Ni som beställt MYP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

balgoth88
Inlägg: 26
Blev medlem: 12 apr 2022 15:27

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av balgoth88 »

Wedges skrev:
När ändras RN till VIN i appen och på kontot?
dont think it does ...
JAndersson89
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 maj 2022 11:26
Ort: Västerås

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av JAndersson89 »

nist skrev:
balgoth88 skrev:
so im wondering if anyone else is also experiencing what i am. so about 7-9 days ago i got my delivery window of 17th - 25th may and i also got my final invoice with the reg nr and a delivery date on the invoice claiming it would be on the 19th. i also found my vin in the source code and it matched with the reg nr on bilupgifter. however no sms at all and everyday the delivery estimate on both the website and app get pushed by one day. currently its claiming 23th to 30th may.
i ordered a white/black myp with fsd and no winter tyres(early 2021). originally with the tow hitch, however tesla removed that from the order back in feb/march and notified me with an sms.
Your order and description of the situation matches mine
About the same for me, black/black with EAP. I have regnr, registered 16th at Transportstyrelsen. Final invoice stated estimated pick-up 20th.
Now date keep getting pushed in my account, 23-30 May.. And as usual zero response from Tesla..
Användarvisningsbild
linx
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 10 okt 2021 11:13
Referralkod: ts.la/johnnie154249

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av linx »

Har precis beställt min MYP!
En sak jag undrar över efter att ha väntat alldeles för länge innan jag gjorde min beställning är, kan det vara så att dom som inte har beställt sin bil med vinterdäck får sin bil före dom som har beställt med vinterdäck, detta med tanke på att det, vad jag har uppfattat, att det är brist på däck i världen just nu?
Model Y Performance, Svart/Svart - Uthämtad 17 augusti 2022
Tidigare: Model 3 LongRange med 19", Vit/Svart -- Uthämtad 3 december 2021 -- Såld 25 augusti 2022
balgoth88
Inlägg: 26
Blev medlem: 12 apr 2022 15:27

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av balgoth88 »

JAndersson89 skrev:
nist skrev:
balgoth88 skrev:
so im wondering if anyone else is also experiencing what i am. so about 7-9 days ago i got my delivery window of 17th - 25th may and i also got my final invoice with the reg nr and a delivery date on the invoice claiming it would be on the 19th. i also found my vin in the source code and it matched with the reg nr on bilupgifter. however no sms at all and everyday the delivery estimate on both the website and app get pushed by one day. currently its claiming 23th to 30th may.
i ordered a white/black myp with fsd and no winter tyres(early 2021). originally with the tow hitch, however tesla removed that from the order back in feb/march and notified me with an sms.
Your order and description of the situation matches mine
About the same for me, black/black with EAP. I have regnr, registered 16th at Transportstyrelsen. Final invoice stated estimated pick-up 20th.
Now date keep getting pushed in my account, 23-30 May.. And as usual zero response from Tesla..

EAP?
Användarvisningsbild
linx
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 10 okt 2021 11:13
Referralkod: ts.la/johnnie154249

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av linx »

balgoth88 skrev:
JAndersson89 skrev:
nist skrev:
balgoth88 skrev:
so im wondering if anyone else is also experiencing what i am. so about 7-9 days ago i got my delivery window of 17th - 25th may and i also got my final invoice with the reg nr and a delivery date on the invoice claiming it would be on the 19th. i also found my vin in the source code and it matched with the reg nr on bilupgifter. however no sms at all and everyday the delivery estimate on both the website and app get pushed by one day. currently its claiming 23th to 30th may.
i ordered a white/black myp with fsd and no winter tyres(early 2021). originally with the tow hitch, however tesla removed that from the order back in feb/march and notified me with an sms.
Your order and description of the situation matches mine
About the same for me, black/black with EAP. I have regnr, registered 16th at Transportstyrelsen. Final invoice stated estimated pick-up 20th.
Now date keep getting pushed in my account, 23-30 May.. And as usual zero response from Tesla..

