Tjut vid acc o broms

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Bjelke »

Sojid skrev:
Jag har service tid bokat 5 Okt, för andra gången. Denna gången ska jag åka med i bilen själv och be dem uppmärksamma ljuden. Kommer säkert inte leda någonstans men är rätt trött på tjutljudet..det jävliga är att man får betala pengar för att dem ska kolla på det.
Fick du betala förra gången??
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Sojid
Inlägg: 13
Blev medlem: 03 sep 2021 20:31

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Sojid »

Ja fick betala 450kr. Denna gången ska jag enligt dem betala strax över 1000kr.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Bjelke »

Låter ju helt sjukt, om man har ett jobbigt ljud i bilen och tror att något är fel men SC
hittar inget fel (eller lyckas inte reproducera det) så måste man betala för undersökningen?
Jag och ganska många andra har varit i samma situation och inte behövt betala oavsett om dom
hittat något fel eller inte.
Jag får inte ihop logiken här faktiskt, snarare så skulle kunden nästan ha en kompensation för att dom
inte lyckas åtgärda problemet eller har en hållbar förklaring till felet (ljudet skulle ju tex kunna ha en
enligt dom naturlig förklaring eller liknande, men att jag som ägare tyckte/trodde att något var fel), men
så funkar det inte heller såklart.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Curik »

Fast kan dom inte reproducera felet så kan dom ju inte?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Maw »

Curik skrev:
Fast kan dom inte reproducera felet så kan dom ju inte?
Man ska ju inte behöva betala för felsökningen på en ny bil oavsett om de lyckas hitta felet som kunden upplever eller inte.. :?
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Curik »

Maw skrev:
Curik skrev:
Fast kan dom inte reproducera felet så kan dom ju inte?
Man ska ju inte behöva betala för felsökningen på en ny bil oavsett om de lyckas hitta felet som kunden upplever eller inte.. :?
Vad menar du? Varför inte? Låter som det skulle kunna bli väldigt dyrt för serviceorganisationen om detta stämde.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av pefreli »

Sojid skrev:
Ja fick betala 450kr. Denna gången ska jag enligt dem betala strax över 1000kr.
Har haft liknande felsökning på min förra Model 3 utan att jag behövt betala.

Vilken SC är det?

Malmö SC har inte varit några som helst problem för min del.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Sojid
Inlägg: 13
Blev medlem: 03 sep 2021 20:31

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Sojid »

Hade en tekniker med i bilen och han konstaterade att han hörde ljudet men att det inte är något som går att justera eller som tesla åtgärdar. Så det är bara till att vänja sig eller spela musik och skippa tysta bilresor i 70-100km/h då jag tycker det hörs mest.

Blir nog inte en tesla nästa bil.

Case closed.

PS snygg är den iaf. Ds
20210910_153236.jpg
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av A76 »

Då fick jag tillbaka min bil igår. Och precis som väntat, teknikern hör tjutet men det är inom spec. Så ingen åtgärd...
Ljudet är nog aningens mindre påtagligt nu när man kört nästan 300 mil. Och helt enkelt slutar man numera gasa när tjutet uppstår. Trist att det skall vara så men men..
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av abagewitz »

Jag står och väger mot att beställa en Y men har hört "tjutljudet" vid provkörning i Segeltorp. Provade bägge bilarna i Segeltorp (vid olika tillfällen), en tjöt, en gjorde det inte. Så det verkar ju inte vara alla bilar som tjuter.

Om det nu är så att Tesla inte fixar ljudet. Kan man lämna tillbaka bilen efter leverans om man få en som tjuter? Det finns väl distansköpslagen eller vad det nu heter. Vad händer om man lämnar tillbaka? Och hur gör man det?
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av DanneLKPG »

abagewitz skrev:
Jag står och väger mot att beställa en Y men har hört "tjutljudet" vid provkörning i Segeltorp. Provade bägge bilarna i Segeltorp (vid olika tillfällen), en tjöt, en gjorde det inte. Så det verkar ju inte vara alla bilar som tjuter.

