Hur är model Y att köra?
Moderator: Redaktion
- A76
- Teslaägare
- Inlägg: 249
- Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
- Ort: Onsala
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Re: Hur är model Y att köra?
Haft min Y i tre dygn nu. Inte kört så mycket, och är på det stora hela nöjd med det mesta. Bilen är väl bullrig på dålig asfalt dock. Men det jag stör mig otroligt mycket på är tjutet vid snabb acceleration. Är det någon här som anmält det som ett serviceärende?
Egentligen borde samtliga ägare som upplever det som störande anmäla ett serviceärende så de gör något åt det..
Egentligen borde samtliga ägare som upplever det som störande anmäla ett serviceärende så de gör något åt det..
Re: Hur är model Y att köra?
EU-krav på att elbilar ska låta vid framfart i låga hastigheter. Men det Frettoo menar är det speciella ljud som bilen spelar upp vid backning - Det låter verkligen som ett UFO. Låter helt annorlunda än när man kör framåt. Betydligt coolare än koreanernas lastbilsplinganden.martinot skrev:De har fått klagomål att folk blir lättskrämda när de överraskar genom att susa fram så där tyst, och därför har VESS införts som standard på alla UFO sedan juni 2021.mikebike skrev:Hur låter ett ufo?Frettoo skrev:Har haft vår MY ett dygn och kan rapportera följande
Bra
- förvånansvärt snabb, kommer från M3P
- Betydligt tystare i kupén än M3-21
- Snäppet bättre stereo än M3-21
- Helt enorma utrymmen
- Låter som ett ufo när man backar
- Installerat glassbilen och polissiren i boombox, succé bland ungarna på gatan
- Har inte kört ett blickfång sedan MX 2016, denna bil får mycket blickar
Inte bra
- Piper obehagligt vid full gas samt mellan 80-120 i olika lägen.
- Vår M3-21 är knäpptyst när man glider fram i krypfart, denna låter högt, oklart om per design eller om bromsbeläggen skrapar.
- Har inte kört ett blickfång sedan MX 2016, denna bil får mycket blickar
-Jag har fått för mig att det är typiskt för ufo att de är tysta.
Re: Hur är model Y att köra?
Låter inte alls bra. Något som jag också skulle störa mig enormt på.A76 skrev:Haft min Y i tre dygn nu. Inte kört så mycket, och är på det stora hela nöjd med det mesta. Bilen är väl bullrig på dålig asfalt dock. Men det jag stör mig otroligt mycket på är tjutet vid snabb acceleration. Är det någon här som anmält det som ett serviceärende?
Egentligen borde samtliga ägare som upplever det som störande anmäla ett serviceärende så de gör något åt det..
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Hur är model Y att köra?
Var endast ett lite dåligt försök till sarkastisk UFO-humor från min sida.Aida skrev:EU-krav på att elbilar ska låta vid framfart i låga hastigheter. Men det Frettoo menar är det speciella ljud som bilen spelar upp vid backning - Det låter verkligen som ett UFO. Låter helt annorlunda än när man kör framåt. Betydligt coolare än koreanernas lastbilsplinganden.martinot skrev:De har fått klagomål att folk blir lättskrämda när de överraskar genom att susa fram så där tyst, och därför har VESS införts som standard på alla UFO sedan juni 2021.mikebike skrev:Hur låter ett ufo?Frettoo skrev:Har haft vår MY ett dygn och kan rapportera följande
Bra
- förvånansvärt snabb, kommer från M3P
- Betydligt tystare i kupén än M3-21
- Snäppet bättre stereo än M3-21
- Helt enorma utrymmen
- Låter som ett ufo när man backar
- Installerat glassbilen och polissiren i boombox, succé bland ungarna på gatan
- Har inte kört ett blickfång sedan MX 2016, denna bil får mycket blickar
Inte bra
- Piper obehagligt vid full gas samt mellan 80-120 i olika lägen.
- Vår M3-21 är knäpptyst när man glider fram i krypfart, denna låter högt, oklart om per design eller om bromsbeläggen skrapar.
- Har inte kört ett blickfång sedan MX 2016, denna bil får mycket blickar
-Jag har fått för mig att det är typiskt för ufo att de är tysta.
