Hur är model Y att köra?
Moderator: Redaktion
Re: Hur är model Y att köra?
Den jag hörde ljudet på (går inte att missa…) var en Blå MY i Norrköping.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3598
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Hur är model Y att köra?
Undra om man får extra högt tjut med acc boost
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Hur är model Y att köra?
Aida skrev:Ta en sväng till är mitt råd. Jag kommer inte ihåg vilken färg bilen som jag provkörde hade.peh61 skrev:Ni som hör vinande ljud vilken demobil har ni kört?
Jag körde Malmös gråa med 19” Hancock hjul, jag tyckte den var både tystare i kupén och mjukare i fjädringen än min i-pace med luftfjädring och något störande ljud hörde jag inte fasten jag just lyssnade efter det.
Blir nog en beställning av Y performance när regeringen redat ut alla frågor kring klimatbonus och förmånsvärden.
Det går inte att missa tjutet vid acceleration. Det är så markant. Bilen är MYCKET hård i fjädringen. Struttig. Det kan man ju gilla. Men jag blir konfunderad över att du upplevt den som mjukare än en lyxbil med luftfjädring. Jag har aldrig kört en iPace dock… Jag upplevde Model Y som väldigt bullrig på dålig svensk asfalt. Beror säkert på de hårda bussningarna i chassit…
Alla gillar olika. Och så tror jag ens syfte med provkörningen spelar in. Har man redan beställt eller i princip bestämt sig så upplever man det nog annorlunda än om man inte är så intresserad av att köpa.
Re: Hur är model Y att köra?
Jag fastnade lite för Out of Spec reviews som tipsades och länkades här i forumet (Kia EV6 och Polestar 2 trådarna). Jag kollade direkt på videon där han intervjuar sin mamma om hennes Model Y. De verkar älska Tesla och har i familjen ägt alla modeller (flera ex av varje dessutom). Han tycker också att Model Y har för snabb styrutväxling och hård fjädring. Då äger han själv en Model 3. Intressant video. Spola fram till minut 16 för diskussionen.
-
- Inlägg: 209
- Blev medlem: 09 jan 2020 17:57
Re: Hur är model Y att köra?
Osäker på om detta tagits upp tidigare i tråden, men det har ju ryktats om luftfjädring ett tag.
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... rs-manual/
Kan väl hoppas det kommer i årsmodel 2022. Omöjligt är det ju inte
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... rs-manual/
Kan väl hoppas det kommer i årsmodel 2022. Omöjligt är det ju inte
Re: Hur är model Y att köra?
Jag har inte hört något ljud vid accelaration som jag stört mig på i min nya Y, kanske är döv
Re: Hur är model Y att köra?
Är det nu inte bara det vinande som hörs vid förvärmning?
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Hur är model Y att köra?
Hoppas verkligen på det, luftfjädring och kanske lite högre dragvikt på Berlinbilen skulle sitta fint! 2000 kg skulle knappast vara ett problem för chassi och drivlina.Force-Walker skrev:Osäker på om detta tagits upp tidigare i tråden, men det har ju ryktats om luftfjädring ett tag.
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... rs-manual/
Kan väl hoppas det kommer i årsmodel 2022. Omöjligt är det ju inte
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Re: Hur är model Y att köra?
Om luftfjädringen har komfortläge ingen mening med luftfjädring om det inte går att justera den. Då blir det som på Model S förr i tiden.Jjonas skrev:Hoppas verkligen på det, luftfjädring och kanske lite högre dragvikt på Berlinbilen skulle sitta fint! 2000 kg skulle knappast vara ett problem för chassi och drivlina.Force-Walker skrev:Osäker på om detta tagits upp tidigare i tråden, men det har ju ryktats om luftfjädring ett tag.
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... rs-manual/
Kan väl hoppas det kommer i årsmodel 2022. Omöjligt är det ju inte
Re: Hur är model Y att köra?
Hej,
Hämtade ut min MY LR med 20 tums induktionshjul i förra veckan. Har hunnit köra några turer. Växlade från BMW 520 X-drive så jag saknar referenser från andra Teslor utöver att ha provkört S och X. Har innan det kört både Audi och Toyota med blandade erfarenheter.
Ljud i kupén - likvärdigt tidigare BMW. Jag skulle vilja att det var skillnad och tystare. Köper eftermarknadstätning för att förbättra.
Fjädring - något hård i stadstrafik och vid stötigare förhållande. Motorväg ok. Ingen jätteskillnad mot BMW:n.
Acceleration - ett enda stort leende.
Kurvtagning - Bilen sitter som limmad i backen.
Lastutrymme - lika bra eller bättre än BMWs kombi. Ser fram emot fjällturer i bilen.
