Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Inlägg av Walker »

Dexter86 skrev:
Ooohfan! Trodde inte sådant var möjligt nuförtiden, framförallt inte med tanke på brist av allt möjligt åt höger och vänster, och än mindre 10-12%, kanske 5-6-7 Max
Intressant !
Jag kanske inte plockat på den så mycket?
Det är inga stora rabattsatser på dem.
3% är nog det man kan räkna med om det inte är några kampanjer. Jag har ju siktat lågt för att spara slantar. Om jag hade fläskat på så kunde jag ju lika gärna köpt en Y!
Eller hur? ;)
(Dexter, du missade leveransavgiften på Teslan ;) )
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Inlägg av Walker »

En liten uppdatering: jag har för ett ögonblick lutat över till en Ioniq 5 ! :shock: Den var billigare, bättre utrustad, leverans före årsskiftet och… faktiskt… inte så tokig som mitt första intryck gav mig.
Men….
jag har svårt att skiljas från min 3’a (även om försäkringen blir BRUTAL när vsg upphör 1/4 -22)
Så - jag landar i att jag behåller min kära bil och löser övriga bilfrågan på annat sätt. :D
= alla nöjda!!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
jobe83
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 15 apr 2014 09:31
Ort: Täby

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Inlägg av jobe83 »

Enyaq maxlast: över 450kg nånstans va?
Model y: 390kg exkl förare.

Familj på 4 pers på fjällen resan med taklast. Funkar bara när barnen är små. Och kan bli på gränsen även då, beroende på hur många flak öl du har med dig.
Volymen finns men man kan inte nyttja den när man väl behöver.

Finns andra tillfällen förstås men som nån skrev. Skodan kan lasta både bagage och passagerare samtidigt.

Model y är uppenbarligen inte en skandinavisk familjebil.
Tesla Model 3 2019, VW ID.3 2021, Tesla Model Y 2021
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Inlägg av HenrikM76 »

jobe83 skrev:
Enyaq maxlast: över 450kg nånstans va?
Model y: 390kg exkl förare.

Familj på 4 pers på fjällen resan med taklast. Funkar bara när barnen är små. Och kan bli på gränsen även då, beroende på hur många flak öl du har med dig.
Volymen finns men man kan inte nyttja den när man väl behöver.

Finns andra tillfällen förstås men som nån skrev. Skodan kan lasta både bagage och passagerare samtidigt.

Model y är uppenbarligen inte en skandinavisk familjebil.
Nu är det ju långt ifrån alla här som åker till fjällen med alla skidor och allt med sig varje år, så att såga en bil utmed fotknölarna som familjebil bara för det är kanske lite väl trångsynt....
Och om man anser det är bilens problem att man inte får med sig massa ölflak på familjetrippen till fjällen har man nog större och andra problem än bilvalet.... :shock:
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
jobe83
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 15 apr 2014 09:31
Ort: Täby

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Inlägg av jobe83 »

HenrikM76 skrev:
jobe83 skrev:
Enyaq maxlast: över 450kg nånstans va?
Model y: 390kg exkl förare.

Familj på 4 pers på fjällen resan med taklast. Funkar bara när barnen är små. Och kan bli på gränsen även då, beroende på hur många flak öl du har med dig.
Volymen finns men man kan inte nyttja den när man väl behöver.

Finns andra tillfällen förstås men som nån skrev. Skodan kan lasta både bagage och passagerare samtidigt.

Model y är uppenbarligen inte en skandinavisk familjebil.
Nu är det ju långt ifrån alla här som åker till fjällen med alla skidor och allt med sig varje år, så att såga en bil utmed fotknölarna som familjebil bara för det är kanske lite väl trångsynt....
Och om man anser det är bilens problem att man inte får med sig massa ölflak på familjetrippen till fjällen har man nog större och andra problem än bilvalet.... :shock:
Så är det, det finns olika sätt att semestra på.
Men det råkar vara så att i vår umgängeskrets så gör folk faktiskt så på fjällsemstern. Lasta fullt med alla grejer och kör.
Skandinavisk familjebil så tänker i alla fall jag på en Volvokombi. Då får man ju faktiskt med sig allt. Till och med när man är 4 vuxna i bilen.

Antal flak öl kan omvandlas till en uppsättning skidor och stavar, snowracer, 2 par pjäxor eller liknande.

