivån. Ni som har/har haft en Model 3 2021 och kört Model Y, vad är skillnaden? Märkbart?

Också intressant att höra vad ni tycker om skillnaden mellan 18" och 19" på Model 3 samt mellan 19" och 20" på Model Y...
Tycker Y är lite mer högljudd än min 3a jag fick i juni, det kommer t.ex. mer ljud bakifrån vilket gissningsvis är för att det är öppet till bagaget. Allt som allt är det inte någon stor skillnad tycker jag men ändå en skillnad.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Lessmog »

Ingen egen observation kring ljudet, men nu är det ju dubbelglas i sidorutorna, laminerat. Det borde i alla fall dämpa externt buller något?

Har nu kört min Y västkusten-Sth t o r samt ett par kortare utflykter. Går fint! Måste jag gissa skulle jag säga att min gamla S har lite mera vinande från frontmotorn. I sommar har mycket motorväg nyasfalterats och blivit tystare; vägljudet dominerar nog i stort sett. Beror även på däck. Har inte testat ljudanläggningen än, hade standarddon i den gamla bilen.

Mest värdesätter nog jag och mina åldrande leder högre körställning och insteg. Utrymmena helt OK. Lite smalare i bak kanske men uppfattar bättre benrum, och glastaket uppskattades av mina medåkande vänner. Betydligt bättre förvaring i kupén. Samt kopphållare och uttag här och där ...

Nån som vet om mer än bakvagnen nu är helgjutet i MIC MY till EU? 12V-batteri fortfarande bly-glasfibermatta eller Li-jon?
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Hmpftfhdns »

Niklas Z skrev:
ducce916m skrev:
Hur upplever ni det som kör Y, eller för all del 3LR eller P, hörs era motorer?
I min SR+ -21 kan man i vissa lägen ana ett svagt ljud från motorn, men upplever den normalt som i princip ljudlös.
Vid full acceleration kan ett svagt ljud höras. Det är dock bara trevligt. Vid måttlig eller lugn acceleration hörs ingenting.
Provkörde en MY i veckan. En sak jag reagerade på var att den hade ett "pipande" ljud framifrån vid kraftigare acceleration eller regenerering. Har inte upplevt det lika tydligt när jag kört M3 förut. Kanske var ett måndagsexemplar, men ljudet lät lite som tinnitus och var inte så najs.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av DanneLKPG »

Hmpftfhdns skrev:
Niklas Z skrev:
ducce916m skrev:
Hur upplever ni det som kör Y, eller för all del 3LR eller P, hörs era motorer?
I min SR+ -21 kan man i vissa lägen ana ett svagt ljud från motorn, men upplever den normalt som i princip ljudlös.
Vid full acceleration kan ett svagt ljud höras. Det är dock bara trevligt. Vid måttlig eller lugn acceleration hörs ingenting.
Provkörde en MY i veckan. En sak jag reagerade på var att den hade ett "pipande" ljud framifrån vid kraftigare acceleration eller regenerering. Har inte upplevt det lika tydligt när jag kört M3 förut. Kanske var ett måndagsexemplar, men ljudet lät lite som tinnitus och var inte så najs.
viewtopic.php?f=53&t=26467
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
dannemannen82
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 sep 2021 13:11

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av dannemannen82 »

Min lät så också vid acceleration och regenererande bromsning under första 15-20 milen. Sen blev det betydligt tystare och numera sitter jag och myser i bilen. Tänker att det kanske var nåt som behövde slitas in på nåt sätt :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av martinot »

dannemannen82 skrev:
Min lät så också vid acceleration och regenererande bromsning under första 15-20 milen. Sen blev det betydligt tystare och numera sitter jag och myser i bilen. Tänker att det kanske var nåt som behövde slitas in på nåt sätt :)
OK, är det helt tyst/normalt ljud nu?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
jobe83
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 15 apr 2014 09:31
Ort: Täby

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av jobe83 »

Det är långa väntetider på att få provköra en Model Y. Fanns väl i oktober/november i Uppsala som är närmast för mig.
Men kastar ut frågan, finns det någon som tagit leverans av en Y i Stockholm/Norrort som kan tänka sig visa upp den för en spekulant? Funkar bra nu när restriktionerna släpps och många är vaccinerade också! :)
Kan erbjuda back to back tester med antingen en Model 3 2019, eller VW ID.3 2021 som finns i familjens ägo. Skicka DM om det skulle vara intressant.
Tesla Model 3 2019, VW ID.3 2021, Tesla Model Y 2021
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av mikebike »

jobe83 skrev:
Det är långa väntetider på att få provköra en Model Y. Fanns väl i oktober/november i Uppsala som är närmast för mig.
Men kastar ut frågan, finns det någon som tagit leverans av en Y i Stockholm/Norrort som kan tänka sig visa upp den för en spekulant? Funkar bra nu när restriktionerna släpps och många är vaccinerade också! :)
Kan erbjuda back to back tester med antingen en Model 3 2019, eller VW ID.3 2021 som finns i familjens ägo. Skicka DM om det skulle vara intressant.
Jaså, jag fick provköra nästa dag på MoS.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av MWall »

