mikebike skrev:lakke skrev:Står det nåt om det är 4 likadana fälgar eller är två för fram å två bredare bak?
Ska det gälla vinterdäcken?
Moderator: Redaktion
mikebike skrev:lakke skrev:Står det nåt om det är 4 likadana fälgar eller är två för fram å två bredare bak?
Vem kör dubbat på en P var min första tanke.SomTam skrev:Odubbat vinterdäck är ju nackskott och lobotemering… :p
Kan lika gärna glida runt på sommardäck.
sandberg80 skrev:Vem kör dubbat på en P var min första tanke.SomTam skrev:Odubbat vinterdäck är ju nackskott och lobotemering… :p
Kan lika gärna glida runt på sommardäck.
Nej inte ännu… ok sorry är för oinsatt kanske.Delevi skrev:Kör du ens Tesla? Dagens dummaste kommentar….SomTam skrev:Odubbat vinterdäck är ju nackskott och lobotemering… :p
Kan lika gärna glida runt på sommardäck.
Var just det som gör att vägarna fungerar på vintern efter nån expert uttalat sig om dubbdäcken när man enbart tar upp alla nackdelar (ska se om jag hittar källan) Skulle ingen köra med dubbdäck blir vägen tillsist blankpolerad med låg friktion och väldigt dåligt grepp. Dubbdäcken hjälper till att riva upp asfalten till vintern som gör att odubbade bildäck får bättre friktion och därmed grepp (och att sommardäcken får bättre grepp till sommaren).HelectriC skrev:Har aldrig haft dubbdäck och aldrig saknat det. Dubbdäck river ju bara upp asfalten och allt dumt som följer med det!SomTam skrev:Odubbat vinterdäck är ju nackskott och lobotemering… :p
Kan lika gärna glida runt på sommardäck.
Jag har kört dubbfritt sen 2017 men ärligt talat är det lite halkigt när det är isigt. Fick mig en liten tankeställare när jag lämnade in min bil hos Grufman och fick deras lånebil med dubbdäck. Jäklar vilken skillnad. Var som att åka på räls. Större skillnad än jag trott.SomTam skrev:Odubbat vinterdäck är ju nackskott och lobotemering… :p
Kan lika gärna glida runt på sommardäck.
Konstigt att det går att köra bil i de länder där dubbdäck är förbjudna i så fall.Nect skrev:Var just det som gör att vägarna fungerar på vintern efter nån expert uttalat sig om dubbdäcken när man enbart tar upp alla nackdelar (ska se om jag hittar källan) Skulle ingen köra med dubbdäck blir vägen tillsist blankpolerad med låg friktion och väldigt dåligt grepp. Dubbdäcken hjälper till att riva upp asfalten till vintern som gör att odubbade bildäck får bättre friktion och därmed grepp (och att sommardäcken får bättre grepp till sommaren).HelectriC skrev:Har aldrig haft dubbdäck och aldrig saknat det. Dubbdäck river ju bara upp asfalten och allt dumt som följer med det!SomTam skrev:Odubbat vinterdäck är ju nackskott och lobotemering… :p
Kan lika gärna glida runt på sommardäck.
Edit: https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... dre-hala-1
Edit inte den källan jag tänkte på men den nämner samma sak.
samma här.. kommer dock lacka dom svarta isferkap skrev:Jag vill absolut ha dubbdäck på min beställda MYP. I USA verkar många köpa Teslas 19” Gemini (standardfälgen på MLR) till dina MYP med vinterdäck. Dock vill inte Tesla säga att de fungerar på MYP, vissa spekulerar i hastighets-rating på själva vinterdäcken som finns. Har dock försökt luska lite och de Nokian-varianter som Tesla säljer (dubbfritt och dubbat) i Sverige verkar inte ha någon skillnad i hastighet.
Ska försöka få tag i Tesla på måndag och se vad de säger. Helst vill jag köpa 19” Gemini och Nokian Hakka 10 till MYP.
De använder väl förmodligen inte samma mjuka vägbeläggning som vi har i Sverige.mikebike skrev:Konstigt att det går att köra bil i de länder där dubbdäck är förbjudna i så fall.Nect skrev:Var just det som gör att vägarna fungerar på vintern efter nån expert uttalat sig om dubbdäcken när man enbart tar upp alla nackdelar (ska se om jag hittar källan) Skulle ingen köra med dubbdäck blir vägen tillsist blankpolerad med låg friktion och väldigt dåligt grepp. Dubbdäcken hjälper till att riva upp asfalten till vintern som gör att odubbade bildäck får bättre friktion och därmed grepp (och att sommardäcken får bättre grepp till sommaren).HelectriC skrev:Har aldrig haft dubbdäck och aldrig saknat det. Dubbdäck river ju bara upp asfalten och allt dumt som följer med det!SomTam skrev:Odubbat vinterdäck är ju nackskott och lobotemering… :p
Kan lika gärna glida runt på sommardäck.
