Hur är model Y att köra?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11509
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Inte undra på att man får bra räckvidd med MY när den har så lågt luftmotstånd.
Källa?

Var kommer dessa uppgifter från? Dina egna tester, eller någon annans?

Enligt denna artikel så har Skoda Enyaq ett cw på 0,27 (istället för uppmätta 0,26 i länken/testet du refererar till).

ID4 har lite högre och något sämre luftmotstånd på 0,28.

Så där verkar Skoda lyckats bättre än koncernsyskonen från VW.

https://www.mestmotor.se/recharge/ar...alla-detaljer/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Credde »

Walker skrev:
Zalman3 skrev:
Inte undra på att man får bra räckvidd med MY när den har så lågt luftmotstånd.
Lite kul att frugan dumpade Enyaqen som klumpig men IQ5 som helt ok. :lol:
Lite som att Model Y inte ska stå bredvid andra bilar - den är tyvärr inte nån direkt skönhet (och dock är jag även intresserad av en…)
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av tesla newbie »

MWall skrev:
Fast iX3 har ju prestanda som får en 20d att ställa sig i skamvrån. Den räcker till.
Visst räcker den till men den har bakhjulsdrift, 286 hk, ingen frunk och mindre bagageutrymme än fossilvarianten. Model Y LR har uppskattningsvis 440 hk, AWD, enorma utrymmen och kostar 50 tkr mindre. Dessutom har den mer avancerad framvagnsupphängning (dubbla länkarmar, X3 har McPherson). Sen har jag svårt att se vad jag får för mervärde med en iX3 jämfört med t.ex en X3 M40i? Annat än den ekonomiska vinsten att slippa tanka.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Zalman3 »

martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Inte undra på att man får bra räckvidd med MY när den har så lågt luftmotstånd.
Källa?

Var kommer dessa uppgifter från? Dina egna tester, eller någon annans?

Enligt denna artikel så har Skoda Enyaq ett cw på 0,27 (istället för uppmätta 0,26 i länken/testet du refererar till).

ID4 har lite högre och något sämre luftmotstånd på 0,28.

Så där verkar Skoda lyckats bättre än koncernsyskonen från VW.

https://www.mestmotor.se/recharge/ar...alla-detaljer/

Kommer från AMS.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... oda-enyaq/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11509
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Inte undra på att man får bra räckvidd med MY när den har så lågt luftmotstånd.
Källa?

Var kommer dessa uppgifter från? Dina egna tester, eller någon annans?

Enligt denna artikel så har Skoda Enyaq ett cw på 0,27 (istället för uppmätta 0,26 i länken/testet du refererar till).

ID4 har lite högre och något sämre luftmotstånd på 0,28.

Så där verkar Skoda lyckats bättre än koncernsyskonen från VW.

https://www.mestmotor.se/recharge/ar...alla-detaljer/

Kommer från AMS.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... oda-enyaq/
Tackar! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Peter Andersson »

Force-Walker skrev:
Osäker på om detta tagits upp tidigare i tråden, men det har ju ryktats om luftfjädring ett tag.

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... rs-manual/

Kan väl hoppas det kommer i årsmodel 2022. Omöjligt är det ju inte :)
Det surras om luftfjädring för MY.
Screenshot_20211011-080527_YouTube.jpg
MrKillBill
Inlägg: 21
Blev medlem: 24 sep 2021 00:56

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av MrKillBill »

tesla newbie skrev:
MrKillBill skrev:
Har efter 10 år med 3 st BMW X3 köpt en MY utan föregående provkörning. Var aningen skeptisk innan efter vad jag hört om kvalitet och ljud m.m. men tog inte lång tid innan jag blev helfrälst i mitt inköp. Har hittills ingenting att klaga på avseende kvalitet och visst är det lite vägljud men inget besvärande och jag valde dessutom 20" vilket torde bidra lite.
Kommer också från en X3 närmast. Hade en 2015 xdrive 20d innan min Model Y. Jag var inte heller intresserad av iX3, tycker den är på tok för dyr sett till prestandan. Vore intressant att höra hur du upplever Model Y jämfört med X3:an kör- och komfortmässigt.
Nästan omöjligt att jämföra enligt mig. Min X3 hade bättre komfort och med lägre ljudnivå men Y har ju ett betydligt hårdare chassi på alla sätt och känns ju även därmed mer sportig. För mig var det iaf en positiv förändring men jag hade lite grann tröttnat på mina BMW
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av dd88 »

Hade ni adaptivt eller standardchassi?

Vilken generation X3? Antar att det inte var G01 som kom 2017?

Det som intresserar mig med IX3 är just chassit, utrustning (”Matrix”, drag, HUD, adaptivt chassi mm) och utseende.

