Hur är model Y att köra?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av tesla newbie »

Credde skrev:

Runflat däck är ingen höjdare. När jag hade min BMW 5 serie var det stor skillnad på de 18" fälgar med RFT däck som kom med bilen och till de 20" jag köpte med Continental däck. Kände precis samma med, att RFT däcken var mycket känsligare.
Nej RFT däck är verkligen värdelösa och en av anledningarna till att jag valde bort BMW denna gång. Hårda i sidväggarna och i vissa fall omöjliga att laga. Visserligen går det numera att köpa en BMW med icke RFT som standard, men det gäller bara minsta fälgstorleken.
wolf359
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 nov 2021 20:26

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av wolf359 »

Provkörning avklarad av Y och 3. Jag körde Y och frugan 3. Tyvärr fick man bara 30 min per bil så man han inte testa så mycket olika saker. Överlag gillar jag Y och 3. En sak störde jag mig otroligt mycket på i Y, styrkänslan. I låg fart är det lite gameboy-känsla. Det funkar, men det är inte vad jag hoppades på och ingen showstopper. I motorvägsfart var det dock styrningen alldeles för känslig. Minsta rattrörelse och bilen byter kurs. Missförstå rätt nu. Bilen är urstabil i hög fart men styrningen är nervös. Kanske vänjer man sig, men en bil för 700k+ borde inte behöva tillvänjning.

Efter provkörningen inser jag att det finns olika styrlägen, comfort, standrad o sport. Ändrar dessa känsligheten? eller är det bara trögheten i ratten som ändras? vet ju inte hur provbilen var inställd, men den var lätt i styrningen så jag gissar på komfortläget.

Hur skiljer sig Y från 3 i hur känslig styrningen är i motorvägfart? Frugan tog aldrig upp trean på motorvägen så vi vet inte

Som jämförelse körde vi polestar 2 DM för någon vecka sedan. Den bilen är sjukt trevlig köra och man åker runt med ett leende istället för att vara nervös. Dock är den lite för liten när barnvagnar och surfbrädor skall packas.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Niklas Z »

wolf359 skrev:
Provkörning avklarad av Y och 3. Jag körde Y och frugan 3. Tyvärr fick man bara 30 min per bil så man han inte testa så mycket olika saker. Överlag gillar jag Y och 3. En sak störde jag mig otroligt mycket på i Y, styrkänslan. I låg fart är det lite gameboy-känsla. Det funkar, men det är inte vad jag hoppades på och ingen showstopper. I motorvägsfart var det dock styrningen alldeles för känslig. Minsta rattrörelse och bilen byter kurs. Missförstå rätt nu. Bilen är urstabil i hög fart men styrningen är nervös. Kanske vänjer man sig, men en bil för 700k+ borde inte behöva tillvänjning.

Efter provkörningen inser jag att det finns olika styrlägen, comfort, standrad o sport. Ändrar dessa känsligheten? eller är det bara trögheten i ratten som ändras? vet ju inte hur provbilen var inställd, men den var lätt i styrningen så jag gissar på komfortläget.

Hur skiljer sig Y från 3 i hur känslig styrningen är i motorvägfart? Frugan tog aldrig upp trean på motorvägen så vi vet inte

Som jämförelse körde vi polestar 2 DM för någon vecka sedan. Den bilen är sjukt trevlig köra och man åker runt med ett leende istället för att vara nervös. Dock är den lite för liten när barnvagnar och surfbrädor skall packas.
Jag har aldrig tänkt tanken att styrningen är nervös på motorväg i min M3LR, men jag gillar direkt styrning i alla lägen och skulle bli mer nervös om bilen inte byter kurs snabbt. Jag har inte provat Model Y, så jag kan inte jämföra.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Dexter »

M3 och My är mer direktstyrda än vanliga bilar typ Volvo.
Jag märkte första dagarna i M3:an så vinglade man lite eftersom styrningen är så känslig.
Så noga uppmärksamhet framåt gäller så man inte svänger helt plötsligt.
Nu har det gått ett tag och jag är van vid den styrningen.
Gillar att ratten svarar direkt på manövrarna.
Går man över till en ex Volvo(nyare) direkt efter så är den hemskt sävlig i styrningen.
Man får göra mycket större rattutslag i svängar och cirkulationsplatser.
Svänger man lite så styr den inte tillräckligt utan man behöver svänga lite till för att få bilen dit man vill.
Det är en smaksak och vanesak och vad man tycker är bäst.
I början gillade jag inte direktstyrningen men nu vill jag inte vara utan den.
Perfekt på slingriga vägar.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3615
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av jonasl »

Både y och 3 har två rattvarv mellan ändläge höger o vänster vilket är väldigt lite. Men samma på båda.

Man vänjer sig fort.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Dexter »

jonasl skrev:
Både y och 3 har två rattvarv mellan ändläge höger o vänster vilket är väldigt lite. Men samma på båda.

Man vänjer sig fort.
Finns en del förare som inte gillar det.
Men då köper de en bil av annat märke troligtvis. :lol:
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Hmpftfhdns »

tesla newbie skrev:
MWall skrev:
Fast iX3 har ju prestanda som får en 20d att ställa sig i skamvrån. Den räcker till.
Visst räcker den till men den har bakhjulsdrift, 286 hk, ingen frunk och mindre bagageutrymme än fossilvarianten. Model Y LR har uppskattningsvis 440 hk, AWD, enorma utrymmen och kostar 50 tkr mindre. Dessutom har den mer avancerad framvagnsupphängning (dubbla länkarmar, X3 har McPherson). Sen har jag svårt att se vad jag får för mervärde med en iX3 jämfört med t.ex en X3 M40i? Annat än den ekonomiska vinsten att slippa tanka.
Det är väldigt stor skillnad att köra en X3 M40i och en iX3 — elektrisk drivlina och låg tyngdpunkt gör att det känns mer som gokart än SUV. Är man ute efter prestanda och buskörning är Model Y bättre än iX3 för att den har snabbare ax — och det är det som är roligast med elbilar. Har pressat vår iX3 på kurviga vägar så det står härliga till — men det blir inte lika spännande som en fossilbil eftersom det är tyst och smooth och inte kränger så mycket. Man måste köra galet fort för att det ska kännas. (Förutom ax ur kurvor som alltid drar lite på smilbanden)
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Dexter »

M3 och MY är bland de bättre på det så kallade "Älgtestet" :)
Skriv svar