Ni som beställt MYP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av erkap »

Jag vill absolut ha dubbdäck på min beställda MYP. I USA verkar många köpa Teslas 19” Gemini (standardfälgen på MLR) till dina MYP med vinterdäck. Dock vill inte Tesla säga att de fungerar på MYP, vissa spekulerar i hastighets-rating på själva vinterdäcken som finns. Har dock försökt luska lite och de Nokian-varianter som Tesla säljer (dubbfritt och dubbat) i Sverige verkar inte ha någon skillnad i hastighet.

Ska försöka få tag i Tesla på måndag och se vad de säger. Helst vill jag köpa 19” Gemini och Nokian Hakka 10 till MYP.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av lakke »

]
erkap skrev:
Jag vill absolut ha dubbdäck på min beställda MYP. I USA verkar många köpa Teslas 19” Gemini (standardfälgen på MLR) till dina MYP med vinterdäck. Dock vill inte Tesla säga att de fungerar på MYP, vissa spekulerar i hastighets-rating på själva vinterdäcken som finns. Har dock försökt luska lite och de Nokian-varianter som Tesla säljer (dubbfritt och dubbat) i Sverige verkar inte ha någon skillnad i hastighet.

Ska försöka få tag i Tesla på måndag och se vad de säger. Helst vill jag köpa 19” Gemini och Nokian Hakka 10 till MYP.
samma här.. kommer dock lacka dom svarta isf
gemini.jpg
Model Y performance
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Nect »

mikebike skrev:
Nect skrev:
HelectriC skrev:
SomTam skrev:
Odubbat vinterdäck är ju nackskott och lobotemering… :p
Kan lika gärna glida runt på sommardäck.
Har aldrig haft dubbdäck och aldrig saknat det. Dubbdäck river ju bara upp asfalten och allt dumt som följer med det!
Var just det som gör att vägarna fungerar på vintern efter nån expert uttalat sig om dubbdäcken när man enbart tar upp alla nackdelar (ska se om jag hittar källan) Skulle ingen köra med dubbdäck blir vägen tillsist blankpolerad med låg friktion och väldigt dåligt grepp. Dubbdäcken hjälper till att riva upp asfalten till vintern som gör att odubbade bildäck får bättre friktion och därmed grepp (och att sommardäcken får bättre grepp till sommaren).

Edit: https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... dre-hala-1

Edit inte den källan jag tänkte på men den nämner samma sak.
Konstigt att det går att köra bil i de länder där dubbdäck är förbjudna i så fall.
De använder väl förmodligen inte samma mjuka vägbeläggning som vi har i Sverige. :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av erkap »

lakke skrev:
]
erkap skrev:
Jag vill absolut ha dubbdäck på min beställda MYP. I USA verkar många köpa Teslas 19” Gemini (standardfälgen på MLR) till dina MYP med vinterdäck. Dock vill inte Tesla säga att de fungerar på MYP, vissa spekulerar i hastighets-rating på själva vinterdäcken som finns. Har dock försökt luska lite och de Nokian-varianter som Tesla säljer (dubbfritt och dubbat) i Sverige verkar inte ha någon skillnad i hastighet.

Ska försöka få tag i Tesla på måndag och se vad de säger. Helst vill jag köpa 19” Gemini och Nokian Hakka 10 till MYP.
samma här.. kommer dock lacka dom svarta isf
gemini.jpg
Dom var snygga. Men kommer nog köra med navkapslarna på då jag vill maxa rangen vintertid. Ifall navkapslarna inte ger någon märkbar skillnad så är nog detta ett snyggt alternativ.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7481
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av mikebike »

erkap skrev:
Jag vill absolut ha dubbdäck på min beställda MYP. I USA verkar många köpa Teslas 19” Gemini (standardfälgen på MLR) till dina MYP med vinterdäck. Dock vill inte Tesla säga att de fungerar på MYP, vissa spekulerar i hastighets-rating på själva vinterdäcken som finns. Har dock försökt luska lite och de Nokian-varianter som Tesla säljer (dubbfritt och dubbat) i Sverige verkar inte ha någon skillnad i hastighet.