Enda nackdelen skulle jag säga är priset. Prestanda är fullt tillräcklig och bakhjulsdrift är alltid kul.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av tesla newbie »

dd88 skrev:
Hade ni adaptivt eller standardchassi?
Vilken generation X3? Antar att det inte var G01 som kom 2017?
Jag hade en X3 F25 med standardchassi. Upplever hårdheten som ungefär likvärdig mellan X3:an jag hade och Model Y. Tycker till och med att Model Y känns mjukare över vissa ojämnheter, t.ex. små korta fartgupp och när man kör uppför trottoarkanter. En stor skillnad är att Model Y inte vaggar lika mycket i sidled på ojämn väg, samtidigt som den kränger mindre i kurvorna. Överlag så känns Teslan mycket sportigare och inte alls som en SUV att köra, bortsett från sittpositionen.
Ljudnivån upplever jag ungefär likvärdig, min X3:a hade Pirelli Cinturato RFT däck. Trafikljud hörs mindre i Teslan tack vare dubbelglaset i framrutorna.
Gillar Model Y:s styrning bättre, den är betydligt reaktionssnabbare, samtidigt som den inte är lika känslig för underlaget som X3:ans. X3:an var ganska "camber"-känslig på sluttande vägbana och ibland stack bilen lite i sidled över vissa ojämnheter. Samtidigt kändes X3:ans styrning lite för lätt runt mittläget, speciellt med sommardäcken. Det som jag upplever var bättre med X3:an är att den lät mindre från hjulupphängningarna på dålig väg.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Credde »

tesla newbie skrev:
dd88 skrev:
Hade ni adaptivt eller standardchassi?
Vilken generation X3? Antar att det inte var G01 som kom 2017?
Jag hade en X3 F25 med standardchassi. Upplever hårdheten som ungefär likvärdig mellan X3:an jag hade och Model Y. Tycker till och med att Model Y känns mjukare över vissa ojämnheter, t.ex. små korta fartgupp och när man kör uppför trottoarkanter. En stor skillnad är att Model Y inte vaggar lika mycket i sidled på ojämn väg, samtidigt som den kränger mindre i kurvorna. Överlag så känns Teslan mycket sportigare och inte alls som en SUV att köra, bortsett från sittpositionen.
Ljudnivån upplever jag ungefär likvärdig, min X3:a hade Pirelli Cinturato RFT däck. Trafikljud hörs mindre i Teslan tack vare dubbelglaset i framrutorna.
Gillar Model Y:s styrning bättre, den är betydligt reaktionssnabbare, samtidigt som den inte är lika känslig för underlaget som X3:ans. X3:an var ganska "camber"-känslig på sluttande vägbana och ibland stack bilen lite i sidled över vissa ojämnheter. Samtidigt kändes X3:ans styrning lite för lätt runt mittläget, speciellt med sommardäcken. Det som jag upplever var bättre med X3:an är att den lät mindre från hjulupphängningarna på dålig väg.
Runflat däck är ingen höjdare. När jag hade min BMW 5 serie var det stor skillnad på de 18" fälgar med RFT däck som kom med bilen och till de 20" jag köpte med Continental däck. Kände precis samma med, att RFT däcken var mycket känsligare.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av tesla newbie »

Credde skrev:

Runflat däck är ingen höjdare. När jag hade min BMW 5 serie var det stor skillnad på de 18" fälgar med RFT däck som kom med bilen och till de 20" jag köpte med Continental däck. Kände precis samma med, att RFT däcken var mycket känsligare.
Nej RFT däck är verkligen värdelösa och en av anledningarna till att jag valde bort BMW denna gång. Hårda i sidväggarna och i vissa fall omöjliga att laga. Visserligen går det numera att köpa en BMW med icke RFT som standard, men det gäller bara minsta fälgstorleken.
wolf359
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 nov 2021 20:26

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av wolf359 »

Provkörning avklarad av Y och 3. Jag körde Y och frugan 3. Tyvärr fick man bara 30 min per bil så man han inte testa så mycket olika saker. Överlag gillar jag Y och 3. En sak störde jag mig otroligt mycket på i Y, styrkänslan. I låg fart är det lite gameboy-känsla. Det funkar, men det är inte vad jag hoppades på och ingen showstopper. I motorvägsfart var det dock styrningen alldeles för känslig. Minsta rattrörelse och bilen byter kurs. Missförstå rätt nu. Bilen är urstabil i hög fart men styrningen är nervös. Kanske vänjer man sig, men en bil för 700k+ borde inte behöva tillvänjning.

Efter provkörningen inser jag att det finns olika styrlägen, comfort, standrad o sport. Ändrar dessa känsligheten? eller är det bara trögheten i ratten som ändras? vet ju inte hur provbilen var inställd, men den var lätt i styrningen så jag gissar på komfortläget.

Hur skiljer sig Y från 3 i hur känslig styrningen är i motorvägfart? Frugan tog aldrig upp trean på motorvägen så vi vet inte

Som jämförelse körde vi polestar 2 DM för någon vecka sedan. Den bilen är sjukt trevlig köra och man åker runt med ett leende istället för att vara nervös. Dock är den lite för liten när barnvagnar och surfbrädor skall packas.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Niklas Z »

wolf359 skrev:
Provkörning avklarad av Y och 3. Jag körde Y och frugan 3. Tyvärr fick man bara 30 min per bil så man han inte testa så mycket olika saker. Överlag gillar jag Y och 3. En sak störde jag mig otroligt mycket på i Y, styrkänslan. I låg fart är det lite gameboy-känsla. Det funkar, men det är inte vad jag hoppades på och ingen showstopper. I motorvägsfart var det dock styrningen alldeles för känslig. Minsta rattrörelse och bilen byter kurs. Missförstå rätt nu. Bilen är urstabil i hög fart men styrningen är nervös. Kanske vänjer man sig, men en bil för 700k+ borde inte behöva tillvänjning.

Efter provkörningen inser jag att det finns olika styrlägen, comfort, standrad o sport. Ändrar dessa känsligheten? eller är det bara trögheten i ratten som ändras? vet ju inte hur provbilen var inställd, men den var lätt i styrningen så jag gissar på komfortläget.

Hur skiljer sig Y från 3 i hur känslig styrningen är i motorvägfart? Frugan tog aldrig upp trean på motorvägen så vi vet inte

Som jämförelse körde vi polestar 2 DM för någon vecka sedan. Den bilen är sjukt trevlig köra och man åker runt med ett leende istället för att vara nervös. Dock är den lite för liten när barnvagnar och surfbrädor skall packas.
Jag har aldrig tänkt tanken att styrningen är nervös på motorväg i min M3LR, men jag gillar direkt styrning i alla lägen och skulle bli mer nervös om bilen inte byter kurs snabbt. Jag har inte provat Model Y, så jag kan inte jämföra.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Dexter »

M3 och My är mer direktstyrda än vanliga bilar typ Volvo.
Jag märkte första dagarna i M3:an så vinglade man lite eftersom styrningen är så känslig.
Så noga uppmärksamhet framåt gäller så man inte svänger helt plötsligt.
Nu har det gått ett tag och jag är van vid den styrningen.
Gillar att ratten svarar direkt på manövrarna.
Går man över till en ex Volvo(nyare) direkt efter så är den hemskt sävlig i styrningen.
Man får göra mycket större rattutslag i svängar och cirkulationsplatser.
Svänger man lite så styr den inte tillräckligt utan man behöver svänga lite till för att få bilen dit man vill.
Det är en smaksak och vanesak och vad man tycker är bäst.
I början gillade jag inte direktstyrningen men nu vill jag inte vara utan den.
Perfekt på slingriga vägar.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3613
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av jonasl »

Både y och 3 har två rattvarv mellan ändläge höger o vänster vilket är väldigt lite. Men samma på båda.

Man vänjer sig fort.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Dexter »

jonasl skrev:
Både y och 3 har två rattvarv mellan ändläge höger o vänster vilket är väldigt lite. Men samma på båda.

Man vänjer sig fort.
Finns en del förare som inte gillar det.
Men då köper de en bil av annat märke troligtvis. :lol:
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Hmpftfhdns »

tesla newbie skrev:
MWall skrev:
Fast iX3 har ju prestanda som får en 20d att ställa sig i skamvrån. Den räcker till.
Visst räcker den till men den har bakhjulsdrift, 286 hk, ingen frunk och mindre bagageutrymme än fossilvarianten. Model Y LR har uppskattningsvis 440 hk, AWD, enorma utrymmen och kostar 50 tkr mindre. Dessutom har den mer avancerad framvagnsupphängning (dubbla länkarmar, X3 har McPherson). Sen har jag svårt att se vad jag får för mervärde med en iX3 jämfört med t.ex en X3 M40i? Annat än den ekonomiska vinsten att slippa tanka.
Det är väldigt stor skillnad att köra en X3 M40i och en iX3 — elektrisk drivlina och låg tyngdpunkt gör att det känns mer som gokart än SUV. Är man ute efter prestanda och buskörning är Model Y bättre än iX3 för att den har snabbare ax — och det är det som är roligast med elbilar. Har pressat vår iX3 på kurviga vägar så det står härliga till — men det blir inte lika spännande som en fossilbil eftersom det är tyst och smooth och inte kränger så mycket. Man måste köra galet fort för att det ska kännas. (Förutom ax ur kurvor som alltid drar lite på smilbanden)
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Dexter »

M3 och MY är bland de bättre på det så kallade "Älgtestet" :)
Skriv svar