Edit: https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... dre-hala-1
Edit inte den källan jag tänkte på men den nämner samma sak.
Dom var snygga. Men kommer nog köra med navkapslarna på då jag vill maxa rangen vintertid. Ifall navkapslarna inte ger någon märkbar skillnad så är nog detta ett snyggt alternativ.lakke skrev:]samma här.. kommer dock lacka dom svarta isferkap skrev:Jag vill absolut ha dubbdäck på min beställda MYP. I USA verkar många köpa Teslas 19” Gemini (standardfälgen på MLR) till dina MYP med vinterdäck. Dock vill inte Tesla säga att de fungerar på MYP, vissa spekulerar i hastighets-rating på själva vinterdäcken som finns. Har dock försökt luska lite och de Nokian-varianter som Tesla säljer (dubbfritt och dubbat) i Sverige verkar inte ha någon skillnad i hastighet.
Ska försöka få tag i Tesla på måndag och se vad de säger. Helst vill jag köpa 19” Gemini och Nokian Hakka 10 till MYP.
Vinterdäck behöver inte ha hög hastighetsrating i Sverige.erkap skrev:Jag vill absolut ha dubbdäck på min beställda MYP. I USA verkar många köpa Teslas 19” Gemini (standardfälgen på MLR) till dina MYP med vinterdäck. Dock vill inte Tesla säga att de fungerar på MYP, vissa spekulerar i hastighets-rating på själva vinterdäcken som finns. Har dock försökt luska lite och de Nokian-varianter som Tesla säljer (dubbfritt och dubbat) i Sverige verkar inte ha någon skillnad i hastighet.
Ska försöka få tag i Tesla på måndag och se vad de säger. Helst vill jag köpa 19” Gemini och Nokian Hakka 10 till MYP.
Intressant. Efter lite googling så fick jag fram att sommardäcken måste klara bilens maxhastighet men vinterdäcken behöver ”bara” klara 160km/h.mikebike skrev:Vinterdäck behöver inte ha hög hastighetsrating i Sverige.erkap skrev:Jag vill absolut ha dubbdäck på min beställda MYP. I USA verkar många köpa Teslas 19” Gemini (standardfälgen på MLR) till dina MYP med vinterdäck. Dock vill inte Tesla säga att de fungerar på MYP, vissa spekulerar i hastighets-rating på själva vinterdäcken som finns. Har dock försökt luska lite och de Nokian-varianter som Tesla säljer (dubbfritt och dubbat) i Sverige verkar inte ha någon skillnad i hastighet.
Ska försöka få tag i Tesla på måndag och se vad de säger. Helst vill jag köpa 19” Gemini och Nokian Hakka 10 till MYP.
Har du kollat på ditt Tesla-konto? Där är mitt i alla fall uppdaterat till 9-23 februari som uppskattad leverans. Beställt en vit LR + vinterdäck, Malmö. Har du fått det så har du även fått slutfakturan. Där ser du även ditt VIN-nr.Wikblom skrev:Hej,
Har i veckan beställt en MY - hela familjen är taggad på leverans. Smidig köpupplevelse och bra process med remote- rådgivning.
Jag har inte fått något mer specifikt leveransdatum än februari, troligen sent i månaden. Är det någon av er andra som har beställt och fått ett mer specifikt datum för upphämtning (i Göteborg)?
Antar att samtliga kommer med samma båt till Sverige (?).
NEJ! byt inte, MYP är roligare!SomTam skrev:Byter nog fan LR lev feb mot en P i mars. Rädd för att man kommer köra omkring och ångra sig annars… hoppas bara man då verkligen får den i mars. Ingen lust vänta längre än så…
Menar att jag byter till MYP alltså och väntar 1 månad extra till marsTrevlig skrev:NEJ! byt inte, MYP är roligare!SomTam skrev:Byter nog fan LR lev feb mot en P i mars. Rädd för att man kommer köra omkring och ångra sig annars… hoppas bara man då verkligen får den i mars. Ingen lust vänta längre än så…