Interiören - clean, stilren och annorlunda än mina bilerfarenheter från fossilbilar. Älskar enkelheten och att slippa alla knappar. Verkar inte ha kvalitetsproblem som de amerikanska från Fremont. Känns gedigen.
Körglädje - för min egen del känns det som att kliva in i framtiden och litet grann som att köra ett rymdskepp. Jag älskar det.
Exteriören - Den är snyggare i verkligheten än på bild. Men den är väl kanske att betrakta som ”fulsnygg”.
Jag ångrar inte köpet.
/J
Hämtade ut min MY LR med 20 tums induktionshjul i förra veckan. Har hunnit köra några turer. Växlade från BMW 520 X-drive så jag saknar referenser från andra Teslor utöver att ha provkört S och X. Har innan det kört både Audi och Toyota med blandade erfarenheter.
Ljud i kupén - likvärdigt tidigare BMW. Jag skulle vilja att det var skillnad och tystare. Köper eftermarknadstätning för att förbättra.
Fjädring - något hård i stadstrafik och vid stötigare förhållande. Motorväg ok. Ingen jätteskillnad mot BMW:n.
Acceleration - ett enda stort leende.
Kurvtagning - Bilen sitter som limmad i backen.
Lastutrymme - lika bra eller bättre än BMWs kombi. Ser fram emot fjällturer i bilen.
Interiören - clean, stilren och annorlunda än mina bilerfarenheter från fossilbilar. Älskar enkelheten och att slippa alla knappar. Verkar inte ha kvalitetsproblem som de amerikanska från Fremont. Känns gedigen.
Körglädje - för min egen del känns det som att kliva in i framtiden och litet grann som att köra ett rymdskepp. Jag älskar det.
Exteriören - Den är snyggare i verkligheten än på bild. Men den är väl kanske att betrakta som ”fulsnygg”.
Jag ångrar inte köpet.
/J
Re: Hur är model Y att köra?
Grattis till bilen!MY2021 skrev:Hej,
Hämtade ut min MY LR med 20 tums induktionshjul i förra veckan. Har hunnit köra några turer. Växlade från BMW 520 X-drive så jag saknar referenser från andra Teslor utöver att ha provkört S och X. Har innan det kört både Audi och Toyota med blandade erfarenheter.
Ljud i kupén - likvärdigt tidigare BMW. Jag skulle vilja att det var skillnad och tystare. Köper eftermarknadstätning för att förbättra.
Fjädring - något hård i stadstrafik och vid stötigare förhållande. Motorväg ok. Ingen jätteskillnad mot BMW:n.
Acceleration - ett enda stort leende.
Kurvtagning - Bilen sitter som limmad i backen.
Lastutrymme - lika bra eller bättre än BMWs kombi. Ser fram emot fjällturer i bilen.
Interiören - clean, stilren och annorlunda än mina bilerfarenheter från fossilbilar. Älskar enkelheten och att slippa alla knappar. Verkar inte ha kvalitetsproblem som de amerikanska från Fremont. Känns gedigen.
Körglädje - för min egen del känns det som att kliva in i framtiden och litet grann som att köra ett rymdskepp. Jag älskar det.
Exteriören - Den är snyggare i verkligheten än på bild. Men den är väl kanske att betrakta som ”fulsnygg”.
Jag ångrar inte köpet.
/J
Tesla Model P3D röd med vit inredning!
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Re: Hur är model Y att köra?
Tycker att det har stor betydelse om bilen får en bekvämare och mer progressiv chassisättning. Dessutom automatiskt nivåreglering som bonus. Oslagbart med släp och varierande last.LarsL skrev:Om luftfjädringen har komfortläge ingen mening med luftfjädring om det inte går att justera den. Då blir det som på Model S förr i tiden.Jjonas skrev:Hoppas verkligen på det, luftfjädring och kanske lite högre dragvikt på Berlinbilen skulle sitta fint! 2000 kg skulle knappast vara ett problem för chassi och drivlina.Force-Walker skrev:Osäker på om detta tagits upp tidigare i tråden, men det har ju ryktats om luftfjädring ett tag.
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... rs-manual/
Kan väl hoppas det kommer i årsmodel 2022. Omöjligt är det ju inte
.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Re: Hur är model Y att köra?
Plats för det mesta
Tänkte avrapportera packning av bil inför vår första långtur med Y.
Fyra stora weekend-bags á 50L och en större ryggsäck 30L bokstavligt talat försvann i frunken och lådan under golvet bak. Det finns gott om plats kvar.
Så allt en familj på 4 med stor hund behöver för 4 dagars resa får plats utan att en pinal syns eller behöver ta plats i kupén eller bakluckan.
Tittat på takbox tidigare men man undrar ju om det verkligen behövs.
Tänkte avrapportera packning av bil inför vår första långtur med Y.
Fyra stora weekend-bags á 50L och en större ryggsäck 30L bokstavligt talat försvann i frunken och lådan under golvet bak. Det finns gott om plats kvar.
Så allt en familj på 4 med stor hund behöver för 4 dagars resa får plats utan att en pinal syns eller behöver ta plats i kupén eller bakluckan.
Tittat på takbox tidigare men man undrar ju om det verkligen behövs.
MY P 2023 Vit/Svart beställd 18 maj 23
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
Re: Hur är model Y att köra?
Tror inte problemet i dessa bilarna är få plats ytmässigt, utan mer viktmässigt, speciellt om man ska ha med sig lite barnvagn osv o nån vuxen till på det samt ytterligare nått barn..springer iväg fort i kg
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Hur är model Y att köra?
Nu har jag också åkt Model Y, den är ju väldigt lik Model 3 men högre såklart. Väldigt fin och ser ju lite tuffare ut än Model 3 i mina ögon. Både jag och min far (hans bil) tyckte att det var något högre ljudnivå än i min Model 3 uttagen i juni med 18”, låter som det kommer en del ljud från bagageutrymmet som är öppet så det är ju inte så konstigt. Upplevdes lite stötigare också men den var ju inte obekväm utan kändes helt enkelt som en sportig bil, att den upplevdes lite stötigare kan jag tänka mig har att göra med hur dämparna ställs in för att få den tyngre bilen sportig.
Hade något högfrekvent ljud också som rapporterats om men det var inte direkt irriterande. Tyvärr sitter jag verkligen inte bra i högre bilar, får helt fel sittställning så rätt osäker på om det är värt att byta för mig…
Hade något högfrekvent ljud också som rapporterats om men det var inte direkt irriterande. Tyvärr sitter jag verkligen inte bra i högre bilar, får helt fel sittställning så rätt osäker på om det är värt att byta för mig…
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1430
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Hur är model Y att köra?
Jag har både M3P och MYLR och tycker MYLR är betydligt tystare än M3P. Men det kan bero på olika däck.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Hur är model Y att köra?
Ja men det beror ju på när de är tillverkade, jag jämför Model 3 LR tillverkad i Q2 2021 (18”) mot Model Y LR tillverkad i Q3 2021 (19”). Skulle jag jämföra mot min gamla Model 3 LR som var tillverkad i Q1 2020 (18”) skulle jag gissa att Model Yn är tystare eftersom min nya 3a är markant tystare än den gamla. Har hänt mycket senaste året verkar det som.kenjon skrev:Jag har både M3P och MYLR och tycker MYLR är betydligt tystare än M3P. Men det kan bero på olika däck.
Re: Hur är model Y att köra?
Nu i Malmö med ett stopp på IKEA Hotell på vägen från Stockholm. Rekommenderas, väldigt fint och uppstyrt med service som på de fina hotellen, massor av snabba laddare utan kostnad.Frettoo skrev:Plats för det mesta
Tänkte avrapportera packning av bil inför vår första långtur med Y.
Fyra stora weekend-bags á 50L och en större ryggsäck 30L bokstavligt talat försvann i frunken och lådan under golvet bak. Det finns gott om plats kvar.
Så allt en familj på 4 med stor hund behöver för 4 dagars resa får plats utan att en pinal syns eller behöver ta plats i kupén eller bakluckan.
Tittat på takbox tidigare men man undrar ju om det verkligen behövs.
Tinnitus-pipet finns kvar kring 100-sträcket men mycket mindre påträngande, i övrigt borta från acceleration och vid 70km/h
Jämfört med M3-21 är det en bekvämare och tystare resa med betydligt mer plats (typ V90).
När vägen är dålig sticker Y ut med sin tajta fjädring men i övrigt väldigt bekväm åkning.
Snittat 188 i varierat väder, mycket bra!
MY P 2023 Vit/Svart beställd 18 maj 23
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
- TangentEnd
- Teslaägare
- Inlägg: 26
- Blev medlem: 01 apr 2021 14:22
- Ort: Stockholm
Re: Hur är model Y att köra?
km/h eller Wh/km?Frettoo skrev:Snittat 188 i varierat väder, mycket bra!
Model Y LR Grå, 20"
Re: Hur är model Y att köra?
Ny Teknik har testat Ioniq 5 och skriver där att motorn inte hörs, till skillnad mot motorerna i Y: https://www.nyteknik.se/elbilar/provkor ... en-7021043
Hur upplever ni det som kör Y, eller för all del 3LR eller P, hörs era motorer?