Om det nu är så att Tesla inte fixar ljudet. Kan man lämna tillbaka bilen efter leverans om man få en som tjuter? Det finns väl distansköpslagen eller vad det nu heter. Vad händer om man lämnar tillbaka? Och hur gör man det?
Om jag inte minns fel så får man ångra köpet, men är sedan spärrad från att beställa ny i x antal månader.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av abagewitz »

Hur stort är eg detta problem? Det har ju levererats rätt många Model Y nu. Är det bara ett fåtal som har ljudet eller? Jag tyckte jag hörde en hel del av det i början men sen har det lagt sig. Eller?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av mikebike »

abagewitz skrev:
Hur stort är eg detta problem? Det har ju levererats rätt många Model Y nu. Är det bara ett fåtal som har ljudet eller? Jag tyckte jag hörde en hel del av det i början men sen har det lagt sig. Eller?
För de som får en tjutande bil är det nog ett stort problem.
Med tanke på att Tesla inte kan/vill fixa det i efterhand så skulle jag neka en pipande bil. Andrahandsvärdet lär ju påverkas kraftigt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av abagewitz »

Det jag tänkte på var om det tex är 1 av 100 bilar eller 1 av 3? Fast det är ju väldigt svårt att svara på förstår jag... Jag tänkte bara om nån kunde spekulera i hur vanligt det eg är.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av mikebike »

abagewitz skrev:
Det jag tänkte på var om det tex är 1 av 100 bilar eller 1 av 3? Fast det är ju väldigt svårt att svara på förstår jag... Jag tänkte bara om nån kunde spekulera i hur vanligt det eg är. Bild
Skribenten ovan hade ju provkört två bilar och en tjöt. Det blir 50% med taskigt underlag. ;)

Men bara det faktum att Tesla har en provkörningsbil som tjuter indikerar att problemet är stort (eller att de är korkade). Det hör liksom till att bilar för provkörning är i toppskick, annars riskerar man att tappa kunder.
Jag hade en granne vars jobb var att se till att alla provkörningsbilar var så bra som möjligt.

Detta var en spekulation. 8-)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av abagewitz »

Japp. Det var jag som provkört med 50% "tjutkoefficient". Men hade det varit så att varannan bil låter som en betongsåg hade vi nog hört mer om det menar jag. Dock också ren spekulation...
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Ska vi bygga på statistiken så kan jag meddela att 100% av Model Y jag provkört haft pipljudet. ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av abagewitz »

66% nu då i medel...
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Maw »

Från vad som skrivits här på forumet så får jag uppfattningen att det är vanligt men att inte alla kan höra eller störs av de frekvenserna!?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av mikebike »

Maw skrev:
Från vad som skrivits här på forumet så får jag uppfattningen att det är vanligt men att inte alla kan höra eller störs av de frekvenserna!?
Kan vara så. Vi är båda 60 och vi hörde inget från den grå MY vi provkörde i/från MoS. Fast jag har inte sett att någon annan som klagat på tjut provkört i Solna.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Smygisen
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 05 jul 2021 20:17

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Smygisen »

Jag har kört 2 olika Model Y. På den ena upplevde jag en högfrekvent ton vid accelerstion, men hör inte alls samma på min egen.
Om det är en vanesak, inbillning eller skiljer mellan olika bilar låter jag vara osagt.
Användarvisningsbild
binsell-gerdin
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 01 apr 2016 21:23

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av binsell-gerdin »

Smygisen skrev:
Jag har kört 2 olika Model Y. På den ena upplevde jag en högfrekvent ton vid accelerstion, men hör inte alls samma på min egen.
Om det är en vanesak, inbillning eller skiljer mellan olika bilar låter jag vara osagt.
Provkört en kollegas, knäpptyst. Min S75D viner mer men inget jag stör mig på det heller.
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av micke_r »

Var kollegans en Y? Testade du fullgas?
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av John Galt »

binsell-gerdin skrev:
Smygisen skrev:
Jag har kört 2 olika Model Y. På den ena upplevde jag en högfrekvent ton vid accelerstion, men hör inte alls samma på min egen.
Om det är en vanesak, inbillning eller skiljer mellan olika bilar låter jag vara osagt.
Provkört en kollegas, knäpptyst. Min S75D viner mer men inget jag stör mig på det heller.
Ditt vinande på MS är något annat än MYs högfrekventa pip. Det ena är mysigt, det andra smärtande.
Användarvisningsbild
binsell-gerdin
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 01 apr 2016 21:23

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av binsell-gerdin »

micke_r skrev:
Var kollegans en Y? Testade du fullgas?
Ja och japp.
Skriv svar