Tjut vid acc o broms

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Curik »

Sojid skrev:
Vet ej om ni lyssnat på ljudfilen men kom gärna med comments om ni hade kunnat "leva" med det eller ej.
Försökte men VLC (som annars är väldigt förlåtande mot trasiga filer) vägrar öppna filen.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av DanneLKPG »

Nicke Nyfiken skrev:
Sojid skrev:
Vet ej om ni lyssnat på ljudfilen men kom gärna med comments om ni hade kunnat "leva" med det eller ej.
Det låter inte så farligt på ljudfilen och jag skulle säga att jag kan leva med det utifrån den.

MEN jag har hört det i verkligheten när jag provkörde och det är inget jag skulle kunna leva med. Så hur folk upplever ljudfilen är ganska intetsägande tycker jag. Stå på dig och reklamera bilen oavsett vad folk tycker här efter att ha lyssnat på ljudfilen.
Samma här. Hör ej det skärande ljudet i videon, men det var omöjligt att missa vid egen provkörning. Provkörde den blåa Model Y i Norrköping.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Walker »

Lyssnat på filen. Så låter min 3’a (2019) när den förvärmer för SuC
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 mar 2019 10:17
Ort: Frösön

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Bodes_dad »

Kört ca 70 mil med min nu, hörde det tydligt i början men det har mattats av och nu är det svårt att höra. Hörs liiiite vid regenerering nu och lite mer när man gasar på rejält. Hade det inte snackats om det här hade jag nog inte tänkt på det, men kanske lägger in service ärende då "for the record".
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av micke_r »

Jag har inte kört långt ännu men upplever subjektivt att det låter mer vid kall bil så att säga? Har bara kört med 3-5 prickar kvar på regenerering så det är ju inte så uppvärmt då.

Skulle ni andra som kört längre hålla med, att ni upplever det mindre på långresorna pga att bilen är uppvärmd just då?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Nicke Nyfiken »

micke_r skrev:
Jag har inte kört långt ännu men upplever subjektivt att det låter mer vid kall bil så att säga? Har bara kört med 3-5 prickar kvar på regenerering så det är ju inte så uppvärmt då.

Skulle ni andra som kört längre hålla med, att ni upplever det mindre på långresorna pga att bilen är uppvärmd just då?
När jag provkörde var det +20˚ och bilen hade rullat i en timme så den var definitivt varm, men ljudet hördes ändå väldigt tydligt och var sjukt irriterande. Skulle det höras mer om den var kall så hade det varit outhärdligt.
Hur långt bilen rullat totalt vet jag inte men några hundra mil måste den ha gått.
Model Y P
Model S P
Model S P
Sojid
Inlägg: 13
Blev medlem: 03 sep 2021 20:31

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Sojid »

Jag upplever det mest vid körning mellan 70-100km/h, upp till 70km/h så hörs det inte så mycket. Mest är det när trafiken rullar med gas och regenerering från och till i hastigheter 70-km/h. Eftersom det är olika frekvens på ljudet vid gas vs regenerering så blir det mycket diiiiiiii och sen doooooooo, diiiiiiiii och sen dooooooo. Alltså olika frekvenser som hörs och inte ett konstant ljud.

Om ni lyssnar på filen, typ efter 15sek-30sek med ett par hörlurar eller högtalare och drar på volymen högt så kommer ni höra det.
Användarvisningsbild
poochaty
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 sep 2021 18:47
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/lukasz60602

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av poochaty »

Ska hämta min om några timmar. Ni oroar mig sååå mycket!

Sent from my SM-N975F using Tapatalk
Model Y LR + dragkrok
Sojid
Inlägg: 13
Blev medlem: 03 sep 2021 20:31

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Sojid »

poochaty skrev:
Ska hämta min om några timmar. Ni oroar mig sååå mycket!

Sent from my SM-N975F using Tapatalk
Bilen i sig är superfin, verkligen ett steg framåt från Model 3 som jag hade tidigare. Väldigt mycket känns som ett klart steg framåt. För min del är det bara ljudet som stör mig. Och det stör mycket tyvärr. Ett ljud som inte fanns i Model 3.
Problemet består då också i att Tesla inte vill göra något åt det och tycker att det är normalt och så det ska låta.
Normalt är jag en sådan som köper en grej, inte blir helt nöjd men inte pallar skicka tillbaka det eller klaga eller liknande. Men köper jag något för 750k förväntar jag mig att det är en bra produkt jag köper. Här kommer själva grejjen med internetbaserad försäljning in, dvs det finns ingen Bosst på Bilföretaget AB som jag kan åka till och säga "Bosse, bilen du sålde till mig är inte kanon, vi måste lösa det här". Nu blir det internet och ringa försäljning på Tesla och dra hela ärendet med någon som inte har en aning om vad jag pratar om och säger "Boka en tid på verkstaden, dit ska du vända dig". Och när dem då säger "Nääää allt är kanon, det är inom gränsvärdena" så har jag man inte så många ställen att ta vägen. Då tappar man hela kundservice-förfarandet som finns med en bilhandlare.