EAP?
Extended Auto Pilot. Utökad autopilot.
Model Y Performance, Svart/Svart - Uthämtad 17 augusti 2022
Tidigare: Model 3 LongRange med 19", Vit/Svart -- Uthämtad 3 december 2021 -- Såld 25 augusti 2022
MagnusR
Inlägg: 55
Blev medlem: 24 feb 2021 20:27

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av MagnusR »

Beutelrock skrev:
DrThomas skrev:
Dahla1975 skrev:
Är det någon som beställt med vinterdäck till på Teslas hemsida? Funderar på om det är så att dessa kan vara anledning till att man inte hör ett dyft…
Japp. Jag har lagt till vinterdäck. Vit/svart beställd i sept 21. Inte heller hört ett ord.
Har också beställt med vinterdäck, radiotystnaden är total. ;)

Om man vänder på frågan - någon som har hämtat sin MYP redan och beställde vinterdäck och fått dessa levererade med bilen (eller fått besked om att hämta senare)?
(Jag har lagt till vinterdäck i min beställning men har samtidigt en grå/svart så det påverkar så klart.)

Men ni som hämtat svarta eller vita MYP redan - beställde ni och fick era vinterdäck?
M3 LR 2021
MY LR 2021
Användarvisningsbild
kamger
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 11 apr 2019 11:30

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av kamger »

fick välja leveransdatum men kommer inte kunna hämta bilen då och man har endast 7 timmar att svara på sms, vad händer om man inte bokar något?
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Ilduce77 »

linx skrev:
balgoth88 skrev:

EAP?
Extended Auto Pilot. Utökad autopilot.
Enhanced Auto Pilot :)
balgoth88
Inlägg: 26
Blev medlem: 12 apr 2022 15:27

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av balgoth88 »

Ilduce77 skrev:
linx skrev:
balgoth88 skrev:

EAP?
Extended Auto Pilot. Utökad autopilot.
Enhanced Auto Pilot :)

aha thanks
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av SwedishAdvocate »

linx skrev:
Har precis beställt min MYP!
En sak jag undrar över efter att ha väntat alldeles för länge innan jag gjorde min beställning är, kan det vara så att dom som inte har beställt sin bil med vinterdäck får sin bil före dom som har beställt med vinterdäck, detta med tanke på att det, vad jag har uppfattat, att det är brist på däck i världen just nu?
Å andra sidan så brinner det ju inte direkt i knutarna för att skaka fram fyra hjul med vinterdäck...

Skulle inte det här enkelt kunna lösas genom att Tesla kommer överens med eventuella kunder som beställt vinterdäck att dessa levereras vid ett senare tillfälle?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Dahla1975
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 06 apr 2022 18:22

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Dahla1975 »

SwedishAdvocate skrev:
linx skrev:
Har precis beställt min MYP!
En sak jag undrar över efter att ha väntat alldeles för länge innan jag gjorde min beställning är, kan det vara så att dom som inte har beställt sin bil med vinterdäck får sin bil före dom som har beställt med vinterdäck, detta med tanke på att det, vad jag har uppfattat, att det är brist på däck i världen just nu?
Å andra sidan så brinner det ju inte direkt i knutarna för att skaka fram fyra hjul med vinterdäck...

Skulle inte det här enkelt kunna lösas genom att Tesla kommer överens med eventuella kunder som beställt vinterdäck att dessa levereras vid ett senare tillfälle?...
Tycker också det borde fungera.
Tänker försöka få tag på leverans folk i Göteborg imorgon för att försöka förstå lite om läget.
Men leverans utan vinterdäck borde vara en baggis.
Användarvisningsbild
avocade
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 27 maj 2014 18:43

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av avocade »

Kontentan verkar vara att det bara är rullande delays (fönstret pushas fram en dag i taget, som att vänta på ett SJ-tåg) för de som beställt EAP eller FSD. Det kostar lite extra att inte få sin bil alltså :D

För dessa konfigurationer vill de först vänta på nästa uppdatering som ska fixa … X … relaterat till säkerhet. ”Förhoppningsvis släpps uppdateringen den här månaden, sen kommer ett SMS när den landat i bilen.” Ok tack för info iaf :) Ingen aning om när man kan förvänta sig en sån uppdatering.
Användarvisningsbild
Wedges
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 23 feb 2022 23:09

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Wedges »

Tror faktiskt att problemet med uppskjutande leveransfönster beror på väntetid på regplåtar, pratade med Transportstyrelsen tidigare idag och de är duktigt överbelastade. ( inte just då bara pga inkommande Tesla-bilar )

