Ni som beställt MYP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Guldstrand
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 maj 2022 17:24

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Guldstrand »

Då börjar ett skift till i Berlin idag. Se vad det gör med leveranserna
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av mikebike »

Guldstrand skrev:
Då börjar ett skift till i Berlin idag. Se vad det gör med leveranserna
Min uppskattade leveranstid minskade med en dag! :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Guldstrand
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 maj 2022 17:24

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Guldstrand »

mikebike skrev:
Guldstrand skrev:
Då börjar ett skift till i Berlin idag. Se vad det gör med leveranserna
Min uppskattade leveranstid minskade med en dag! :lol:
Från? Till?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av mikebike »

Guldstrand skrev:
mikebike skrev:
Guldstrand skrev:
Då börjar ett skift till i Berlin idag. Se vad det gör med leveranserna
Min uppskattade leveranstid minskade med en dag! :lol:
Från? Till?
Först var det Q1 2023, sedan nov 12 - dec 27, nu:
Screenshot_20220704-092006_Tesla.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 603
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av flamman »

SnickSnack skrev:
Mailade sales i fredags och fick svaret

Citat:
”Tyvärr kommer vi inte ha några fler leveranser av Tesla Model Y Performance innan klimatbonusen försvinner.”

Nämnde inte när jag har uppskattad leverans i appen och uppgav inte RN-nummer.

Klart och tydligt svar från Tesla och svårt att misstolka. Antingen en som vet som svarade eller inte. Med tanke på hur fel dom haft tidigare så tar jag det med en nypa salt och fortsätter hoppas, vore tråkigt att snubbla på målsnöret.
Jag fick liknande från dem idag att de har inga indikationer på att de kommer få några bilar nu i början på juli.
Senast redigerad av flamman, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Andersen »

Alex_avoigt på Twitter:
"According to rbb information, the Giga Berlin production stop to accelerate production rate is to begin on July 11 and last up to and including July 22 - that's 11 working days
IOWs the previous articles including TeslaMag's are in correct

If the Giga Berlin production is increased 3 fold as reported earlier the 11 days production stop would be compensated in about 3 days".
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Andersen »

Tyska tabloider älskar verkligen Tesla:
Screenshot_20220704-214817_Chrome.jpg
FÖR LÅNGSAM, DÅLIG KVALITET, INTE TILLRÄCKLIGT MÅNGA ANSTÄLLDA!
Tesla chock! Ny fabrik i Brandenburg stängs

Produktionsstopp: Fabriken ska byggas om från början av juli

Tesla-chefen Elon Musk (51) är just nu på semester i Venedig. Samtidigt sjunker produktionssiffrorna
Foto: POOL/via REUTERS

Av: MICHAEL SAUERBIER
07/04/2022 - 12:29
Berlin – Drygt tre månader efter öppningen måste Tesla - chefen Elon Musk tillfälligt stänga sin bilfabrik i Brandenburg. Eftersom produktionen går för långsamt ska arbetsprocesserna ändras under två veckor

Specialtidningen "Teslamag" hade tidigare rapporterat om ett produktionsstopp i juli. Under stillaståendet skulle produktionsprocesserna ändras på ett sådant sätt att kropparna bara tillbringar 30 sekunder vid varje produktionsstation. Det är för närvarande upp till tre minuter.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Andersen »

Tesmanian är lite mer sansade - och har förstås också Elons öra:
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... ttery-pack

"... the temporary suspension of Giga Berlin became known in mid-May. At that time, Teslamag reported that the factory would be closed for two weeks at the end of July in order to upgrade the production lines to increase capacity. Thus, this has long been known information and an event for which the employees of Giga Berlin were ready, therefore there is no “shock.” Tesla has built a Phase 1 factory in order to produce 500,000 vehicles a year, so it is only natural that on the way to reach this number, Giga Berlin is still waiting for several production stops for upgrades that will increase its capacity.

