Spanskt älgtest av Model Y
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 502
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Spanskt älgtest av Model Y
Nu har den spanska bilkanalen km77 testat Model Y i undanmanöver:
Riktigt bra resultat, framför allt för att vara en SUV/CUV. Den klarar i stort sett samma ingångshastighet som Model 3:
Det jag är mest imponerad av är att den knappt ser ut att kränga alls! Bekräftar också hur det kändes när jag provkörde den.
Riktigt bra resultat, framför allt för att vara en SUV/CUV. Den klarar i stort sett samma ingångshastighet som Model 3:
Det jag är mest imponerad av är att den knappt ser ut att kränga alls! Bekräftar också hur det kändes när jag provkörde den.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Spanskt älgtest av Model Y
Vi får väl vänta tills Teknikens värld fått testa på sin bana.
En del andra bilar har ju slagit runt då......
En del andra bilar har ju slagit runt då......
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Spanskt älgtest av Model Y
Vad är det vi ska vänta på?Off Grid Byggaren skrev:Vi får väl vänta tills Teknikens värld fått testa på sin bana.
En del andra bilar har ju slagit runt då......
Menar du att spanjorerna gjort fel som inte fått bilen att slå runt, eller menar du att det bara är Teknikens världs test som betyder något?
Model Y P
Model S P
Model S P
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Spanskt älgtest av Model Y
Jag menar att TV provocerar bilarna väldigt hårt i sin älg test.
Inget fel med Spanska testet, liknar mer normal körning med rejäl undanmanöver och riktigt bra väghållning på MY.
Inget fel med Spanska testet, liknar mer normal körning med rejäl undanmanöver och riktigt bra väghållning på MY.
- Pasjostrom
- Teslaägare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: 13 dec 2020 20:29
Re: Spanskt älgtest av Model Y
TV lastar alltid bilen till angiven maxvikt när de kör älgtestet. Men för Model Y tror jag inte det blir någon stor skillnad, maxlasten är så begränsad.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Spanskt älgtest av Model Y
Tesla MY utklassar både Toyota RAV4.
Och VW ID4.
Och VW ID4.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 502
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Spanskt älgtest av Model Y
TV:s test har ju fått en del kritik eftersom de inte släpper gasen utan har konstant gaspådrag under hela testet:Off Grid Byggaren skrev:Jag menar att TV provocerar bilarna väldigt hårt i sin älg test.
Inget fel med Spanska testet, liknar mer normal körning med rejäl undanmanöver och riktigt bra väghållning på MY.
Sedan ska man komma ihåg att älgtestet (både det spanska och det svenska ) är mer ett test av bilarnas ESP-system än av deras väghållning. Ford Focus klarar till exempel högre hastighet än Porsche 911. Km77 har också testat en Xantia Activa och den klarade inte alls lika hög hastighet som i TV:
Möjligtvis kan man väl få en uppfattning om hur mycket bilen kränger vid kraftig kurvtagning genom att titta på undanmanöverprov.
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Spanskt älgtest av Model Y
Mest imponerad över hur dom lyckades hitta en älg i Spanientesla newbie skrev:Nu har den spanska bilkanalen km77 testat Model Y i undanmanöver:
Riktigt bra resultat, framför allt för att vara en SUV/CUV. Den klarar i stort sett samma ingångshastighet som Model 3:
Det jag är mest imponerad av är att den knappt ser ut att kränga alls! Bekräftar också hur det kändes när jag provkörde den.
Re: Spanskt älgtest av Model Y
Släppa gasen vid undanmanöver är farligt, då får du sladd. Speciellt på bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Hinner du bromsa innan du svänger, toppen.tesla newbie skrev:TV:s test har ju fått en del kritik eftersom de inte släpper gasen utan har konstant gaspådrag under hela testet:Off Grid Byggaren skrev:Jag menar att TV provocerar bilarna väldigt hårt i sin älg test.
Inget fel med Spanska testet, liknar mer normal körning med rejäl undanmanöver och riktigt bra väghållning på MY.
Sedan ska man komma ihåg att älgtestet (både det spanska och det svenska ) är mer ett test av bilarnas ESP-system än av deras väghållning. Ford Focus klarar till exempel högre hastighet än Porsche 911. Km77 har också testat en Xantia Activa och den klarade inte alls lika hög hastighet som i TV:
Möjligtvis kan man väl få en uppfattning om hur mycket bilen kränger vid kraftig kurvtagning genom att titta på undanmanöverprov.
MX LR (Raven) 2019
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Spanskt älgtest av Model Y
Eftersom 99% av alla bilförare släpper gasen i en paniksituation pga hinder på vägen, så är det mer relevant att testa de egenskaperna än att hålla på som TV gör och hålla kvar gasen under hela undanmanövern.Hertsh skrev:Släppa gasen vid undanmanöver är farligt, då får du sladd. Speciellt på bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Hinner du bromsa innan du svänger, toppen.tesla newbie skrev:TV:s test har ju fått en del kritik eftersom de inte släpper gasen utan har konstant gaspådrag under hela testet:Off Grid Byggaren skrev:Jag menar att TV provocerar bilarna väldigt hårt i sin älg test.
Inget fel med Spanska testet, liknar mer normal körning med rejäl undanmanöver och riktigt bra väghållning på MY.
Sedan ska man komma ihåg att älgtestet (både det spanska och det svenska ) är mer ett test av bilarnas ESP-system än av deras väghållning. Ford Focus klarar till exempel högre hastighet än Porsche 911. Km77 har också testat en Xantia Activa och den klarade inte alls lika hög hastighet som i TV:
Möjligtvis kan man väl få en uppfattning om hur mycket bilen kränger vid kraftig kurvtagning genom att titta på undanmanöverprov.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Spanskt älgtest av Model Y
Tesla MY klarar 83 km/h.
Porsche Taycan 78 km/h.
Porsche Taycan 78 km/h.
https://teslamag.de/news/model-y-elchte ... ycan-41173
En tar sig igenom i 82 km / h, en annan med 83 km / h. Det högre värdet motsvarar det som uppnås med modell 3 . Båda elbilarna betedde sig nästan identiskt, rapporterar moderatorn, vilket är enastående med tanke på storlek och vikt på modell Y.
Tesla snabbare än Porsche Taycan
Styrningen, chassituning och ESP i Tesla, som är ny för Europa, är bra gjort, säger km77.com. Det är en av de bästa bilarna som någonsin har utsatts för älgtest, enligt videon. Faktum är att den klarade sig betydligt bättre än Porsche Taycan sportelbil. Den översta versionen av portalen, Turbo S, bestämde sig för att göra just det för ett år sedan . Porsche är betydligt plattare än Model Y och till och med något än Model 3, men den är också tyngre. Med en initialhastighet på mer än 78 km / h kunde den tyska elbilen inte styras genom testet utan att röra en kon.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 502
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Spanskt älgtest av Model Y
De flesta släpper nog inte bara gasen utan tvärnitar dessutom innan de väjer. TV:s test går ju ut på att testa gränserna för bilens ESP system vid konstant hastighet och fullastad bil. Ett intressant test visserligen, men har svårt att tro att någon bilförare skulle ha sinnesnärvaro nog att hålla konstant gas genom en undanmanöver.Nicke Nyfiken skrev:Eftersom 99% av alla bilförare släpper gasen i en paniksituation pga hinder på vägen, så är det mer relevant att testa de egenskaperna än att hålla på som TV gör och hålla kvar gasen under hela undanmanövern.
Re: Spanskt älgtest av Model Y
Min arbetsgivare skickade mig på en kurs.tesla newbie skrev:De flesta släpper nog inte bara gasen utan tvärnitar dessutom innan de väjer. TV:s test går ju ut på att testa gränserna för bilens ESP system vid konstant hastighet och fullastad bil. Ett intressant test visserligen, men har svårt att tro att någon bilförare skulle ha sinnesnärvaro nog att hålla konstant gas genom en undanmanöver.Nicke Nyfiken skrev:Eftersom 99% av alla bilförare släpper gasen i en paniksituation pga hinder på vägen, så är det mer relevant att testa de egenskaperna än att hålla på som TV gör och hålla kvar gasen under hela undanmanövern.
Vi fick göra älgtestet och lära oss att bromsa och väja.
Körde med och utan ABS.
På grusväg är det nästan omöjligt att väja undan en älg i hög fart och fortfarande vara kvar på vägen, utan ABS.
Med ABS var det att inte fega utan trycka i rejält på bromsen och inse att kanske 50% av styrningen blev bromsning så man fick styra mera för att köra dit man ville.
Många trycker nog inte tillräckligt på bromsen och utnyttjar därmed inte ABS fördelen fullt ut.
Med det sagt är det viktigt att bilen har låg tyngdpunkt för att den ska kännas säker. Fossil SUVar är läskigt vingliga.
Och ABS/antisladd ska vara rätt kalibrerade så bilen känns förutsägbar och trygg.
