Ni som beställt MYP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Lurkern »

Marino skrev:
Hmm, då kan man ju fråga sig varför min flyttades från 6/11 till den 21/10 …..
Nya planer :-)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av mikebike »

Marino skrev:
Hmm, då kan man ju fråga sig varför min flyttades från 6/11 till den 21/10 …..
Det är en bug, snart får du februari - april.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Marino
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 20 jun 2022 21:39

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Marino »

Har du koll på vilket? :shock: :shock:
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Andersen »

Lurkern skrev:
Jag fick höra i telefon (i samband med de SMS som skickades ut) att det levereras inga bilar i Oktober (jag vill ha en i Oktober) utan det blir senare i kvartalet som kan komma ifråga.
Var det dig jag diskuterade detta med på Facebook? Där dee sagt att "vi har aldrig levererat bilar första månaden i kvartalet"?

Det stämde förr med båtleveranserna, men väntar man på en Berlin-bil så är det ju fel.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Lurkern »

Andersen skrev:
Lurkern skrev:
Jag fick höra i telefon (i samband med de SMS som skickades ut) att det levereras inga bilar i Oktober (jag vill ha en i Oktober) utan det blir senare i kvartalet som kan komma ifråga.
Var det dig jag diskuterade detta med på Facebook? Där dee sagt att "vi har aldrig levererat bilar första månaden i kvartalet"?

Det stämde förr med båtleveranserna, men väntar man på en Berlin-bil så är det ju fel.
Nej, kör inte Facebook.
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Andersen »

Lurkern skrev:
Andersen skrev:
Lurkern skrev:
Jag fick höra i telefon (i samband med de SMS som skickades ut) att det levereras inga bilar i Oktober (jag vill ha en i Oktober) utan det blir senare i kvartalet som kan komma ifråga.
Var det dig jag diskuterade detta med på Facebook? Där dee sagt att "vi har aldrig levererat bilar första månaden i kvartalet"?

Det stämde förr med båtleveranserna, men väntar man på en Berlin-bil så är det ju fel.
Nej, kör inte Facebook.
Ah. Kanske var samma person som svarade dig då, som den på Facebook. Som sagt, nu när Berlin levererar så är den gamla sanningen inte längre korrekt.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Lurkern »

Min beställning är nu on hold. Blir den aktiv när vi glider in i Q4 eller behöver jag kontakta Tesla, tro?
Vitoc
Inlägg: 44
Blev medlem: 30 jun 2022 15:05

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Vitoc »

Lurkern skrev:
Min beställning är nu on hold. Blir den aktiv när vi glider in i Q4 eller behöver jag kontakta Tesla, tro?
Om du själv satt den på "on hold" så glider den inte automatiskt tillbaka.
Om Tesla satt den på "On hold" får du nog ringa dom och fråga varför.
MYP SV/SV - Beställd 2022-06-30 - RN1174XXXXX
Lars2022
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 jan 2022 18:45

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Lars2022 »

flamman skrev:
Lars2022 skrev:
Jag har 1163, beställd januari. Grå MYP. Är nu lev 26/ 11-9/2
Intressant! Var har du haft tidigare för datum och när ändrades datum senast?
Får ju ändå en känsla av att Tesla tror de kan levereras (ett fåtal men ändå..) MYP grå i år. Du har ju ändå en äldre beställning än oss andra som beställt senare och nu fått lev feb-april 2023.

Ändrades nu till Feb -April.. ordningen återställd :)
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 602
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av flamman »

Lars2022 skrev:
flamman skrev:
Lars2022 skrev:
Jag har 1163, beställd januari. Grå MYP. Är nu lev 26/ 11-9/2
Intressant! Var har du haft tidigare för datum och när ändrades datum senast?
Får ju ändå en känsla av att Tesla tror de kan levereras (ett fåtal men ändå..) MYP grå i år. Du har ju ändå en äldre beställning än oss andra som beställt senare och nu fått lev feb-april 2023.

