Ni som beställt MYP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Ni som beställt MYP

Inlägg av lakke »

Hur tänker ni kring er beställning nu?

Tänker ni ändra till long range , hoppas ni Tesla sänker priset, eller vill ni ha MYP så mycket att det inte spelar någon roll om miljöbonusen försvinner?
Model Y performance
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av MWall »

lakke skrev:
Hur tänker ni kring er beställning nu?

Tänker ni ändra till long range , hoppas ni Tesla sänker priset, eller vill ni ha MYP så mycket att det inte spelar någon roll om miljöbonusen försvinner?

Jag har visserligen inte beställt någon sådan men jag hade behållit bokningen och avvaktat. Än är inte förslaget klubbat. Och även om det klubbas så är det lite osäkert från vilket datum det gäller. Så ha lite is i magen.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av HelectriC »

Jag behåller reservation på min MYP, men avvaktar tills jag vet om den får nya batteriet och blir byggd i Berlin.
BMW i4 M50-22/Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Old_O
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jul 2017 17:40

Ni som beställt MYP

Inlägg av Old_O »

Avvaktar och ser vad det blir för bil som erbjuds nästa år. Har dock inga förhoppningar om 4680, men ett Berlinbygge vore fint.

Angående pengarna, ja det är klart tråkigt om det försvinner och påverkar den totala ägandekostnaden. 70” är en ansenlig summa pengar. Förstår att många överväger annorlunda om bonusen uteblir.

Avvakta och se helt enkelt. Bokningen ligger kvar.
Senast redigerad av Old_O, redigerad totalt 1 gånger.
=========
MYP-Pilot
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av lakke »

Tänker lite så jag också. Avvaktar till Förslaget är klart. Sen får vi hoppas Berlin drar igång nu enligt plan. Men om dom startar med 4680 då är ju frågan :lol:
Model Y performance
joppex
Inlägg: 110
Blev medlem: 15 apr 2021 08:29

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av joppex »

Samma för mig, jag håller min bokning så får vi se vad som händer helt enkelt. :)
Simso113
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 sep 2021 08:47

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Simso113 »

Jag kommer invänta min MYP oavsett om miljöbilsbonus ges eller ej. Självklart tråkigt om den uteblir men jag vill verkligen ha en MYP.

Tror ni de håller på leveranser av MYP till dess att Giga Berlin producerar dem eller tror ni de exporterar dem från Kina om Berlin blir ytterligare försenat?
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av lakke »

Simso113 skrev:
Jag kommer invänta min MYP oavsett om miljöbilsbonus ges eller ej. Självklart tråkigt om den uteblir men jag vill verkligen ha en MYP.

Tror ni de håller på leveranser av MYP till dess att Giga Berlin producerar dem eller tror ni de exporterar dem från Kina om Berlin blir ytterligare försenat?

Vill också ha MYP :D Tror den kommer va riktigt snygg. Jag tror vi kommer få en leverans från Kina om Berlin skulle bli försenat mer. Blir jobbigt då att bestämma om man vill ha en då direkt eller vänta ännu mer på Berlin. Tror inte Berlin kommer göra perfekta bilar direkt vid start heller.
Model Y performance
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av samuelsu »

Var otroligt nära att slå till efter provkörningen av LR i förra veckan, när säljaren sa att han hade en omatchad röd/vit med 20" som stod i göteborg och skulle kunna hämtas ut denna veckan.
Men man är ju lite kluven.
Idag när jag kollade så står det leverans November på alla kombinationer (av LR) - och då kan man ju avvakta lite till förstås.
Var ju inställd på Berlin och 4680 och sitter ju inte i sjön.
Har egentligen beställt P för att prisskillnaden var så liten, inte för att jag behöver snabbare 0-100 och lägre, stötigare bil.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av lakke »

samuelsu skrev:
Var otroligt nära att slå till efter provkörningen av LR i förra veckan, när säljaren sa att han hade en omatchad röd/vit med 20" som stod i göteborg och skulle kunna hämtas ut denna veckan.
Men man är ju lite kluven.
Idag när jag kollade så står det leverans November på alla kombinationer (av LR) - och då kan man ju avvakta lite till förstås.
Var ju inställd på Berlin och 4680 och sitter ju inte i sjön.
Har egentligen beställt P för att prisskillnaden var så liten, inte för att jag behöver snabbare 0-100 och lägre, stötigare bil.
Tyckte också 50k va rätt liten skillnad och därför värt det. Bara däck å fälg är säkert 50k nästan
Model Y performance
peh61
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 sep 2021 07:46

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av peh61 »

Jag är också nära att köpa en MYP men har aldrig köpt någon Tesla innan, har lite frågor

När man lägger beställning kan man ändra kund senare? (vet inte om jag ska ha den privat eller på företaget beroende på hur förmånsvärden hamnar nästa år)

Kan man bestämma en leveransdag vid beställning? tex att jag vill hämta bilen 30 april -22 förutsatt att dom finns då eller ev skjuta fram upphämtning.
joppex
Inlägg: 110
Blev medlem: 15 apr 2021 08:29

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av joppex »

lakke skrev:
Simso113 skrev:
Jag kommer invänta min MYP oavsett om miljöbilsbonus ges eller ej. Självklart tråkigt om den uteblir men jag vill verkligen ha en MYP.