In addition, according to information received by Tesmanian, the current upgrade will include the preparation of production lines for the production of the Model Y with a structural battery pack. Keep in mind that Giga Berlin is not yet in a position to start producing cars with 4680 battery cells, however when it becomes possible, the company wants to have production lines ready to start production immediately.

It was previously mentioned that in-house production of 4680 battery cells in Germany could start sometime in the fall of 2022. But, it should be kept in mind that in light of the current situation in the world, the timing may change significantly. However, this expansion, which sets the stage for the production of cars with new technology, is a good indicator of the company's confidence in implementing its plans."
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
thogr
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 15 nov 2018 05:28
Ort: Linköping

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av thogr »

Andersen skrev:
Tesmanian är lite mer sansade - och har förstås också Elons öra:
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... ttery-pack

"... the temporary suspension of Giga Berlin became known in mid-May. At that time, Teslamag reported that the factory would be closed for two weeks at the end of July in order to upgrade the production lines to increase capacity. Thus, this has long been known information and an event for which the employees of Giga Berlin were ready, therefore there is no “shock.” Tesla has built a Phase 1 factory in order to produce 500,000 vehicles a year, so it is only natural that on the way to reach this number, Giga Berlin is still waiting for several production stops for upgrades that will increase its capacity.

In addition, according to information received by Tesmanian, the current upgrade will include the preparation of production lines for the production of the Model Y with a structural battery pack. Keep in mind that Giga Berlin is not yet in a position to start producing cars with 4680 battery cells, however when it becomes possible, the company wants to have production lines ready to start production immediately.

It was previously mentioned that in-house production of 4680 battery cells in Germany could start sometime in the fall of 2022. But, it should be kept in mind that in light of the current situation in the world, the timing may change significantly. However, this expansion, which sets the stage for the production of cars with new technology, is a good indicator of the company's confidence in implementing its plans."
Det här kanske förklarar det långa intervallet i uppskattat leveransdatum jag har: 7/7 - 21/8. Det ska nog tolkas som antingen i början av det intervallet, eller i slutet, dvs efter produktionspausen.
Användarvisningsbild
conan
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 10 okt 2017 21:59

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av conan »

Ja jag har samma leveransintervall på min MYP som jag har ändrat färg på till vit. Pratade med Tesla Malmö igår och jag skulle inte ha alltför stora förhoppningar att få en bil närmaste veckan.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Franz »

1 MYP levererad i söndags och 7 st igår (måndag).
Runt 30 till som borde nå ut till sina kunder de närmsta dagarna ifall nu inte fler behagar dyka upp.
https://www.car.info/sv-se/tesla/model- ... &vd=1&tci=
Driver sajten Car.info
SnickSnack
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 jun 2022 09:26

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av SnickSnack »

Franz skrev:
1 MYP levererad i söndags och 7 st igår (måndag).
Runt 30 till som borde nå ut till sina kunder de närmsta dagarna ifall nu inte fler behagar dyka upp.
https://www.car.info/sv-se/tesla/model- ... &vd=1&tci=
Var kommer siffran 30 ifrån? Kan detta vara såna bilar som stoppats i samband med det fel som upptäcktes på vissa MYP?
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Franz »

SnickSnack skrev:
Franz skrev:
1 MYP levererad i söndags och 7 st igår (måndag).
Runt 30 till som borde nå ut till sina kunder de närmsta dagarna ifall nu inte fler behagar dyka upp.
https://www.car.info/sv-se/tesla/model- ... &vd=1&tci=
Var kommer siffran 30 ifrån? Kan detta vara såna bilar som stoppats i samband med det fel som upptäcktes på vissa MYP?
viewtopic.php?f=53&t=30066&p=643961#p643479
Driver sajten Car.info
SnickSnack
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 jun 2022 09:26

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av SnickSnack »