Som en uppföljning på mikebikes humoristiska (och träffsäkra) kommentar att UFO:n inte låter något (de är ju ljudlösa).
Har fö. exakt samma typ av ljud på min elbil (2021 M3) när jag backar. Går (tyvärr) inte att stänga av.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Hur är model Y att köra?
martinot skrev:Var endast ett lite dåligt försök till sarkastisk UFO-humor från min sida.Aida skrev:EU-krav på att elbilar ska låta vid framfart i låga hastigheter. Men det Frettoo menar är det speciella ljud som bilen spelar upp vid backning - Det låter verkligen som ett UFO. Låter helt annorlunda än när man kör framåt. Betydligt coolare än koreanernas lastbilsplinganden.martinot skrev:De har fått klagomål att folk blir lättskrämda när de överraskar genom att susa fram så där tyst, och därför har VESS införts som standard på alla UFO sedan juni 2021.mikebike skrev:Hur låter ett ufo?Frettoo skrev:Har haft vår MY ett dygn och kan rapportera följande
Bra
- förvånansvärt snabb, kommer från M3P
- Betydligt tystare i kupén än M3-21
- Snäppet bättre stereo än M3-21
- Helt enorma utrymmen
- Låter som ett ufo när man backar
- Installerat glassbilen och polissiren i boombox, succé bland ungarna på gatan
- Har inte kört ett blickfång sedan MX 2016, denna bil får mycket blickar
Inte bra
- Piper obehagligt vid full gas samt mellan 80-120 i olika lägen.
- Vår M3-21 är knäpptyst när man glider fram i krypfart, denna låter högt, oklart om per design eller om bromsbeläggen skrapar.
- Har inte kört ett blickfång sedan MX 2016, denna bil får mycket blickar
-Jag har fått för mig att det är typiskt för ufo att de är tysta.
Som en uppföljning på mikebikes humoristiska (och träffsäkra) kommentar att UFO:n inte låter något (de är ju ljudlösa).
Har fö. exakt samma typ av ljud på min elbil (2021 M3) när jag backar. Går (tyvärr) inte att stänga av.
Kan man byta ut det? Eller är det bara ljudet framåt som kan bytas ut? Isf kan man ju spela in en ljudsnutt av tystnad…
Re: Hur är model Y att köra?
I USA ja, men inte inom EU.Aida skrev:Kan man byta ut det? Eller är det bara ljudet framåt som kan bytas ut? Isf kan man ju spela in en ljudsnutt av tystnad…
Reglerna inom EU tillåter, som jag förstår det, inte att man kan byta ut fabriksljuden till egna ljud (tyvärr) för varken framljud eller bakljud [sic].
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Hur är model Y att köra?
martinot skrev:I USA ja, men inte inom EU.Aida skrev:Kan man byta ut det? Eller är det bara ljudet framåt som kan bytas ut? Isf kan man ju spela in en ljudsnutt av tystnad…
Reglerna inom EU tillåter, som jag förstår det, inte att man kan byta ut fabriksljuden till egna ljud (tyvärr) för varken framljud eller bakljud [sic].
Aaaaaah jaaa logiskt. Tradigt men kanske klokt… Jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker om det. Å ena sidan förstår jag ju poängen med ljudet. Men å andra sidan är det ju coolt att elbilar är helt tysta i låga farter
Re: Hur är model Y att köra?
Tycker det låter bra att Model Y fortfarande är en sportbil, då kan den ersätta Model 3 för min del. Synd att den verkar vara stötig samtidigt för det behöver en sportig bil inte vara. Kanske räcker det med andra däck me surt att byta däck på ny bil.
Det vinande ljudet borde gå att fixa med en mjukvaru uppdatering med nya controller parametrar.
Det vinande ljudet borde gå att fixa med en mjukvaru uppdatering med nya controller parametrar.
Re: Hur är model Y att köra?
Ni som hör vinande ljud vilken demobil har ni kört?
Jag körde Malmös gråa med 19” Hancock hjul, jag tyckte den var både tystare i kupén och mjukare i fjädringen än min i-pace med luftfjädring och något störande ljud hörde jag inte fasten jag just lyssnade efter det.
Blir nog en beställning av Y performance när regeringen redat ut alla frågor kring klimatbonus och förmånsvärden.
