Ni som beställt MYP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
acorn
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 19 maj 2022 11:14

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av acorn »

Tronicman skrev:
Hel sanslöst att sossarna inte ger något besked. Läser man remissvaren så är i stort sett alla negativa. De svarar inte på mejl heller där jag frågat dem vad de avser göra. Återigen, sanslöst.
Min stilla tro (kanske för att det gynnar mig) är att detta inte blir av förens tidigast september givet allt annat som har varit på agendan och annat som blivit försenat. Sen är frågan om de fattar beslut så nära val.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Ilduce77 »

Tronicman skrev:
Hel sanslöst att sossarna inte ger något besked. Läser man remissvaren så är i stort sett alla negativa. De svarar inte på mejl heller där jag frågat dem vad de avser göra. Återigen, sanslöst.
Håller med om att det är kass att inte få besked... Men egentligen är det väl bättre med inga besked, eftersom det då med större chans skjuts på framtiden..

Jag läste alla remisserna och min uppfattning är att hälften var positiva, 1/4 negativa och 1/4 som valt att inte uttala sig..

Detta gäller taket för bilar över 700.000 kr... Sen var någon mer negativa till taket för lätta lastbilar..
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Fredrik j »

Tronicman skrev:
Hel sanslöst att sossarna inte ger något besked. Läser man remissvaren så är i stort sett alla negativa. De svarar inte på mejl heller där jag frågat dem vad de avser göra. Återigen, sanslöst.
Remissinstanserna ansvarar väl inte för att det finns finansiering.

Här är svaret från KI som exempel:
https://www.regeringen.se/49810d/conten ... itutet.pdf
il_concorde
Inlägg: 191
Blev medlem: 14 dec 2021 07:44

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av il_concorde »

OT! Snälla ta denna diskussion vidare i en annan tråd…

Bara för att rikta in på rätt spår igen:
Någon mer än mig som beställt dec 21 och fortfarande inte har något datum överhuvudtaget?
Användarvisningsbild
JiEss
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 nov 2021 19:18

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av JiEss »

Jag beställde i oktober -21, genom Volvofinans, och får bara till svars från Tesla att det kommer att gå fort så snart jag blir matchad med bil.
Vit/svart m. EAP, Trosta.
Tesla Model Y Performance -22
Mojsi
Inlägg: 11
Blev medlem: 13 maj 2022 23:06

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Mojsi »

JiEss skrev:
Jag beställde i oktober -21, genom Volvofinans, och får bara till svars från Tesla att det kommer att gå fort så snart jag blir matchad med bil.
Vit/svart m. EAP, Trosta.
Jag har beställt dec -21. S/S.
Fått en uppskattad leveransfönster. Började med 17 maj - 24 maj. Idag 27/5-3/6. Datumet skjuts fram en dag varje dag… :roll:
Användarvisningsbild
KrisM
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 maj 2022 14:39

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av KrisM »

Mojsi skrev:
JiEss skrev:
Jag beställde i oktober -21, genom Volvofinans, och får bara till svars från Tesla att det kommer att gå fort så snart jag blir matchad med bil.
Vit/svart m. EAP, Trosta.
Jag har beställt dec -21. S/S.
Fått en uppskattad leveransfönster. Började med 17 maj - 24 maj. Idag 27/5-3/6. Datumet skjuts fram en dag varje dag… :roll:
Har du fått VIN, regnummer? Om du fått tilldelad bil å den är i Sverige ring till SA å kräv att spika leveranssmdatum!
Mojsi
Inlägg: 11
Blev medlem: 13 maj 2022 23:06

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Mojsi »

KrisM skrev:
Mojsi skrev:
JiEss skrev:
Jag beställde i oktober -21, genom Volvofinans, och får bara till svars från Tesla att :| det kommer att gå fort så snart jag blir matchad med bil.
Vit/svart m. EAP, Trosta.
Jag har beställt dec -21. S/S.
Fått en uppskattad leveransfönster. Började med 17 maj - 24 maj. Idag 27/5-3/6. Datumet skjuts fram en dag varje dag… :roll:
Har du fått VIN, regnummer? Om du fått tilldelad bil å den är i Sverige ring till SA å kräv att spika leveranssmdatum!
VIN har jag hittat i källkoden och hittade därefter regnummer på carinfo, se bild nedan. Jag har beställt utökat autopilot, trodde det var det som dröjde leveransen.
Vem ska jag ringa till? Jag har ingen jag har direkt kontakt med..
F9223920-2C26-423A-8BBF-F4F2B2F54BFD.jpeg
Senast redigerad av Mojsi, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
KrisM
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 maj 2022 14:39