Sen måste alla bilar från Berlin laddas in med uppdaterad mjukvara enligt SA innan leverans.
Tronicman
Inlägg: 31
Blev medlem: 29 mar 2022 22:59

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Tronicman »

Dahla1975 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
linx skrev:
Har precis beställt min MYP!
En sak jag undrar över efter att ha väntat alldeles för länge innan jag gjorde min beställning är, kan det vara så att dom som inte har beställt sin bil med vinterdäck får sin bil före dom som har beställt med vinterdäck, detta med tanke på att det, vad jag har uppfattat, att det är brist på däck i världen just nu?
Å andra sidan så brinner det ju inte direkt i knutarna för att skaka fram fyra hjul med vinterdäck...

Skulle inte det här enkelt kunna lösas genom att Tesla kommer överens med eventuella kunder som beställt vinterdäck att dessa levereras vid ett senare tillfälle?...
Tycker också det borde fungera.
Tänker försöka få tag på leverans folk i Göteborg imorgon för att försöka förstå lite om läget.
Men leverans utan vinterdäck borde vara en baggis.
Återkom gärna med vad han sagt sen. Jag har också beställt vinterdäck. Jag har dock beställt vit/svart.
Användarvisningsbild
Mattias K
Teslaägare
Inlägg: 98
Blev medlem: 10 mar 2022 16:16
Ort: Älvsjö, Stockholm

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Mattias K »

kamger skrev:
fick välja leveransdatum men kommer inte kunna hämta bilen då och man har endast 7 timmar att svara på sms, vad händer om man inte bokar något?
Var samma för mig, jag ringde till Tesla i Solna och dom kunde boka en senare tid till mig.
Tesla model Y Performance 2022
Användarvisningsbild
avocade
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 27 maj 2014 18:43

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av avocade »

Wedges skrev:
Tror faktiskt att problemet med uppskjutande leveransfönster beror på väntetid på regplåtar, pratade med Transportstyrelsen tidigare idag och de är duktigt överbelastade.
Möjligt, men när jag pratade med Transportstyrelsen förra veckan så hade de skickat plåten redan 11/5. Iofs är det PostNord som levererar… ;)

Angående uppdatering så får alla bilar säkert ner den senaste innan de får levereras ut, men de som säljs utan EAP/FSD behöver inte vänta på obestämd tid för _nästa_ uppdatering som jag förstått det. Därav de leveranser som faktiskt redan skett.
EljoGigo
Inlägg: 70
Blev medlem: 23 maj 2022 15:54

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av EljoGigo »

Är det någon som har koll på vilket registreringsdatum som gäller för att man ska hinna med miljöbonuset? Dvs. ska bilen ha hunnit få regplåtarna hos T-styrelsen eller ska den också ha hunnit registreras på mig som ägare före 1 juli? (Givet att regeringens förslag om förändrad bonus malus går igenom i riksdagen).

Har förresten beställt vit/svart 23 april i år, utan vinterdäck som ska hämtas i Sthlm och har inte hört så mycket från Tesla. Känns som att hoppet hänger på att regeringens förslag inte ska gå igenom om man ska hinna räkna hem miljöbonuset.

Vad tycker ni, ska man ändå genomföra köpet eller är det kanske smartare att då avvakta MYP med det nya batteriet?
Senast redigerad av EljoGigo, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Wedges
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 23 feb 2022 23:09

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Wedges »

avocade skrev:
Wedges skrev:
Tror faktiskt att problemet med uppskjutande leveransfönster beror på väntetid på regplåtar, pratade med Transportstyrelsen tidigare idag och de är duktigt överbelastade.
Möjligt, men när jag pratade med Transportstyrelsen förra veckan så hade de skickat plåten redan 11/5. Iofs är det PostNord som levererar… ;)

Angående uppdatering så får alla bilar säkert ner den senaste innan de får levereras ut, men de som säljs utan EAP/FSD behöver inte vänta på obestämd tid för _nästa_ uppdatering som jag förstått det. Därav de leveranser som faktiskt redan skett.

