Priset på Model Y sänks till under 700tkr under 2021?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist
Inlägg: 2526
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Priset på Model Y sänks till under 700tkr under 2021?

Inlägg av iAkita »

Maw skrev:
iAkita skrev:
Maw skrev:
Och ändå var det väl så att klimatutsläppen minskade när Borgarna bestämde men har ökat nu när ni i mp bestämmer? ;)
Det är så himla lätt att kolla upp om ett sånt här påstående stämmer innan man publicerar sitt inlägg. Trist att du inte tog dig den tiden. Koldioxidutsläppen minskade totalt sett under alliansåren 2007-2014, men har även minskat under 2015-2019 (2019 är det senaste året det finns statistik för). De enda utsläpp som har ökat under perioden 2015-2019 är för utrikes transporter. Det beror till stor del på att exporten ökat. Under alliansåren 2007-2014 ökade exporten med drygt 1% per år. Efter att S + MP tog över har exporten ökat med drygt 5% per år. Det är såklart bra att de fört en politik som gynnar export och ökar tillväxten, men priset är att CO2 utsläppen för utrikes transporter ökat. Sammantaget har de dock minskat, tvärt emot vad du antyder i ditt nlägg.
Så enkelt är det inte att hitta bra siffror, länka gärna om du har bra källor. I det du redovisar ovan misstänker jag att konsumtion av importerade varor inte ingår, korrekt? Är det utsläpp per capita eller totalt?
Det är totala utsläpp, inte per capita. "Importerade" utsäpp ingår inte i den officiella statistiken, enligt internationella överenskommelser. Personligen kan jag tycka att det är fel, men det är så det är.

Naturvårdsverket är ansvariga för att föra statistik över Sveriges utsläpp. Här är data för utsläpp t.o.m. 2019:

https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar- ... 8cba18c7cf

Och här är preliminära data för 2020:

https://www.naturvardsverket.se/snabbutslapp
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
insvept
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 sep 2021 11:42

Re: Priset på Model Y sänks till under 700tkr under 2021?

Inlägg av insvept »

Jag har inte riktigt förstått en grej:

Kan man köpa en Tesla innan detta årets slut för 701.000 kr, hamna i bonusregelkön eftersom bonuspengarna är slut för 2021 och ta del av bonus-potten som kommer 2022?
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Priset på Model Y sänks till under 700tkr under 2021?

Inlägg av DanneLKPG »

insvept skrev:
Jag har inte riktigt förstått en grej:

Kan man köpa en Tesla innan detta årets slut för 701.000 kr, hamna i bonusregelkön eftersom bonuspengarna är slut för 2021 och ta del av bonus-potten som kommer 2022?
Hämtar du den i år så ska det vara årets regler som gäller.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
insvept
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 sep 2021 11:42

Re: Priset på Model Y sänks till under 700tkr under 2021?

Inlägg av insvept »

DanneLKPG skrev:
insvept skrev:
Jag har inte riktigt förstått en grej:

Kan man köpa en Tesla innan detta årets slut för 701.000 kr, hamna i bonusregelkön eftersom bonuspengarna är slut för 2021 och ta del av bonus-potten som kommer 2022?
Hämtar du den i år så ska det vara årets regler som gäller.
Oj, är det så börjar det bli bråttom om man vill vara säker på att få bonusen.
Uppskattad leveranstid för en MYLR nu är november enligt Tesla.
Annars måste man chansa på att Tesla sänker priset på MY nästa år. 60-70k bonus är en del pengar man gärna nyttjar.
Jag hade eventuellt tänkt vänta på 4680 från Berlin, men det verkar dröja och är inte säkert att fördelarna från det påverkar köparen allt för mycket. Risken att man inte får bonusen kanske gör att jag köper en ny nu då istället. Jag gissade nämligen att det var kört att få detta års bonusregler (>700 tkr), från nästa års pott.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Priset på Model Y sänks till under 700tkr under 2021?

Inlägg av Mickep »

Ja, det kan bli svettiga dagar om nya batteri, bättre lack och ljudisolering (tysk perfektion) kommer precis innan årsskiftet. (tror priset kommer justeras nedåt, precis som det justerades uppåt när bonusen höjdes.)
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Priset på Model Y sänks till under 700tkr under 2021?

Inlägg av dfa »

Om bonustaket på 700k införs så måste Tesla sänka priset på Y.
Jag hade tippat att de skulle göra det ändå eftersom skillnaden i pris mellan MY och M3 är lite väl stort nu.

Tänker vänta med att beställa.
peh61
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 sep 2021 07:46

Re: Priset på Model Y sänks till under 700tkr under 2021?

Inlägg av peh61 »

När Brukar Tesla sänka eller höja priser?
Inför nytt kvartal eller årsskiften?