Returkast är inte kul.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Spanskt älgtest av Model Y
Det finns en del självutnämnda superchaufförer här på forumet som aldrig släpper gasen i en paniksituation, men utöver det så har du naturligtvis rätt.tesla newbie skrev:De flesta släpper nog inte bara gasen utan tvärnitar dessutom innan de väjer. TV:s test går ju ut på att testa gränserna för bilens ESP system vid konstant hastighet och fullastad bil. Ett intressant test visserligen, men har svårt att tro att någon bilförare skulle ha sinnesnärvaro nog att hålla konstant gas genom en undanmanöver.Nicke Nyfiken skrev:Eftersom 99% av alla bilförare släpper gasen i en paniksituation pga hinder på vägen, så är det mer relevant att testa de egenskaperna än att hålla på som TV gör och hålla kvar gasen under hela undanmanövern.
Det är mer relevant att göra testet på ett sätt som speglar verkligheten, och testar ESP-systemets förmåga att hantera bilen under kraftig inbromsning under undanmanövern.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Spanskt älgtest av Model Y
Exakt. Men alla (tror jag) nya bilar har ju bromskraftförstärkare som ger full broms om du trycker häftigt på bromspedalen men inte så hårt det går - just för att det visat sog att folk inte trycker så hårt som det behövs (alltså såsom du säger)Zalman3 skrev:Min arbetsgivare skickade mig på en kurs.tesla newbie skrev:De flesta släpper nog inte bara gasen utan tvärnitar dessutom innan de väjer. TV:s test går ju ut på att testa gränserna för bilens ESP system vid konstant hastighet och fullastad bil. Ett intressant test visserligen, men har svårt att tro att någon bilförare skulle ha sinnesnärvaro nog att hålla konstant gas genom en undanmanöver.Nicke Nyfiken skrev:Eftersom 99% av alla bilförare släpper gasen i en paniksituation pga hinder på vägen, så är det mer relevant att testa de egenskaperna än att hålla på som TV gör och hålla kvar gasen under hela undanmanövern.
Vi fick göra älgtestet och lära oss att bromsa och väja.
Körde med och utan ABS.
På grusväg är det nästan omöjligt att väja undan en älg i hög fart och fortfarande vara kvar på vägen, utan ABS.
Med ABS var det att inte fega utan trycka i rejält på bromsen och inse att kanske 50% av styrningen blev bromsning så man fick styra mera för att köra dit man ville.
Många trycker nog inte tillräckligt på bromsen och utnyttjar därmed inte ABS fördelen fullt ut.
Med det sagt är det viktigt att bilen har låg tyngdpunkt för att den ska kännas säker. Fossil SUVar är läskigt vingliga.
Och ABS/antisladd ska vara rätt kalibrerade så bilen känns förutsägbar och trygg.
Returkast är inte kul.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Spanskt älgtest av Model Y
Då är det slut på väntan.Off Grid Byggaren skrev:Vi får väl vänta tills Teknikens värld fått testa på sin bana.
En del andra bilar har ju slagit runt då......
https://teknikensvarld.se/nyheter/konsu ... nyhetsbrevI 72 km/h klarar Mustang Mach-E inte att hålla sig kvar på körbanan utan hasar ut i vägrenen. Beteendet är klart underkänt och undermåligt.
Både Hyundai Ioniq 5 och Skoda Enyaq klarar samma älgtest med 72 km/h som ingångshastighet, och Tesla Model Y smiter igenom smidigt i 75 km/h.
Model Y P
Model S P
Model S P
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3636
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Spanskt älgtest av Model Y
Har de kört Model 3? Intressant att veta skillnaden mot Y.
Model Y LR AWD 2022
Re: Spanskt älgtest av Model Y
Exakt, lastväxlingen som uppstår vid gassläppet alla torde göra om de måste tokväja för en älg påverkar bilen en hel del, speciellt de bilar som har sämre väghållning. Genom att inte släppa gasen minskar man sannolikt risken för kasst med svårhanterad bil som resultat.tesla newbie skrev:[
Sedan ska man komma ihåg att älgtestet (både det spanska och det svenska ) är mer ett test av bilarnas ESP-system än av deras väghållning. Ford Focus klarar till exempel högre hastighet än Porsche 911. Km77 har också testat en Xantia Activa och den klarade inte alls lika hög hastighet som i TV:
Möjligtvis kan man väl få en uppfattning om hur mycket bilen kränger vid kraftig kurvtagning genom att titta på undanmanöverprov.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Spanskt älgtest av Model Y
*ktsss *auch burn!Pasjostrom skrev:TV lastar alltid bilen till angiven maxvikt när de kör älgtestet. Men för Model Y tror jag inte det blir någon stor skillnad, maxlasten är så begränsad.
lite elakt.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Spanskt älgtest av Model Y
Och där har vi ju förklaring till Teslas val av begränsad maxlast…Pasjostrom skrev:TV lastar alltid bilen till angiven maxvikt när de kör älgtestet. Men för Model Y tror jag inte det blir någon stor skillnad, maxlasten är så begränsad.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19