Jag körde Malmös gråa med 19” Hancock hjul, jag tyckte den var både tystare i kupén och mjukare i fjädringen än min i-pace med luftfjädring och något störande ljud hörde jag inte fasten jag just lyssnade efter det.
Blir nog en beställning av Y performance när regeringen redat ut alla frågor kring klimatbonus och förmånsvärden.
Re: Hur är model Y att köra?
Ta en sväng till är mitt råd. Jag kommer inte ihåg vilken färg bilen som jag provkörde hade.peh61 skrev:Ni som hör vinande ljud vilken demobil har ni kört?
Jag körde Malmös gråa med 19” Hancock hjul, jag tyckte den var både tystare i kupén och mjukare i fjädringen än min i-pace med luftfjädring och något störande ljud hörde jag inte fasten jag just lyssnade efter det.
Blir nog en beställning av Y performance när regeringen redat ut alla frågor kring klimatbonus och förmånsvärden.
Det går inte att missa tjutet vid acceleration. Det är så markant. Bilen är MYCKET hård i fjädringen. Struttig. Det kan man ju gilla. Men jag blir konfunderad över att du upplevt den som mjukare än en lyxbil med luftfjädring. Jag har aldrig kört en iPace dock… Jag upplevde Model Y som väldigt bullrig på dålig svensk asfalt. Beror säkert på de hårda bussningarna i chassit…
Re: Hur är model Y att köra?
Den jag hörde ljudet på (går inte att missa…) var en Blå MY i Norrköping.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Hur är model Y att köra?
Undra om man får extra högt tjut med acc boost
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Hur är model Y att köra?
Aida skrev:Ta en sväng till är mitt råd. Jag kommer inte ihåg vilken färg bilen som jag provkörde hade.peh61 skrev:Ni som hör vinande ljud vilken demobil har ni kört?
Jag körde Malmös gråa med 19” Hancock hjul, jag tyckte den var både tystare i kupén och mjukare i fjädringen än min i-pace med luftfjädring och något störande ljud hörde jag inte fasten jag just lyssnade efter det.
Blir nog en beställning av Y performance när regeringen redat ut alla frågor kring klimatbonus och förmånsvärden.
Det går inte att missa tjutet vid acceleration. Det är så markant. Bilen är MYCKET hård i fjädringen. Struttig. Det kan man ju gilla. Men jag blir konfunderad över att du upplevt den som mjukare än en lyxbil med luftfjädring. Jag har aldrig kört en iPace dock… Jag upplevde Model Y som väldigt bullrig på dålig svensk asfalt. Beror säkert på de hårda bussningarna i chassit…
Alla gillar olika. Och så tror jag ens syfte med provkörningen spelar in. Har man redan beställt eller i princip bestämt sig så upplever man det nog annorlunda än om man inte är så intresserad av att köpa.
Re: Hur är model Y att köra?
Jag fastnade lite för Out of Spec reviews som tipsades och länkades här i forumet (Kia EV6 och Polestar 2 trådarna). Jag kollade direkt på videon där han intervjuar sin mamma om hennes Model Y. De verkar älska Tesla och har i familjen ägt alla modeller (flera ex av varje dessutom). Han tycker också att Model Y har för snabb styrutväxling och hård fjädring. Då äger han själv en Model 3. Intressant video. Spola fram till minut 16 för diskussionen.
-
- Inlägg: 211
- Blev medlem: 09 jan 2020 17:57
Re: Hur är model Y att köra?
Osäker på om detta tagits upp tidigare i tråden, men det har ju ryktats om luftfjädring ett tag.
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... rs-manual/
Kan väl hoppas det kommer i årsmodel 2022. Omöjligt är det ju inte
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... rs-manual/
Kan väl hoppas det kommer i årsmodel 2022. Omöjligt är det ju inte
Re: Hur är model Y att köra?
Jag har inte hört något ljud vid accelaration som jag stört mig på i min nya Y, kanske är döv
Re: Hur är model Y att köra?
Är det nu inte bara det vinande som hörs vid förvärmning?
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Hur är model Y att köra?
