Ni som beställt MYP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

joppex
Inlägg: 110
Blev medlem: 15 apr 2021 08:29

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av joppex »

lakke skrev:
Inte hört något nytt. Men kan ju hoppas inga performence skickats hit från Kina för att dom tänkt starta Berlin med MYP. Och att dom nu anställer folk för 4680 i fremont för att dom tänkt leverera 4680 till Berlin i början.
Thats the dream. :)
Användarvisningsbild
jonasperh
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 jul 2016 09:19

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av jonasperh »

Om man ska ha den som tjänstebil verkar det ju som man borde överväga att vänta till Juli 2022 nu: https://www.teslakalkylen.com/blog/2021 ... rden-igen/.
-13% i förmånsvärde.. givet att budgeten går igenom då. Spännande hur ofta förmåns-reglerna kan ändras f.ö :lol:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Bjelke »

Länken funkar inte för mig men skulle detta inte bli ännu sämre då?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonasperh
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 jul 2016 09:19

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av jonasperh »

Bjelke skrev:
Länken funkar inte för mig men skulle detta inte bli ännu sämre då?
Enl beräkningarna baserade på det förslag skulle P få lägre förmånsvärde från 1:a Juli 2022. Från 7 277 idag till 6 310 (så 13%), så nästan 500 kr billigare per månad om man väntar isf (med 50% marginalskatt).
joppex
Inlägg: 110
Blev medlem: 15 apr 2021 08:29

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av joppex »

Är det någon med P beställning som vikt ner sig och tagit en LR istället? Blir svårare och svårare för varje dag nu att hålla sig. Ännu värre dom dagarna man råkar åka förbi en LR. :P
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av lakke »

[quote="joppex"]Är det någon med P beställning som vikt ner sig och tagit en LR istället? Blir svårare och svårare för varje dag nu att hålla sig. Ännu värre dom dagarna man råkar åka förbi en LR. :P[/quote

Funderar på det varje dag :lol: Men då börjar jag tänka på att jag sen bara kommer ångra att jag inte tog MYP som jag egentligen vill ha. Skulle ångra mig ännu mer om jag kör runt i en LR och blir omkörd av en MYP om några månader :lol:
Model Y performance
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av kenjon »

Jag köpte en YLR "så länge". När YP kommer med 4680 och tredelat chassie blir det byte. Kan inte vara utan ända tills dess.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av P_EL »

Finns det ngn fördel med tredelat chassi förutom att bilarna går snabbare att bygga för Tesla?
Model S90D -16
eDrive
Inlägg: 87
Blev medlem: 27 dec 2019 22:36

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av eDrive »

P_EL skrev:
Finns det ngn fördel med tredelat chassi förutom att bilarna går snabbare att bygga för Tesla?
Chassit borde kunna bli betydligt styvare men samtidigt lättare och med bättre precision.
Vit/Svart Model Y Performance med FSD. Beställd mars 2021
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Maw »

eDrive skrev:
P_EL skrev:
Finns det ngn fördel med tredelat chassi förutom att bilarna går snabbare att bygga för Tesla?
Chassit borde kunna bli betydligt styvare men samtidigt lättare och med bättre precision.
Jag är inte så insatt i chassipressning, men låter det inte lite konstigt att det skulle bli lättare? "Svetsfogsrna" väger ju inget i sig och när man gör större delar i pressen istället för mindre så kan man väl antagligen inte göra lika avancerade och optimerade designlösningar?
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av ChristerSjo »

Maw skrev:
eDrive skrev:
P_EL skrev:
Finns det ngn fördel med tredelat chassi förutom att bilarna går snabbare att bygga för Tesla?
Chassit borde kunna bli betydligt styvare men samtidigt lättare och med bättre precision.
Jag är inte så insatt i chassipressning, men låter det inte lite konstigt att det skulle bli lättare? "Svetsfogsrna" väger ju inget i sig och när man gör större delar i pressen istället för mindre så kan man väl antagligen inte göra lika avancerade och optimerade designlösningar?
Allt är frågan om tillverkningstid, antar jag. Vikten är nog likvärdig.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Fredrik1976
Inlägg: 12
Blev medlem: 05 okt 2021 21:02

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Fredrik1976 »

MY2021 skrev:
Köpte LR och laddade ned acceleration boost omedelbart istället.