Din bil kommer säkert vara kanon, det håller vi tummarna för, men om du upplever det höga pitch-ljudet vid gas/broms och du upplever det som störande så rekommenderar jag att du iaf anmäler det asap. Inom 48h ska man "anmäla" defekter så då får man ringa Tesla service.

Hoppas du blir nöjd, bilen är som sagt kanon!
jrichtmann
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 feb 2020 15:34

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av jrichtmann »

Sojid skrev:
poochaty skrev:
Ska hämta min om några timmar. Ni oroar mig sååå mycket!

Sent from my SM-N975F using Tapatalk
Bilen i sig är superfin, verkligen ett steg framåt från Model 3 som jag hade tidigare. Väldigt mycket känns som ett klart steg framåt. För min del är det bara ljudet som stör mig. Och det stör mycket tyvärr. Ett ljud som inte fanns i Model 3.
Problemet består då också i att Tesla inte vill göra något åt det och tycker att det är normalt och så det ska låta.
Normalt är jag en sådan som köper en grej, inte blir helt nöjd men inte pallar skicka tillbaka det eller klaga eller liknande. Men köper jag något för 750k förväntar jag mig att det är en bra produkt jag köper. Här kommer själva grejjen med internetbaserad försäljning in, dvs det finns ingen Bosst på Bilföretaget AB som jag kan åka till och säga "Bosse, bilen du sålde till mig är inte kanon, vi måste lösa det här". Nu blir det internet och ringa försäljning på Tesla och dra hela ärendet med någon som inte har en aning om vad jag pratar om och säger "Boka en tid på verkstaden, dit ska du vända dig". Och när dem då säger "Nääää allt är kanon, det är inom gränsvärdena" så har jag man inte så många ställen att ta vägen. Då tappar man hela kundservice-förfarandet som finns med en bilhandlare.

Din bil kommer säkert vara kanon, det håller vi tummarna för, men om du upplever det höga pitch-ljudet vid gas/broms och du upplever det som störande så rekommenderar jag att du iaf anmäler det asap. Inom 48h ska man "anmäla" defekter så då får man ringa Tesla service.

Hoppas du blir nöjd, bilen är som sagt kanon!
Har du nån koll på varför just 48h? Bilen har väl fabriksgaranti åtminstone 1 år?
Sojid
Inlägg: 13
Blev medlem: 03 sep 2021 20:31

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Sojid »

Nej har faktiskt ingen koll på varför det är just 48h som gäller. Det var information som tesla representanten på service avdelningen delade till mig när jag ringde och anmälde det hela.
models4karl
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 maj 2016 09:51

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av models4karl »

Får man ångra köpet nu för tiden?

När jag köpte min Model 3 i våras stod det följande:
Om du är konsument och det här avtalet ingicks genom att använda medel för distanskommunikation (t.ex. online eller via telefon) kan du göra en avbeställning i upp till 14 dagar efter leverans av Fordonet eller efter Fordonet tillgängliggjordes för din upphämtning.

Jag rekommenderade en Model Y till en vän och nu när han hämtade den så tjöt det... Att hålla på och böka med Service center för att i slutändan få höra "det är inom specifikationen" tycker jag inte låter bra.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av OfarligTesla »

models4karl skrev:
Får man ångra köpet nu för tiden?

När jag köpte min Model 3 i våras stod det följande:
Om du är konsument och det här avtalet ingicks genom att använda medel för distanskommunikation (t.ex. online eller via telefon) kan du göra en avbeställning i upp till 14 dagar efter leverans av Fordonet eller efter Fordonet tillgängliggjordes för din upphämtning.

Jag rekommenderade en Model Y till en vän och nu när han hämtade den så tjöt det... Att hålla på och böka med Service center för att i slutändan få höra "det är inom specifikationen" tycker jag inte låter bra.
Tesla tog bort sin 7 dagars ångersperiod men du har ju distansavtalslagen. Däremot innebär det dock att man bara får använda bilen i den utsträckning som krävs för att testa funktionerna, annars kan Tesla dra av för användandet. Så om han kört omkring med den mer än det som antas krävas så kommer det gissningsvis kosta.
Sojid
Inlägg: 13
Blev medlem: 03 sep 2021 20:31

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Sojid »

Fick besked idag att enda alternativet nu är att reklamera köpet. Kommer säkert blir dyrt och och ta tid. Blanda in lite advokater osv. Trist, inte det man hade tänkt direkt..men tror tesla vet om problemet och med alla medel kommer försöka hålla nere antalet reklamationer som annars skulle kosta dem skjortan. Så får se hur jag tar det vidare. Om man har energi att ta det vidare...
Sojid
Inlägg: 13
Blev medlem: 03 sep 2021 20:31

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Sojid »

models4karl skrev:
Får man ångra köpet nu för tiden?

När jag köpte min Model 3 i våras stod det följande:
Om du är konsument och det här avtalet ingicks genom att använda medel för distanskommunikation (t.ex. online eller via telefon) kan du göra en avbeställning i upp till 14 dagar efter leverans av Fordonet eller efter Fordonet tillgängliggjordes för din upphämtning.

Jag rekommenderade en Model Y till en vän och nu när han hämtade den så tjöt det... Att hålla på och böka med Service center för att i slutändan få höra "det är inom specifikationen" tycker jag inte låter bra.
Be han häva köpet direkt. Enklare så. Verkar inte heller som att det kan/vill reparera det heller så..
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Tellus »

Enligt detta dokument, se sid 4. Så har man väl fortfarande 14 dagars ångerrätt?
Men för att slippa avdrag så bör den återlämnas snarast efter den undersökts och ej är till belåtenhet

https://www.tesla.com/sv_SE/order/downl ... el_code=mp
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Frettoo
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 24 apr 2016 10:00
Ort: Stockholm

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Frettoo »

Bodes_dad skrev:
Kört ca 70 mil med min nu, hörde det tydligt i början men det har mattats av och nu är det svårt att höra. Hörs liiiite vid regenerering nu och lite mer när man gasar på rejält. Hade det inte snackats om det här hade jag nog inte tänkt på det, men kanske lägger in service ärende då "for the record".
Detta.

Kört Sthlm till Malmö och upplever en betydlig förbättring.

Tinnitus-pipet verkar försvinna med milen.
MY P 2023 Vit/Svart beställd 18 maj 23
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
models4karl
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 maj 2016 09:51

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av models4karl »

Jag tog en tur med vännen ikväll och det tjuter vid acceleration, men det tycker inte jag gör så mycket. Sedan fanns ljudet vid vissa belastningar vid vissa hastigheter, men oftast inte. (väldigt sällan.) Vi var överens att det inte var värt besväret att bråka. Bilen är fantastiskt fin i övrigt. Det låter hoppfullt att det blir bättre med tiden. Kanske något i transmissionen som behöver köras in???
(Det hade nog gått att häva köpet då den bara var körd hem från Trosta.)
Användarvisningsbild
Tesla-Rille
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 07 sep 2021 22:13

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Tesla-Rille »

Jag har kört ett par 10 mil med min och ljudet fanns där men tycker inte det stör. Känns som det avtar något under körningen jag gjort
Men tycker nästan det är lite häftigt ljud haha :lol: 8-)
Användarvisningsbild
TangentEnd
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 01 apr 2021 14:22
Ort: Stockholm

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av TangentEnd »

Jag har inte hunnit köra mer än 17 mil men störs inte alls lika mycket av det längre. Vet inte om det är inbillning men jag tyckte det lät högre när jag precis hade hämtat ut bilen. Fortsätter det att minska lite till så tror jag inte att jag kommer att märka av det.
Model Y LR Grå, 20"
Sojid
Inlägg: 13
Blev medlem: 03 sep 2021 20:31

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Sojid »

Skönt att höra att det verkar avta för er alla. Positiva nyheter

Jag har kört 260mil nu men tycker inte det har blivit bättre i min bil tyvärr. Trist!
Användarvisningsbild
poochaty
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 sep 2021 18:47
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/lukasz60602

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av poochaty »

Några ord från mig.

Hämtade min igår. FAAAAAAAAAAAAAAAANTASTISK BIL!
Den tyvärr låter vid 70-80 km/h och en annan frekvens vid regen. Samtidigt den låter mycket mindre än bilen jag provkört.
Jag ska lämna på service för att de vet att problemet verkligen finns. Är medveten att det inte blir fixat och tror att jag kan leva med detta.

Tack för allt support ang. tjut :)
Model Y LR + dragkrok
Användarvisningsbild
Frettoo
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 24 apr 2016 10:00
Ort: Stockholm

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Frettoo »

Kört 140 mil över helgen och upplever tinnitus pipet som i princip försvunnet

Något kvar precis på 100-sträcket men inte i närheten av vad det var tidigare
MY P 2023 Vit/Svart beställd 18 maj 23
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
Sojid
Inlägg: 13
Blev medlem: 03 sep 2021 20:31

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Sojid »

Frettoo skrev:
Kört 140 mil över helgen och upplever tinnitus pipet som i princip försvunnet

Något kvar precis på 100-sträcket men inte i närheten av vad det var tidigare
Skönt att höra, förhoppningsvis försvinner det även på min bil men redan kört 250mil och det är inte borta ännu.
Men kanske finns det hopp i tunneln :D
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av abagewitz »

Uppdateringar på detta?

Är det flera som hade det irriterande ljudet från början men som känner att det har försvunnit?

Nån som har fått återkoppling från SC på ev. felanmälan?
Skriv svar