Och ändå var det väl så att klimatutsläppen minskade när Borgarna bestämde men har ökat nu när ni i mp bestämmer?
Det är så himla lätt att kolla upp om ett sånt här påstående stämmer innan man publicerar sitt inlägg. Trist att du inte tog dig den tiden. Koldioxidutsläppen minskade totalt sett under alliansåren 2007-2014, men har även minskat under 2015-2019 (2019 är det senaste året det finns statistik för). De enda utsläpp som har ökat under perioden 2015-2019 är för utrikes transporter. Det beror till stor del på att exporten ökat. Under alliansåren 2007-2014 ökade exporten med drygt 1% per år. Efter att S + MP tog över har exporten ökat med drygt 5% per år. Det är såklart bra att de fört en politik som gynnar export och ökar tillväxten, men priset är att CO2 utsläppen för utrikes transporter ökat. Sammantaget har de dock minskat, tvärt emot vad du antyder i ditt nlägg.
Så enkelt är det inte att hitta bra siffror, länka gärna om du har bra källor. I det du redovisar ovan misstänker jag att konsumtion av importerade varor inte ingår, korrekt? Är det utsläpp per capita eller totalt?
Det är totala utsläpp, inte per capita. "Importerade" utsäpp ingår inte i den officiella statistiken, enligt internationella överenskommelser. Personligen kan jag tycka att det är fel, men det är så det är.
Naturvårdsverket är ansvariga för att föra statistik över Sveriges utsläpp. Här är data för utsläpp t.o.m. 2019:
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Kan man köpa en Tesla innan detta årets slut för 701.000 kr, hamna i bonusregelkön eftersom bonuspengarna är slut för 2021 och ta del av bonus-potten som kommer 2022?
Kan man köpa en Tesla innan detta årets slut för 701.000 kr, hamna i bonusregelkön eftersom bonuspengarna är slut för 2021 och ta del av bonus-potten som kommer 2022?
Hämtar du den i år så ska det vara årets regler som gäller.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Kan man köpa en Tesla innan detta årets slut för 701.000 kr, hamna i bonusregelkön eftersom bonuspengarna är slut för 2021 och ta del av bonus-potten som kommer 2022?
Hämtar du den i år så ska det vara årets regler som gäller.
Oj, är det så börjar det bli bråttom om man vill vara säker på att få bonusen.
Uppskattad leveranstid för en MYLR nu är november enligt Tesla.
Annars måste man chansa på att Tesla sänker priset på MY nästa år. 60-70k bonus är en del pengar man gärna nyttjar.
Jag hade eventuellt tänkt vänta på 4680 från Berlin, men det verkar dröja och är inte säkert att fördelarna från det påverkar köparen allt för mycket. Risken att man inte får bonusen kanske gör att jag köper en ny nu då istället. Jag gissade nämligen att det var kört att få detta års bonusregler (>700 tkr), från nästa års pott.
Ja, det kan bli svettiga dagar om nya batteri, bättre lack och ljudisolering (tysk perfektion) kommer precis innan årsskiftet. (tror priset kommer justeras nedåt, precis som det justerades uppåt när bonusen höjdes.)
Om bonustaket på 700k införs så måste Tesla sänka priset på Y.
Jag hade tippat att de skulle göra det ändå eftersom skillnaden i pris mellan MY och M3 är lite väl stort nu.
Kan man köpa en Tesla innan detta årets slut för 701.000 kr, hamna i bonusregelkön eftersom bonuspengarna är slut för 2021 och ta del av bonus-potten som kommer 2022?
Hämtar du den i år så ska det vara årets regler som gäller.
Oj, är det så börjar det bli bråttom om man vill vara säker på att få bonusen.
Uppskattad leveranstid för en MYLR nu är november enligt Tesla.
Annars måste man chansa på att Tesla sänker priset på MY nästa år. 60-70k bonus är en del pengar man gärna nyttjar.
Jag hade eventuellt tänkt vänta på 4680 från Berlin, men det verkar dröja och är inte säkert att fördelarna från det påverkar köparen allt för mycket. Risken att man inte får bonusen kanske gör att jag köper en ny nu då istället. Jag gissade nämligen att det var kört att få detta års bonusregler (>700 tkr), från nästa års pott.
Absolut ganska mycket. 70 KSEK är ju 10% av priset på 700 KSEK. En ganska hyfsad rabatt som man inte kan bortse ifrån.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
När Brukar Tesla sänka eller höja priser?
Inför nytt kvartal eller årsskiften?
Samtidigt så har ju materialpriser rusat så kanske inte inte blir några sänkningar utan en höjning. Bara spekulation.
Jag står också på köpknappen men avvaktar till oktober först i iallafall.
Jo, priset på komponenter har rasat i höjden, och värdet på många valutor går ner nu när det "trycks mer pengar" och inflationen ökar kraftigt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skickade ett mejl till Miljödepartementet och dom vet inte när beslut ska tas angående taket på 700000:- Se svar:
Som du skriver har regeringen aviserat ändringar i bonus-malus-systemet. Syftet är att skärpa miljöstyrningen och den långsiktiga ekonomiska hållbarheten i systemet.
När det gäller bonus-delen har regeringen bland annat för avsikt att införa ett tak som innebär att bonus inte ges för bilar med nypris över 700 000 kronor. Taket träder i kraft den 1 januari 2022. Om bilen registreras i Vägtrafikregistret före den 1 januari 2022 omfattas den inte av taket.
Regeringen planerar att besluta om ändringen i en förordning under hösten. I dagsläget kan jag tyvärr inte ange något datum för beslutet.
Vänliga hälsningar
Viktoria Chlot
Som sagt så måste bilen vara registrerad innan den 1/1-22. Då måste man vara säker på att bilen hinner komma levereras innan det magiska datumet. Undra om Tesla hänger med i svenska regler och justerar priset? Jättesvårt att veta hur man ska göra?
Skickade ett mejl till Miljödepartementet och dom vet inte när beslut ska tas angående taket på 700000:- Se svar:
Som du skriver har regeringen aviserat ändringar i bonus-malus-systemet. Syftet är att skärpa miljöstyrningen och den långsiktiga ekonomiska hållbarheten i systemet.
När det gäller bonus-delen har regeringen bland annat för avsikt att införa ett tak som innebär att bonus inte ges för bilar med nypris över 700 000 kronor. Taket träder i kraft den 1 januari 2022. Om bilen registreras i Vägtrafikregistret före den 1 januari 2022 omfattas den inte av taket.
Regeringen planerar att besluta om ändringen i en förordning under hösten. I dagsläget kan jag tyvärr inte ange något datum för beslutet.
Vänliga hälsningar
Viktoria Chlot
Som sagt så måste bilen vara registrerad innan den 1/1-22. Då måste man vara säker på att bilen hinner komma levereras innan det magiska datumet. Undra om Tesla hänger med i svenska regler och justerar priset? Jättesvårt att veta hur man ska göra?
Tesla siktar nog på att leverera så mycket innan kvartalsslut, som vanligt.
Sedan blir det ett nytt kvartal, eventuellt med nya förutsättningar.