Hoppas verkligen på det, luftfjädring och kanske lite högre dragvikt på Berlinbilen skulle sitta fint! 2000 kg skulle knappast vara ett problem för chassi och drivlina.Force-Walker skrev:Osäker på om detta tagits upp tidigare i tråden, men det har ju ryktats om luftfjädring ett tag.
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... rs-manual/
Kan väl hoppas det kommer i årsmodel 2022. Omöjligt är det ju inte
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Re: Hur är model Y att köra?
Om luftfjädringen har komfortläge ingen mening med luftfjädring om det inte går att justera den. Då blir det som på Model S förr i tiden.Jjonas skrev:Hoppas verkligen på det, luftfjädring och kanske lite högre dragvikt på Berlinbilen skulle sitta fint! 2000 kg skulle knappast vara ett problem för chassi och drivlina.Force-Walker skrev:Osäker på om detta tagits upp tidigare i tråden, men det har ju ryktats om luftfjädring ett tag.
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... rs-manual/
Kan väl hoppas det kommer i årsmodel 2022. Omöjligt är det ju inte
Re: Hur är model Y att köra?
Hej,
Hämtade ut min MY LR med 20 tums induktionshjul i förra veckan. Har hunnit köra några turer. Växlade från BMW 520 X-drive så jag saknar referenser från andra Teslor utöver att ha provkört S och X. Har innan det kört både Audi och Toyota med blandade erfarenheter.
Ljud i kupén - likvärdigt tidigare BMW. Jag skulle vilja att det var skillnad och tystare. Köper eftermarknadstätning för att förbättra.
Fjädring - något hård i stadstrafik och vid stötigare förhållande. Motorväg ok. Ingen jätteskillnad mot BMW:n.
Acceleration - ett enda stort leende.
Kurvtagning - Bilen sitter som limmad i backen.
Lastutrymme - lika bra eller bättre än BMWs kombi. Ser fram emot fjällturer i bilen.
Interiören - clean, stilren och annorlunda än mina bilerfarenheter från fossilbilar. Älskar enkelheten och att slippa alla knappar. Verkar inte ha kvalitetsproblem som de amerikanska från Fremont. Känns gedigen.
Körglädje - för min egen del känns det som att kliva in i framtiden och litet grann som att köra ett rymdskepp. Jag älskar det.
Exteriören - Den är snyggare i verkligheten än på bild. Men den är väl kanske att betrakta som ”fulsnygg”.
Jag ångrar inte köpet.
/J
Hämtade ut min MY LR med 20 tums induktionshjul i förra veckan. Har hunnit köra några turer. Växlade från BMW 520 X-drive så jag saknar referenser från andra Teslor utöver att ha provkört S och X. Har innan det kört både Audi och Toyota med blandade erfarenheter.
Ljud i kupén - likvärdigt tidigare BMW. Jag skulle vilja att det var skillnad och tystare. Köper eftermarknadstätning för att förbättra.
Fjädring - något hård i stadstrafik och vid stötigare förhållande. Motorväg ok. Ingen jätteskillnad mot BMW:n.
Acceleration - ett enda stort leende.
Kurvtagning - Bilen sitter som limmad i backen.
Lastutrymme - lika bra eller bättre än BMWs kombi. Ser fram emot fjällturer i bilen.
Interiören - clean, stilren och annorlunda än mina bilerfarenheter från fossilbilar. Älskar enkelheten och att slippa alla knappar. Verkar inte ha kvalitetsproblem som de amerikanska från Fremont. Känns gedigen.
Körglädje - för min egen del känns det som att kliva in i framtiden och litet grann som att köra ett rymdskepp. Jag älskar det.
Exteriören - Den är snyggare i verkligheten än på bild. Men den är väl kanske att betrakta som ”fulsnygg”.
Jag ångrar inte köpet.
/J
Re: Hur är model Y att köra?
Grattis till bilen!MY2021 skrev:Hej,
Hämtade ut min MY LR med 20 tums induktionshjul i förra veckan. Har hunnit köra några turer. Växlade från BMW 520 X-drive så jag saknar referenser från andra Teslor utöver att ha provkört S och X. Har innan det kört både Audi och Toyota med blandade erfarenheter.
Ljud i kupén - likvärdigt tidigare BMW. Jag skulle vilja att det var skillnad och tystare. Köper eftermarknadstätning för att förbättra.