Ok, då är det nog uppdateringen som kanske spökar? Jag har falt till EAP
Användarvisningsbild
Dahla1975
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 06 apr 2022 18:22

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Dahla1975 »

Tronicman skrev:
Dahla1975 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
linx skrev:
Har precis beställt min MYP!
En sak jag undrar över efter att ha väntat alldeles för länge innan jag gjorde min beställning är, kan det vara så att dom som inte har beställt sin bil med vinterdäck får sin bil före dom som har beställt med vinterdäck, detta med tanke på att det, vad jag har uppfattat, att det är brist på däck i världen just nu?
Å andra sidan så brinner det ju inte direkt i knutarna för att skaka fram fyra hjul med vinterdäck...

Skulle inte det här enkelt kunna lösas genom att Tesla kommer överens med eventuella kunder som beställt vinterdäck att dessa levereras vid ett senare tillfälle?...
Tycker också det borde fungera.
Tänker försöka få tag på leverans folk i Göteborg imorgon för att försöka förstå lite om läget.
Men leverans utan vinterdäck borde vara en baggis.
Återkom gärna med vad han sagt sen. Jag har också beställt vinterdäck. Jag har dock beställt vit/svart.
Pratade just med supporten om detta. Han sa att "det kan ske vissa förseningar för de med vinterdäck". Lite luddigt uttryckt, men jag ska kontakta min SA under dagen och se vad han säger.
eDrive
Inlägg: 87
Blev medlem: 27 dec 2019 22:36

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av eDrive »

Om det nu är en programuppdatering av EAP/FSD som gör att bilarna inte kan levereras så skulle jag gärna ta leverans av bilen med FSD inaktiverad tills uppdateringen är färdig.
Vit/Svart Model Y Performance med FSD. Beställd mars 2021
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Jeppe_E »

eDrive skrev:
Om det nu är en programuppdatering av EAP/FSD som gör att bilarna inte kan levereras så skulle jag gärna ta leverans av bilen med FSD inaktiverad tills uppdateringen är färdig.

Låter märkligt, men det kan ju ha att göra med Tesla Vision och det faktum att EAP nu inte längre kan förlita sig på radarn, vilket innebär en ny programversion, eftersom de inte kan använda den amerikanska för EAP/FSD eftersom den ej är godkänd i EU.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
acorn
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 19 maj 2022 11:14

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av acorn »

La en "kompletteringsbeställning" på en Svart/Svart MYP i fredags med förväntad leveranstid någonstans mellan augusti till oktober. Man kanske inte ska gapa efter för mycket men tror folket att det är någon chans att den kommer innan juli? Noterat att det är några som har beställt i början av maj och fått leverans på denna. Frun har även beställt vit/svart MYP.

Har sedan tidigare en MYLR som ska komma i maj (högst osäkert om den gör det) men funderar på att överge den beställningen om det är så att det med förändringarna i klimatbonus skjuts på framtiden. Visst är det så att andrahandsvärdet är bättre på en performance-modell?
doiknowyou
Inlägg: 17
Blev medlem: 22 mar 2022 08:25

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av doiknowyou »

Äntligen fick jag ett prel.datum 25/5-8/6 och slutfakturan. Skönt att det händer något. Hämtning Göteborg.
Användarvisningsbild
Dahla1975
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 06 apr 2022 18:22

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Dahla1975 »

doiknowyou skrev:
Äntligen fick jag ett prel.datum 25/5-8/6 och slutfakturan. Skönt att det händer något. Hämtning Göteborg.
Grattis!
Hittade min VIN i källkoden och ett prel lev datum... idag och fram till 3 juni... men ingen slutfaktura än
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av tslaqqq »

acorn skrev:
La en "kompletteringsbeställning" på en Svart/Svart MYP i fredags med förväntad leveranstid någonstans mellan augusti till oktober. Man kanske inte ska gapa efter för mycket men tror folket att det är någon chans att den kommer innan juli? Noterat att det är några som har beställt i början av maj och fått leverans på denna. Frun har även beställt vit/svart MYP.

Har sedan tidigare en MYLR som ska komma i maj (högst osäkert om den gör det) men funderar på att överge den beställningen om det är så att det med förändringarna i klimatbonus skjuts på framtiden. Visst är det så att andrahandsvärdet är bättre på en performance-modell?
3 bilar .. minsann
Skriv svar