Det finns ju en miljard olika lastkonfigurationer och krav.
Detta är ett av dem.
Om man står och väger mellan en Enyaq och MY och man vill att bilen ska klara av fjällenresan så kan det här vara något att tänka på.
Tesla Model 3 2019, VW ID.3 2021, Tesla Model Y 2021
Användarvisningsbild
100miljoner
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 23 feb 2021 10:20
Referralkod: ts.la/jens245393

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Inlägg av 100miljoner »

Nu kanske jag kapar denna tråden.
Jag har kikat runt lite olika elbilar de senaste veckorna för köp av min första elbil.
Efter mycket övervägande är både Skodan och Mach-E ute ur bilden. Nu står det mellan en Ioniq 5 LR AWD och en Model Y LR. Vad skulle ni säga är för och nackdelar?
Tanken är att skaffa en bil som levereras innan årsskiftet.

Allt gott!
Model 3 LR - 22
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Inlägg av dd88 »

Av de två hade jag valt Kia EV6
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
jobe83
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 15 apr 2014 09:31
Ort: Täby

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Inlägg av jobe83 »

100miljoner skrev:
Nu kanske jag kapar denna tråden.
Jag har kikat runt lite olika elbilar de senaste veckorna för köp av min första elbil.
Efter mycket övervägande är både Skodan och Mach-E ute ur bilden. Nu står det mellan en Ioniq 5 LR AWD och en Model Y LR. Vad skulle ni säga är för och nackdelar?
Tanken är att skaffa en bil som levereras innan årsskiftet.

Allt gott!
Vad har du för prioriteringar och troliga användningsområden?
Föredrar du att åka eller köra bil? Är komfort och vägljud viktigt för dig?

Av alla trådar att döma här i forumet så ska man vara medveten om några saker som, hos Model Y, ofta upplevs som negativt, men också positivt.
  • Vägbuller i kupén på lite grövre, i motorvägsfart är många som klagar på, men lika många som tycker den är tyst (allt är relativt och subjektivt här, beror på vad man hade för bil tidigare tex. )
  • Stötdämparnas dämpning är i hårdaste laget, man "känner" vägen genom ratten och förarstolen, baksätet på ett tydligare sätt än i andra bilar, lika många tycker den går mjukt och skönt så också relativt och subjektivt.
  • Registrerad lastkapacitet är endast 315kg. Är väl inget problem för 99% av resorna. Men har du en barnfamilj (barn i tonåren) och ska lasta fullt på fjällresa kan det bli tajt att hålla sig till lagen. (tror iofs att Ionic 5 också har ganska låg siffra här)
Har tyvärr ingen liknande lista för en Ioniq 5, men kontentan blir att man måste provköra för att kunna bilda sig en egen uppfattning (trist men så är det :) )
Tesla Model 3 2019, VW ID.3 2021, Tesla Model Y 2021
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Inlägg av dd88 »

Kan uttrycket "åka eller köra bil" bli mer urvattnat?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Inlägg av Dodde »

Nackdelar med I5 mot MY är väl förbrukningen och att I5 inte verkar någon höjdare när det regnar. Vissa klagar på att det saknas vindrutetorkare bak men det är nog ett mindre problem i sammanhanget.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Inlägg av martinot »

Walker skrev:
En liten uppdatering: jag har för ett ögonblick lutat över till en Ioniq 5 ! :shock: Den var billigare, bättre utrustad, leverans före årsskiftet och… faktiskt… inte så tokig som mitt första intryck gav mig.
Men….
jag har svårt att skiljas från min 3’a (även om försäkringen blir BRUTAL när vsg upphör 1/4 -22)
Så - jag landar i att jag behåller min kära bil och löser övriga bilfrågan på annat sätt. :D
= alla nöjda!!
Trean är en underbar bil! :D

Är faktiskt tveksam, oavsett priset, om jag ens vill byta till en MY med dess högre och klart tyngre chassi i framtiden när Berlin är upp och kör. Får se. Inte ens det är ett lätt val (även om jag inte gillar rena sedaner egentligen pga. opraktiska att lasta i, så är ju trean en grym bli rent körmässigt i vardagen).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7479
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Inlägg av mikebike »

Har någon hört eller sett något om Enyaq RS?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…Svar: Ioniq5!

Inlägg av Walker »

Jaha… ambivalenta Walker här…
Efter att ha kastats hit och dit i mitt kalkylblock blev det till slut en affär. Jag lämnar (med tungt hjärta) Tesla-träsket och kommer att köra Ioniq 5 ett tag nu. Om jag inte står ut så får jag väl byta bil igen. Men det blir myyyyyycket billigare att köra Håndaj. Försäkringspremien för min 3’a är nu 4700.-/helår och när vsg försvinner 1/4 blir det över 12K!!
Håndajen kostar nu med halvförsäkring 1639.-/helår för halvförsäkring.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…Svar: Ioniq5!

Inlägg av abagewitz »

Walker skrev:
Jaha… ambivalenta Walker här…
Efter att ha kastats hit och dit i mitt kalkylblock blev det till slut en affär. Jag lämnar (med tungt hjärta) Tesla-träsket och kommer att köra Ioniq 5 ett tag nu. Om jag inte står ut så får jag väl byta bil igen. Men det blir myyyyyycket billigare att köra Håndaj. Försäkringspremien för min 3’a är nu 4700.-/helår och när vsg försvinner 1/4 blir det över 12K!!
Håndajen kostar nu med halvförsäkring 1639.-/helår för halvförsäkring.
Vad är det för leveranstid på Ioniq 5an?
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…Svar: Ioniq5!

Inlägg av DanneLKPG »

abagewitz skrev:
Walker skrev:
Jaha… ambivalenta Walker här…
Efter att ha kastats hit och dit i mitt kalkylblock blev det till slut en affär. Jag lämnar (med tungt hjärta) Tesla-träsket och kommer att köra Ioniq 5 ett tag nu. Om jag inte står ut så får jag väl byta bil igen. Men det blir myyyyyycket billigare att köra Håndaj. Försäkringspremien för min 3’a är nu 4700.-/helår och när vsg försvinner 1/4 blir det över 12K!!
Håndajen kostar nu med halvförsäkring 1639.-/helår för halvförsäkring.
Vad är det för leveranstid på Ioniq 5an?
RWD Advanced ca 8-9 månader.
AWD Advanced 12 månader.

Hyundai behövde dock sälja fler elbilar i Sverige innan årsskiftet så 400st RWD Advanced som redan var planerade i fabrik blev istället allokerade till Sverige för några veckor sedan.
Om du får tag i en av dessa 400 så är leveransen i December i år. Dom står redan på båten på väg hit.

Är du intresserad av en sådan så får du helt enkelt ringa runt till lite olika ÅF och fråga.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
msb
elbilist
Inlägg: 66
Blev medlem: 28 mar 2021 11:44

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…Svar: Ioniq5!

Inlägg av msb »

Walker skrev:
Håndajen kostar nu med halvförsäkring 1639.-/helår för halvförsäkring.
Hur blir det så billigt?
Vi har LF och där hamnar ID.4 på 3900 kr/år och jag räknade med att Ioniq 5 kommer att hamna i samma härad. Har iofs inte frågat om pris på I5 hos LF men det börjar närma sig leverans.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…Svar: Ioniq5!

Inlägg av DanneLKPG »

Walker skrev:
Håndajen kostar nu med halvförsäkring 1639.-/helår för halvförsäkring.
Vilket försäkringsbolag? Folksam (Hyundais samarbetspartner)?
Vi fick med 6 månader halvförsäkring på köpet, men måste ju välja vart man ska fortsätta sen. :D
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…Svar: Ioniq5!

Inlägg av Walker »

DanneLKPG skrev:
abagewitz skrev:
Walker skrev:
Jaha… ambivalenta Walker här…
Efter att ha kastats hit och dit i mitt kalkylblock blev det till slut en affär. Jag lämnar (med tungt hjärta) Tesla-träsket och kommer att köra Ioniq 5 ett tag nu. Om jag inte står ut så får jag väl byta bil igen. Men det blir myyyyyycket billigare att köra Håndaj. Försäkringspremien för min 3’a är nu 4700.-/helår och när vsg försvinner 1/4 blir det över 12K!!
Håndajen kostar nu med halvförsäkring 1639.-/helår för halvförsäkring.
Vad är det för leveranstid på Ioniq 5an?
RWD Advanced ca 8-9 månader.
AWD Advanced 12 månader.

Hyundai behövde dock sälja fler elbilar i Sverige innan årsskiftet så 400st RWD Advanced som redan var planerade i fabrik blev istället allokerade till Sverige för några veckor sedan.
Om du får tag i en av dessa 400 så är leveransen i December i år. Dom står redan på båten på väg hit.

Är du intresserad av en sådan så får du helt enkelt ringa runt till lite olika ÅF och fråga.
Exakt så. Min är en av de 400. Leverans i december.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…Svar: Ioniq5!

Inlägg av Walker »

DanneLKPG skrev:
Walker skrev:
Håndajen kostar nu med halvförsäkring 1639.-/helår för halvförsäkring.
Vilket försäkringsbolag? Folksam (Hyundais samarbetspartner)?
Vi fick med 6 månader halvförsäkring på köpet, men måste ju välja vart man ska fortsätta sen. :D
LF Bergslagen. Är Guldkund, får helt ok rabatter.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Skriv svar