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av KrisM »

Var ska du hämta upp? Jag ringde till tesla Malmö å boka in tid för leverans tills på onsdag. Min (S/S + EAP) blev förregistrerad 23/5, alltså efter din så kan inte så någon anledning varför dom inte kan spika leverans.
Mojsi
Inlägg: 11
Blev medlem: 13 maj 2022 23:06

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Mojsi »

KrisM skrev:
Var ska du hämta upp? Jag ringde till tesla Malmö å boka in tid för leverans tills på onsdag. Min (S/S + EAP) blev förregistrerad 23/5, alltså efter din så kan inte så någon anledning varför dom inte kan spika leverans.

Trosta Sthlm.
Okej ska ringa nu! :D
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av lakke »

Mojsi skrev:
KrisM skrev:
Var ska du hämta upp? Jag ringde till tesla Malmö å boka in tid för leverans tills på onsdag. Min (S/S + EAP) blev förregistrerad 23/5, alltså efter din så kan inte så någon anledning varför dom inte kan spika leverans.

Trosta Sthlm.
Okej ska ringa nu! :D
Spännande. Säg till sen om du kunde boka leverans. samma sits här och till mig säger dom att uppdateringen måste komma först
Model Y performance
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av anna__ »

Någon som vet hur snabbt info kommer in på car info, biluppgifter?
Haft vin sedan måndag/tisdag och fortfarande dyker inget upp vid sökning och dessutom upphämtning onsdag... :shock:
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av lakke »

anna__ skrev:
Någon som vet hur snabbt info kommer in på car info, biluppgifter?
Haft vin sedan måndag/tisdag och fortfarande dyker inget upp vid sökning och dessutom upphämtning onsdag... :shock:
Gick väldigt snabbt för mig. några dagar bara efter jag fick vin. har du fått slutfakturan på ditt konto? där står ju regnummer annars om det är det du vill veta
Model Y performance
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av anna__ »

lakke skrev:
anna__ skrev:
Någon som vet hur snabbt info kommer in på car info, biluppgifter?
Haft vin sedan måndag/tisdag och fortfarande dyker inget upp vid sökning och dessutom upphämtning onsdag... :shock:
Gick väldigt snabbt för mig. några dagar bara efter jag fick vin. har du fått slutfakturan på ditt konto? där står ju regnummer annars om det är det du vill veta
Ringde precis tesla malmö och dom kan inte se något reg nr heller men hoppas skyltarna kommer måndag eller tisdag....vilket verkar märkligt för då borde jag ha info redan nu via biluppgifter om förregistrering , ingen slutfaktura heller, han skulle dock skicka över den nu men där står inget mer än handpenningen
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Maw »

anna__ skrev:
Någon som vet hur snabbt info kommer in på car info, biluppgifter?
Haft vin sedan måndag/tisdag och fortfarande dyker inget upp vid sökning och dessutom upphämtning onsdag... :shock:
Jag tror uppgifterna kommer in på car.info en gång per vecka, typ tisdag..
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av anna__ »

Maw skrev:
anna__ skrev:
Någon som vet hur snabbt info kommer in på car info, biluppgifter?
Haft vin sedan måndag/tisdag och fortfarande dyker inget upp vid sökning och dessutom upphämtning onsdag... :shock:
Jag tror uppgifterna kommer in på car.info en gång per vecka, typ tisdag..
Ah kanske därför då 8-) det gav mig lite hopp :roll:
Användarvisningsbild
KrisM
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 maj 2022 14:39

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av KrisM »

Maw skrev:
anna__ skrev:
Någon som vet hur snabbt info kommer in på car info, biluppgifter?
Haft vin sedan måndag/tisdag och fortfarande dyker inget upp vid sökning och dessutom upphämtning onsdag... :shock:
Jag tror uppgifterna kommer in på car.info en gång per vecka, typ tisdag..
Helt rätt nästa uppdatering 1/6!
BA658470-0F4F-4827-976F-08D4D3B189FE.jpeg
Användarvisningsbild
Old_O
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jul 2017 17:40

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Old_O »

anna__ skrev:
Någon som vet hur snabbt info kommer in på car info, biluppgifter?
Haft vin sedan måndag/tisdag och fortfarande dyker inget upp vid sökning och dessutom upphämtning onsdag... :shock:
Om det är reg-uppgifter/regnummer så ring källan. Transportstyrelsen. Det gjorde jag.
=========
MYP-Pilot
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av anna__ »

