HVAC problem

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thomas_ekan
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 jul 2021 09:51

HVAC problem

Inlägg av thomas_ekan »

Hej!

Nybliven teslaägare till en MY. Jag och min sambo noterade att om man sätter på fläkten från tesla-appen medan bilen är parkerad och sedan stänger av den strax efteråt så är HVAC systemet avstängt när man väl sätter sig i bilen och kör iväg, dvs man måste aktivt sätta på HVAC igen för att bilen ska klimatiseras. Har det alltid varit på det här sättet eller är det ngn bugg som bara jag har, eller har någon annan upptäckt detta också?

/Ekan
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: HVAC problem

Inlägg av Delta »

Har en MS90D från 2017 och har ibland behövt sätta igång klimatanläggningen manuellt efter att ha fibblat med appen. Du har förmodligen rätt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: HVAC problem

Inlägg av martinot »

thomas_ekan skrev:
Hej!

Nybliven teslaägare till en MY. Jag och min sambo noterade att om man sätter på fläkten från tesla-appen medan bilen är parkerad och sedan stänger av den strax efteråt så är HVAC systemet avstängt när man väl sätter sig i bilen och kör iväg, dvs man måste aktivt sätta på HVAC igen för att bilen ska klimatiseras. Har det alltid varit på det här sättet eller är det ngn bugg som bara jag har, eller har någon annan upptäckt detta också?

/Ekan
Har noterat detta med de senaste programvaruppdateringarna. Råkade ut för samma sak i förra veckan med vår M3. Har inte varit så för mig tidigare. Misstänker att det är en bugg som smugit sig in med en av de två senaste uppdateringarna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: HVAC problem

Inlägg av infelicitas »

thomas_ekan skrev:
Hej!

Nybliven teslaägare till en MY. Jag och min sambo noterade att om man sätter på fläkten från tesla-appen medan bilen är parkerad och sedan stänger av den strax efteråt så är HVAC systemet avstängt när man väl sätter sig i bilen och kör iväg, dvs man måste aktivt sätta på HVAC igen för att bilen ska klimatiseras. Har det alltid varit på det här sättet eller är det ngn bugg som bara jag har, eller har någon annan upptäckt detta också?

/Ekan
Jag menar inget negativt, men varför ska du stänga av AC:n innan du sätter dig i bilen?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5293
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: HVAC problem

Inlägg av Nicke Nyfiken »

martinot skrev:
Har noterat detta med de senaste programvaruppdateringarna. Råkade ut för samma sak i förra veckan med vår M3. Har inte varit så för mig tidigare. Misstänker att det är en bugg som smugit sig in med en av de två senaste uppdateringarna.
Jag har också noterat detta senaste veckan, men gjort kopplingen till den nya app-versionen som jag fick för en vecka sedan. Min bil har inte fått någon uppdatering på ett bra tag så därför har jag antagit att det beror på nya appen.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: HVAC problem

Inlägg av jpetters »

martinot skrev:
thomas_ekan skrev:
Hej!

Nybliven teslaägare till en MY. Jag och min sambo noterade att om man sätter på fläkten från tesla-appen medan bilen är parkerad och sedan stänger av den strax efteråt så är HVAC systemet avstängt när man väl sätter sig i bilen och kör iväg, dvs man måste aktivt sätta på HVAC igen för att bilen ska klimatiseras. Har det alltid varit på det här sättet eller är det ngn bugg som bara jag har, eller har någon annan upptäckt detta också?

/Ekan
Har noterat detta med de senaste programvaruppdateringarna. Råkade ut för samma sak i förra veckan med vår M3. Har inte varit så för mig tidigare. Misstänker att det är en bugg som smugit sig in med en av de två senaste uppdateringarna.
På min S och X har det varit så länge, minst senaste året.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
thomas_ekan
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 jul 2021 09:51

Re: HVAC problem

Inlägg av thomas_ekan »

Inser att det kanske inte är en sådan bra idé att sätta på och sedan stänga av klimatanläggningen. I vårat fall var det en "vill testa funktionerna i appen"-anledning. Dvs, gick in i appen för att se vad som händer när man sätter på den för att sedan stänga av den då avsikten inte är att köra bilen den närmsta tiden.

Tack för svar iaf. Ska vara lite uppmärksam.
Medan jag ändå har en fråga ang HVAC igång så lägger jag till en till:
Det kommer ibland lite högfrekventa ljud från fläkten, inget jättestörande, gör det det för er andra också?
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1108
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: HVAC problem

Inlägg av bjornnilsson »

thomas_ekan skrev:
Medan jag ändå har en fråga ang HVAC igång så lägger jag till en till:
Det kommer ibland lite högfrekventa ljud från fläkten, inget jättestörande, gör det det för er andra också?
Det finns ett irriterande högfrekvent "kvittrande" i fläktpaketet i min bil när den går på låg/halvfart. Är döv på ena örat så jag störs inte när jag sitter normalt men vrider jag på huvudet hör jag det tydligt. Mina medpassagerare störs dock mer än jag. Har funderat på att öppna serviceärende. Model S Performance -21.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: HVAC problem

Inlägg av martinot »

Nicke Nyfiken skrev:
martinot skrev:
Har noterat detta med de senaste programvaruppdateringarna. Råkade ut för samma sak i förra veckan med vår M3. Har inte varit så för mig tidigare. Misstänker att det är en bugg som smugit sig in med en av de två senaste uppdateringarna.
Jag har också noterat detta senaste veckan, men gjort kopplingen till den nya app-versionen som jag fick för en vecka sedan. Min bil har inte fått någon uppdatering på ett bra tag så därför har jag antagit att det beror på nya appen.
Har också uppdaterat appen på telefonen nyligen (när den kom för några veckor sedan). Så du kan vara inne på något här att det kanske är mobilappen som sänder fel kommando till bilen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: HVAC problem

Inlägg av martinot »

infelicitas skrev:
thomas_ekan skrev:
Hej!

Nybliven teslaägare till en MY. Jag och min sambo noterade att om man sätter på fläkten från tesla-appen medan bilen är parkerad och sedan stänger av den strax efteråt så är HVAC systemet avstängt när man väl sätter sig i bilen och kör iväg, dvs man måste aktivt sätta på HVAC igen för att bilen ska klimatiseras. Har det alltid varit på det här sättet eller är det ngn bugg som bara jag har, eller har någon annan upptäckt detta också?

/Ekan
Jag menar inget negativt, men varför ska du stänga av AC:n innan du sätter dig i bilen?
Inga problem. :)

För mig var det så här; skulle åka iväg och handla, så satte på förklimatisering av bilenkupén som hade stått och blivit varm i solen på dagen (som jag brukar göra) för någon vecka sedan. Sedan var jag tvungen att jobba och ringa några samtal, så ville inte att den skulle gå och dra energi i onödan då jag bestämde mig för att handla några timmar senare. Stängde därför av klimatiseringen i appen (som jag gjort i den gamla appen många gånger tidigare, och med gamla bilprogramvaran). På kvällen när jag skulle iväg så såg jag att tempen var runt 20 grader, och skippade därmed att starta förklimatiseringen (kändes onödigt när den redan hade nästan perfekt temperatur).

Men döm av min förvåning när jag sedan satte mig i bilen för att köra och såg att klimatanläggningen stängts av. Först senare kopplade jag det till att det måste hängt ihop med att jag stängt av förklimatiseringen i appen tidigare på dagen. Så har det aldrig fungerat tidigare, så måste varit någon ny mjukvara som det blivit någon bugg i (antingen nya appen, eller senaste mjukvaran till vår M3).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 257
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: HVAC problem

Inlägg av sven-labil »

Jag har ett liknande problem idag fast tvärt om; klimatanläggningen verkar vara på fast Keep climate on är av!
Tappade 3% SoC på tre timmar. Omgivningstemp 11, klimat på 18 (inställd temperatur när den var på) och bilens temp enligt appen 21-23. När jag gick dit för att kolla hördes det att klimatanläggningen gick och det var varmt i bilen på riktigt också. WTF?!
När jag stängde av klimatanläggningen medan jag var i bilen lugnade den ner sig. 18 i bilen nu enl. appen…
Ingen uppenbar urladdning mer än Sentry sedan dess.
Slog på HVAC för första gången sedan jag fick den uppdaterade appen imorse. Kan det hänga ihop?
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Skriv svar