Samtidigt så har ju materialpriser rusat så kanske inte inte blir några sänkningar utan en höjning. Bara spekulation.

Jag står också på köpknappen men avvaktar till oktober först i iallafall.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Priset på Model Y sänks till under 700tkr under 2021?

Inlägg av martinot »

insvept skrev:
DanneLKPG skrev:
insvept skrev:
Jag har inte riktigt förstått en grej:

Kan man köpa en Tesla innan detta årets slut för 701.000 kr, hamna i bonusregelkön eftersom bonuspengarna är slut för 2021 och ta del av bonus-potten som kommer 2022?
Hämtar du den i år så ska det vara årets regler som gäller.
Oj, är det så börjar det bli bråttom om man vill vara säker på att få bonusen.
Uppskattad leveranstid för en MYLR nu är november enligt Tesla.
Annars måste man chansa på att Tesla sänker priset på MY nästa år. 60-70k bonus är en del pengar man gärna nyttjar.
Jag hade eventuellt tänkt vänta på 4680 från Berlin, men det verkar dröja och är inte säkert att fördelarna från det påverkar köparen allt för mycket. Risken att man inte får bonusen kanske gör att jag köper en ny nu då istället. Jag gissade nämligen att det var kört att få detta års bonusregler (>700 tkr), från nästa års pott.
Absolut ganska mycket. 70 KSEK är ju 10% av priset på 700 KSEK. En ganska hyfsad rabatt som man inte kan bortse ifrån.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Priset på Model Y sänks till under 700tkr under 2021?

Inlägg av martinot »

peh61 skrev:
När Brukar Tesla sänka eller höja priser?
Inför nytt kvartal eller årsskiften?

Samtidigt så har ju materialpriser rusat så kanske inte inte blir några sänkningar utan en höjning. Bara spekulation.

Jag står också på köpknappen men avvaktar till oktober först i iallafall.
Jo, priset på komponenter har rasat i höjden, och värdet på många valutor går ner nu när det "trycks mer pengar" och inflationen ökar kraftigt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
westerlu77
Inlägg: 46
Blev medlem: 28 sep 2021 17:44

Re: Priset på Model Y sänks till under 700tkr under 2021?

Inlägg av westerlu77 »

Skickade ett mejl till Miljödepartementet och dom vet inte när beslut ska tas angående taket på 700000:- Se svar:
Som du skriver har regeringen aviserat ändringar i bonus-malus-systemet. Syftet är att skärpa miljöstyrningen och den långsiktiga ekonomiska hållbarheten i systemet.

När det gäller bonus-delen har regeringen bland annat för avsikt att införa ett tak som innebär att bonus inte ges för bilar med nypris över 700 000 kronor. Taket träder i kraft den 1 januari 2022. Om bilen registreras i Vägtrafikregistret före den 1 januari 2022 omfattas den inte av taket.

Regeringen planerar att besluta om ändringen i en förordning under hösten. I dagsläget kan jag tyvärr inte ange något datum för beslutet.

Vänliga hälsningar

Viktoria Chlot

Som sagt så måste bilen vara registrerad innan den 1/1-22. Då måste man vara säker på att bilen hinner komma levereras innan det magiska datumet. Undra om Tesla hänger med i svenska regler och justerar priset? Jättesvårt att veta hur man ska göra?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Priset på Model Y sänks till under 700tkr under 2021?

Inlägg av mikebike »

westerlu77 skrev:
Skickade ett mejl till Miljödepartementet och dom vet inte när beslut ska tas angående taket på 700000:- Se svar:
Som du skriver har regeringen aviserat ändringar i bonus-malus-systemet. Syftet är att skärpa miljöstyrningen och den långsiktiga ekonomiska hållbarheten i systemet.

När det gäller bonus-delen har regeringen bland annat för avsikt att införa ett tak som innebär att bonus inte ges för bilar med nypris över 700 000 kronor. Taket träder i kraft den 1 januari 2022. Om bilen registreras i Vägtrafikregistret före den 1 januari 2022 omfattas den inte av taket.

Regeringen planerar att besluta om ändringen i en förordning under hösten. I dagsläget kan jag tyvärr inte ange något datum för beslutet.

Vänliga hälsningar

Viktoria Chlot

Som sagt så måste bilen vara registrerad innan den 1/1-22. Då måste man vara säker på att bilen hinner komma levereras innan det magiska datumet. Undra om Tesla hänger med i svenska regler och justerar priset? Jättesvårt att veta hur man ska göra?
Tesla siktar nog på att leverera så mycket innan kvartalsslut, som vanligt.
Sedan blir det ett nytt kvartal, eventuellt med nya förutsättningar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar