Hur är model Y att köra?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Hur är model Y att köra?

Inlägg av P_EL »

Ni som har kört model Y LR - hur är den att köra utifrån ljudnivå i kupe, svängradie, sikt bakåt, körställning, kurvtagning, acc, osv? Någon som provkört Performance-modellen i USA - stötigare pga sänkt, högre ljudnivå pga 21", acc känslan?
Model S90D -16
oxxax
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 jan 2020 18:11

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av oxxax »

Jag beställde en P, men ändrade till LR 19” för att kunna få den tidigare. Hämtade ut den för en timme sedan i Malmö, och jämfört med min tidigare M3P så tycker jag att det är ett dovare buller än i 3an. Det var visserligen nästan ett år sedan jag sålde den, men min första reaktion var just det dova bullret. Sikten genom bakrutan är ingen höjdare den heller, men det funkar. I övrigt känns resten bra, och jag upplever nog lite bättre kvalitet än 3an.
Gryzze
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 okt 2020 18:13

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Gryzze »

Körde bilen nu på morgonen i Segeltorp. De har en vit med 19” som tillhör MOS och ska dit efter helgen om jag fattade rätt. Säljaren blev överraskad att de fått den. Gröna skyltar osv..
Jag har en M3P (sen 2020) som referens vilket kanske gör mig till fel person att utvärdera en MY så ta det som ni vill. Jag har väldigt liten erfarenhet av SUV/MPV.
Direkt när man sätter sig i bilen utomhus märker man den upphöjda positionen (som ändå inte upplevs ”bussig”). Någon har sagt att den känns mer ombonad men det är ingen jättestor skillnad. Inte som en V90. Kanske bidrar de nya listerna på dörrarna till det och ”instrumentbrädan” är kanske lite högre i förhållande till sittpositionen. Den är stor jämfört med en M3 och fyller ut filen på ett helt annat sätt (även perkeringsrutan tyvärr). Som alla Teslor är vändradien stor. Sikten är givetvis bra framåt men jag måste erkänna att jag inte tänkte på bakåtsikten så mycket då jag väldigt ofta bara använder ytterspeglarna. Ljudnivån södergående på E4an förbi Kungenskurva upplevdes ungefär som min, kanske något tystare men jag upplever att det inte är några stora skillnader (min M3 har inte laminerade glas). Körde över potthål och ojämnheter vilket kändes ok men inte wow. Jag är egentligen inte så nöjd med chassit i M3P som jag inte tycker uppträder konsekvent vid höga farter, blir lätt slingrigt. Kan inte påstå att jag provocerade bilen jag provkörde (mycket trafik) men den hade såklart en tendens att kränga lite i skarpa kurvor och bilen upplevdes generellt mycket mjukare. Någon har sagt att den är initialhård för att sen bli för mjuk. Det finns nog lite sanning i det. Det är ingen Citroën i lågfart men såklart mjukare än en M3P. Tror inte att man behöver fundera på inspirerad körning i den här. Därför känns just LR som en bra kompromiss. Jag tror att en MYP är onödig. Inte bra på något liksom förutom möjligtvis snygg. Jag använder tex spoilern på min bil för att stänga bakluckan eftersom jag ogärna tar på lacken. Här är bakluckan elektrisk och då behövs inte spoilern, typ.

Sammantaget har jag blandade känslor till ett eventuellt byte. MY är bättre som familjebil på nästan alla punkter jämfört med en M3 men körupplevelsen är en helt annan. Till slut handlar det om vad man uppskattar. Hade jag varit själv eller 2-3 personer i familjen hade jag nog inte bytt. Nu är vi 5 (3 stolar) och då är situationen lite annorlunda. Återstår att se vad man får för en knappt ett år gammal bil som gått 1700mil.
(Förlåt om det var rörig)
Senast redigerad av Gryzze, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 605
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av flamman »

oxxax skrev:
Jag beställde en P, men ändrade till LR 19” för att kunna få den tidigare. Hämtade ut den för en timme sedan i Malmö, och jämfört med min tidigare M3P så tycker jag att det är ett dovare buller än i 3an. Det var visserligen nästan ett år sedan jag sålde den, men min första reaktion var just det dova bullret. Sikten genom bakrutan är ingen höjdare den heller, men det funkar. I övrigt känns resten bra, och jag upplever nog lite bättre kvalitet än 3an.
Dovare buller som i tystare eller är det ”dova bullret” något som störde mer än vad du minns i din M3P?
(Lite otydligt i dina formuleringar)
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Gryzze
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 okt 2020 18:13

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Gryzze »

flamman skrev:
oxxax skrev:
Jag beställde en P, men ändrade till LR 19” för att kunna få den tidigare. Hämtade ut den för en timme sedan i Malmö, och jämfört med min tidigare M3P så tycker jag att det är ett dovare buller än i 3an. Det var visserligen nästan ett år sedan jag sålde den, men min första reaktion var just det dova bullret. Sikten genom bakrutan är ingen höjdare den heller, men det funkar. I övrigt känns resten bra, och jag upplever nog lite bättre kvalitet än 3an.
Dovare buller som i tystare eller är det ”dova bullret” något som störde mer än vad du minns i din M3P?
(Lite otydligt i dina formuleringar)
Upplevt buller är så subjektivt att vi nog får vänta på Bjørns mätningar som borde komma upp snart på hans kanal innan vi får en bra jämförelse mellan olika bilar.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av MWall »

Gryzze skrev:
flamman skrev:
oxxax skrev:
Jag beställde en P, men ändrade till LR 19” för att kunna få den tidigare. Hämtade ut den för en timme sedan i Malmö, och jämfört med min tidigare M3P så tycker jag att det är ett dovare buller än i 3an. Det var visserligen nästan ett år sedan jag sålde den, men min första reaktion var just det dova bullret. Sikten genom bakrutan är ingen höjdare den heller, men det funkar. I övrigt känns resten bra, och jag upplever nog lite bättre kvalitet än 3an.
Dovare buller som i tystare eller är det ”dova bullret” något som störde mer än vad du minns i din M3P?
(Lite otydligt i dina formuleringar)
Upplevt buller är så subjektivt att vi nog får vänta på Bjørns mätningar som borde komma upp snart på hans kanal innan vi får en bra jämförelse mellan olika bilar.
Just därför att buller är subjektivt så är det även svårt att mäta med dB-mätare. Olika frekvenser upplevs olika besvärande trots samma dB osv.

Är även svårt eftersom det beror på så många olika parametrar. Däck, temperatur, underlag... Min bil är bullrigare nu när det är lite svalare än den var när det var 30 grader varmt eftersom gummit i däcken är hårdare nu. Ännu värre blir det senare i höst när temperaturen går ner ännu mer.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Tellus »

Gryzze skrev:
flamman skrev:
oxxax skrev:
Jag beställde en P, men ändrade till LR 19” för att kunna få den tidigare. Hämtade ut den för en timme sedan i Malmö, och jämfört med min tidigare M3P så tycker jag att det är ett dovare buller än i 3an. Det var visserligen nästan ett år sedan jag sålde den, men min första reaktion var just det dova bullret. Sikten genom bakrutan är ingen höjdare den heller, men det funkar. I övrigt känns resten bra, och jag upplever nog lite bättre kvalitet än 3an.
Dovare buller som i tystare eller är det ”dova bullret” något som störde mer än vad du minns i din M3P?
(Lite otydligt i dina formuleringar)
Upplevt buller är så subjektivt att vi nog får vänta på Bjørns mätningar som borde komma upp snart på hans kanal innan vi får en bra jämförelse mellan olika bilar.
Det är det som är problemet, db mätaren kan visa samma men det upplevda bullret kan vara mer eller mindre beroende på vilket buller man är känslig för.
Dovt buller brukar inte vara så bra. Men man måste provköra själv för att veta.
Jag tycker tex att vår m3 sr+ med 18" är bullrigare vs performance med 20" med sommardäck på båda, PS4 / PS4S
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Gryzze
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 okt 2020 18:13

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Gryzze »