Tror ni de håller på leveranser av MYP till dess att Giga Berlin producerar dem eller tror ni de exporterar dem från Kina om Berlin blir ytterligare försenat?

Vill också ha MYP :D Tror den kommer va riktigt snygg. Jag tror vi kommer få en leverans från Kina om Berlin skulle bli försenat mer. Blir jobbigt då att bestämma om man vill ha en då direkt eller vänta ännu mer på Berlin. Tror inte Berlin kommer göra perfekta bilar direkt vid start heller.
Största argumentet för mig att vänta in Berlin var 4680. Eftersom det inte blir så från start så är jag helt fine med att ta leverans av en MiC MYP.
Wiktork86
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 sep 2021 15:22

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Wiktork86 »

För min del kommer det sannolikt att innebära att det blir en laddhybrid av annat märke...

Då detta skulle vara en tjänstebil med ett litet bruttolöneavdrag (200 kr), pga maxad TCO. Så skulle det innebära att en missad miljöbonus skulle göra bruttolöneavdraget blir betydligt högre, vilket känns lite jobbigt särskilt då jag är återbetalningsskyldig om jag slutar innan avtalet löper ut.

Därför känns det lite risky att beställa bil nu och hålla tummarna för att sakerna är oförändrade i vår när jag ska byta bil.
Användarvisningsbild
MY2021
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 sep 2021 21:05

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av MY2021 »

Köpte LR och laddade ned acceleration boost omedelbart istället.
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av lakke »

MY2021 skrev:
Köpte LR och laddade ned acceleration boost omedelbart istället.

Vad kostar den? 20k va
Model Y performance
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7448
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av mikebike »

MY2021 skrev:
Köpte LR och laddade ned acceleration boost omedelbart istället.
Hann du inte ens känna efter hur den gick original? 8-)

Min plan är att köra original över vintern och köpa acc.boost till våren.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av P_EL »

Någon som hört mer kring leverans av MYP från säljare på Tesla än "Början 2022"? Vad tror ni, är det tillgången på batterierna som gör att de inte levereras parallellt med LR redan nu? Annars vore det ju ganska logiskt att man fokuserar på att få ut den vassare versionen först med högre marginal (jfr MS Plaid vs LR).
Model S90D -16
Användarvisningsbild
mwest
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 07 aug 2019 19:59

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av mwest »

P_EL skrev:
Någon som hört mer kring leverans av MYP från säljare på Tesla än "Början 2022"? Vad tror ni, är det tillgången på batterierna som gör att de inte levereras parallellt med LR redan nu? Annars vore det ju ganska logiskt att man fokuserar på att få ut den vassare versionen först med högre marginal (jfr MS Plaid vs LR).
Gissningsvis betydligt större volym beställningar på LR. Antar också att marginalen på MYP vs MYLR inte är lika stor i skillnad som för MS.

Men det här är 200% gissningar.
Model 3 LR RWD Midnight Silver/svart, 18", beställd 7/8 -19 och uthämtad 2/9 -19
Model 3 Performance blå/vit, 20" beställd 6/8 -21, uthämtad 28/9 -21
Model Y LR AWD blå/svart, 20" beställd 5/8 -21, uthämtad 31/8 -21
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av lakke »

Inte hört något nytt. Men kan ju hoppas inga performence skickats hit från Kina för att dom tänkt starta Berlin med MYP. Och att dom nu anställer folk för 4680 i fremont för att dom tänkt leverera 4680 till Berlin i början.
Model Y performance
Användarvisningsbild
krabbe
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 07 okt 2014 18:59
Ort: Skurup

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av krabbe »

Hålla kvar min MYP
Men har samtidig tagit ut en LR nu.
Om där inte kommer miljöbonus på den, tar Jag den inte
Är sjukt nöjd med min LR
Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
joppex
Inlägg: 110
Blev medlem: 15 apr 2021 08:29

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av joppex »

lakke skrev:
Inte hört något nytt. Men kan ju hoppas inga performence skickats hit från Kina för att dom tänkt starta Berlin med MYP. Och att dom nu anställer folk för 4680 i fremont för att dom tänkt leverera 4680 till Berlin i början.
Thats the dream. :)
Användarvisningsbild
jonasperh
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 jul 2016 09:19

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av jonasperh »

Om man ska ha den som tjänstebil verkar det ju som man borde överväga att vänta till Juli 2022 nu: https://www.teslakalkylen.com/blog/2021 ... rden-igen/.
-13% i förmånsvärde.. givet att budgeten går igenom då. Spännande hur ofta förmåns-reglerna kan ändras f.ö :lol:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19517
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Bjelke »

Länken funkar inte för mig men skulle detta inte bli ännu sämre då?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonasperh
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 jul 2016 09:19

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av jonasperh »

Bjelke skrev:
Länken funkar inte för mig men skulle detta inte bli ännu sämre då?
Enl beräkningarna baserade på det förslag skulle P få lägre förmånsvärde från 1:a Juli 2022. Från 7 277 idag till 6 310 (så 13%), så nästan 500 kr billigare per månad om man väntar isf (med 50% marginalskatt).
joppex
Inlägg: 110
Blev medlem: 15 apr 2021 08:29

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av joppex »

Är det någon med P beställning som vikt ner sig och tagit en LR istället? Blir svårare och svårare för varje dag nu att hålla sig. Ännu värre dom dagarna man råkar åka förbi en LR. :P
Skriv svar