Ändrades nu till Feb -April.. ordningen återställd :)
Ajdå.. tråkigt. Känns som Tesla inte riktigt bestämt/vet hur snabbt (eller när..) de kommer rampa upp grå tillverkning i Berlin. Ett lev.fönster på 5-8 mån bort är ju ganska oprecist. Och dessutom samma som presenteras för nya ordrar på hemsidan.
Får leva på någon sorts hopp om att appen inte har rätt och det där är en ”placeholder” i väntan på att planen klarnar…
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Sven1231
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 sep 2022 20:49

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Sven1231 »

Hallå!

Ny här på forumet men beställde en MYP svart/svart igår lördag 24/9 med förväntad leverans dec-feb.

Kollade appen idag och intervallet är nu uppdaterat till 11 nov - 5 jan.

Givet det man läst i denna tråd känns det som att man ska ta detta glädjande besked med en nypa salt?

Tankar från er veteraner?
Användarvisningsbild
Tiimpan
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 11 feb 2022 10:41

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Tiimpan »

Sven1231 skrev:
Hallå!

Ny här på forumet men beställde en MYP svart/svart igår lördag 24/9 med förväntad leverans dec-feb.

Kollade appen idag och intervallet är nu uppdaterat till 11 nov - 5 jan.

Givet det man läst i denna tråd känns det som att man ska ta detta glädjande besked med en nypa salt?

Tankar från er veteraner?
Avvakta. Kan hända att det ändras inom snart framtid igen.
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Andersen »

Sven1231 skrev:
Hallå!

Ny här på forumet men beställde en MYP svart/svart igår lördag 24/9 med förväntad leverans dec-feb.

Kollade appen idag och intervallet är nu uppdaterat till 11 nov - 5 jan.

Givet det man läst i denna tråd känns det som att man ska ta detta glädjande besked med en nypa salt?

Tankar från er veteraner?
Tja, jag beställde i maj och har nu ett leveransfönster på fem veckor, som slutar 10 november, dagen innan ditt börjar. Klart jag hoppas att du får din bil redan i november, men... nä, vore konstigt. Planera för det värsta, hoppas på det bästa!
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Vitoc
Inlägg: 44
Blev medlem: 30 jun 2022 15:05

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Vitoc »

Sven1231 skrev:
Hallå!

Ny här på forumet men beställde en MYP svart/svart igår lördag 24/9 med förväntad leverans dec-feb.

Kollade appen idag och intervallet är nu uppdaterat till 11 nov - 5 jan.

Givet det man läst i denna tråd känns det som att man ska ta detta glädjande besked med en nypa salt?

Tankar från er veteraner?
Jag beställde min bil i Juni, och har leveransfönster Dec-Februari.
Så det som står i appen, har inte jättestor betydelse... :)
MYP SV/SV - Beställd 2022-06-30 - RN1174XXXXX
Sven1231
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 sep 2022 20:49

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Sven1231 »

Vitoc skrev:
Sven1231 skrev:
Hallå!

Ny här på forumet men beställde en MYP svart/svart igår lördag 24/9 med förväntad leverans dec-feb.

Kollade appen idag och intervallet är nu uppdaterat till 11 nov - 5 jan.

Givet det man läst i denna tråd känns det som att man ska ta detta glädjande besked med en nypa salt?

Tankar från er veteraner?
Jag beställde min bil i Juni, och har leveransfönster Dec-Februari.
Så det som står i appen, har inte jättestor betydelse... :)
tack, du har samma spec som jag; myp svart/svart?
Vitoc
Inlägg: 44
Blev medlem: 30 jun 2022 15:05

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Vitoc »

Sven1231 skrev:
Vitoc skrev:
Sven1231 skrev:
Hallå!

Ny här på forumet men beställde en MYP svart/svart igår lördag 24/9 med förväntad leverans dec-feb.

Kollade appen idag och intervallet är nu uppdaterat till 11 nov - 5 jan.

Givet det man läst i denna tråd känns det som att man ska ta detta glädjande besked med en nypa salt?

Tankar från er veteraner?
Jag beställde min bil i Juni, och har leveransfönster Dec-Februari.
Så det som står i appen, har inte jättestor betydelse... :)
tack, du har samma spec som jag; myp svart/svart?
Japp. MYP sv/sv + Vinterdäck + Enhanced autopilot.

