Ni som beställt MYP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

peh61
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 sep 2021 07:46

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av peh61 »

Jag är också nära att köpa en MYP men har aldrig köpt någon Tesla innan, har lite frågor

När man lägger beställning kan man ändra kund senare? (vet inte om jag ska ha den privat eller på företaget beroende på hur förmånsvärden hamnar nästa år)

Kan man bestämma en leveransdag vid beställning? tex att jag vill hämta bilen 30 april -22 förutsatt att dom finns då eller ev skjuta fram upphämtning.
joppex
Inlägg: 110
Blev medlem: 15 apr 2021 08:29

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av joppex »

lakke skrev:
Simso113 skrev:
Jag kommer invänta min MYP oavsett om miljöbilsbonus ges eller ej. Självklart tråkigt om den uteblir men jag vill verkligen ha en MYP.

Tror ni de håller på leveranser av MYP till dess att Giga Berlin producerar dem eller tror ni de exporterar dem från Kina om Berlin blir ytterligare försenat?

Vill också ha MYP :D Tror den kommer va riktigt snygg. Jag tror vi kommer få en leverans från Kina om Berlin skulle bli försenat mer. Blir jobbigt då att bestämma om man vill ha en då direkt eller vänta ännu mer på Berlin. Tror inte Berlin kommer göra perfekta bilar direkt vid start heller.
Största argumentet för mig att vänta in Berlin var 4680. Eftersom det inte blir så från start så är jag helt fine med att ta leverans av en MiC MYP.
Wiktork86
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 sep 2021 15:22

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Wiktork86 »

För min del kommer det sannolikt att innebära att det blir en laddhybrid av annat märke...

Då detta skulle vara en tjänstebil med ett litet bruttolöneavdrag (200 kr), pga maxad TCO. Så skulle det innebära att en missad miljöbonus skulle göra bruttolöneavdraget blir betydligt högre, vilket känns lite jobbigt särskilt då jag är återbetalningsskyldig om jag slutar innan avtalet löper ut.

Därför känns det lite risky att beställa bil nu och hålla tummarna för att sakerna är oförändrade i vår när jag ska byta bil.
Användarvisningsbild
MY2021
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 sep 2021 21:05

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av MY2021 »

Köpte LR och laddade ned acceleration boost omedelbart istället.
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av lakke »

MY2021 skrev:
Köpte LR och laddade ned acceleration boost omedelbart istället.

Vad kostar den? 20k va
Model Y performance
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7481
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av mikebike »

MY2021 skrev:
Köpte LR och laddade ned acceleration boost omedelbart istället.
Hann du inte ens känna efter hur den gick original? 8-)

Min plan är att köra original över vintern och köpa acc.boost till våren.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av P_EL »

Någon som hört mer kring leverans av MYP från säljare på Tesla än "Början 2022"? Vad tror ni, är det tillgången på batterierna som gör att de inte levereras parallellt med LR redan nu? Annars vore det ju ganska logiskt att man fokuserar på att få ut den vassare versionen först med högre marginal (jfr MS Plaid vs LR).
Model S90D -16
Användarvisningsbild
mwest
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 07 aug 2019 19:59

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av mwest »

P_EL skrev:
Någon som hört mer kring leverans av MYP från säljare på Tesla än "Början 2022"? Vad tror ni, är det tillgången på batterierna som gör att de inte levereras parallellt med LR redan nu? Annars vore det ju ganska logiskt att man fokuserar på att få ut den vassare versionen först med högre marginal (jfr MS Plaid vs LR).
Gissningsvis betydligt större volym beställningar på LR. Antar också att marginalen på MYP vs MYLR inte är lika stor i skillnad som för MS.

Men det här är 200% gissningar.
Model 3 LR RWD Midnight Silver/svart, 18", beställd 7/8 -19 och uthämtad 2/9 -19
Model 3 Performance blå/vit, 20" beställd 6/8 -21, uthämtad 28/9 -21
Model Y LR AWD blå/svart, 20" beställd 5/8 -21, uthämtad 31/8 -21
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av lakke »

Inte hört något nytt. Men kan ju hoppas inga performence skickats hit från Kina för att dom tänkt starta Berlin med MYP. Och att dom nu anställer folk för 4680 i fremont för att dom tänkt leverera 4680 till Berlin i början.
Model Y performance
Användarvisningsbild
krabbe
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 07 okt 2014 18:59
Ort: Skurup

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av krabbe »

Hålla kvar min MYP
Men har samtidig tagit ut en LR nu.
Om där inte kommer miljöbonus på den, tar Jag den inte
Är sjukt nöjd med min LR
Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
joppex
Inlägg: 110
Blev medlem: 15 apr 2021 08:29

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av joppex »

lakke skrev:
Inte hört något nytt. Men kan ju hoppas inga performence skickats hit från Kina för att dom tänkt starta Berlin med MYP. Och att dom nu anställer folk för 4680 i fremont för att dom tänkt leverera 4680 till Berlin i början.
Thats the dream. :)
Användarvisningsbild
jonasperh
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 jul 2016 09:19

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av jonasperh »

Om man ska ha den som tjänstebil verkar det ju som man borde överväga att vänta till Juli 2022 nu: https://www.teslakalkylen.com/blog/2021 ... rden-igen/.
-13% i förmånsvärde.. givet att budgeten går igenom då. Spännande hur ofta förmåns-reglerna kan ändras f.ö :lol:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Bjelke »

Länken funkar inte för mig men skulle detta inte bli ännu sämre då?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonasperh
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 jul 2016 09:19

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av jonasperh »

Bjelke skrev:
Länken funkar inte för mig men skulle detta inte bli ännu sämre då?
Enl beräkningarna baserade på det förslag skulle P få lägre förmånsvärde från 1:a Juli 2022. Från 7 277 idag till 6 310 (så 13%), så nästan 500 kr billigare per månad om man väntar isf (med 50% marginalskatt).
joppex
Inlägg: 110
Blev medlem: 15 apr 2021 08:29

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av joppex »

Är det någon med P beställning som vikt ner sig och tagit en LR istället? Blir svårare och svårare för varje dag nu att hålla sig. Ännu värre dom dagarna man råkar åka förbi en LR. :P
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av lakke »

[quote="joppex"]Är det någon med P beställning som vikt ner sig och tagit en LR istället? Blir svårare och svårare för varje dag nu att hålla sig. Ännu värre dom dagarna man råkar åka förbi en LR. :P[/quote

Funderar på det varje dag :lol: Men då börjar jag tänka på att jag sen bara kommer ångra att jag inte tog MYP som jag egentligen vill ha. Skulle ångra mig ännu mer om jag kör runt i en LR och blir omkörd av en MYP om några månader :lol:
Model Y performance
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av kenjon »

Jag köpte en YLR "så länge". När YP kommer med 4680 och tredelat chassie blir det byte. Kan inte vara utan ända tills dess.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av P_EL »

Finns det ngn fördel med tredelat chassi förutom att bilarna går snabbare att bygga för Tesla?
Model S90D -16
eDrive
Inlägg: 87
Blev medlem: 27 dec 2019 22:36

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av eDrive »

P_EL skrev:
Finns det ngn fördel med tredelat chassi förutom att bilarna går snabbare att bygga för Tesla?
Chassit borde kunna bli betydligt styvare men samtidigt lättare och med bättre precision.
Vit/Svart Model Y Performance med FSD. Beställd mars 2021
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Maw »

eDrive skrev:
P_EL skrev:
Finns det ngn fördel med tredelat chassi förutom att bilarna går snabbare att bygga för Tesla?
Chassit borde kunna bli betydligt styvare men samtidigt lättare och med bättre precision.
Jag är inte så insatt i chassipressning, men låter det inte lite konstigt att det skulle bli lättare? "Svetsfogsrna" väger ju inget i sig och när man gör större delar i pressen istället för mindre så kan man väl antagligen inte göra lika avancerade och optimerade designlösningar?
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av ChristerSjo »

Maw skrev:
eDrive skrev:
P_EL skrev:
Finns det ngn fördel med tredelat chassi förutom att bilarna går snabbare att bygga för Tesla?
Chassit borde kunna bli betydligt styvare men samtidigt lättare och med bättre precision.
Jag är inte så insatt i chassipressning, men låter det inte lite konstigt att det skulle bli lättare? "Svetsfogsrna" väger ju inget i sig och när man gör större delar i pressen istället för mindre så kan man väl antagligen inte göra lika avancerade och optimerade designlösningar?
Allt är frågan om tillverkningstid, antar jag. Vikten är nog likvärdig.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Fredrik1976
Inlägg: 12
Blev medlem: 05 okt 2021 21:02

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Fredrik1976 »

MY2021 skrev:
Köpte LR och laddade ned acceleration boost omedelbart istället.

Lite nyfiken, vad gör en LR 0-100 då?

Mvh
Fredrik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik1976 skrev:
MY2021 skrev:
Köpte LR och laddade ned acceleration boost omedelbart istället.
Lite nyfiken, vad gör en LR 0-100 då?

Mvh
Fredrik
Som jag förstår det så sänker en acceleration boost på en Y LR tiden för 0-100 från 5 till 4,4 sek. Så snabbare än en 2019 M3 LR som gör det på ~4,4 sek. M3 LR har jag själv testat och den är garanterat tillräckligt snabb. Tro mig... Det suger rejält i magen... :o
.../ Back in September last year, Tesla introduced an acceleration boost upgrade [for] Model Y Long Range AWD /.../ This paid software update slashes the Model Y AWD 0-60 mph time from 4.8 seconds to 4.2 seconds. /...

Source: https://insideevs.com/news/493482/video ... ion-boost/
Edit: Rättat ett misstag. Se nedan.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7481
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av mikebike »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik1976 skrev:
MY2021 skrev:
Köpte LR och laddade ned acceleration boost omedelbart istället.
Lite nyfiken, vad gör en LR 0-100 då?

Mvh
Fredrik
Som jag förstår det så sänker en acceleration boost på en Y LR tiden för 0-100 från 4,8 till 4,2 sek. Så snabbare än en 2019 M3 LR som gör det på ~4,4 sek. M3 LR har jag själv testat och den är garanterat tillräckligt snabb. Tro mig... Det suger rejält i magen... :o
.../ Back in September last year, Tesla introduced an acceleration boost upgrade [for] Model Y Long Range AWD /.../ This paid software update slashes the Model Y AWD 0-60 mph time from 4.8 seconds to 4.2 seconds. /...

Source: https://insideevs.com/news/493482/video ... ion-boost/
Snarare 5,0 till 4,4 0-100 km/tim.
60 mph är inte 100 km/tim
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av SwedishAdvocate »

mikebike skrev:
Snarare 5,0 till 4,4 0-100 km/tim.
60 mph är inte 100 km/tim
Oops... My bad. :oops:

Har rättat mitt första inlägg...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar