Tjut vid acc o broms

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Tjut vid acc o broms

Inlägg av John Galt »

Jag åkte och provkörde MY idag.

Jag upplevde ett litet, men irriterande tjut vid acceleration och motorbroms, lät lite som en hundvisselpipa. Detta är inget jag upplevt med min MX som jag kört över 6000 mil med.

Någon annan som upplevt detta, eller var det något med just bara det exet?

Skickat från min SM-F926B via Tapatalk
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av John Galt »

När jag accar (inte bromsar) min MX hör jag ett litet vinande ljud från elmotorerna.

Detta är dock något helt annat och mycket mer irriterande.

Skickat från min SM-F926B via Tapatalk
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av DanneLKPG »

Jag upplevde samma och har sett fler som nämnt det i stora Model Y Sverige-gruppen på facebook.
Det skar verkligen i öronen, så det är nog så att vissa av oss är känsligare för just det ljudet.

Vissa tror att man menar att motorn hörs öht och börjar skratta, men självklart vet man att motorn låter!
Hade jag köpt en Model Y så hade jag inte klarat av att åka i den med det där ljudet och avbokat tyvärr för att vänta på Berlin-varianten som jag hoppas inte låter sådär.

Jag hoppas också att ljudet inte hörs bak eller i bagaget för barn och djurs skull.

Edit:
Här är den senaste diskussionen om det på FB:
Senast redigerad av DanneLKPG, redigerad totalt 2 gång.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Laban »

Jag brukar inte gilla högfrekventa ljud så det här är "intressant". Var det Björn Nyland som menade på att det är något som ska köras in. Dvs, ska försvinna med tiden. Får hoppas att så är fallet om nu min bil lider av detta.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Som jag skrev i en annan tråd tidigare idag:

Vid kraftig acceleration upplevde jag ett riktigt störig ljud som skär i öronen. Men vid normal acceleration så hördes det inget alls, så det är i praktiken inget problem egentligen för min del. MEN samma jobbiga ljud hördes även när jag klev av ”gaspedalen”, framför allt mellan 40 och 80 km/h. I lägre och högre fart än så var det helt okej, liksom om jag höll kvar pedalen litegrann så att det inte blev max regenerering. Men vid max regenerering mellan 40 och 80 km/h var det allt annat än en angenäm upplevelse för öronen.

Som någon var inne på tidigare i tråden så kan det vara som med syrsorna, många hör inte den frekvensen och jag kan tänka mig att det är likadant med detta ljud. Jag kan fortfarande höra syrsorna vilket min fru inte längre gör, och hon uppfattade inget jobbigt ljud under provkörningen.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av John Galt »

Tack för svar. Då faller den nog för min kompis.

Skickat från min SM-F926B via Tapatalk
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av abagewitz »

Jag tror att det kan vara olika med olika bilar.

Jag har provkört bägge de Model Y som finns för provkörning i Segeltorp.

Den med 20-tumshjul tyckte jag hade ett väldigt jobbigt, högt, skrikigt pipljud när man gav mycket gas samt vid regenerering.

Den med 19-tumshjul hade inte alls samma ljud. Den hade ett "pipande" vid gas/regen men det lät snarare lite coolt, som en tie-fighter i Star Wars.
peh61
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 sep 2021 07:46

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av peh61 »

abagewitz skrev:
Jag tror att det kan vara olika med olika bilar.

Jag har provkört bägge de Model Y som finns för provkörning i Segeltorp.

Den med 20-tumshjul tyckte jag hade ett väldigt jobbigt, högt, skrikigt pipljud när man gav mycket gas samt vid regenerering.

Den med 19-tumshjul hade inte alls samma ljud. Den hade ett "pipande" vid gas/regen men det lät snarare lite coolt, som en tie-fighter i Star Wars.

Var det stor skillnad i komfort mellan 19" och 20" ?
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av abagewitz »

Kan inte bedöma. Ja körde de två modellerna på olika dagar
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Tellus »

Bjorn Nyland pratar lite om pipet i nyaste videon. Verkar vara ett riktigt jobbigt ljud om man hör den frekvensen.
I den model 3 sr+ han körde tidigare så berömde han ljudet vid acceleration, men det var inte samma ljud.
Min gissning är att det mer behagliga ljudet som sr+ har och andra model 3 är från motorerna.
Detta ljudet i Y är mer högfrekvent och kommer nog från invertern.
Oklart om det är på alla eller vissa Y
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
spuzz
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 27 nov 2019 12:43

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av spuzz »