Old_O skrev:
anna__ skrev:
Någon som vet hur snabbt info kommer in på car info, biluppgifter?
Haft vin sedan måndag/tisdag och fortfarande dyker inget upp vid sökning och dessutom upphämtning onsdag... :shock:
Om det är reg-uppgifter/regnummer så ring källan. Transportstyrelsen. Det gjorde jag.
Ringde dom i tisdags men inget reg då :) får slå en signal på måndag :)
Mojsi
Inlägg: 11
Blev medlem: 13 maj 2022 23:06

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Mojsi »

lakke skrev:
Mojsi skrev:
KrisM skrev:
Var ska du hämta upp? Jag ringde till tesla Malmö å boka in tid för leverans tills på onsdag. Min (S/S + EAP) blev förregistrerad 23/5, alltså efter din så kan inte så någon anledning varför dom inte kan spika leverans.

Trosta Sthlm.
Okej ska ringa nu! :D
Spännande. Säg till sen om du kunde boka leverans. samma sits här och till mig säger dom att uppdateringen måste komma först

Kom i kontakt med Tesla och de svarade mig typ så här: Vi väntar på en uppdatering till vissa bilar och kommer att leverera din bil så fort vi har fått senaste versionen.
Användarvisningsbild
ErikH
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 maj 2022 13:09

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av ErikH »

Förstod att mjukvaran var tvungen att installeras innan leverans så det har stått rätt mycket bilar och väntat. Ser att den bil jag blivit matchad med tillverkades 8e maj, men har sedan ca 12e maj stått på "vänt". När jag pratat med SA och frågar om det är någonting annat, ex vinterdäck eller skyltar som de väntar på, eftersom det är vad man läser i forum får jag som svar att det är just mjukvaran. Nu verkar den kommit och då är nästa flaskhals att få ut bilarna eftersom man inte kan rekonda, montera PPF osv. på så många samtidigt så prognosen verkar vara ca 6bilar/dag som tidigare stått och väntat pga EAP/FSD. Bara hålla tummarna att det stämmer nu. När jag var i kontakt med dem för ca två veckor sedan sa man att de räknade med att ha det klart förra veckan men ännu har man inte sett några EAP/FSD levererade enligt forum/facebook. Bara hålla tummarna alltså.. :D
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av lakke »

ErikH skrev:
Förstod att mjukvaran var tvungen att installeras innan leverans så det har stått rätt mycket bilar och väntat. Ser att den bil jag blivit matchad med tillverkades 8e maj, men har sedan ca 12e maj stått på "vänt". När jag pratat med SA och frågar om det är någonting annat, ex vinterdäck eller skyltar som de väntar på, eftersom det är vad man läser i forum får jag som svar att det är just mjukvaran. Nu verkar den kommit och då är nästa flaskhals att få ut bilarna eftersom man inte kan rekonda, montera PPF osv. på så många samtidigt så prognosen verkar vara ca 6bilar/dag som tidigare stått och väntat pga EAP/FSD. Bara hålla tummarna att det stämmer nu. När jag var i kontakt med dem för ca två veckor sedan sa man att de räknade med att ha det klart förra veckan men ännu har man inte sett några EAP/FSD levererade enligt forum/facebook. Bara hålla tummarna alltså.. :D
Vart har du läst mjukvaran har kommit nu?
Model Y performance
Användarvisningsbild
Old_O
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jul 2017 17:40

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Old_O »

Läste på tyska forumet att några bekräftat från tesla att uppdateringen kommit under helgen och att dom kommer få hämta sina bilar nu i veckan.
=========
MYP-Pilot
Användarvisningsbild
ErikH
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 maj 2022 13:09

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av ErikH »

Pratade med en kille på Tesla idag som bekräftade att mjukvaran kommit och att bilarna som står på vänt håller på att ladda ner. För Stockholm lät det som att MYP med EAP eller FSD skulle börja levereras ut i slutet av veckan som kommer nu.

I Facebook gruppen kan man även se de som fått upphämtning bokat till imorgon, men det avsåg Göteborg.
Användarvisningsbild
intrest3
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 16 mar 2022 20:33

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av intrest3 »

Fick sms idag om att jag beräknades kunna hämta bilen på fredag morgon.

Svart. Inga options. Hämtar i Göteborg. Beställd 13/3. Blev matchad tisdag 25/5 och har haft regnummer sedan dess.
MYP -24
MYP -22
BYD atto 3
Skriv svar