Franz skrev:
SnickSnack skrev:
Franz skrev:
1 MYP levererad i söndags och 7 st igår (måndag).
Runt 30 till som borde nå ut till sina kunder de närmsta dagarna ifall nu inte fler behagar dyka upp.
https://www.car.info/sv-se/tesla/model- ... &vd=1&tci=
Var kommer siffran 30 ifrån? Kan detta vara såna bilar som stoppats i samband med det fel som upptäcktes på vissa MYP?
viewtopic.php?f=53&t=30066&p=643961#p643479
Där ser man, bra detektivarbete. Intressant med siffrorna du eventuell får fram på fredag.
Ginflyer
Inlägg: 49
Blev medlem: 24 feb 2021 17:56

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Ginflyer »

Trött jag blir. Nu har de skjutit på leveransen igen. Från 4 Juli - 18 Aug, nu detta. 9 Juli - 12 Sep. Blir nog ingen semester i den bilen i år.
87FFA140-5C31-43B6-9D0C-F0EA6365025F.jpeg
Användarvisningsbild
Guldstrand
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 maj 2022 17:24

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Guldstrand »

Är det fler som fått flyttat datum?
MrMille
Inlägg: 21
Blev medlem: 06 maj 2022 23:45

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av MrMille »

Guldstrand skrev:
Är det fler som fått flyttat datum?
Nopp! Kvar på samma.
Smokingliraren
Inlägg: 39
Blev medlem: 30 maj 2022 20:41

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Smokingliraren »

Guldstrand skrev:
Är det fler som fått flyttat datum?
Kvar på samma.
Dock så har jag 31juli-14sep
MYP 18/5, Trosta RN11718xxxx, Vit/Svart, ej vinterhjul, VIN PB04208xxx, EDD 16-30/11
IsKub
Inlägg: 54
Blev medlem: 29 mar 2022 08:56

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av IsKub »

Guldstrand skrev:
Är det fler som fått flyttat datum?
Kvar på samma 9 juli - 24 augusti
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Lurkern »

Såg på Youtube när Munro & Co börjar plocka isär en Y med 4680. Fantastiskt hur hela bilen sitter ihop.

Kanske skulle byta färg till röd så man får sen leverans med 4680. Även om vit i mitt tycke passar bäst på en MYP, röd är favoriten på en LR.
sccreech
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 maj 2022 22:27

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av sccreech »

Enligt detta klipp
( 1 min 15 sek )

Så verkar det som att produktionen stoppas av MYP från den 11 Juli under 2 veckor och när de öppnar upp igen så ska de kunna dubbla produktionen. Enligt siffror från car.info så verkar det inte heller vara så många MYP som registreras i Sverige och det är bara att gratulera de lyckliga som får en bil :D
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Franz »

Totalt 1 MYP reggad igår... Dock intressant att den för-reggades i tisdags. Tyvärr kan jag inte se förrän på fredag ifall det kommit in fler bilar i landet för leverans. Undantaget då ifall de faktiskt levereras ut till kund just idag eftersom de då dyker upp i separat data vi får från Transportstyrelsen. Den levererade bilen kom, precis som alla (?) de senaste bilarna, från Tesla i Malmö och nådde ut till en person i Skåne.
Driver sajten Car.info
MrMille
Inlägg: 21
Blev medlem: 06 maj 2022 23:45

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av MrMille »

Här sitter man utan bil...Uppskattad leverans 8 juli-22 augusti. Beställning lagd 6 mars.
Bonusen är definitivt körd. Inget VIN nr.
TCO kalkylen körd. Inflationen sticker iväg. Oljepriset på väg ner. Berlinfabriken skall stängas i 2 veckor. Sommarplanerna med bilen borta.
Jag är inte bitter, inte alls... :evil:
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 328
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Macki »

Såg en lastbil imorse , dock bara med 3st bilar.
A3F220CF-D47F-41DE-A7A0-0BBF9C5D4E61.jpeg
MrMille
Inlägg: 21
Blev medlem: 06 maj 2022 23:45

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av MrMille »

Macki skrev:
Såg en lastbil imorse , dock bara med 3st bilar.
:shock:

Vart sågs denna? Riktning? :geek:
Skriv svar