Tjut vid acc o broms

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
poochaty
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 sep 2021 18:47
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/lukasz60602

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av poochaty »

A76 skrev:
Har samma oerhört jobbig tjut. Skall lägga ett serviceärende så får vi se vad de säger. Uppmaning till alla er övriga MY-ägare att göra detsamma så de tar detta på allvar!
Inget kul i så fall.
Säljaren sagt att det var bara en bil som var lite trasig. Nu känns det mera regel än undantaget.
Model Y LR + dragkrok
Användarvisningsbild
poochaty
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 sep 2021 18:47
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/lukasz60602

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av poochaty »

En fråga till i så fall. Finns det möjlighet att skippa Teslan och lämna den tillbaka om det låter oakceptabelt högt? Jag tänkte på t ex distansavtal och ångerrätten eller eventuellt vilka regler gäller då?
Model Y LR + dragkrok
Användarvisningsbild
AndreasF
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 13 mar 2019 19:57
Ort: Göteborg

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av AndreasF »

Jag har alltid kallat detta för "Raven pipet" som kom till MS i samband med att Raven lanserades 2019. Jag har flertalet gånger påpekat detta för Tesla men är "per design" och 5000 mil senare är det inte alls lika påträngande (eller så har jag vant mig eller blivit för gammal för att höra dylika ljud).
Det finns massor av trådar om detta på Model S delen av forumet och på övriga internet. Tesla har varit konsekventa att inte göra ett smack åt detta och som sagt, det reduceras efter ett tag.
Trist att detta fortfarande finns på en ny bil som Model Y men det är väl samma motor kan jag anta?
Tesla Model S LR-19 Raven, Deep Blue Metallic, FSD
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av mikebike »

AndreasF skrev:
Jag har alltid kallat detta för "Raven pipet" som kom till MS i samband med att Raven lanserades 2019. Jag har flertalet gånger påpekat detta för Tesla men är "per design" och 5000 mil senare är det inte alls lika påträngande (eller så har jag vant mig eller blivit för gammal för att höra dylika ljud).
Det finns massor av trådar om detta på Model S delen av forumet och på övriga internet. Tesla har varit konsekventa att inte göra ett smack åt detta och som sagt, det reduceras efter ett tag.
Trist att detta fortfarande finns på en ny bil som Model Y men det är väl samma motor kan jag anta?
Samma motor som på Model 3 kan man anta? Och de har inte detta ljud.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Frettoo
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 24 apr 2016 10:00
Ort: Stockholm

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Frettoo »

Vår ylande första dagarna.
Edit: tinnitus-pip alltså, inte varg.

Nu är det mer sällan och betydligt kortare intervall.

Kanske ligger nått i Teslabjörns påstående om att man kör bort det.

Ska åka långt över helgen, kanske försvinner helt då.

Återkommer.
MY P 2023 Vit/Svart beställd 18 maj 23
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av micke_r »

Åh skönt om det går att köra bort! Hör det helt klart och vid acceleration gör det inte så mycket, så är man fokuserad på accet men vid regen är det lite trist.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5179
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Nicke Nyfiken »

A76 skrev:
Har samma oerhört jobbig tjut. Skall lägga ett serviceärende så får vi se vad de säger. Uppmaning till alla er övriga MY-ägare att göra detsamma så de tar detta på allvar!
Hoppas inte på för mycket.
Jag är övertygad om att teknikern som provkör bilen inte kommer att höra något konstigt alls, även om det så blöder från öronen. Det är så Tesla SC jobbar. Och skulle någon till slut lyckas överbevisa SC att det finns ett oljud, så övergår svaret till ”working as designed” eller ”within spec”.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
poochaty
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 sep 2021 18:47
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/lukasz60602

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av poochaty »

Nicke Nyfiken skrev:
A76 skrev:
Har samma oerhört jobbig tjut. Skall lägga ett serviceärende så får vi se vad de säger. Uppmaning till alla er övriga MY-ägare att göra detsamma så de tar detta på allvar!
Hoppas inte på för mycket.
Jag är övertygad om att teknikern som provkör bilen inte kommer att höra något konstigt alls, även om det så blöder från öronen. Det är så Tesla SC jobbar. Och skulle någon till slut lyckas överbevisa SC att det finns ett oljud, så övergår svaret till ”working as designed” eller ”within spec”.
Tyvärr tror jag du är rätt. Noisenivå blir alltid tolkningsfråga dvs blir alltid "within spec" :(
Model Y LR + dragkrok
Force-Walker
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Force-Walker »



9:55 in i denna videon pratar han om det.

Konstigt nog hör jag inte det nu på datorhögtalarna, men jag kan höra det på min tv hemma.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5179
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Det hörs tydligare vid 4:03.
Model Y P
Model S P
Model S P
Sojid
Inlägg: 13
Blev medlem: 03 sep 2021 20:31

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Sojid »

Plockade ut min Model Y för ca 18 dagar sedan och störde mig direkt på det tjutande/vinande ljudet som har väldigt hög pitch. Lämnade idag in bilen på service och precis som ni på påpekat här tidigare så var det "inom gränsnivåerna". Problemet är att det stör en väldigt mycket. Tänk er den snabbast tandläkarborren med det ilande ljudet. Då har man köpt en bil för 750k. Har 20" och det är en LR. Väldigt trist och kommer troligtvis att dra detta vidare och försöka häva köpet.

För er som vill lyssna hur det låter så har ni ett ljudklipp här: https://we.tl/t-sq1pEv4Xkr
Man får höja en del på högtalarna och man hör det mer efter ca 20sek. Det är olika höga frekvenser beroende på om man accelerar eller regenerarar.

Hade tidigare en model 3 i 1.5år som var kanon och inte hade detta vinande ljud.

Min tanke eftersom jag själv jobbar med försäljning är att Tesla internt har gått ut med detta och vet om problemet och att man försöker minimera antalet returer genom att sätta hårt mot hårt. Kan vara så att Kina inte klarar av att tillverka dessa på tillräckligt bra sätt och att vissa komponenter inte är tillräckligt bra helt enkelt. Trist, för väldigt nöjd med bilen i övrigt. Bra utrymme, känns som bättre kvalitet än Model 3 i många detaljer av bilen. Och den är ruskigt snygg.
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av dfa »

Min motfråga om någon hade sagt att det var "inom gränsnivåerna" hade varit att fråga hur de hade uppmätt ljudet, med vilket instrument, samt att bett att få se ett protokoll på det.
Vi pratar ju inte heller buller generellt utan en viss frekvens av ljud.

Att någon testkör bilen och efter att ha lyssnat på ljudet säger bu eller bä är ju helt slumpmässigt, om inte personen i fråga har kalibrerat sina öron vilket verkar osannolikt.
Användarvisningsbild
poochaty
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 sep 2021 18:47
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/lukasz60602

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av poochaty »

Sojid skrev:
Plockade ut min Model Y för ca 18 dagar sedan och störde mig direkt på det tjutande/vinande ljudet som har väldigt hög pitch. Lämnade idag in bilen på service och precis som ni på påpekat här tidigare så var det "inom gränsnivåerna". Problemet är att det stör en väldigt mycket. Tänk er den snabbast tandläkarborren med det ilande ljudet. Då har man köpt en bil för 750k. Har 20" och det är en LR. Väldigt trist och kommer troligtvis att dra detta vidare och försöka häva köpet.

För er som vill lyssna hur det låter så har ni ett ljudklipp här: https://we.tl/t-sq1pEv4Xkr
Man får höja en del på högtalarna och man hör det mer efter ca 20sek. Det är olika höga frekvenser beroende på om man accelerar eller regenerarar.

Hade tidigare en model 3 i 1.5år som var kanon och inte hade detta vinande ljud.

Min tanke eftersom jag själv jobbar med försäljning är att Tesla internt har gått ut med detta och vet om problemet och att man försöker minimera antalet returer genom att sätta hårt mot hårt. Kan vara så att Kina inte klarar av att tillverka dessa på tillräckligt bra sätt och att vissa komponenter inte är tillräckligt bra helt enkelt. Trist, för väldigt nöjd med bilen i övrigt. Bra utrymme, känns som bättre kvalitet än Model 3 i många detaljer av bilen. Och den är ruskigt snygg.
Hämtar min MY imorgon. Har vi eventuella chanser att häva köpet med hjälp av det?
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... fs-2005-59
Model Y LR + dragkrok
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av mikebike »

dfa skrev:
Min motfråga om någon hade sagt att det var "inom gränsnivåerna" hade varit att fråga hur de hade uppmätt ljudet, med vilket instrument, samt att bett att få se ett protokoll på det.
Vi pratar ju inte heller buller generellt utan en viss frekvens av ljud.

Att någon testkör bilen och efter att ha lyssnat på ljudet säger bu eller bä är ju helt slumpmässigt, om inte personen i fråga har kalibrerat sina öron vilket verkar osannolikt.
Jag fick veta att mina "försänkta" bakre dörrhandtag var within spec. Då frågade jag hur specen ser ut, d.v.s. vilka gränsvärden de har satt upp?
"Det får vi inte säga"
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
poochaty
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 sep 2021 18:47
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/lukasz60602

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av poochaty »

mikebike skrev:
dfa skrev:
Min motfråga om någon hade sagt att det var "inom gränsnivåerna" hade varit att fråga hur de hade uppmätt ljudet, med vilket instrument, samt att bett att få se ett protokoll på det.
Vi pratar ju inte heller buller generellt utan en viss frekvens av ljud.

Att någon testkör bilen och efter att ha lyssnat på ljudet säger bu eller bä är ju helt slumpmässigt, om inte personen i fråga har kalibrerat sina öron vilket verkar osannolikt.
Jag fick veta att mina "försänkta" bakre dörrhandtag var within spec. Då frågade jag hur specen ser ut, d.v.s. vilka gränsvärden de har satt upp?
"Det får vi inte säga"
De får inte svara så. De måste bevisa att produkten de såld uppfyller alla parametrar osv. De får inte sälja Tesla med 3 hjul och säga att det är inom felmarginal, eller?
Model Y LR + dragkrok
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 10 aug 2021 20:23

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Sebastian+ »

Stämmer det att detta ljud bara finns på MY?
Det är väl en likadan motor i M3 LR MiC?
Användarvisningsbild
poochaty
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 sep 2021 18:47
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/lukasz60602

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av poochaty »

Jag tror att det ljudet kommer inte från motor utan från invertern.

Sent from my SM-N975F using Tapatalk
Model Y LR + dragkrok
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 10 aug 2021 20:23

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Sebastian+ »

poochaty skrev:
Jag tror att det ljudet kommer inte från motor utan från invertern.

Sent from my SM-N975F using Tapatalk
Ok, och dom har olika inverters? :)
Sojid
Inlägg: 13
Blev medlem: 03 sep 2021 20:31

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Sojid »

Borde givetvis ha frågat efter en testrapport. Ska se om jag kan få ut sen sådan.

Dom snackade om att det var olika komponenter osv som kunde diffa mellan bilar. Kändes som att han inte hade någon koll.

Ska ringa en säljare imorgon och se om köpet kan hävas. Felanmölde efter 36h så har ju det på historiken iaf även fast 14 dagar har gott.

Sjukt trist är det iaf att man inte får ett bättre bemötande ändå, alltså inte otrevliga men oproffsigt när man köpt en bil för 750k via nätet och sen att det inte liksom kan följas upp ordentligt.

Enligt servicestället (Väsby kanalvägen) så åkte två tekniker i bilen en fram och en bak och mätte med instrument.

Vet ej om ni lyssnat på ljudfilen men kom gärna med comments om ni hade kunnat "leva" med det eller ej.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5179
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Sojid skrev:
Vet ej om ni lyssnat på ljudfilen men kom gärna med comments om ni hade kunnat "leva" med det eller ej.
Det låter inte så farligt på ljudfilen och jag skulle säga att jag kan leva med det utifrån den.

MEN jag har hört det i verkligheten när jag provkörde och det är inget jag skulle kunna leva med. Så hur folk upplever ljudfilen är ganska intetsägande tycker jag. Stå på dig och reklamera bilen oavsett vad folk tycker här efter att ha lyssnat på ljudfilen.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Curik »

Sojid skrev:
Vet ej om ni lyssnat på ljudfilen men kom gärna med comments om ni hade kunnat "leva" med det eller ej.
Försökte men VLC (som annars är väldigt förlåtande mot trasiga filer) vägrar öppna filen.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av DanneLKPG »

Nicke Nyfiken skrev:
Sojid skrev:
Vet ej om ni lyssnat på ljudfilen men kom gärna med comments om ni hade kunnat "leva" med det eller ej.
Det låter inte så farligt på ljudfilen och jag skulle säga att jag kan leva med det utifrån den.

MEN jag har hört det i verkligheten när jag provkörde och det är inget jag skulle kunna leva med. Så hur folk upplever ljudfilen är ganska intetsägande tycker jag. Stå på dig och reklamera bilen oavsett vad folk tycker här efter att ha lyssnat på ljudfilen.
Samma här. Hör ej det skärande ljudet i videon, men det var omöjligt att missa vid egen provkörning. Provkörde den blåa Model Y i Norrköping.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Walker »

Lyssnat på filen. Så låter min 3’a (2019) när den förvärmer för SuC
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 mar 2019 10:17
Ort: Frösön

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Bodes_dad »

Kört ca 70 mil med min nu, hörde det tydligt i början men det har mattats av och nu är det svårt att höra. Hörs liiiite vid regenerering nu och lite mer när man gasar på rejält. Hade det inte snackats om det här hade jag nog inte tänkt på det, men kanske lägger in service ärende då "for the record".
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av micke_r »

Jag har inte kört långt ännu men upplever subjektivt att det låter mer vid kall bil så att säga? Har bara kört med 3-5 prickar kvar på regenerering så det är ju inte så uppvärmt då.

Skulle ni andra som kört längre hålla med, att ni upplever det mindre på långresorna pga att bilen är uppvärmd just då?
Skriv svar