MWall skrev:
Gryzze skrev:
flamman skrev:
oxxax skrev:
Jag beställde en P, men ändrade till LR 19” för att kunna få den tidigare. Hämtade ut den för en timme sedan i Malmö, och jämfört med min tidigare M3P så tycker jag att det är ett dovare buller än i 3an. Det var visserligen nästan ett år sedan jag sålde den, men min första reaktion var just det dova bullret. Sikten genom bakrutan är ingen höjdare den heller, men det funkar. I övrigt känns resten bra, och jag upplever nog lite bättre kvalitet än 3an.
Dovare buller som i tystare eller är det ”dova bullret” något som störde mer än vad du minns i din M3P?
(Lite otydligt i dina formuleringar)
Upplevt buller är så subjektivt att vi nog får vänta på Bjørns mätningar som borde komma upp snart på hans kanal innan vi får en bra jämförelse mellan olika bilar.
Just därför att buller är subjektivt så är det även svårt att mäta med dB-mätare. Olika frekvenser upplevs olika besvärande trots samma dB osv.

Är även svårt eftersom det beror på så många olika parametrar. Däck, temperatur, underlag... Min bil är bullrigare nu när det är lite svalare än den var när det var 30 grader varmt eftersom gummit i däcken är hårdare nu. Ännu värre blir det senare i höst när temperaturen går ner ännu mer.
Jag som körde båda bilarna, ungefär på samma ställe upplevde MY som lite tystare. Dock så skiljer det ganska mycket. 255/45-19 Continental? vs 235/35-20 Michelin, standardchassi vs sport osv.
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av P_EL »

Tack för inspel. Undrar om det "dova bullret" hänger ihop med att det av någon oförklarlig anledning inte finns någon hatthylla i MY. De gånger jag kör min MS utan hatthylla tycker jag det dova vägljudet är mer påtagligt...

En sådan här kanske hjälper: https://teslastuff.weebly.com/model-y.html
Model S90D -16
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av CrazyGang »

Gryzze skrev:
Körde bilen nu på morgonen i Segeltorp. De har en vit med 19” som tillhör MOS och ska dit efter helgen om jag fattade rätt. Säljaren blev överraskad att de fått den. Gröna skyltar osv..
Jag har en M3P (sen 2020) som referens vilket kanske gör mig till fel person att utvärdera en MY så ta det som ni vill. Jag har väldigt liten erfarenhet av SUV/MPV.
Direkt när man sätter sig i bilen utomhus märker man den upphöjda positionen (som ändå inte upplevs ”bussig”). Någon har sagt att den känns mer ombonad men det är ingen jättestor skillnad. Inte som en V90. Kanske bidrar de nya listerna på dörrarna till det och ”instrumentbrädan” är kanske lite högre i förhållande till sittpositionen. Den är stor jämfört med en M3 och fyller ut filen på ett helt annat sätt (även perkeringsrutan tyvärr). Som alla Teslor är vändradien stor. Sikten är givetvis bra framåt men jag måste erkänna att jag inte tänkte på bakåtsikten så mycket då jag väldigt ofta bara använder ytterspeglarna. Ljudnivån södergående på E4an förbi Kungenskurva upplevdes ungefär som min, kanske något tystare men jag upplever att det inte är några stora skillnader (min M3 har inte laminerade glas). Körde över potthål och ojämnheter vilket kändes ok men inte wow. Jag är egentligen inte så nöjd med chassit i M3P som jag inte tycker uppträder konsekvent vid höga farter, blir lätt slingrigt. Kan inte påstå att jag provocerade bilen jag provkörde (mycket trafik) men den hade såklart en tendens att kränga lite i skarpa kurvor och bilen upplevdes generellt mycket mjukare. Någon har sagt att den är initialhård för att sen bli för mjuk. Det finns nog lite sanning i det. Det är ingen Citroën i lågfart men såklart mjukare än en M3P. Tror inte att man behöver fundera på inspirerad körning i den här. Därför känns just LR som en bra kompromiss. Jag tror att en MYP är onödig. Inte bra på något liksom förutom möjligtvis snygg. Jag använder tex spoilern på min bil för att stänga bakluckan eftersom jag ogärna tar på lacken. Här är bakluckan elektrisk och då behövs inte spoilern, typ.

Sammantaget har jag blandade känslor till ett eventuellt byte. MY är bättre som familjebil på nästan alla punkter jämfört med en M3 men körupplevelsen är en helt annan. Till slut handlar det om vad man uppskattar. Hade jag varit själv eller 2-3 personer i familjen hade jag nog inte bytt. Nu är vi 5 (3 stolar) och då är situationen lite annorlunda. Återstår att se vad man får för en knappt ett år gammal bil som gått 1700mil.
(Förlåt om det var rörig)
Tack för dina intryck! Jag är i liknande sits, har en 2020 M3 LR med 2’ mil som känns aningen liten för en familj med tre barn i åldern 5-9 år. Lutar ändå åt ett byte för att ha lite mer bil ”att växa i”.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Martin413
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 aug 2021 13:26

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Martin413 »

Plockade upp min MYLR 20" induction idag och har även en Q4 Etron på 20" att jämföra med.

Bilen är lika tyst som Q4 Etron gällande vägljud, men har stötigare dämpning och låter därför mer över ojämn väg. Hör vindbrus i högre hastighet men lågt.

Väldigt sportig bil, lättstyrd, stabil, exakt, hög kvalitetkänsla på gränsen till insteg premium. Går som ett skott, inte wiplash i accel men brutal omkörningsprestanda.

Lite tighta säten men grymt svankstöd.

Mest positivt är ändå att den är både snyggare och råare i verkligheten!! GRYM
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av StefL »

P_EL skrev:
Tack för inspel. Undrar om det "dova bullret" hänger ihop med att det av någon oförklarlig anledning inte finns någon hatthylla i MY. De gånger jag kör min MS utan hatthylla tycker jag det dova vägljudet är mer påtagligt...

En sådan här kanske hjälper: https://teslastuff.weebly.com/model-y.html
För mig är det obegripligt att man släppt ut en bil av Model Y's konstruktion på marknaden utan hatthylla/insynsskydd. Det ger i mina ögon ett halvfärdigt intryck och borde kännas rent pinsamt för ansvariga. Det kan knappast handla om kostnad i det stora hela - en hatthylla kan inte kosta mer än några hundra och ger både ett bättre intryck och förbättrar ljudkomforten i bilen.
Nästa grej som är nödvändig i en sån bil för att man ska kunna använda hela lastkapaciteten är förstås lastförskjutningsskydd i form av nät eller galler. Det borde också ingå eller åtminstone finnas som tillval - nu lämnar man uppenbarligen detta till tredjepartsleverantörer att ta fram vilket jag tycker är ytterst märkligt.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av OfarligTesla »

Dröjer 3 veckor innan min far får sin Y men då kommer jag jämföra iaf :D . Speciellt komfort och ljudnivå i högre hastighet är intressant för mig personligen.
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Olof Tenghoff »

Jag har kört 1000 mil i USA med min Model Y LR 7 och provkört MYP. Tycker båda två känns som sina respektive Model 3 motsvarigheter i fjädringen. De är tystare på motorväg än 3. Väghållningen tycker är klart bättre än någon ICE SUV men inte så bra som Model 3. Sammanfattningsvis är jag extremt nöjd med bilen. Skönt att den inte har bagagehylla för de brukar jag ändå ta ur.
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Toja »

Jag provkörde också idag i segeltorp.
Den är snyggare än jag trodde den skulle vara.
MY är betydligt bullrigare än MS, dock låter det alltid mer om nya däck.
Men den känns välbyggd och inget problem med panelgap.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av MWall »

Toja skrev:
Jag provkörde också idag i segeltorp.
Den är snyggare än jag trodde den skulle vara.
MY är betydligt bullrigare än MS, dock låter det alltid mer om nya däck.
Men den känns välbyggd och inget problem med panelgap.
Tvärtom tycker jag. Nya däck är tystare. Mer gummi kvar. Eller menar du att yttre lagret har stelnat?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av martinot »

StefL skrev:
För mig är det obegripligt att man släppt ut en bil av Model Y's konstruktion på marknaden utan hatthylla/insynsskydd. Det ger i mina ögon ett halvfärdigt intryck och borde kännas rent pinsamt för ansvariga. Det kan knappast handla om kostnad i det stora hela - en hatthylla kan inte kosta mer än några hundra och ger både ett bättre intryck och förbättrar ljudkomforten i bilen.
Är det inte bättre att ta hatthyllor i en egen tråd?

Har inga åsikter om dess vara eller inte, men inte så mycket med köregenskaper att göra.