Fjädring - något hård i stadstrafik och vid stötigare förhållande. Motorväg ok. Ingen jätteskillnad mot BMW:n.
Acceleration - ett enda stort leende.
Kurvtagning - Bilen sitter som limmad i backen.
Lastutrymme - lika bra eller bättre än BMWs kombi. Ser fram emot fjällturer i bilen.
Interiören - clean, stilren och annorlunda än mina bilerfarenheter från fossilbilar. Älskar enkelheten och att slippa alla knappar. Verkar inte ha kvalitetsproblem som de amerikanska från Fremont. Känns gedigen.
Körglädje - för min egen del känns det som att kliva in i framtiden och litet grann som att köra ett rymdskepp. Jag älskar det.
Exteriören - Den är snyggare i verkligheten än på bild. Men den är väl kanske att betrakta som ”fulsnygg”.
Jag ångrar inte köpet.
/J
Tesla Model P3D röd med vit inredning!
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Re: Hur är model Y att köra?
Tycker att det har stor betydelse om bilen får en bekvämare och mer progressiv chassisättning. Dessutom automatiskt nivåreglering som bonus. Oslagbart med släp och varierande last.LarsL skrev:Om luftfjädringen har komfortläge ingen mening med luftfjädring om det inte går att justera den. Då blir det som på Model S förr i tiden.Jjonas skrev:Hoppas verkligen på det, luftfjädring och kanske lite högre dragvikt på Berlinbilen skulle sitta fint! 2000 kg skulle knappast vara ett problem för chassi och drivlina.Force-Walker skrev:Osäker på om detta tagits upp tidigare i tråden, men det har ju ryktats om luftfjädring ett tag.
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... rs-manual/
Kan väl hoppas det kommer i årsmodel 2022. Omöjligt är det ju inte
.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Re: Hur är model Y att köra?
Plats för det mesta
Tänkte avrapportera packning av bil inför vår första långtur med Y.
Fyra stora weekend-bags á 50L och en större ryggsäck 30L bokstavligt talat försvann i frunken och lådan under golvet bak. Det finns gott om plats kvar.
Så allt en familj på 4 med stor hund behöver för 4 dagars resa får plats utan att en pinal syns eller behöver ta plats i kupén eller bakluckan.
Tittat på takbox tidigare men man undrar ju om det verkligen behövs.
Tänkte avrapportera packning av bil inför vår första långtur med Y.
Fyra stora weekend-bags á 50L och en större ryggsäck 30L bokstavligt talat försvann i frunken och lådan under golvet bak. Det finns gott om plats kvar.
Så allt en familj på 4 med stor hund behöver för 4 dagars resa får plats utan att en pinal syns eller behöver ta plats i kupén eller bakluckan.
Tittat på takbox tidigare men man undrar ju om det verkligen behövs.
MY P 2023 Vit/Svart beställd 18 maj 23
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
Re: Hur är model Y att köra?
Tror inte problemet i dessa bilarna är få plats ytmässigt, utan mer viktmässigt, speciellt om man ska ha med sig lite barnvagn osv o nån vuxen till på det samt ytterligare nått barn..springer iväg fort i kg
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Hur är model Y att köra?
Nu har jag också åkt Model Y, den är ju väldigt lik Model 3 men högre såklart. Väldigt fin och ser ju lite tuffare ut än Model 3 i mina ögon. Både jag och min far (hans bil) tyckte att det var något högre ljudnivå än i min Model 3 uttagen i juni med 18”, låter som det kommer en del ljud från bagageutrymmet som är öppet så det är ju inte så konstigt. Upplevdes lite stötigare också men den var ju inte obekväm utan kändes helt enkelt som en sportig bil, att den upplevdes lite stötigare kan jag tänka mig har att göra med hur dämparna ställs in för att få den tyngre bilen sportig.
Hade något högfrekvent ljud också som rapporterats om men det var inte direkt irriterande. Tyvärr sitter jag verkligen inte bra i högre bilar, får helt fel sittställning så rätt osäker på om det är värt att byta för mig…
Hade något högfrekvent ljud också som rapporterats om men det var inte direkt irriterande. Tyvärr sitter jag verkligen inte bra i högre bilar, får helt fel sittställning så rätt osäker på om det är värt att byta för mig…