Lite nyfiken, vad gör en LR 0-100 då?

Mvh
Fredrik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik1976 skrev:
MY2021 skrev:
Köpte LR och laddade ned acceleration boost omedelbart istället.
Lite nyfiken, vad gör en LR 0-100 då?

Mvh
Fredrik
Som jag förstår det så sänker en acceleration boost på en Y LR tiden för 0-100 från 5 till 4,4 sek. Så snabbare än en 2019 M3 LR som gör det på ~4,4 sek. M3 LR har jag själv testat och den är garanterat tillräckligt snabb. Tro mig... Det suger rejält i magen... :o
.../ Back in September last year, Tesla introduced an acceleration boost upgrade [for] Model Y Long Range AWD /.../ This paid software update slashes the Model Y AWD 0-60 mph time from 4.8 seconds to 4.2 seconds. /...

Source: https://insideevs.com/news/493482/video ... ion-boost/
Edit: Rättat ett misstag. Se nedan.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av mikebike »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik1976 skrev:
MY2021 skrev:
Köpte LR och laddade ned acceleration boost omedelbart istället.
Lite nyfiken, vad gör en LR 0-100 då?

Mvh
Fredrik
Som jag förstår det så sänker en acceleration boost på en Y LR tiden för 0-100 från 4,8 till 4,2 sek. Så snabbare än en 2019 M3 LR som gör det på ~4,4 sek. M3 LR har jag själv testat och den är garanterat tillräckligt snabb. Tro mig... Det suger rejält i magen... :o
.../ Back in September last year, Tesla introduced an acceleration boost upgrade [for] Model Y Long Range AWD /.../ This paid software update slashes the Model Y AWD 0-60 mph time from 4.8 seconds to 4.2 seconds. /...

Source: https://insideevs.com/news/493482/video ... ion-boost/
Snarare 5,0 till 4,4 0-100 km/tim.
60 mph är inte 100 km/tim
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av SwedishAdvocate »

mikebike skrev:
Snarare 5,0 till 4,4 0-100 km/tim.
60 mph är inte 100 km/tim
Oops... My bad. :oops:

Har rättat mitt första inlägg...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av mikebike »

SwedishAdvocate skrev:
mikebike skrev:
Snarare 5,0 till 4,4 0-100 km/tim.
60 mph är inte 100 km/tim
Oops... My bad. :oops:

Har rättat mitt första inlägg...
Jag kör en M3 nu, så jag räknar med att köpa acc.boost till MY och få samma prestanda. Man vill ju inte byta ned sig. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av P_EL »

Funderar på MYP som andrabil. Vad tror ni om att invänta 6mån efter MYP släpps i Tyskland och köpa en beg därifrån som gått +600mil? I bästa fall Berlin-byggd...
Nypris där för en MYP är 64 TEUR, så en beg med avdragen miljöpremie (vad är den i Tyskland?) borde väl kunna hamna under 600 tsek - jämfört med en ny i Sve som kostar 770 tsek (och inte ger miljöpremie).
Model S90D -16
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av taliz »

P_EL skrev:
Funderar på MYP som andrabil. Vad tror ni om att invänta 6mån efter MYP släpps i Tyskland och köpa en beg därifrån som gått +600mil? I bästa fall Berlin-byggd...
Nypris där för en MYP är 64 TEUR, så en beg med avdragen miljöpremie (vad är den i Tyskland?) borde väl kunna hamna under 600 tsek - jämfört med en ny i Sve som kostar 770 tsek (och inte ger miljöpremie).
I teorin borde det funka typ så. I praktiken så får tyskarna betalt för att köpa Tesla.
Det är inte många som säljs under nypris, trots att folk inkasserat bonusen.

Har för mig bonusen är 9k euro, men 3k tillverkarens bidrag och dras direkt på bilpriset.
Dvs listas MYP för 64k så är priset egentligen 67k.
Sen får man 6k. Kör den ett halvår och säljer den för 64..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av P_EL »

taliz skrev:
P_EL skrev:
Funderar på MYP som andrabil. Vad tror ni om att invänta 6mån efter MYP släpps i Tyskland och köpa en beg därifrån som gått +600mil? I bästa fall Berlin-byggd...
Nypris där för en MYP är 64 TEUR, så en beg med avdragen miljöpremie (vad är den i Tyskland?) borde väl kunna hamna under 600 tsek - jämfört med en ny i Sve som kostar 770 tsek (och inte ger miljöpremie).
I teorin borde det funka typ så. I praktiken så får tyskarna betalt för att köpa Tesla.
Det är inte många som säljs under nypris, trots att folk inkasserat bonusen.

Har för mig bonusen är 9k euro, men 3k tillverkarens bidrag och dras direkt på bilpriset.
Dvs listas MYP för 64k så är priset egentligen 67k.
Sen får man 6k. Kör den ett halvår och säljer den för 64..
...men det kan väl inte vara en tysk som köper den beg bilen när dealen att köpa en ny är 6K bättre...?
Model S90D -16
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av taliz »

P_EL skrev:
taliz skrev:
P_EL skrev:
Funderar på MYP som andrabil. Vad tror ni om att invänta 6mån efter MYP släpps i Tyskland och köpa en beg därifrån som gått +600mil? I bästa fall Berlin-byggd...
Nypris där för en MYP är 64 TEUR, så en beg med avdragen miljöpremie (vad är den i Tyskland?) borde väl kunna hamna under 600 tsek - jämfört med en ny i Sve som kostar 770 tsek (och inte ger miljöpremie).
I teorin borde det funka typ så. I praktiken så får tyskarna betalt för att köpa Tesla.
Det är inte många som säljs under nypris, trots att folk inkasserat bonusen.

Har för mig bonusen är 9k euro, men 3k tillverkarens bidrag och dras direkt på bilpriset.
Dvs listas MYP för 64k så är priset egentligen 67k.
Sen får man 6k. Kör den ett halvår och säljer den för 64..
...men det kan väl inte vara en tysk som köper den beg bilen när dealen att köpa en ny är 6K bättre...?
En hel del går säkert på export, men det är nog samma problem i Tyskland som här. Folk fattar inte att det finns bonus och/eller tror att det är långa väntetider på nya(well, nu börjar det väl dra iväg lite visserligen).

Min fd M3P blev förövrigt exporterad...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av lakke »

Verkar va ännu mer troligt att vi kommer få leverans av MYP från shanghai innan Berlin nu. Med miljöbonusen borta då också kanske så blev den plötsligt 70k dyrare dessutom :lol:

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... oming-soon
Model Y performance
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Remuz »

Varför har den Chrome?
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av lakke »

Remuz skrev:
Varför har den Chrome?
bara skyddstejp från fabrik
Model Y performance
Användarvisningsbild
Old_O
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jul 2017 17:40

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Old_O »

lakke skrev:
Med miljöbonusen borta då också kanske så blev den plötsligt 70k dyrare dessutom :lol:

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... oming-soon
Inget emot en MIC. Verkar vara välbyggda bilar. 4680 lär dröja, det tänker jag inte stå kvar på läktaren och vänta in.

Angående 70K miljöbonus. Ja vi får väl se, kanske försvinner den. Vore såklart tråkigt och i min värld lite obegripligt. Bonusen är väl tänkt att sporra och snabba på elektrifieringen? En dyrare bil innebär fler skattekronor till staten? Bilen ska väl dessutom ingå i kretsloppet av begagnatköpare så småting om. Dvs vi vill väl få så många elbilar bilar sålda som möjligt oavsett pris. Jaja, slut på rant…
=========
MYP-Pilot
joppex
Inlägg: 110
Blev medlem: 15 apr 2021 08:29

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av joppex »

borde ju bli det något större batteriet i vilket fall... eller? :)
Skriv svar