Ni som beställt MYP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SomTam
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 15 dec 2021 23:01

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av SomTam »

Byter nog fan LR lev feb mot en P i mars. Rädd för att man kommer köra omkring och ångra sig annars… hoppas bara man då verkligen får den i mars. Ingen lust vänta längre än så…
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 745
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Trevlig »

SomTam skrev:
Byter nog fan LR lev feb mot en P i mars. Rädd för att man kommer köra omkring och ångra sig annars… hoppas bara man då verkligen får den i mars. Ingen lust vänta längre än så…
NEJ! byt inte, MYP är roligare!
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
SomTam
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 15 dec 2021 23:01

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av SomTam »

Trevlig skrev:
SomTam skrev:
Byter nog fan LR lev feb mot en P i mars. Rädd för att man kommer köra omkring och ångra sig annars… hoppas bara man då verkligen får den i mars. Ingen lust vänta längre än så…
NEJ! byt inte, MYP är roligare!
Menar att jag byter till MYP alltså och väntar 1 månad extra till mars :)
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av tor »

OM förslaget på förmånsvärde går igenom till juli, hur blir det med extrautrustning?
Jag är lite sugen på att ta ut en röd MYP med allt utom FSD (inklusive dragkrok och vinterdäck) dvs extrautrustning för runt 120 kkr. Förmånsvärdet innan "reformen" påverkas ju starkt av extrautrustning. Med dagens regler hamnar förmånsvärdet på ca 8800 vilket är lite saftigt.

Någon som har en aning? Alternativet är en ny S om den får dragkrok eller en Y LR.
Användarvisningsbild
hanseman
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 30 mar 2019 10:35

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av hanseman »

Kanske är vida känt nu men pratade med SA på Tesla idag och fick att samtliga MYP kommer att produceras i Berlin!
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av lakke »

hanseman skrev:
Kanske är vida känt nu men pratade med SA på Tesla idag och fick att samtliga MYP kommer att produceras i Berlin!
Får vi hoppas dom får börja bygga bilar till oss snart då bara :p
Model Y performance
Användarvisningsbild
hanseman
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 30 mar 2019 10:35

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av hanseman »

lakke skrev:
hanseman skrev:
Kanske är vida känt nu men pratade med SA på Tesla idag och fick att samtliga MYP kommer att produceras i Berlin!
Får vi hoppas dom får börja bygga bilar till oss snart då bara :p
Anar uppmuntrande nyheter kring detta på onsdag när Tesla håller låda ;)

SA talade också om att batalningsalternativen för dessa beställningar kommer bli tillgängliga 26/27e!
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3283
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Maw »

tor skrev:
OM förslaget på förmånsvärde går igenom till juli, hur blir det med extrautrustning?
Jag är lite sugen på att ta ut en röd MYP med allt utom FSD (inklusive dragkrok och vinterdäck) dvs extrautrustning för runt 120 kkr. Förmånsvärdet innan "reformen" påverkas ju starkt av extrautrustning. Med dagens regler hamnar förmånsvärdet på ca 8800 vilket är lite saftigt.

Någon som har en aning? Alternativet är en ny S om den får dragkrok eller en Y LR.
Eftersom taket för den 50-procentiga reduceringen av förmånsvärdet är 350 000 kr kommer all kostnad över 700 000 kr att beskattas fullt ut oavsett om det är extrautrustning eller del av bilens pris. Det är oklart för mig hur det blir med extrautrustning som hamnar under 700 000 kr med bilen. Med de priser som gäller för MY, MYP eller MS kommer all extrautrustning och en del av bilens grundpris att beskattas fullt ut.

Det finns väl också en överhängande risk att bonusen på 70 000 kr försvinner för bilar som kostar över 700 000 kr..

Det är åtminstone så jag har förstått förslaget :)
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av lakke »

hanseman skrev:
lakke skrev:
hanseman skrev:
Kanske är vida känt nu men pratade med SA på Tesla idag och fick att samtliga MYP kommer att produceras i Berlin!
Får vi hoppas dom får börja bygga bilar till oss snart då bara :p
Anar uppmuntrande nyheter kring detta på onsdag när Tesla håller låda ;)

SA talade också om att batalningsalternativen för dessa beställningar kommer bli tillgängliga 26/27e!
Kan bara hoppas din SA har rätt då :)
Själv har jag aldrig hört av min SA eller ens vet vem det är :lol:
Model Y performance
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av tor »

Maw skrev:
tor skrev:
OM förslaget på förmånsvärde går igenom till juli, hur blir det med extrautrustning?
Jag är lite sugen på att ta ut en röd MYP med allt utom FSD (inklusive dragkrok och vinterdäck) dvs extrautrustning för runt 120 kkr. Förmånsvärdet innan "reformen" påverkas ju starkt av extrautrustning. Med dagens regler hamnar förmånsvärdet på ca 8800 vilket är lite saftigt.

Någon som har en aning? Alternativet är en ny S om den får dragkrok eller en Y LR.
Eftersom taket för den 50-procentiga reduceringen av förmånsvärdet är 350 000 kr kommer all kostnad över 700 000 kr att beskattas fullt ut oavsett om det är extrautrustning eller del av bilens pris. Det är oklart för mig hur det blir med extrautrustning som hamnar under 700 000 kr med bilen. Med de priser som gäller för MY, MYP eller MS kommer all extrautrustning och en del av bilens grundpris att beskattas fullt ut.

Det finns väl också en överhängande risk att bonusen på 70 000 kr försvinner för bilar som kostar över 700 000 kr..

Det är åtminstone så jag har förstått förslaget :)
Tack för svar! Låter troligt i mina öron. Tyvärr innebär det ju att en MYP med extrautrustning efter juli kommer få ett ganska kraftigt förmånsvärde värre än 8800 som nu. Så då måste jag troligen bestämma mig typ nu.... kanske bäst att lägga en reservation!
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3283
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Maw »

tor skrev:
Maw skrev:
tor skrev:
OM förslaget på förmånsvärde går igenom till juli, hur blir det med extrautrustning?
Jag är lite sugen på att ta ut en röd MYP med allt utom FSD (inklusive dragkrok och vinterdäck) dvs extrautrustning för runt 120 kkr. Förmånsvärdet innan "reformen" påverkas ju starkt av extrautrustning. Med dagens regler hamnar förmånsvärdet på ca 8800 vilket är lite saftigt.

Någon som har en aning? Alternativet är en ny S om den får dragkrok eller en Y LR.
Eftersom taket för den 50-procentiga reduceringen av förmånsvärdet är 350 000 kr kommer all kostnad över 700 000 kr att beskattas fullt ut oavsett om det är extrautrustning eller del av bilens pris. Det är oklart för mig hur det blir med extrautrustning som hamnar under 700 000 kr med bilen. Med de priser som gäller för MY, MYP eller MS kommer all extrautrustning och en del av bilens grundpris att beskattas fullt ut.

Det finns väl också en överhängande risk att bonusen på 70 000 kr försvinner för bilar som kostar över 700 000 kr..

Det är åtminstone så jag har förstått förslaget :)
Tack för svar! Låter troligt i mina öron. Tyvärr innebär det ju att en MYP med extrautrustning efter juli kommer få ett ganska kraftigt förmånsvärde värre än 8800 som nu. Så då måste jag troligen bestämma mig typ nu.... kanske bäst att lägga en reservation!
Som det är nu så är justeringen (=nedsättningen) för MYP 252 000 kr och blir 350 000 kr efter halvårsskiftet så förmånsvärdet borde gå ner en del.

Så här ser det ut idag utan någon extrautrustning:
Screenshot_20220124-194500_Chrome.jpg
Extrautrustning för 98 000 kr skulle ge samma förmånsvärde som i beräkningen ovan efter halvårsskiftet när justeringen ökar till 350 000 från 252 000 kr.

Sen var det ju det där med bonusen...
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av tor »

Sant sant. Jag har tidigare kikat på https://www.teslakalkylen.com/blog/2021 ... rden-igen/ vilket ju stämmer med det du skriver. Jag måste blandat ihop sifforna med MS och MY på något vis. Fick för mig att MYP (utan utrustning) skulle bli dyrare efter juli. Jag hade tydligen otur när jag tänkte. Då kan jag sitta lungt i båten ett tag.

Som du säger kokar det ju ner till frågan om bonus.
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av lakke »

Inget nytt på mitt konto än. Vad hände med att det kommer när som helst som dom sa för nån vecka sen? :evil:
Model Y performance
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Inlägg: 228
Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
Referralkod: ts.la/jonas774651

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Icerman »

Vad tror ni om maxlasten på MY. Läste att den ökat på de byggda i Berlin och det var väl MYP?!. Beror detta på produktionen och tillämpning av giga cast eller kan man förvänta sig högre maxlast även för kinabyggda MY?
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av P_EL »

Icerman skrev:
Vad tror ni om maxlasten på MY. Läste att den ökat på de byggda i Berlin och det var väl MYP?!. Beror detta på produktionen och tillämpning av giga cast eller kan man förvänta sig högre maxlast även för kinabyggda MY?
Var inte det ett missförstånd som kommer ifrån att länder beräknar maxlast olika (med och utan förare/passagerare)?
Model S90D -16
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av slugger75 »

P_EL skrev:
Icerman skrev:
Vad tror ni om maxlasten på MY. Läste att den ökat på de byggda i Berlin och det var väl MYP?!. Beror detta på produktionen och tillämpning av giga cast eller kan man förvänta sig högre maxlast även för kinabyggda MY?
Var inte det ett missförstånd som kommer ifrån att länder beräknar maxlast olika (med och utan förare/passagerare)?
Så… betyder det att man kan förvänta sig högre maxlast av Kinabyggda MY LR eller inte?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av flamman »

slugger75 skrev:
P_EL skrev:
Icerman skrev:
Vad tror ni om maxlasten på MY. Läste att den ökat på de byggda i Berlin och det var väl MYP?!. Beror detta på produktionen och tillämpning av giga cast eller kan man förvänta sig högre maxlast även för kinabyggda MY?
Var inte det ett missförstånd som kommer ifrån att länder beräknar maxlast olika (med och utan förare/passagerare)?
Så… betyder det att man kan förvänta sig högre maxlast av Kinabyggda MY LR eller inte?
Som mycket (allt?) kring Tesla och vad som kommer framöver gäller det vanliga: Ingen som vet men många spekulerar och hoppas. Och spekulationer sprids som ”fakta” och nyheter på både forum och nyhetssidor om Tesla.