Ska försöka få tag i Tesla på måndag och se vad de säger. Helst vill jag köpa 19” Gemini och Nokian Hakka 10 till MYP.
Vinterdäck behöver inte ha hög hastighetsrating i Sverige.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av erkap »

mikebike skrev:
erkap skrev:
Jag vill absolut ha dubbdäck på min beställda MYP. I USA verkar många köpa Teslas 19” Gemini (standardfälgen på MLR) till dina MYP med vinterdäck. Dock vill inte Tesla säga att de fungerar på MYP, vissa spekulerar i hastighets-rating på själva vinterdäcken som finns. Har dock försökt luska lite och de Nokian-varianter som Tesla säljer (dubbfritt och dubbat) i Sverige verkar inte ha någon skillnad i hastighet.

Ska försöka få tag i Tesla på måndag och se vad de säger. Helst vill jag köpa 19” Gemini och Nokian Hakka 10 till MYP.
Vinterdäck behöver inte ha hög hastighetsrating i Sverige.
Intressant. Efter lite googling så fick jag fram att sommardäcken måste klara bilens maxhastighet men vinterdäcken behöver ”bara” klara 160km/h.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
Wikblom
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 19 jan 2022 09:17
Ort: Skövde

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Wikblom »

Hej,
Har i veckan beställt en MY - hela familjen är taggad på leverans. Smidig köpupplevelse och bra process med remote- rådgivning.

Jag har inte fått något mer specifikt leveransdatum än februari, troligen sent i månaden. Är det någon av er andra som har beställt och fått ett mer specifikt datum för upphämtning (i Göteborg)?

Antar att samtliga kommer med samma båt till Sverige (?).
Tesla MYLR -22
Användarvisningsbild
sparicho
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 03 sep 2021 17:37

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av sparicho »

Wikblom skrev:
Hej,
Har i veckan beställt en MY - hela familjen är taggad på leverans. Smidig köpupplevelse och bra process med remote- rådgivning.

Jag har inte fått något mer specifikt leveransdatum än februari, troligen sent i månaden. Är det någon av er andra som har beställt och fått ett mer specifikt datum för upphämtning (i Göteborg)?

Antar att samtliga kommer med samma båt till Sverige (?).
Har du kollat på ditt Tesla-konto? Där är mitt i alla fall uppdaterat till 9-23 februari som uppskattad leverans. Beställt en vit LR + vinterdäck, Malmö. Har du fått det så har du även fått slutfakturan. Där ser du även ditt VIN-nr.
M3 SR+, 2020. Såld.
Beställd vit MY LR (2/12 2021). Hämtas 16 feb -22
Användarvisningsbild
Old_O
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jul 2017 17:40

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Old_O »

Inte för att vara grinkorv*, men den här tråden handlar om MYP :)

Grattis dock till era leveranser.
=========
MYP-Pilot
Jjkalla
Inlägg: 165
Blev medlem: 22 jan 2022 01:06

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Jjkalla »

Ser att många här har beställt MYP tidigt, vad är haken med att beställa idag och får "uppskattad leverans Mars 2022"? Är det orimligt? Eller finns det så hög tillgång iom Giga Berlin?

(Väljer själv mellan LR och P, men vill helst ha Berlin-byggd + ev "nyheter" som kan tänkas komma)
Användarvisningsbild
SomTam
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 15 dec 2021 23:01

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av SomTam »

Byter nog fan LR lev feb mot en P i mars. Rädd för att man kommer köra omkring och ångra sig annars… hoppas bara man då verkligen får den i mars. Ingen lust vänta längre än så…
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 727
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Trevlig »

SomTam skrev:
Byter nog fan LR lev feb mot en P i mars. Rädd för att man kommer köra omkring och ångra sig annars… hoppas bara man då verkligen får den i mars. Ingen lust vänta längre än så…
NEJ! byt inte, MYP är roligare!
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
SomTam
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 15 dec 2021 23:01

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av SomTam »

Trevlig skrev:
SomTam skrev:
Byter nog fan LR lev feb mot en P i mars. Rädd för att man kommer köra omkring och ångra sig annars… hoppas bara man då verkligen får den i mars. Ingen lust vänta längre än så…
NEJ! byt inte, MYP är roligare!
Menar att jag byter till MYP alltså och väntar 1 månad extra till mars :)
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av tor »

OM förslaget på förmånsvärde går igenom till juli, hur blir det med extrautrustning?
Jag är lite sugen på att ta ut en röd MYP med allt utom FSD (inklusive dragkrok och vinterdäck) dvs extrautrustning för runt 120 kkr. Förmånsvärdet innan "reformen" påverkas ju starkt av extrautrustning. Med dagens regler hamnar förmånsvärdet på ca 8800 vilket är lite saftigt.

Någon som har en aning? Alternativet är en ny S om den får dragkrok eller en Y LR.
Användarvisningsbild
hanseman
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 30 mar 2019 10:35

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av hanseman »

Kanske är vida känt nu men pratade med SA på Tesla idag och fick att samtliga MYP kommer att produceras i Berlin!
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av lakke »

hanseman skrev:
Kanske är vida känt nu men pratade med SA på Tesla idag och fick att samtliga MYP kommer att produceras i Berlin!
Får vi hoppas dom får börja bygga bilar till oss snart då bara :p
Model Y performance
Användarvisningsbild
hanseman
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 30 mar 2019 10:35

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av hanseman »

lakke skrev:
hanseman skrev:
Kanske är vida känt nu men pratade med SA på Tesla idag och fick att samtliga MYP kommer att produceras i Berlin!
Får vi hoppas dom får börja bygga bilar till oss snart då bara :p
Anar uppmuntrande nyheter kring detta på onsdag när Tesla håller låda ;)

SA talade också om att batalningsalternativen för dessa beställningar kommer bli tillgängliga 26/27e!
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Maw »

tor skrev:
OM förslaget på förmånsvärde går igenom till juli, hur blir det med extrautrustning?
Jag är lite sugen på att ta ut en röd MYP med allt utom FSD (inklusive dragkrok och vinterdäck) dvs extrautrustning för runt 120 kkr. Förmånsvärdet innan "reformen" påverkas ju starkt av extrautrustning. Med dagens regler hamnar förmånsvärdet på ca 8800 vilket är lite saftigt.

Någon som har en aning? Alternativet är en ny S om den får dragkrok eller en Y LR.
Eftersom taket för den 50-procentiga reduceringen av förmånsvärdet är 350 000 kr kommer all kostnad över 700 000 kr att beskattas fullt ut oavsett om det är extrautrustning eller del av bilens pris. Det är oklart för mig hur det blir med extrautrustning som hamnar under 700 000 kr med bilen. Med de priser som gäller för MY, MYP eller MS kommer all extrautrustning och en del av bilens grundpris att beskattas fullt ut.

Det finns väl också en överhängande risk att bonusen på 70 000 kr försvinner för bilar som kostar över 700 000 kr..

Det är åtminstone så jag har förstått förslaget :)
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av lakke »

hanseman skrev:
lakke skrev:
hanseman skrev:
Kanske är vida känt nu men pratade med SA på Tesla idag och fick att samtliga MYP kommer att produceras i Berlin!
Får vi hoppas dom får börja bygga bilar till oss snart då bara :p
Anar uppmuntrande nyheter kring detta på onsdag när Tesla håller låda ;)

SA talade också om att batalningsalternativen för dessa beställningar kommer bli tillgängliga 26/27e!
Kan bara hoppas din SA har rätt då :)
Själv har jag aldrig hört av min SA eller ens vet vem det är :lol:
Model Y performance
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av tor »

Maw skrev:
tor skrev:
OM förslaget på förmånsvärde går igenom till juli, hur blir det med extrautrustning?
Jag är lite sugen på att ta ut en röd MYP med allt utom FSD (inklusive dragkrok och vinterdäck) dvs extrautrustning för runt 120 kkr. Förmånsvärdet innan "reformen" påverkas ju starkt av extrautrustning. Med dagens regler hamnar förmånsvärdet på ca 8800 vilket är lite saftigt.

Någon som har en aning? Alternativet är en ny S om den får dragkrok eller en Y LR.
Eftersom taket för den 50-procentiga reduceringen av förmånsvärdet är 350 000 kr kommer all kostnad över 700 000 kr att beskattas fullt ut oavsett om det är extrautrustning eller del av bilens pris. Det är oklart för mig hur det blir med extrautrustning som hamnar under 700 000 kr med bilen. Med de priser som gäller för MY, MYP eller MS kommer all extrautrustning och en del av bilens grundpris att beskattas fullt ut.

Det finns väl också en överhängande risk att bonusen på 70 000 kr försvinner för bilar som kostar över 700 000 kr..

Det är åtminstone så jag har förstått förslaget :)
Tack för svar! Låter troligt i mina öron. Tyvärr innebär det ju att en MYP med extrautrustning efter juli kommer få ett ganska kraftigt förmånsvärde värre än 8800 som nu. Så då måste jag troligen bestämma mig typ nu.... kanske bäst att lägga en reservation!
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Maw »

tor skrev:
Maw skrev:
tor skrev:
OM förslaget på förmånsvärde går igenom till juli, hur blir det med extrautrustning?
Jag är lite sugen på att ta ut en röd MYP med allt utom FSD (inklusive dragkrok och vinterdäck) dvs extrautrustning för runt 120 kkr. Förmånsvärdet innan "reformen" påverkas ju starkt av extrautrustning. Med dagens regler hamnar förmånsvärdet på ca 8800 vilket är lite saftigt.

Någon som har en aning? Alternativet är en ny S om den får dragkrok eller en Y LR.
Eftersom taket för den 50-procentiga reduceringen av förmånsvärdet är 350 000 kr kommer all kostnad över 700 000 kr att beskattas fullt ut oavsett om det är extrautrustning eller del av bilens pris. Det är oklart för mig hur det blir med extrautrustning som hamnar under 700 000 kr med bilen. Med de priser som gäller för MY, MYP eller MS kommer all extrautrustning och en del av bilens grundpris att beskattas fullt ut.

Det finns väl också en överhängande risk att bonusen på 70 000 kr försvinner för bilar som kostar över 700 000 kr..

Det är åtminstone så jag har förstått förslaget :)
Tack för svar! Låter troligt i mina öron. Tyvärr innebär det ju att en MYP med extrautrustning efter juli kommer få ett ganska kraftigt förmånsvärde värre än 8800 som nu. Så då måste jag troligen bestämma mig typ nu.... kanske bäst att lägga en reservation!
Som det är nu så är justeringen (=nedsättningen) för MYP 252 000 kr och blir 350 000 kr efter halvårsskiftet så förmånsvärdet borde gå ner en del.

Så här ser det ut idag utan någon extrautrustning:
Screenshot_20220124-194500_Chrome.jpg
Extrautrustning för 98 000 kr skulle ge samma förmånsvärde som i beräkningen ovan efter halvårsskiftet när justeringen ökar till 350 000 från 252 000 kr.

Sen var det ju det där med bonusen...
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av tor »

Sant sant. Jag har tidigare kikat på https://www.teslakalkylen.com/blog/2021 ... rden-igen/ vilket ju stämmer med det du skriver. Jag måste blandat ihop sifforna med MS och MY på något vis. Fick för mig att MYP (utan utrustning) skulle bli dyrare efter juli. Jag hade tydligen otur när jag tänkte. Då kan jag sitta lungt i båten ett tag.

Som du säger kokar det ju ner till frågan om bonus.
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av lakke »

Inget nytt på mitt konto än. Vad hände med att det kommer när som helst som dom sa för nån vecka sen? :evil:
Model Y performance
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Inlägg: 228
Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
Referralkod: ts.la/jonas774651

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Icerman »

Vad tror ni om maxlasten på MY. Läste att den ökat på de byggda i Berlin och det var väl MYP?!. Beror detta på produktionen och tillämpning av giga cast eller kan man förvänta sig högre maxlast även för kinabyggda MY?
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av P_EL »

Icerman skrev:
Vad tror ni om maxlasten på MY. Läste att den ökat på de byggda i Berlin och det var väl MYP?!. Beror detta på produktionen och tillämpning av giga cast eller kan man förvänta sig högre maxlast även för kinabyggda MY?
Var inte det ett missförstånd som kommer ifrån att länder beräknar maxlast olika (med och utan förare/passagerare)?
Model S90D -16
Skriv svar