Vad fick du för RN#?
Jag har RN1174XXXXXX
MYP SV/SV - Beställd 2022-06-30 - RN1174XXXXX
Sven1231
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 sep 2022 20:49

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Sven1231 »

Vitoc skrev:
Sven1231 skrev:
Vitoc skrev:
Sven1231 skrev:
Hallå!

Ny här på forumet men beställde en MYP svart/svart igår lördag 24/9 med förväntad leverans dec-feb.

Kollade appen idag och intervallet är nu uppdaterat till 11 nov - 5 jan.

Givet det man läst i denna tråd känns det som att man ska ta detta glädjande besked med en nypa salt?

Tankar från er veteraner?
Jag beställde min bil i Juni, och har leveransfönster Dec-Februari.
Så det som står i appen, har inte jättestor betydelse... :)
tack, du har samma spec som jag; myp svart/svart?
Japp. MYP sv/sv + Vinterdäck + Enhanced autopilot.

Vad fick du för RN#?
Jag har RN1174XXXXXX
exakt samma spec då - RN1179XXXXX
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Andersen »

Beställd 25/5, vit/svart MYP. Idag fick jag - som många andra senaste dagarna - ånyo nytt leveransfönster. Från 4 okt - 11 nov till 28 okt - 22 DECEMBER.

I somras hade jag 6 augusti - 20 september, innan det krympte till två veckor med sista leveransdag mitt i september. För att sedan bli okt 19-dec 13, och i mitten av september bli 4 okt - 11 nov. Och nu detta...

Vad sysslar Tesla med? Leveransstatistiken för MYP hittills i år:
April: 3 st
Maj: 308 st
Juni: 912 st
Juli: 67 st (fabriken stängd i tre veckor)
Augusti: 196 st (fabriken stängd en vecka)
September: 29 st

Av de som levererades till kund i september skickades bilarna till Sverige i augusti, eller möjligen nån enstaka i början av september. Nånting hände som fick Tesla att stryka _samtliga_ redan inplanerade leveranser till Sverige inför kvartalsslutet. Och nu har man uppenbarligen gjort samma sak för oktoberleveranserna.

VARFÖR i helskotta håller man på så här? Vad är meningen med att HELT strypa leveranserna? Fabriken pumpar ut bilar, i än högre takt än innan sommarstoppet.

Fattar Tesla inte att det här bara ger badwill, förbannade kunder som hamnar på pottan pga beställt och planerat för en bil med relativt kort leveranstid och nu får leveransen framflyttad SAMTIDIGT som nybeställningar av samma bil trots det har december som första delen i leveransfönstret?

Hade jag vetat att jag - och det är inte ens säkert! - skulle få min bil i november eller december hade jag inte beställt den. Så enkelt är det. Vill Tesla att köpare ska ge dem fingret och boka av så är det helt rätt agerat, för det är det meddelande som Tesla nu sänder: "Ni är inte viktiga, vi prioriterar andra". Man stoppar inte leveranser till ett helt land helt i två månader utan bra ursäkt. Och någon sådan finns inte.
Senast redigerad av Andersen, redigerad totalt 1 gånger.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
crille_4
Inlägg: 1
Blev medlem: 03 jun 2022 00:57

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av crille_4 »

Jag surnade just till och avbeställde en MYP V/S så nu kanske någon annan får sin lite tidigare. ;)
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Andersen »

crille_4 skrev:
Jag surnade just till och avbeställde en MYP V/S så nu kanske någon annan får sin lite tidigare. ;)
Det hjälper tyvärr inte när inga bilar levereras alls.

Som investerare - och journalist - stör det mig att det inte finns någon på Tesla att prata med om det här.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Smokingliraren
Inlägg: 39
Blev medlem: 30 maj 2022 20:41

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Smokingliraren »

Då kommer min med all säkerhet sticka iväg snart också………… :evil:
MYP 18/5, Trosta RN11718xxxx, Vit/Svart, ej vinterhjul, VIN PB04208xxx, EDD 16-30/11
Användarvisningsbild
HHurtig
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 apr 2022 20:31
Ort: Nyköping

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av HHurtig »

RN1138
Grå/Svart
Tesla MYP Quicksilver 2023
KIA Niro EV 2023
evy
Inlägg: 17
Blev medlem: 30 maj 2022 10:58

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av evy »

Andersen skrev:
VARFÖR i helskotta håller man på så här? Vad är meningen med att HELT strypa leveranserna? Fabriken pumpar ut bilar, i än högre takt än innan sommarstoppet.
Nu minns inte jag hur man kollar statistiken i Norge, men kan det va så att de kanske prioriterar leverans dit nu då de inför moms på beloppet över 500k på elbilar fr.o.m årsskiftet?

Sen om du har beställt vitt interiör som jag tolkade din text har väl inte de varit planerade i år alls, eller? Jag ändrade min beställning från vit/vit till vit/svart i somras och min uppskattade leverans är nu oct 13-oct 29, men vi vet ju alla att det kanske inte nödvändigtvis säger så mycket hehe. Men hoppet lever.
Senast redigerad av evy, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Andersen »

evy skrev:
Andersen skrev:
VARFÖR i helskotta håller man på så här? Vad är meningen med att HELT strypa leveranserna? Fabriken pumpar ut bilar, i än högre takt än innan sommarstoppet.
Nu minns inte jag hur man kollar statistiken i Norge, men kan det va så att de kanske prioriterar leverans dit nu då de inför moms på beloppet över 500k på elbilar fr.o.m årsskiftet?

Sen om du har beställt vitt interiör som jag tolkade din text har väl inte de varit planerade i år alls, eller? Jag ändrade min beställning från vit/vit till vit/svart i somras och min uppskattade leverans är nu oct 13-oct 19, men vi vet ju alla att det kanske inte nödvändigtvis säger så mycket hehe. Men hoppet lever.
MY bad, vit/svart skulle det stå, inget annat. Jag är väl medveten om att andra färger och vit inredning inte lär komma i år.

Hmm, en veckas fönster är ett gott tecken! När beställde du första varianten? Och när ändrades ditt leveransfönster senast? Stämmer det så verkar det ju inte som att det är något totalstopp i leveranserna...
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Sp1lol
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 aug 2022 17:03

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Sp1lol »

Andersen skrev:
Beställd 25/5, vit/svart MYP. Idag fick jag - som många andra senaste dagarna - ånyo nytt leveransfönster. Från 4 okt - 11 nov till 28 okt - 22 DECEMBER.

I somras hade jag 6 augusti - 20 september, innan det krympte till två veckor med sista leveransdag mitt i september. För att sedan bli okt 19-dec 13, och i mitten av september bli 4 okt - 11 nov. Och nu detta...

Vad sysslar Tesla med? Leveransstatistiken för MYP hittills i år:
April: 3 st
Maj: 308 st
Juni: 912 st
Juli: 67 st (fabriken stängd i tre veckor)
Augusti: 196 st (fabriken stängd en vecka)
September: 29 st

Av de som levererades till kund i september skickades bilarna till Sverige i augusti, eller möjligen nån enstaka i början av september. Nånting hände som fick Tesla att stryka _samtliga_ redan inplanerade leveranser till Sverige inför kvartalsslutet. Och nu har man uppenbarligen gjort samma sak för oktoberleveranserna.

VARFÖR i helskotta håller man på så här? Vad är meningen med att HELT strypa leveranserna? Fabriken pumpar ut bilar, i än högre takt än innan sommarstoppet.

Fattar Tesla inte att det här bara ger badwill, förbannade kunder som hamnar på pottan pga beställt och planerat för en bil med relativt kort leveranstid och nu får leveransen framflyttad SAMTIDIGT som nybeställningar av samma bil trots det har december som första delen i leveransfönstret?

Hade jag vetat att jag - och det är inte ens säkert! - skulle få min bil i november eller december hade jag inte beställt den. Så enkelt är det. Vill Tesla att köpare ska ge dem fingret och boka av så är det helt rätt agerat, för det är det meddelande som Tesla nu sänder: "Ni är inte viktiga, vi prioriterar andra". Man stoppar inte leveranser till ett helt land helt i två månader utan bra ursäkt. Och någon sådan finns inte.
Min v/s RN1172**** som är beställd 22/5 blev ändrad igår till 13okt - 29okt. Det hjälper ju inte dig såklart men än sålänge ser dom ut att ha några planerade i Oktober.
Dock blev ju även jag bränd i september som du så försiktigt hoppfull just nu :)
Skriv svar