Jag hade det ljudet på min Model 3 och Tesla ville inte göra något åt det. Man vänjer sig tyvärr när stereon är på med musik och högljudda barn bak. :D
Tellus skrev:
Bjorn Nyland pratar lite om pipet i nyaste videon. Verkar vara ett riktigt jobbigt ljud om man hör den frekvensen.
I den model 3 sr+ han körde tidigare så berömde han ljudet vid acceleration, men det var inte samma ljud.
Min gissning är att det mer behagliga ljudet som sr+ har och andra model 3 är från motorerna.
Detta ljudet i Y är mer högfrekvent och kommer nog från invertern.
Oklart om det är på alla eller vissa Y
Vit Model Y LR AWD - Beställd: 2021-08-01 - Leverans: 2021-09-10
Vit Model Y LR RWD - Beställd: 2019-12-29 - Ändrad av Tesla till AWD
Grå Model 3 LR AWD - Beställd: 2020-02-21 - Leverans: 2020-03-18 - Såld: 2021-08-15
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Tellus »

Ingen av våra model 3 har det ljudet.
Kanske kina invertern som tjuter.
Tesla har väl olika leverantörer.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av NiklasTesla »

Av allt jag läst och förstått så är det växelströmsmotorn fram som låter (SR+ har bara permanentmagnet-motor bak som är tystare).

Har samma ljud på min Model 3 LR AWD som jag kört över 10000mil med. Märker knappt ljudet men när jag märker det är det vid snabb acceleration/motorbroms så jag älskar ljudet!

Körde Tesla Roadster S redan 2011 och den lätt MKT mer (samma ljud).

<3 Sportbil 2.0
Användarvisningsbild
poochaty
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 sep 2021 18:47
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/lukasz60602

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av poochaty »

Hej.
Jag provkörde i Gtb för 2 veckor sedan. Ljudet var extremt jobbigt. Efter jag sagt det till säljaren fick jag testa direkt någon annan exemplar av TMY. Den var 100ggr bättre fast fortfarande lite jobbig. Dagen därpå ringde mig säljaren och sagt att det verkligen var något fel på den första Teslan och den gick till service. Vet ej om det var sant men allt fler pratar det problemet. Själv är mycket orolig för att jag hämtar min MY om 2 veckor.
Model Y LR + dragkrok
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Dinsdale »

Tellus skrev:
Bjorn Nyland pratar lite om pipet i nyaste videon. Verkar vara ett riktigt jobbigt ljud om man hör den frekvensen.
I den model 3 sr+ han körde tidigare så berömde han ljudet vid acceleration, men det var inte samma ljud.
Min gissning är att det mer behagliga ljudet som sr+ har och andra model 3 är från motorerna.
Detta ljudet i Y är mer högfrekvent och kommer nog från invertern.
Oklart om det är på alla eller vissa Y
Min 3 SR+ byggd i Kina har ett mycket behagligt ljud om man trampar gasen i botten. Ett vinande som man bara hör vid kraftig acceleration. Har inte tänkt på om det låter så vid regen. Jag har ännu inte tappat förmågan att höra högfrekventa pipljud och det här låter inte alls som ett tinnitus-pip.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Tellus »

Dinsdale skrev:
Tellus skrev:
Bjorn Nyland pratar lite om pipet i nyaste videon. Verkar vara ett riktigt jobbigt ljud om man hör den frekvensen.
I den model 3 sr+ han körde tidigare så berömde han ljudet vid acceleration, men det var inte samma ljud.
Min gissning är att det mer behagliga ljudet som sr+ har och andra model 3 är från motorerna.
Detta ljudet i Y är mer högfrekvent och kommer nog från invertern.
Oklart om det är på alla eller vissa Y
Min 3 SR+ byggd i Kina har ett mycket behagligt ljud om man trampar gasen i botten. Ett vinande som man bara hör vid kraftig acceleration. Har inte tänkt på om det låter så vid regen. Jag har ännu inte tappat förmågan att höra högfrekventa pipljud och det här låter inte alls som ett tinnitus-pip.
Precis det jag menade. Sr+ har ett behagligt vinande, vissa? Y ett riktigt jobbigt högfrekvent tjut.
Tror inte det jobbiga ljudet finns i någon model 3
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Martin413
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 aug 2021 13:26

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Martin413 »

John Galt skrev:
Jag åkte och provkörde MY idag.

Jag upplevde ett litet, men irriterande tjut vid acceleration och motorbroms, lät lite som en hundvisselpipa. Detta är inget jag upplevt med min MX som jag kört över 6000 mil med.

Någon annan som upplevt detta, eller var det något med just bara det exet?