I min SR+ -21 kan man i vissa lägen ana ett svagt ljud från motorn, men upplever den normalt som i princip ljudlös.
Hur upplever ni det som kör Y, eller för all del 3LR eller P, hörs era motorer?
I min SR+ -21 kan man i vissa lägen ana ett svagt ljud från motorn, men upplever den normalt som i princip ljudlös.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3259
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Hur är model Y att köra?
Vid full acceleration kan ett svagt ljud höras. Det är dock bara trevligt. Vid måttlig eller lugn acceleration hörs ingenting.ducce916m skrev:Hur upplever ni det som kör Y, eller för all del 3LR eller P, hörs era motorer?
I min SR+ -21 kan man i vissa lägen ana ett svagt ljud från motorn, men upplever den normalt som i princip ljudlös.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Hur är model Y att köra?
Man hör mycket olika bud kring buller/ljudnivån. Ni som har/har haft en Model 3 2021 och kört Model Y, vad är skillnaden? Märkbart?
Också intressant att höra vad ni tycker om skillnaden mellan 18" och 19" på Model 3 samt mellan 19" och 20" på Model Y...
Också intressant att höra vad ni tycker om skillnaden mellan 18" och 19" på Model 3 samt mellan 19" och 20" på Model Y...
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Hur är model Y att köra?
Tycker Y är lite mer högljudd än min 3a jag fick i juni, det kommer t.ex. mer ljud bakifrån vilket gissningsvis är för att det är öppet till bagaget. Allt som allt är det inte någon stor skillnad tycker jag men ändå en skillnad.lav1 skrev:Man hör mycket olika bud kring buller/ljudnivån. Ni som har/har haft en Model 3 2021 och kört Model Y, vad är skillnaden? Märkbart?
Också intressant att höra vad ni tycker om skillnaden mellan 18" och 19" på Model 3 samt mellan 19" och 20" på Model Y...
Re: Hur är model Y att köra?
Ingen egen observation kring ljudet, men nu är det ju dubbelglas i sidorutorna, laminerat. Det borde i alla fall dämpa externt buller något?
Har nu kört min Y västkusten-Sth t o r samt ett par kortare utflykter. Går fint! Måste jag gissa skulle jag säga att min gamla S har lite mera vinande från frontmotorn. I sommar har mycket motorväg nyasfalterats och blivit tystare; vägljudet dominerar nog i stort sett. Beror även på däck. Har inte testat ljudanläggningen än, hade standarddon i den gamla bilen.
Mest värdesätter nog jag och mina åldrande leder högre körställning och insteg. Utrymmena helt OK. Lite smalare i bak kanske men uppfattar bättre benrum, och glastaket uppskattades av mina medåkande vänner. Betydligt bättre förvaring i kupén. Samt kopphållare och uttag här och där ...
Nån som vet om mer än bakvagnen nu är helgjutet i MIC MY till EU? 12V-batteri fortfarande bly-glasfibermatta eller Li-jon?
Har nu kört min Y västkusten-Sth t o r samt ett par kortare utflykter. Går fint! Måste jag gissa skulle jag säga att min gamla S har lite mera vinande från frontmotorn. I sommar har mycket motorväg nyasfalterats och blivit tystare; vägljudet dominerar nog i stort sett. Beror även på däck. Har inte testat ljudanläggningen än, hade standarddon i den gamla bilen.
Mest värdesätter nog jag och mina åldrande leder högre körställning och insteg. Utrymmena helt OK. Lite smalare i bak kanske men uppfattar bättre benrum, och glastaket uppskattades av mina medåkande vänner. Betydligt bättre förvaring i kupén. Samt kopphållare och uttag här och där ...
Nån som vet om mer än bakvagnen nu är helgjutet i MIC MY till EU? 12V-batteri fortfarande bly-glasfibermatta eller Li-jon?
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: Hur är model Y att köra?
Provkörde en MY i veckan. En sak jag reagerade på var att den hade ett "pipande" ljud framifrån vid kraftigare acceleration eller regenerering. Har inte upplevt det lika tydligt när jag kört M3 förut. Kanske var ett måndagsexemplar, men ljudet lät lite som tinnitus och var inte så najs.Niklas Z skrev:Vid full acceleration kan ett svagt ljud höras. Det är dock bara trevligt. Vid måttlig eller lugn acceleration hörs ingenting.ducce916m skrev:Hur upplever ni det som kör Y, eller för all del 3LR eller P, hörs era motorer?
I min SR+ -21 kan man i vissa lägen ana ett svagt ljud från motorn, men upplever den normalt som i princip ljudlös.