Det jag är mest intresserad av att höra är de som har M3 LR och som nu har MY LR. Hur upplever ni körskillnaderna?

Vissa tycker de verkar vara bättre och tightare i MY, medans andra tycker att det är sämre köregenskaper som den högre bil det är.

Skulle vara intressant att få lite återkoppling där. Kommer själv testköra en MY, men blir längre fram när jag har tid (är inte på gång att byta bil inom det närmaste).

Kul att MY äntligen kommit till Sverige ivf! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av SwedishAdvocate »

StefL skrev:
För mig är det obegripligt att man släppt ut en bil av Model Y's konstruktion på marknaden utan hatthylla/insynsskydd. Det ger i mina ögon ett halvfärdigt intryck och borde kännas rent pinsamt för ansvariga. Det kan knappast handla om kostnad i det stora hela - en hatthylla kan inte kosta mer än några hundra och ger både ett bättre intryck och förbättrar ljudkomforten i bilen.
Nästa grej som är nödvändig i en sån bil för att man ska kunna använda hela lastkapaciteten är förstås lastförskjutningsskydd i form av nät eller galler. Det borde också ingå eller åtminstone finnas som tillval - nu lämnar man uppenbarligen detta till tredjepartsleverantörer att ta fram vilket jag tycker är ytterst märkligt.
+1 på den.

Och lastförskjutningsskydd i form av nät finns ju inte heller till S eller X. Vet inte riktigt vad jag ska tycka om det. :( [Utrycker mig minst sagt 'diplomatiskt' här...]
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av martinot »

Martin413 skrev:
Plockade upp min MYLR 20" induction idag och har även en Q4 Etron på 20" att jämföra med.

Bilen är lika tyst som Q4 Etron gällande vägljud, men har stötigare dämpning och låter därför mer över ojämn väg. Hör vindbrus i högre hastighet men lågt.

Väldigt sportig bil, lättstyrd, stabil, exakt, hög kvalitetkänsla på gränsen till insteg premium. Går som ett skott, inte wiplash i accel men brutal omkörningsprestanda.

Lite tighta säten men grymt svankstöd.

Mest positivt är ändå att den är både snyggare och råare i verkligheten!! GRYM
Härligt! Kul att även höra från någon som kommer från Audi-sidan! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Walker »

Tänkte svara rakt av på trådens fråga. Notera att detta inte är facit, utan min (högst subjektiva) åsikt.

Äger en M3. Nyligen provat ID4, Enyaq, XC40 och provsuttit IQ5 och PS2.
Gillar man Tesla och M3’s interiör så är valet självklart - Y.
Av de andra tycker jag XC40 och Enyaq är trevligast men Enyaqen vinner på pris och utrymme. Körkänslan är dock en heeeeelt annan i Y. Dessutom är den rymligare än de andra men känns mindre. Samtliga el-suvar har ju en front som måste sluka MWh. Y är mycket smäckrare i sina linjer. Jag tycker att den upplevs mer som en svullen 3’a än som en krympt X.
Själv är jag ju (erkänt) en fanboy och skulle vid behov av mer utrymme eller högre dragvikt tveklöst bita i det surare ekonomiska äpplet och rata alla andra på marknaden idag och gå på en Y.
Fick en kort provkörning igår och kände igen mig väldigt mycket från min 3’a. Det är klart att om man går ner i detaljnivå så är det skillnader (någon grads skillnad i sittvinkel, någon dB hit eller dit vid olika hastigheter) Men på en skala 1-10 är skillnaden mellan Y och andra märken 8 (på gått och ont) men mellan Y och 3 kanske en 2’a.
Jag kan förstå och respektera att man inte gillar Tesla, som bil, företag eller fenomen. Men då finns det ju andra alternativ. Eftersom detta trots allt i grunden är ett forum för Tesla utgår jag ändå från att det ändå finns ett visst intresse för märket.
Vet inte om detta inlägg tillförde något och är inte intresserad av att skapa någon debatt. Alla tycker vi olika.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Jjonas »

Walker skrev:
Tänkte svara rakt av på trådens fråga. Notera att detta inte är facit, utan min (högst subjektiva) åsikt.