Skickat från min SM-F926B via Tapatalk

Hade detta ganska påtagligt i första dagarna, men det försvinner mer och mer efter att ha kört en del, nu är det i nästan helt borta. Jag gissar att det är kondensatorer för regen som laddar/laddar ur som låter.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av DanneLKPG »

Martin413 skrev:
Hade detta ganska påtagligt i första dagarna, men det försvinner mer och mer efter att ha kört en del, nu är det i nästan helt borta. Jag gissar att det är kondensatorer för regen som laddar/laddar ur som låter.
Din hörsel blir sämre och sämre för varje dag. :shock: (skojar bara)
Låter bra om det kan vara så att det kan "köras in" så att ljudet kanske försvinner helt.

Verkar vara väldigt olika från bil till bil. Hoppas Tesla tar det på allvar om man har en "problembil" och skickar in ett ärende till SC.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av mikebike »

Martin413 skrev:
John Galt skrev:
Jag åkte och provkörde MY idag.

Jag upplevde ett litet, men irriterande tjut vid acceleration och motorbroms, lät lite som en hundvisselpipa. Detta är inget jag upplevt med min MX som jag kört över 6000 mil med.

Någon annan som upplevt detta, eller var det något med just bara det exet?

Skickat från min SM-F926B via Tapatalk

Hade detta ganska påtagligt i första dagarna, men det försvinner mer och mer efter att ha kört en del, nu är det i nästan helt borta. Jag gissar att det är kondensatorer för regen som laddar/laddar ur som låter.
Jag har svårt att se hur kondensatorer skall låta. Vanligen är det kablar/lindningar som låter eftersom de rör sig i takt med strömmen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av A76 »

Har samma oerhört jobbig tjut. Skall lägga ett serviceärende så får vi se vad de säger. Uppmaning till alla er övriga MY-ägare att göra detsamma så de tar detta på allvar!
Användarvisningsbild
poochaty
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 sep 2021 18:47
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/lukasz60602

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av poochaty »

A76 skrev:
Har samma oerhört jobbig tjut. Skall lägga ett serviceärende så får vi se vad de säger. Uppmaning till alla er övriga MY-ägare att göra detsamma så de tar detta på allvar!
Inget kul i så fall.
Säljaren sagt att det var bara en bil som var lite trasig. Nu känns det mera regel än undantaget.
Model Y LR + dragkrok
Användarvisningsbild
poochaty
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 sep 2021 18:47
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/lukasz60602

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av poochaty »

En fråga till i så fall. Finns det möjlighet att skippa Teslan och lämna den tillbaka om det låter oakceptabelt högt? Jag tänkte på t ex distansavtal och ångerrätten eller eventuellt vilka regler gäller då?
Model Y LR + dragkrok
Användarvisningsbild
AndreasF
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 13 mar 2019 19:57
Ort: Göteborg

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av AndreasF »

Jag har alltid kallat detta för "Raven pipet" som kom till MS i samband med att Raven lanserades 2019. Jag har flertalet gånger påpekat detta för Tesla men är "per design" och 5000 mil senare är det inte alls lika påträngande (eller så har jag vant mig eller blivit för gammal för att höra dylika ljud).
Det finns massor av trådar om detta på Model S delen av forumet och på övriga internet. Tesla har varit konsekventa att inte göra ett smack åt detta och som sagt, det reduceras efter ett tag.
Trist att detta fortfarande finns på en ny bil som Model Y men det är väl samma motor kan jag anta?
Tesla Model S LR-19 Raven, Deep Blue Metallic, FSD
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av mikebike »

AndreasF skrev:
Jag har alltid kallat detta för "Raven pipet" som kom till MS i samband med att Raven lanserades 2019. Jag har flertalet gånger påpekat detta för Tesla men är "per design" och 5000 mil senare är det inte alls lika påträngande (eller så har jag vant mig eller blivit för gammal för att höra dylika ljud).
Det finns massor av trådar om detta på Model S delen av forumet och på övriga internet. Tesla har varit konsekventa att inte göra ett smack åt detta och som sagt, det reduceras efter ett tag.
Trist att detta fortfarande finns på en ny bil som Model Y men det är väl samma motor kan jag anta?
Samma motor som på Model 3 kan man anta? Och de har inte detta ljud.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Frettoo
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 24 apr 2016 10:00
Ort: Stockholm

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Frettoo »

Vår ylande första dagarna.
Edit: tinnitus-pip alltså, inte varg.

Nu är det mer sällan och betydligt kortare intervall.

Kanske ligger nått i Teslabjörns påstående om att man kör bort det.

Ska åka långt över helgen, kanske försvinner helt då.

Återkommer.
MY P 2023 Vit/Svart beställd 18 maj 23
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
Skriv svar