jobe83 skrev:
Det är långa väntetider på att få provköra en Model Y. Fanns väl i oktober/november i Uppsala som är närmast för mig.
Men kastar ut frågan, finns det någon som tagit leverans av en Y i Stockholm/Norrort som kan tänka sig visa upp den för en spekulant? Funkar bra nu när restriktionerna släpps och många är vaccinerade också! :)
Kan erbjuda back to back tester med antingen en Model 3 2019, eller VW ID.3 2021 som finns i familjens ägo. Skicka DM om det skulle vara intressant.

Åker du till MoS får du väl provköra redan nu i veckan? Visste inte ens att man kunde provköra här i Uppsala.
Användarvisningsbild
jobe83
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 15 apr 2014 09:31
Ort: Täby

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av jobe83 »

MWall skrev:
jobe83 skrev:
Det är långa väntetider på att få provköra en Model Y. Fanns väl i oktober/november i Uppsala som är närmast för mig.
Men kastar ut frågan, finns det någon som tagit leverans av en Y i Stockholm/Norrort som kan tänka sig visa upp den för en spekulant? Funkar bra nu när restriktionerna släpps och många är vaccinerade också! :)
Kan erbjuda back to back tester med antingen en Model 3 2019, eller VW ID.3 2021 som finns i familjens ägo. Skicka DM om det skulle vara intressant.

Åker du till MoS får du väl provköra redan nu i veckan? Visste inte ens att man kunde provköra här i Uppsala.
Får inte ens upp MoS när jag ska välja provkörningsställe. Har då också skrivit in postnummer i Solna.
Untitled.jpg
Tesla Model 3 2019, VW ID.3 2021, Tesla Model Y 2021
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av mikebike »

jobe83 skrev:
Det är långa väntetider på att få provköra en Model Y. Fanns väl i oktober/november i Uppsala som är närmast för mig.
Men kastar ut frågan, finns det någon som tagit leverans av en Y i Stockholm/Norrort som kan tänka sig visa upp den för en spekulant? Funkar bra nu när restriktionerna släpps och många är vaccinerade också! :)
Kan erbjuda back to back tester med antingen en Model 3 2019, eller VW ID.3 2021 som finns i familjens ägo. Skicka DM om det skulle vara intressant.
Har du fått provköra någon Model Y ännu?

Annars har jag fått kontakt med en säljare i MoS:

"Hej!

 

Du har anmält ditt intresse för en provkörning av en Tesla här hos oss i Mall of Scandinavia, vad kul!

 

Berätta gärna lite för mig här via mail om din nuvarande bilsituation och när du skulle behöva din nya bil, samt om du har funderingar eller frågor.

Återkom med eventuell tid och datum som passar dig samtidigt så kollar jag tillgängligheten hos oss. Vi har provkörningar mellan 10-17.

Vår tidigaste bokningsbara dag är från tisdag 5e oktober nästa vecka.

Vi har endast Tesla Model Y Long Range för provkörning.

 

Best / Bästa"
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Walker »

Var förbi på Segeltorp idag. Det var nemas problemas att provköra. Om man åker förbi på vinst och förlust kan man ha tur eller behöver vänta 30-60 min bara. (Obs! Dagtid!)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
jobe83
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 15 apr 2014 09:31
Ort: Täby

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av jobe83 »

mikebike skrev:
jobe83 skrev:
Det är långa väntetider på att få provköra en Model Y. Fanns väl i oktober/november i Uppsala som är närmast för mig.
Men kastar ut frågan, finns det någon som tagit leverans av en Y i Stockholm/Norrort som kan tänka sig visa upp den för en spekulant? Funkar bra nu när restriktionerna släpps och många är vaccinerade också! :)
Kan erbjuda back to back tester med antingen en Model 3 2019, eller VW ID.3 2021 som finns i familjens ägo. Skicka DM om det skulle vara intressant.
Har du fått provköra någon Model Y ännu?

Annars har jag fått kontakt med en säljare i MoS:

"Hej!

 

Du har anmält ditt intresse för en provkörning av en Tesla här hos oss i Mall of Scandinavia, vad kul!

 

Berätta gärna lite för mig här via mail om din nuvarande bilsituation och när du skulle behöva din nya bil, samt om du har funderingar eller frågor.

Återkom med eventuell tid och datum som passar dig samtidigt så kollar jag tillgängligheten hos oss. Vi har provkörningar mellan 10-17.

Vår tidigaste bokningsbara dag är från tisdag 5e oktober nästa vecka.

Vi har endast Tesla Model Y Long Range för provkörning.