Äger en M3. Nyligen provat ID4, Enyaq, XC40 och provsuttit IQ5 och PS2.
Gillar man Tesla och M3’s interiör så är valet självklart - Y.
Av de andra tycker jag XC40 och Enyaq är trevligast men Enyaqen vinner på pris och utrymme. Körkänslan är dock en heeeeelt annan i Y. Dessutom är den rymligare än de andra men känns mindre. Samtliga el-suvar har ju en front som måste sluka MWh. Y är mycket smäckrare i sina linjer. Jag tycker att den upplevs mer som en svullen 3’a än som en krympt X.
Själv är jag ju (erkänt) en fanboy och skulle vid behov av mer utrymme eller högre dragvikt tveklöst bita i det surare ekonomiska äpplet och rata alla andra på marknaden idag och gå på en Y.
Fick en kort provkörning igår och kände igen mig väldigt mycket från min 3’a. Det är klart att om man går ner i detaljnivå så är det skillnader (någon grads skillnad i sittvinkel, någon dB hit eller dit vid olika hastigheter) Men på en skala 1-10 är skillnaden mellan Y och andra märken 8 (på gått och ont) men mellan Y och 3 kanske en 2’a.
Jag kan förstå och respektera att man inte gillar Tesla, som bil, företag eller fenomen. Men då finns det ju andra alternativ. Eftersom detta trots allt i grunden är ett forum för Tesla utgår jag ändå från att det ändå finns ett visst intresse för märket.
Vet inte om detta inlägg tillförde något och är inte intresserad av att skapa någon debatt. Alla tycker vi olika.
Men hur är den att köra? ;)
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Hmpftfhdns »

Hur gör man egentligen för att provköra? Hemsidan bara snurrar när man klickar på provkör model Y och när man försöker ringa hamnar jag bara knappval där jag ska välja leverans av S/X eller 3...
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Walker »

Jjonas skrev:
Walker skrev:
Tänkte svara rakt av på trådens fråga. Notera att detta inte är facit, utan min (högst subjektiva) åsikt.

Äger en M3. Nyligen provat ID4, Enyaq, XC40 och provsuttit IQ5 och PS2.
Gillar man Tesla och M3’s interiör så är valet självklart - Y.
Av de andra tycker jag XC40 och Enyaq är trevligast men Enyaqen vinner på pris och utrymme. Körkänslan är dock en heeeeelt annan i Y. Dessutom är den rymligare än de andra men känns mindre. Samtliga el-suvar har ju en front som måste sluka MWh. Y är mycket smäckrare i sina linjer. Jag tycker att den upplevs mer som en svullen 3’a än som en krympt X.
Själv är jag ju (erkänt) en fanboy och skulle vid behov av mer utrymme eller högre dragvikt tveklöst bita i det surare ekonomiska äpplet och rata alla andra på marknaden idag och gå på en Y.
Fick en kort provkörning igår och kände igen mig väldigt mycket från min 3’a. Det är klart att om man går ner i detaljnivå så är det skillnader (någon grads skillnad i sittvinkel, någon dB hit eller dit vid olika hastigheter) Men på en skala 1-10 är skillnaden mellan Y och andra märken 8 (på gått och ont) men mellan Y och 3 kanske en 2’a.
Jag kan förstå och respektera att man inte gillar Tesla, som bil, företag eller fenomen. Men då finns det ju andra alternativ. Eftersom detta trots allt i grunden är ett forum för Tesla utgår jag ändå från att det ändå finns ett visst intresse för märket.
Vet inte om detta inlägg tillförde något och är inte intresserad av att skapa någon debatt. Alla tycker vi olika.
Men hur är den att köra? ;)
Framgick inte det?
Som Tesla Model 3, nästan.
Tycker att det är betydligt större skillnad på att köra X än S.
(Mitt omdöme bygger dock på en 12 min provkörning i rusningstrafik = inte helt optimalt)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Walker »

Hmpftfhdns skrev:
Hur gör man egentligen för att provköra? Hemsidan bara snurrar när man klickar på provkör model Y och när man försöker ringa hamnar jag bara knappval där jag ska välja leverans av S/X eller 3...
Man mailar till sc.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Alx »

Jag har ringt tesla. Enligt de så finns det inga Model Y att provköra i stockholm… :?
Kanske om några veckor sa de?
Skriv svar