Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Inlägg av wector »

kallekula skrev:
Provkörde Enyaq ett par timmar. Bra hopskruvad absolut men den var ju helt dödstråkig som bil. Är man en sådan som bara vill transportera sig från A till B blir man säkert jättenöjd. Tyvärr inget för mig.
Ja det kittlar inte riktigt som med en Tesla. Men som familjebil/pendlarkärra så tror jag MEB-bilarna gör ett gediget jobb. Föräldrarna som kommer från trötta dieselskodor tyckte att både enyaq och Eniro är supersnabba och roliga. Man har olika preferenser Bild
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Inlägg av Walker »

kallekula skrev:
Provkörde Enyaq ett par timmar. Bra hopskruvad absolut men den var ju helt dödstråkig som bil. Är man en sådan som bara vill transportera sig från A till B blir man säkert jättenöjd. Tyvärr inget för mig.
X ska ju vara roligare med 0-100 på drygt 6 sek istället för nästan 9
X = fyrkrafs. RWD-versionen av Enyaq är inte aktuell.
Och inte heller NÅGRA ANDRA MODELLER ELLER MÄRKEN, om jag nu utryckte mig otydligt i mitt första inlägg. :D
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Inlägg av martinot »

wector skrev:
En sedan/hatch är inte aktuell då familjen blivit större. Jag har bara sett ps2 från utsidan och den ser och verkar mindre än min m3 med den enda fördelen att den har något bättre inlast. Men det är trångt med barnvagnen i en m3 och jag tror inte det blir bättre i en ps2 om man nu vill frakta något mer i bilen. I m3 är ju frunken men framförallt hålet i bagaget det som räddar oss nu.

Har sagt länge att en eldriven passat/superb combi hade varit drömmen.
Jo, gällande kombi så är det verkligen fattigt på elsidan idag. Hoppas det händer något där.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Inlägg av Aida »

martinot skrev:
wector skrev:
En sedan/hatch är inte aktuell då familjen blivit större. Jag har bara sett ps2 från utsidan och den ser och verkar mindre än min m3 med den enda fördelen att den har något bättre inlast. Men det är trångt med barnvagnen i en m3 och jag tror inte det blir bättre i en ps2 om man nu vill frakta något mer i bilen. I m3 är ju frunken men framförallt hålet i bagaget det som räddar oss nu.

Har sagt länge att en eldriven passat/superb combi hade varit drömmen.
Jo, gällande kombi så är det verkligen fattigt på elsidan idag. Hoppas det händer något där.
Ja det ryktas om att VW och BMW ska släppa kombi har jag för mig. Grejen är väl att förutom att SUV o CUV är poppis nuförtiden så lämpar väl sig batteribilar att bli lite högre iom de tjocka batterierna i golvet. Man vill undvika att få ett så lågt baksäte som Model 3. Iofs är det ju bättre med lägre kaross för luftmotståndet. Men Model Y har ju brutalt lågt luftmotstånd. Oj nu svävade jag iväg…
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Inlägg av MWall »

Aida skrev:
martinot skrev:
wector skrev:
En sedan/hatch är inte aktuell då familjen blivit större. Jag har bara sett ps2 från utsidan och den ser och verkar mindre än min m3 med den enda fördelen att den har något bättre inlast. Men det är trångt med barnvagnen i en m3 och jag tror inte det blir bättre i en ps2 om man nu vill frakta något mer i bilen. I m3 är ju frunken men framförallt hålet i bagaget det som räddar oss nu.

Har sagt länge att en eldriven passat/superb combi hade varit drömmen.
Jo, gällande kombi så är det verkligen fattigt på elsidan idag. Hoppas det händer något där.
Ja det ryktas om att VW och BMW ska släppa kombi har jag för mig. Grejen är väl att förutom att SUV o CUV är poppis nuförtiden så lämpar väl sig batteribilar att bli lite högre iom de tjocka batterierna i golvet. Man vill undvika att få ett så lågt baksäte som Model 3. Iofs är det ju bättre med lägre kaross för luftmotståndet. Men Model Y har ju brutalt lågt luftmotstånd. Oj nu svävade jag iväg…
Varför har Y så mycket kortare räckvidd än 3 då?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Inlägg av LarsL »

Jaguar verkligen intresserad av Enyaq tidigare så pass att jag bokade en provkörning. Tyvärr blev bilen då en besvikelse. Den känns verkligen omodern med inredningen och den tråkiga skärmen. Prestandan var också släpig och tråkig. All lust att köpa var som borta efter 20 minuters provkörning. De har nog helt fokuserat på att övertyga fossilbilister genom att få den att kännas som en fossilbil.

Enyaq blir ju inte jättebilligt om man ska ha den utrustad som en Tesla. Visserligen billigare än en Model Y men inte med mycket och defenitivt dyrare ämnen Model 3 SR+.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Inlägg av Walker »

LarsL skrev:
Jaguar verkligen intresserad av Enyaq tidigare så pass att jag bokade en provkörning. Tyvärr blev bilen då en besvikelse. Den känns verkligen omodern med inredningen och den tråkiga skärmen. Prestandan var också släpig och tråkig. All lust att köpa var som borta efter 20 minuters provkörning. De har nog helt fokuserat på att övertyga fossilbilister genom att få den att kännas som en fossilbil.

Enyaq blir ju inte jättebilligt om man ska ha den utrustad som en Tesla. Visserligen billigare än en Model Y men inte med mycket och defenitivt dyrare ämnen Model 3 SR+.
Nu ska ju Enyaq X vara lite rappare, annars är jag lite inne på ditt spår. Men att jämföra Enyaqen med M3 haltar rejält eftersom Škodan är större och har kombilucka. Jag har ju en 3’a idag och mitt bilbyte skulle ske eftersom jag eventuellt inte kommer att klara mig med det lilla brevlådeinkastet till baklucka jag har idag. Behöver lättare tillgång till bagageutrymmet och större volym där bak än idag. Dessutom behöver jag kunna dra minst 1200 kg vilket M3 inte kan men Enyaq X kan det.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Inlägg av martinot »

Har sagt det innan, men jag hade verkligen velat se att Tesla tog fram en M3 med nästan exakta samma form, storlek och vikt som idag - men med bagageluckan från MY.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Inlägg av Aida »

martinot skrev:
Har sagt det innan, men jag hade verkligen velat se att Tesla tog fram en M3 med nästan exakta samma form, storlek och vikt som idag - men med bagageluckan från MY.
Ja det hade varit perfekt! Jag blev sjukt förvånad vid provkörningseventet (deltog via YT haha) när de öppnade bagageluckan. Kan det va samma anledning som varför EQE inte blir halvkombi? - Man får inte till huvudutrymmet i baksätet med gångjärnen där. Tesla har ju fixat rätt högt tag iom endast glasrutan och ingen balk.
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Inlägg av Wolf78 »

Kanske BMW I4 kan vara ett alternativ?
Halvkombi bagagelucka och kanske lite mer volym än M3 & PS2? Baksätet/bakdörrar ser dock rätt tight ut.
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Inlägg av LarsL »

Wolf78 skrev:
Kanske BMW I4 kan vara ett alternativ?
Halvkombi bagagelucka och kanske lite mer volym än M3 & PS2? Baksätet/bakdörrar ser dock rätt tight ut.
Ser ju tyvärr helt bedrövlig ut. Blir ju en bil som Leaf där man får gå baklänges mot när man ska köra den.
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Inlägg av Wolf78 »

LarsL skrev:
Wolf78 skrev:
Kanske BMW I4 kan vara ett alternativ?
Halvkombi bagagelucka och kanske lite mer volym än M3 & PS2? Baksätet/bakdörrar ser dock rätt tight ut.
Ser ju tyvärr helt bedrövlig ut. Blir ju en bil som Leaf där man får gå baklänges mot när man ska köra den.
Inget fan av bävertänderna men annars tycker jag den ser bra ut. Synd att de baserade på ICE plattformen bara, BMW var ju riktigt djärva från början I3….
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Inlägg av LarsL »

Ja, i3 ser ju riktigt bra ut både utanpå och på insidan. Synd att de inte kunde gjort den lite större bara.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Inlägg av Nicke Nyfiken »

MWall skrev:
Aida skrev:
Ja det ryktas om att VW och BMW ska släppa kombi har jag för mig. Grejen är väl att förutom att SUV o CUV är poppis nuförtiden så lämpar väl sig batteribilar att bli lite högre iom de tjocka batterierna i golvet. Man vill undvika att få ett så lågt baksäte som Model 3. Iofs är det ju bättre med lägre kaross för luftmotståndet. Men Model Y har ju brutalt lågt luftmotstånd. Oj nu svävade jag iväg…
Varför har Y så mycket kortare räckvidd än 3 då?
Gissningsvis för att den är tyngre, har större fälgar, har bredare däck och mindre batteri.

I klippet nedan kör man en Model 3 och en Model Y, båda LR AWD med 19” hankook däck, efter varandra i riktig trafik. Y har minimalt högre förbrukning, och på någon sträcka har faktiskt Y lägre förbrukning än 3an.

Så jo, Model Y har brutalt lågt luftmotstånd för sin storlek.

Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Inlägg av OfarligTesla »

Nicke Nyfiken skrev:
Gissningsvis för att den är tyngre, har större fälgar, har bredare däck och mindre batteri.

I klippet nedan kör man en Model 3 och en Model Y, båda LR AWD med 19” hankook däck, efter varandra i riktig trafik. Y har minimalt högre förbrukning, och på någon sträcka har faktiskt Y lägre förbrukning än 3an.

Så jo, Model Y har brutalt lågt luftmotstånd för sin storlek.

Ja, både Model 3 och Model Y har ju samma Cd värde vad jag vet så skillnaden i luftmotstånd blir ju bara att Model Y har större frontarea som såklart kommer göra en del men för att vara en crossover är det ju väldigt bra om man jämför med konkurrenterna. I högre hastighet (120 km/h ish) verkar ju skillnaden vara runt 10-15 om man kollar på tester från USA men också Björns test, då är det ju dock standardfälgarna så 18” mot 19”. Skillnaden på WLTP ligger ju inom samma spann också.

Testet du länkade till blir ju konstigt då de kör olika fälgar, Aero på Model Y men inga Aero på Model 3 vilket kommer ge en klar fördel till Model Y vad gäller just luftmotståndet.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Inlägg av Nicke Nyfiken »

OfarligTesla skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Gissningsvis för att den är tyngre, har större fälgar, har bredare däck och mindre batteri.

I klippet nedan kör man en Model 3 och en Model Y, båda LR AWD med 19” hankook däck, efter varandra i riktig trafik. Y har minimalt högre förbrukning, och på någon sträcka har faktiskt Y lägre förbrukning än 3an.

Så jo, Model Y har brutalt lågt luftmotstånd för sin storlek.

Ja, både Model 3 och Model Y har ju samma Cd värde vad jag vet så skillnaden i luftmotstånd blir ju bara att Model Y har större frontarea som såklart kommer göra en del men för att vara en crossover är det ju väldigt bra om man jämför med konkurrenterna. I högre hastighet (120 km/h ish) verkar ju skillnaden vara runt 10-15 om man kollar på tester från USA men också Björns test, då är det ju dock standardfälgarna så 18” mot 19”. Skillnaden på WLTP ligger ju inom samma spann också.

Testet du länkade till blir ju konstigt då de kör olika fälgar, Aero på Model Y men inga Aero på Model 3 vilket kommer ge en klar fördel till Model Y vad gäller just luftmotståndet.
Sant. Samtidigt har 3an en fördel med smalare däck som också påverkar luftmotståndet.

Hur som... så har även Model Y väldigt lågt luftmotstånd vilket MWall verkar ifrågasätta.
Model Y P
Model S P
Model S P
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nicke Nyfiken skrev:
OfarligTesla skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Gissningsvis för att den är tyngre, har större fälgar, har bredare däck och mindre batteri.

I klippet nedan kör man en Model 3 och en Model Y, båda LR AWD med 19” hankook däck, efter varandra i riktig trafik. Y har minimalt högre förbrukning, och på någon sträcka har faktiskt Y lägre förbrukning än 3an.

Så jo, Model Y har brutalt lågt luftmotstånd för sin storlek.

Ja, både Model 3 och Model Y har ju samma Cd värde vad jag vet så skillnaden i luftmotstånd blir ju bara att Model Y har större frontarea som såklart kommer göra en del men för att vara en crossover är det ju väldigt bra om man jämför med konkurrenterna. I högre hastighet (120 km/h ish) verkar ju skillnaden vara runt 10-15 om man kollar på tester från USA men också Björns test, då är det ju dock standardfälgarna så 18” mot 19”. Skillnaden på WLTP ligger ju inom samma spann också.

Testet du länkade till blir ju konstigt då de kör olika fälgar, Aero på Model Y men inga Aero på Model 3 vilket kommer ge en klar fördel till Model Y vad gäller just luftmotståndet.
Sant. Samtidigt har 3an en fördel med smalare däck som också påverkar luftmotståndet.

Hur som... så har även Model Y väldigt lågt luftmotstånd vilket MWall verkar ifrågasätta.
Model Y har även högre markfrigång än Model 3. Det påverkar också luftmotståndet negativt. Särskilt i de högsta tillåtna hastigheterna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
iAkita
elbilist
Inlägg: 2525
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Inlägg av iAkita »

martinot skrev:
Walker skrev:
Jahapp… vet inte om det intresserar någon men p g a ändrade omständigheter står jag nu inför ett eventuellt bilbyte.
I så fall måste jag skiljas från min kära 3’a till förmån för något som kan lasta mer och som får dra över tonnet.
Då landar jag i att antingen byta till det självklara - en Y, med en högre TCO som resultat.
…eller att byta ner mig till en Enyaq 80x med rätt mycket bättre ekonomi.
Det som talar emot Enyaqen (i förhållande till Y) är:
-ingen frunk
-inget hundläge
-lägre dragvikt
-körglädjen
-förarmiljön
-troligen mindre utrymme (inte kollat)
-SuC!
-förvärmning/kylning
-appen
-smäckrare design
-infotainmentsystemet/gränssnittet
Det som talar för:
-ekonomin!
-komforten
-närheten till service
-att inte vara så udda
Jag har verkligen gjort min läxa och kollat på alternativ, men ingen annan än Enyaqen tilltalar mig så pass att jag skulle ens kunna tänka mig att byta bort min 3’a mot.
Som sagt… vet inte om det intresserar någon ö h t, men jag kanske ändå slår hål på myten att Walker är forumets värsta fanboy… ;)
Checka även om KIA EV6 och Hyundai Iq5 kan vara något, även om du inte tänkt på de innan eller nämner de ovan.

MEB har ju lite av rapidgateproblem och dålig laddkurva. Kanske inte intressant för dig om ni har andra bilar till semester, och ni enbart skall pendla ifrån hemmet. Men för de som skall ut och resa långt med bilen mellan varven så hade nog hellre kikat på E-GMP-bilarna framför MEB-bilarna.

Annars är väl MY det givna valet. Skall man maxa utrustningen på MEB-bilarna till Teslanivå så kommer men inte så extrem långt ifrån i pris. Även om det kommer vara viss prisfördel för MEB-bilarna, så blir det inte längre så enormt stor då. Lägg där till osäkerhet om andrahandsvärdet. Man vet aldrig, men skulle misstänka det är högre för Tesla än för VAG-bilar (så har det varit historiskt, även om inga garantier någonsin finns). Med den med i beräkningen så kanske TCO går tom. jämt skägg för MY jämfört med för välutrustade konkurrerande elbilar. Många som missar det, och bara stirrat sig blinda på det initala inköpspriset.
Kina Model Y laddar bara 3 minuter snabbare från 10-80% än MEB-bilarna (med 77 kWh batteri). Så om man inte tycker MEB-bilarnas laddkurva duger så blir det inte mycket bättre med Model Y. Sen har det ryktats länge om att maxeffekten kommer uppdateras till 170 kW. Då kommer MEB-bilarna ladda snabbare än Model Y mellan 10-80%.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Inlägg av R_Edvinsson »

iAkita skrev:
martinot skrev:
Walker skrev:
Jahapp… vet inte om det intresserar någon men p g a ändrade omständigheter står jag nu inför ett eventuellt bilbyte.
I så fall måste jag skiljas från min kära 3’a till förmån för något som kan lasta mer och som får dra över tonnet.
Då landar jag i att antingen byta till det självklara - en Y, med en högre TCO som resultat.
…eller att byta ner mig till en Enyaq 80x med rätt mycket bättre ekonomi.
Det som talar emot Enyaqen (i förhållande till Y) är:
-ingen frunk
-inget hundläge
-lägre dragvikt
-körglädjen
-förarmiljön
-troligen mindre utrymme (inte kollat)
-SuC!
-förvärmning/kylning
-appen
-smäckrare design
-infotainmentsystemet/gränssnittet
Det som talar för:
-ekonomin!
-komforten
-närheten till service
-att inte vara så udda
Jag har verkligen gjort min läxa och kollat på alternativ, men ingen annan än Enyaqen tilltalar mig så pass att jag skulle ens kunna tänka mig att byta bort min 3’a mot.
Som sagt… vet inte om det intresserar någon ö h t, men jag kanske ändå slår hål på myten att Walker är forumets värsta fanboy… ;)
Checka även om KIA EV6 och Hyundai Iq5 kan vara något, även om du inte tänkt på de innan eller nämner de ovan.

MEB har ju lite av rapidgateproblem och dålig laddkurva. Kanske inte intressant för dig om ni har andra bilar till semester, och ni enbart skall pendla ifrån hemmet. Men för de som skall ut och resa långt med bilen mellan varven så hade nog hellre kikat på E-GMP-bilarna framför MEB-bilarna.

Annars är väl MY det givna valet. Skall man maxa utrustningen på MEB-bilarna till Teslanivå så kommer men inte så extrem långt ifrån i pris. Även om det kommer vara viss prisfördel för MEB-bilarna, så blir det inte längre så enormt stor då. Lägg där till osäkerhet om andrahandsvärdet. Man vet aldrig, men skulle misstänka det är högre för Tesla än för VAG-bilar (så har det varit historiskt, även om inga garantier någonsin finns). Med den med i beräkningen så kanske TCO går tom. jämt skägg för MY jämfört med för välutrustade konkurrerande elbilar. Många som missar det, och bara stirrat sig blinda på det initala inköpspriset.
Kina Model Y laddar bara 3 minuter snabbare från 10-80% än MEB-bilarna (med 77 kWh batteri). Så om man inte tycker MEB-bilarnas laddkurva duger så blir det inte mycket bättre med Model Y. Sen har det ryktats länge om att maxeffekten kommer uppdateras till 170 kW. Då kommer MEB-bilarna ladda snabbare än Model Y mellan 10-80%.
Fast 3 Teslaminuter är typ lika länge som 17-18 MEB minuter. (Sarkasm) :o

Bara trött på det ständiga klagandet på att MEB är en usel plattform…

Fördelen ligger dock kvar hos MY då den laddar snabbare i KM/Min.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
martinot skrev:
Walker skrev:
Jahapp… vet inte om det intresserar någon men p g a ändrade omständigheter står jag nu inför ett eventuellt bilbyte.
I så fall måste jag skiljas från min kära 3’a till förmån för något som kan lasta mer och som får dra över tonnet.
Då landar jag i att antingen byta till det självklara - en Y, med en högre TCO som resultat.
…eller att byta ner mig till en Enyaq 80x med rätt mycket bättre ekonomi.
Det som talar emot Enyaqen (i förhållande till Y) är:
-ingen frunk
-inget hundläge
-lägre dragvikt
-körglädjen
-förarmiljön
-troligen mindre utrymme (inte kollat)
-SuC!
-förvärmning/kylning
-appen
-smäckrare design
-infotainmentsystemet/gränssnittet
Det som talar för:
-ekonomin!
-komforten
-närheten till service
-att inte vara så udda
Jag har verkligen gjort min läxa och kollat på alternativ, men ingen annan än Enyaqen tilltalar mig så pass att jag skulle ens kunna tänka mig att byta bort min 3’a mot.
Som sagt… vet inte om det intresserar någon ö h t, men jag kanske ändå slår hål på myten att Walker är forumets värsta fanboy… ;)
Checka även om KIA EV6 och Hyundai Iq5 kan vara något, även om du inte tänkt på de innan eller nämner de ovan.

MEB har ju lite av rapidgateproblem och dålig laddkurva. Kanske inte intressant för dig om ni har andra bilar till semester, och ni enbart skall pendla ifrån hemmet. Men för de som skall ut och resa långt med bilen mellan varven så hade nog hellre kikat på E-GMP-bilarna framför MEB-bilarna.

Annars är väl MY det givna valet. Skall man maxa utrustningen på MEB-bilarna till Teslanivå så kommer men inte så extrem långt ifrån i pris. Även om det kommer vara viss prisfördel för MEB-bilarna, så blir det inte längre så enormt stor då. Lägg där till osäkerhet om andrahandsvärdet. Man vet aldrig, men skulle misstänka det är högre för Tesla än för VAG-bilar (så har det varit historiskt, även om inga garantier någonsin finns). Med den med i beräkningen så kanske TCO går tom. jämt skägg för MY jämfört med för välutrustade konkurrerande elbilar. Många som missar det, och bara stirrat sig blinda på det initala inköpspriset.
Kina Model Y laddar bara 3 minuter snabbare från 10-80% än MEB-bilarna (med 77 kWh batteri). Så om man inte tycker MEB-bilarnas laddkurva duger så blir det inte mycket bättre med Model Y. Sen har det ryktats länge om att maxeffekten kommer uppdateras till 170 kW. Då kommer MEB-bilarna ladda snabbare än Model Y mellan 10-80%.
Om du anstränger dig lite för att läsa vad som skrivs ovan, så jämfört jag MEB främst med E-GMP.

Men det är klart, du vill ta en "Tesla-fajt" som vanligt iAkita, och du struntar du i vad som skrivs... ;)

Det sagt så tycker jag inte heller att Kina-batterierna är speciellt bra jämfört med Panasonic. Har alltid varit negativ till de.

Men precis på samma sätt som MEB kanske får bättre laddkurva, så kommer troligen även kina-batterierna hos Tesla få det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Inlägg av Walker »

…det lutar åt en Enyaq iV80X. :cry:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Inlägg av MWall »

Walker skrev:
…det lutar åt en Enyaq iV80X. :cry:

Varför då? Du älskar uppenbarligen din Model 3 och Model Y är en Model 3 med annan kaross (som jag ser det). Så varför inte? Ekonomin? Hur stor skillnad rör det sig om?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Inlägg av jonasl »

The wholy grail är ju andrahandsvärdet, och det går bara att göra mer eller mindre initierade gissningar om. Teslan kan ju bli billigare på totalen. Eller inte!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Inlägg av MWall »

jonasl skrev:
The wholy grail är ju andrahandsvärdet, och det går bara att göra mer eller mindre initierade gissningar om. Teslan kan ju bli billigare på totalen. Eller inte!
Så stor skillnad på andrahandsvärdet lär det inte bli. Billigare bilar brukar hålla bättre också.
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Inlägg av Dodde »

Aida skrev:
martinot skrev:
Har sagt det innan, men jag hade verkligen velat se att Tesla tog fram en M3 med nästan exakta samma form, storlek och vikt som idag - men med bagageluckan från MY.
Ja det hade varit perfekt! Jag blev sjukt förvånad vid provkörningseventet (deltog via YT haha) när de öppnade bagageluckan. Kan det va samma anledning som varför EQE inte blir halvkombi? - Man får inte till huvudutrymmet i baksätet med gångjärnen där. Tesla har ju fixat rätt högt tag iom endast glasrutan och ingen balk.
Det finns en balk som man lätt slår i vid lite lutat säte på Y. Inte bra när man är lite längre.
Skriv svar