 

Best / Bästa"
Jag har faktiskt precis vart och provat en Model Y.
Wolf78 på forumet erbjöd sig.
Ungefär precis samtidigt hörde de av sig från MoS och ville boka in något.
Så, ja, det blev proppen ur lite.
Tesla Model 3 2019, VW ID.3 2021, Tesla Model Y 2021
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Walker »

Någon i Västeråstrakten som kan tänka sig visa upp kärran?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Dexter »

Har Model Y fått ljud när man backar och kör sakta på t.ex en parkeringsplats typ leksaksbil? ;)
Verkar som de flesta elbilar idag genererar ett irriterande ljud vid låg hastighet.
Min M3P -21 är helt tyst ännu tur och väl.
Man vet inte om det kommer med någon uppdatering om man har otur. :o
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 mar 2019 10:17
Ort: Frösön

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Bodes_dad »

Japp, låter si-fi.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Dexter »

Bodes_dad skrev:
Japp, låter si-fi.
Nästa fråga:
Går det stänga av leksaksbilsljudet?
Annars får män väl klippa kablarna till högtalaren?
Vi får ju inte Boombox ändå verkar det som.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Maw »

Dexter skrev:
Bodes_dad skrev:
Japp, låter si-fi.
Nästa fråga:
Går det stänga av leksaksbilsljudet?
Annars får män väl klippa kablarna till högtalaren?
Vi får ju inte Boombox ändå verkar det som.
Är det inte obligatoriskt med ljud i låg hastighet på elbilar och hybrider från och med årsmodell 2019 eller något sådant? Jag hör ifs aldrig hur/att min PS2 låter även om fönstren är nere och jag t ex kör i parkeringsgarage, undrar om ljudet fungerar på den...
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Dexter »

Maw skrev:
Dexter skrev:
Bodes_dad skrev:
Japp, låter si-fi.
Nästa fråga:
Går det stänga av leksaksbilsljudet?
Annars får män väl klippa kablarna till högtalaren?
Vi får ju inte Boombox ändå verkar det som.
Är det inte obligatoriskt med ljud i låg hastighet på elbilar och hybrider från och med årsmodell 2019 eller något sådant? Jag hör ifs aldrig hur/att min PS2 låter även om fönstren är nere och jag t ex kör i parkeringsgarage, undrar om ljudet fungerar på den...
Min är 2021 M3P och har inget sånt ljud heller.
Och jag har inte klippt kablarna. :D
De kanske har glömt montera högtalaren på min?
Tänk er när det blir majoritet med elbilar som kör på parkeringen.
Det kommer låta som ett leksaksbils rally. :D
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av DanneLKPG »

Dexter skrev:
Bodes_dad skrev:
Japp, låter si-fi.
Nästa fråga:
Går det stänga av leksaksbilsljudet?
Annars får män väl klippa kablarna till högtalaren?
Vi får ju inte Boombox ändå verkar det som.
Vad menar du med? Boombox finns på levererade Model Y i Sverige. Knappast en hemlighet.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5178
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Dexter skrev:
Bodes_dad skrev:
Japp, låter si-fi.
Nästa fråga:
Går det stänga av leksaksbilsljudet?
Annars får män väl klippa kablarna till högtalaren?
Vi får ju inte Boombox ändå verkar det som.
1. Nej
2. Nä det får man inte, eftersom det är ett lagkrav med ljud under 20 km/h.
3. Får vi visst.
Model Y P
Model S P
Model S P
TeslaG
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 apr 2019 08:13

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av TeslaG »

Har nu hämtat ut min Y. Fantastiskt skön bil i många avseenden, rymlig, tystare (lite iallafall), skönt att hamna lite högre, särskilt när man ska in och ut. Den känns som en ultimat familjeanpassad Model 3.

Dock, jag upplever den som något mer stötig i fjädringen och mer nervös i styrningen än min Model 3 RWD Long Range jag hade innan. Funderar på om det var sätena i den som var mjukare som påverkar. Fjädringen gör dock att bilen känns tajt och sportig, men skulle föredragit att den var mjukare, skulle passat bilmodellen bättre. Det blir en lite annorlunda bil, men sin högre sittställning, direkta styrning och hårda fjädring.

Det känns att de jobbat på detaljkvaliteten, måste säga att jag beundrar Tesla som företag, att man lyckats med det på så kort tid. Sen saknade jag PPF, vilket jag gjorde ett ärende i appen över. Kunde få en tid på måndag redan. Sen blev jag uppringd och de frågade om jag ville ha någon som kom hem till mig och installerade istället. Det är ju riktigt hög klass på den servicen och inget jag upplevde alls lika positivt hos ex. BMW.

/En väldigt nöjd Model 3 ägare som nu hoppas på en fortsatt lika bra upplevelse med Y.
Användarvisningsbild
4fun
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 27 dec 2020 12:58

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av 4fun »

Vad är PPF?
Skriv svar