Som jag fattat det så är det enda vi vet är följande:
* Den Norskregistrerade MYP som är tillverkad i Berlin (förproduktion) hade högre maxlast än de MY LR som kommit från Kina hittills. Har för mig att någon räknat på det kring med/utan förare och siffrorna stämmer bra med maxlast för MY LR från Fremont. Hur/om det kommer påverka maxlast för de faktiska MYP som förväntas leverera nu i mars vet ju ingen men känns ju rimligt att anta att lastvikten kommer vara lika hög för de serietillverkade som för förproduktionen:
https://driveteslacanada.ca/model-y/tes ... -and-more/
Noterade också nu att det fanns en länk från denna artikel till ett tyskt forum där det faktiskt verkar bekräftat att MYLR från Kina kommer få ökad maxlast (i framtiden. någon gång)

* Relaterat till ovan så finns andra för-registreringspapper som Tesla skickat in till EU för sina bilar framöver nämner ”Adding cargo mass to model Y”. Ingen vet om det gäller för MYP från Berlin eller om det gäller för MYLR från Kina. Det finns också de som tolkat det som dålig engelska för ”adding cargo cover”, dvs. lastnät över lastutrymmet och att det inte handlar om maxlast… Men man kan hoppas det gäller maxlast och för MYLR från Kina (men kan lika gärna gälla för MYP från Berlin). Ingen vet ju dock från när denna ändring gäller i faktiska leveranser av bilar:
https://electrek.co/2021/12/08/tesla-mo ... nges-leak/

När Q1-leveranserna av MYLR kommer nu i februari kommer det gå att se vad som faktiskt blir levererat i form av maxlast. Kan bli samma som hittills men kan också öka (enligt ovan).
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Inlägg: 228
Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
Referralkod: ts.la/jonas774651

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Icerman »

Ja man kan ju hoppas att det är en 2022 feature likt dubbelglas i bakrutor, ryzenprocessor mm.
Model Y LR -22
Esandh
Inlägg: 65
Blev medlem: 26 dec 2021 07:01

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Esandh »

Hej! Ny i forumet. Beställde en vit/svart MYP 2022-01-13, dvs dagen innan beräknad leverans ändrades från början av 2022 till mars 2022 på teslas hemsida. Tesla i Segeltorp sa i helgen att de trodde att jag skulle få fylla i betalningsinfo osv senast idag, får se om det stämmer eller om det var en gissning
Sandman
Användarvisningsbild
SomTam
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 15 dec 2021 23:01

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av SomTam »

Beställt en svart/svart MYP. Men börjar vela... ska man ha en vit istället :shock: ...
Användarvisningsbild
Rorspjell
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 06 jul 2020 08:25
Ort: Billesholm

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Rorspjell »

SomTam skrev:
Beställt en svart/svart MYP. Men börjar vela... ska man ha en vit istället :shock: ...
Eller grå? ;) Funderar själv på svart men det är för att kunna ta leverans tidigare.
Vit Model 3 Performance tillverkad 2020-07, svart klädsel, 20" Performance-fälgar med PS4S däck, svart klädsel, VIN 752xx
MSM Model Y Performance beställd
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7559
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av mikebike »

Rorspjell skrev:
SomTam skrev:
Beställt en svart/svart MYP. Men börjar vela... ska man ha en vit istället :shock: ...
Eller grå? ;) Funderar själv på svart men det är för att kunna ta leverans tidigare.
Det har ju pratats om en silver metallic som är betydligt ljusare än Midnight Silver. En sån skulle jag vilja ha.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
SomTam
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 15 dec 2021 23:01

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av SomTam »

Rorspjell skrev:
SomTam skrev:
Beställt en svart/svart MYP. Men börjar vela... ska man ha en vit istället :shock: ...
Eller grå? ;) Funderar själv på svart men det är för att kunna ta leverans tidigare.
Ja, svart eller vit, vill ha den i mars :D
Azz
Inlägg: 32
Blev medlem: 31 jan 2022 11:03

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Azz »

Jag har också beställt en MYP Vit/Svart, med leverans Mars. Även jag inväntar betalnings uppgifterna, och är förväntansfull för leverans. Tror ni dem kommer kunna hålla Mars?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7559
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av mikebike »

Azz skrev:
Jag har också beställt en MYP Vit/Svart, med leverans Mars. Även jag inväntar betalnings uppgifterna, och är förväntansfull för leverans. Tror ni dem kommer kunna hålla Mars?
Jag är skeptisk. En månad har redan gått och de har ännu inte påbörjat seriemässig produktion.
De måste ju ha massor av gamla beställningar att beta av?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar