Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
Moderator: Redaktion
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
…det lutar åt en Enyaq iV80X.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
Walker skrev:…det lutar åt en Enyaq iV80X.
Varför då? Du älskar uppenbarligen din Model 3 och Model Y är en Model 3 med annan kaross (som jag ser det). Så varför inte? Ekonomin? Hur stor skillnad rör det sig om?
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3637
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
The wholy grail är ju andrahandsvärdet, och det går bara att göra mer eller mindre initierade gissningar om. Teslan kan ju bli billigare på totalen. Eller inte!
Model Y LR AWD 2022
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
Så stor skillnad på andrahandsvärdet lär det inte bli. Billigare bilar brukar hålla bättre också.jonasl skrev:The wholy grail är ju andrahandsvärdet, och det går bara att göra mer eller mindre initierade gissningar om. Teslan kan ju bli billigare på totalen. Eller inte!
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
Det finns en balk som man lätt slår i vid lite lutat säte på Y. Inte bra när man är lite längre.Aida skrev:Ja det hade varit perfekt! Jag blev sjukt förvånad vid provkörningseventet (deltog via YT haha) när de öppnade bagageluckan. Kan det va samma anledning som varför EQE inte blir halvkombi? - Man får inte till huvudutrymmet i baksätet med gångjärnen där. Tesla har ju fixat rätt högt tag iom endast glasrutan och ingen balk.martinot skrev:Har sagt det innan, men jag hade verkligen velat se att Tesla tog fram en M3 med nästan exakta samma form, storlek och vikt som idag - men med bagageluckan från MY.
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
Provsatt y i helgen förarmiljön var helt ok. Lite plastig men det som var riktigt kasst var baksätet. Där skulle jag inte sitta ngn längre stund.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
Står också i valet eller kvalet av dessa bilar. Tycker Enyaq x blir dyr med tillval... Så för mig handlar det nog i slutändan om vilken som är bästa "fjällenbilen"
Tyvärr inga bra tester på Skodan x. (ID4 ser hopplös ut utan 4wd)
Tyvärr inga bra tester på Skodan x. (ID4 ser hopplös ut utan 4wd)
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
Jeltsin skrev:Står också i valet eller kvalet av dessa bilar. Tycker Enyaq x blir dyr med tillval... Så för mig handlar det nog i slutändan om vilken som är bästa "fjällenbilen"
Tyvärr inga bra tester på Skodan x. (ID4 ser hopplös ut utan 4wd)
Under tiden kör Taxi Åre tvåhjulsdrivna bilar...
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
Det som är "läskigt" med andrahandsvärdet på nuvarande Kina Model Y (och göra den mindre attraktiv på begmarknaden) är enligt mig:jonasl skrev:The wholy grail är ju andrahandsvärdet, och det går bara att göra mer eller mindre initierade gissningar om. Teslan kan ju bli billigare på totalen. Eller inte!
* Priset kommer förmodligen sänkas pga klimatbonusen till under 700k
* Om det kommer en Kina MY med det större batteriet i vår
* Om priset för Berlin MY blir mer i klass med Enyaq/ID.4
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3637
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
Sant!
Tror inte Tesla sänker priset bara för att de ev sänker sina omkostnader, men flera andra faktorer påverkar ju.
Tror inte Tesla sänker priset bara för att de ev sänker sina omkostnader, men flera andra faktorer påverkar ju.
Model Y LR AWD 2022
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
Jo. Ekonomi. Sedan är Škodan rätt ok ändå.MWall skrev:Walker skrev:…det lutar åt en Enyaq iV80X.
Varför då? Du älskar uppenbarligen din Model 3 och Model Y är en Model 3 med annan kaross (som jag ser det). Så varför inte? Ekonomin? Hur stor skillnad rör det sig om?
Rätt många slantar….
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
Ja alltså man undrar ju hur folk klarade sig förr med en Volvo 240 där uppe.MWall skrev:Jeltsin skrev:Står också i valet eller kvalet av dessa bilar. Tycker Enyaq x blir dyr med tillval... Så för mig handlar det nog i slutändan om vilken som är bästa "fjällenbilen"
Tyvärr inga bra tester på Skodan x. (ID4 ser hopplös ut utan 4wd)
Under tiden kör Taxi Åre tvåhjulsdrivna bilar...
Framtung, bakhjulsdriven, ingen ABS/antispinn/antisladd, avsevärt mkt sämre däck etc.
Konstigt nog lyckades folk förflytta sig ändå.
En ID4 utan AWD är visserligen bakhjulsdriven, men den har ju ingen motor fram vilket gör att den inte blir framtung. Dvs den har vikt på drivhjulen. Dessutom har den såväl ABS som antispinn och antisladd. Med ordentliga nordiska vinterdäck(inte europeiska som i testerna i vintras) så lär det vara mer eller mindre problemfritt att köra i fjällen med en sån.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
Jag förstår inte
Vilka faktorer väger in när man tvekar mellan en MY och en Skoda?
MY går länge, är snabbare, har mer plats, kan SPELA FISLJUD vid rödljusen, har ett ovärderligt laddnätverk, byggkvaliteten är rekordbra och det är inte en Skoda.
Vilken fördel har Skodan?
Edit; läste inte första inlägget, vilket man bör göra. Ekonomi. Uppfattat.
Vilka faktorer väger in när man tvekar mellan en MY och en Skoda?
MY går länge, är snabbare, har mer plats, kan SPELA FISLJUD vid rödljusen, har ett ovärderligt laddnätverk, byggkvaliteten är rekordbra och det är inte en Skoda.
Vilken fördel har Skodan?
Edit; läste inte första inlägget, vilket man bör göra. Ekonomi. Uppfattat.
MY P 2023 Vit/Svart beställd 18 maj 23
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
Bara försäkringen ger en hint….Frettoo skrev:Jag förstår inte
Vilka faktorer väger in när man tvekar mellan en MY och en Skoda?
MY går länge, är snabbare, har mer plats, kan SPELA FISLJUD vid rödljusen, har ett ovärderligt laddnätverk, byggkvaliteten är rekordbra och det är inte en Skoda.
Vilken fördel har Skodan?
Edit; läste inte första inlägget, vilket man bör göra. Ekonomi. Uppfattat.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
Hur stor blir skillnaden i ditt case?Walker skrev:Bara försäkringen ger en hint….Frettoo skrev:Jag förstår inte
Vilka faktorer väger in när man tvekar mellan en MY och en Skoda?
MY går länge, är snabbare, har mer plats, kan SPELA FISLJUD vid rödljusen, har ett ovärderligt laddnätverk, byggkvaliteten är rekordbra och det är inte en Skoda.
Vilken fördel har Skodan?
Edit; läste inte första inlägget, vilket man bör göra. Ekonomi. Uppfattat.
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
Aah den hakar jag också upp mig lite påWalker skrev:Bara försäkringen ger en hint….Frettoo skrev:Jag förstår inte
Vilka faktorer väger in när man tvekar mellan en MY och en Skoda?
MY går länge, är snabbare, har mer plats, kan SPELA FISLJUD vid rödljusen, har ett ovärderligt laddnätverk, byggkvaliteten är rekordbra och det är inte en Skoda.
Vilken fördel har Skodan?
Edit; läste inte första inlägget, vilket man bör göra. Ekonomi. Uppfattat.
Nästan dubbelt upp mot valfri annan elbil, som visserligen har väldigt mycket mindre krut i sig men ändå
6-700/mån vs 1300-1400/mån för mig på en LR
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
Minst det dubbla.Skabb1 skrev:Hur stor blir skillnaden i ditt case?Walker skrev:Bara försäkringen ger en hint….Frettoo skrev:Jag förstår inte
Vilka faktorer väger in när man tvekar mellan en MY och en Skoda?
MY går länge, är snabbare, har mer plats, kan SPELA FISLJUD vid rödljusen, har ett ovärderligt laddnätverk, byggkvaliteten är rekordbra och det är inte en Skoda.
Vilken fördel har Skodan?
Edit; läste inte första inlägget, vilket man bör göra. Ekonomi. Uppfattat.
Men det är inte bara det. Den Enyaqen jag vill ha kostar 145K mindre än vit MY utan utökad autopilot.
Jag har servicen och garantiärenden på 20 min promenadavstånd. Man åker också ganska bekvämt i den. Man sticker inte heller ut så mycket som man trots allt gör med en Tesla.
Fick jag välja fritt hade jag inte tvekat en sek på Y, men nu är livet inte alltid så. Ibland får man välja mellan pest eller kolera.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
145k mindre än YWalker skrev:Minst det dubbla.Skabb1 skrev:Hur stor blir skillnaden i ditt case?Walker skrev:Bara försäkringen ger en hint….Frettoo skrev:Jag förstår inte
Vilka faktorer väger in när man tvekar mellan en MY och en Skoda?
MY går länge, är snabbare, har mer plats, kan SPELA FISLJUD vid rödljusen, har ett ovärderligt laddnätverk, byggkvaliteten är rekordbra och det är inte en Skoda.
Vilken fördel har Skodan?
Edit; läste inte första inlägget, vilket man bör göra. Ekonomi. Uppfattat.
Men det är inte bara det. Den Enyaqen jag vill ha kostar 145K mindre än vit MY utan utökad autopilot.
Jag har servicen och garantiärenden på 20 min promenadavstånd. Man åker också ganska bekvämt i den. Man sticker inte heller ut så mycket som man trots allt gör med en Tesla.
Fick jag välja fritt hade jag inte tvekat en sek på Y, men nu är livet inte alltid så. Ibland får man välja mellan pest eller kolera.
Du får alltså Enyaq för 575’ ?
80X börjar på 595’, vad missar jag?
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
10-12% rabatt?Dexter86 skrev:145k mindre än YWalker skrev:Minst det dubbla.Skabb1 skrev:Hur stor blir skillnaden i ditt case?Walker skrev:Bara försäkringen ger en hint….Frettoo skrev:Jag förstår inte
Vilka faktorer väger in när man tvekar mellan en MY och en Skoda?
MY går länge, är snabbare, har mer plats, kan SPELA FISLJUD vid rödljusen, har ett ovärderligt laddnätverk, byggkvaliteten är rekordbra och det är inte en Skoda.
Vilken fördel har Skodan?
Edit; läste inte första inlägget, vilket man bör göra. Ekonomi. Uppfattat.
Men det är inte bara det. Den Enyaqen jag vill ha kostar 145K mindre än vit MY utan utökad autopilot.
Jag har servicen och garantiärenden på 20 min promenadavstånd. Man åker också ganska bekvämt i den. Man sticker inte heller ut så mycket som man trots allt gör med en Tesla.
Fick jag välja fritt hade jag inte tvekat en sek på Y, men nu är livet inte alltid så. Ibland får man välja mellan pest eller kolera.
Du får alltså Enyaq för 575’ ?
80X börjar på 595’, vad missar jag?
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
Ooohfan! Trodde inte sådant var möjligt nuförtiden, framförallt inte med tanke på brist av allt möjligt åt höger och vänster, och än mindre 10-12%, kanske 5-6-7 Max
Intressant !
Intressant !
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
Jag kanske inte plockat på den så mycket?Dexter86 skrev:Ooohfan! Trodde inte sådant var möjligt nuförtiden, framförallt inte med tanke på brist av allt möjligt åt höger och vänster, och än mindre 10-12%, kanske 5-6-7 Max
Intressant !
Det är inga stora rabattsatser på dem.
3% är nog det man kan räkna med om det inte är några kampanjer. Jag har ju siktat lågt för att spara slantar. Om jag hade fläskat på så kunde jag ju lika gärna köpt en Y!
Eller hur?
(Dexter, du missade leveransavgiften på Teslan )
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
En liten uppdatering: jag har för ett ögonblick lutat över till en Ioniq 5 ! Den var billigare, bättre utrustad, leverans före årsskiftet och… faktiskt… inte så tokig som mitt första intryck gav mig.
Men….
jag har svårt att skiljas från min 3’a (även om försäkringen blir BRUTAL när vsg upphör 1/4 -22)
Så - jag landar i att jag behåller min kära bil och löser övriga bilfrågan på annat sätt.
= alla nöjda!!
Men….
jag har svårt att skiljas från min 3’a (även om försäkringen blir BRUTAL när vsg upphör 1/4 -22)
Så - jag landar i att jag behåller min kära bil och löser övriga bilfrågan på annat sätt.
= alla nöjda!!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
Enyaq maxlast: över 450kg nånstans va?
Model y: 390kg exkl förare.
Familj på 4 pers på fjällen resan med taklast. Funkar bara när barnen är små. Och kan bli på gränsen även då, beroende på hur många flak öl du har med dig.
Volymen finns men man kan inte nyttja den när man väl behöver.
Finns andra tillfällen förstås men som nån skrev. Skodan kan lasta både bagage och passagerare samtidigt.
Model y är uppenbarligen inte en skandinavisk familjebil.
Model y: 390kg exkl förare.
Familj på 4 pers på fjällen resan med taklast. Funkar bara när barnen är små. Och kan bli på gränsen även då, beroende på hur många flak öl du har med dig.
Volymen finns men man kan inte nyttja den när man väl behöver.
Finns andra tillfällen förstås men som nån skrev. Skodan kan lasta både bagage och passagerare samtidigt.
Model y är uppenbarligen inte en skandinavisk familjebil.
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
Nu är det ju långt ifrån alla här som åker till fjällen med alla skidor och allt med sig varje år, så att såga en bil utmed fotknölarna som familjebil bara för det är kanske lite väl trångsynt....jobe83 skrev:Enyaq maxlast: över 450kg nånstans va?
Model y: 390kg exkl förare.
Familj på 4 pers på fjällen resan med taklast. Funkar bara när barnen är små. Och kan bli på gränsen även då, beroende på hur många flak öl du har med dig.
Volymen finns men man kan inte nyttja den när man väl behöver.
Finns andra tillfällen förstås men som nån skrev. Skodan kan lasta både bagage och passagerare samtidigt.
Model y är uppenbarligen inte en skandinavisk familjebil.
Och om man anser det är bilens problem att man inte får med sig massa ölflak på familjetrippen till fjällen har man nog större och andra problem än bilvalet....
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
Så är det, det finns olika sätt att semestra på.HenrikM76 skrev:Nu är det ju långt ifrån alla här som åker till fjällen med alla skidor och allt med sig varje år, så att såga en bil utmed fotknölarna som familjebil bara för det är kanske lite väl trångsynt....jobe83 skrev:Enyaq maxlast: över 450kg nånstans va?
Model y: 390kg exkl förare.
Familj på 4 pers på fjällen resan med taklast. Funkar bara när barnen är små. Och kan bli på gränsen även då, beroende på hur många flak öl du har med dig.
Volymen finns men man kan inte nyttja den när man väl behöver.
Finns andra tillfällen förstås men som nån skrev. Skodan kan lasta både bagage och passagerare samtidigt.
Model y är uppenbarligen inte en skandinavisk familjebil.
Och om man anser det är bilens problem att man inte får med sig massa ölflak på familjetrippen till fjällen har man nog större och andra problem än bilvalet....
Men det råkar vara så att i vår umgängeskrets så gör folk faktiskt så på fjällsemstern. Lasta fullt med alla grejer och kör.
Skandinavisk familjebil så tänker i alla fall jag på en Volvokombi. Då får man ju faktiskt med sig allt. Till och med när man är 4 vuxna i bilen.
Antal flak öl kan omvandlas till en uppsättning skidor och stavar, snowracer, 2 par pjäxor eller liknande.
Det finns ju en miljard olika lastkonfigurationer och krav.
Detta är ett av dem.
Om man står och väger mellan en Enyaq och MY och man vill att bilen ska klara av fjällenresan så kan det här vara något att tänka på.