Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
Moderator: Redaktion
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
Du har inte övervägt Ioniq 5?
Visst, den är nog inte rymligare än MEB där bak i skuffen, men får dra mycket och har en del andra bra egenskaper.
Tyvärr är leveranstiden oklar deluxe och utseendet är ju verkligen en vattendelare.
Visst, den är nog inte rymligare än MEB där bak i skuffen, men får dra mycket och har en del andra bra egenskaper.
Tyvärr är leveranstiden oklar deluxe och utseendet är ju verkligen en vattendelare.
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
Nej. Som jag skrev från början. Det står mellan Enyaq X och MYSkabb1 skrev:Du har inte övervägt Ioniq 5?
Visst, den är nog inte rymligare än MEB där bak i skuffen, men får dra mycket och har en del andra bra egenskaper.
Tyvärr är leveranstiden oklar deluxe och utseendet är ju verkligen en vattendelare.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
Ja, jag har kört Enyaqen. Har även ägt 3 st Octavia på rad. Hade den funnits med eldrivlina så hade jag nog från början gått på den.taliz skrev:Har du provat Enyaq?
Bett om att få låna en över en helg?
Då borde du veta hur mkt du skulle störa dig på dess tillkortakommanden.
Men så gjorde jag det stora misstaget att prova en Tesla Jag ÄLSKAR ju min 3’a! Frågan jag brottas med är ju om det är värt de slantar jag sparar på att gå tillbaka till en Bil 1.0….
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
Vi har samma fundering. Vi är en familj med tre barn och en mellanstor hund så vi behöver plats.... Vi har nog landat i att enyaq inte räcker till när det gäller packutrymme, Model Y:s frunk och utrymmet under golvet i bagaget avgör saken troligtvis. Med Enyaq skulle vi nog behöva åka runt med box på taket även sommartid när man ska iväg på lite längre resor. Dessutom är ju supercharger-nätverket ett gigantisk fördel för Tesla. Hade det funnits en vanlig kombi som elbil hade vi valt den men det finns ju tyvärr inte än.
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
Ytan i bagageutrymmet på M3 är väl inte större än i PS2 så en MB-E måste väl rymma bra mycket mer?Wolf78 skrev:EV6 har betydligt mindre bagage än Model Y som är enormt (MB E-klass) och även Enyaq (Typ passat). EV6 typ samma som PS2 men större i kupén.wector skrev:Vi står också i valet att byta till antingen en enyaq eller model y eller eventuellt en ev6 men vill se den först.. Vår 3a blir tre år i april och längre än så hade vi inte tänkt äga den.
Har du fått någon uppfattning om leveranstid på enyaq?
Edit: MY menar jag förstås, inte M3.. MY har samma bottenyta i bagaget som PS2 så MB-E borde vara mycket större
Senast redigerad av Maw, redigerad totalt 2 gång.
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
Checka även om KIA EV6 och Hyundai Iq5 kan vara något, även om du inte tänkt på de innan eller nämner de ovan.Walker skrev:Jahapp… vet inte om det intresserar någon men p g a ändrade omständigheter står jag nu inför ett eventuellt bilbyte.
I så fall måste jag skiljas från min kära 3’a till förmån för något som kan lasta mer och som får dra över tonnet.
Då landar jag i att antingen byta till det självklara - en Y, med en högre TCO som resultat.
…eller att byta ner mig till en Enyaq 80x med rätt mycket bättre ekonomi.
Det som talar emot Enyaqen (i förhållande till Y) är:
-ingen frunk
-inget hundläge
-lägre dragvikt
-körglädjen
-förarmiljön
-troligen mindre utrymme (inte kollat)
-SuC!
-förvärmning/kylning
-appen
-smäckrare design
-infotainmentsystemet/gränssnittet
Det som talar för:
-ekonomin!
-komforten
-närheten till service
-att inte vara så udda
Jag har verkligen gjort min läxa och kollat på alternativ, men ingen annan än Enyaqen tilltalar mig så pass att jag skulle ens kunna tänka mig att byta bort min 3’a mot.
Som sagt… vet inte om det intresserar någon ö h t, men jag kanske ändå slår hål på myten att Walker är forumets värsta fanboy…
MEB har ju lite av rapidgateproblem och dålig laddkurva. Kanske inte intressant för dig om ni har andra bilar till semester, och ni enbart skall pendla ifrån hemmet. Men för de som skall ut och resa långt med bilen mellan varven så hade nog hellre kikat på E-GMP-bilarna framför MEB-bilarna.
Annars är väl MY det givna valet. Skall man maxa utrustningen på MEB-bilarna till Teslanivå så kommer men inte så extrem långt ifrån i pris. Även om det kommer vara viss prisfördel för MEB-bilarna, så blir det inte längre så enormt stor då. Lägg där till osäkerhet om andrahandsvärdet. Man vet aldrig, men skulle misstänka det är högre för Tesla än för VAG-bilar (så har det varit historiskt, även om inga garantier någonsin finns). Med den med i beräkningen så kanske TCO går tom. jämt skägg för MY jämfört med för välutrustade konkurrerande elbilar. Många som missar det, och bara stirrat sig blinda på det initala inköpspriset.
Lägg där till även osäkerheten kring SuC. Det kan tala både för och emot att välja Tesla.
När måste ni byta senast?
Om det inte är så bråttom så skulle jag vänta tills både frågetecken kring SuC klargjorts av Tesla (dålig information kring det från Elon och Tesla) och frågetecken kring regeringens föreslagna försämringar/förändringar av elbilar rätats ut.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
Lite av ett mantra från dig här att påpeka att MEB laddar dåligt.martinot skrev:Checka även om KIA EV6 och Hyundai Iq5 kan vara något, även om du inte tänkt på de innan eller nämner de ovan.Walker skrev:Jahapp… vet inte om det intresserar någon men p g a ändrade omständigheter står jag nu inför ett eventuellt bilbyte.
I så fall måste jag skiljas från min kära 3’a till förmån för något som kan lasta mer och som får dra över tonnet.
Då landar jag i att antingen byta till det självklara - en Y, med en högre TCO som resultat.
…eller att byta ner mig till en Enyaq 80x med rätt mycket bättre ekonomi.
Det som talar emot Enyaqen (i förhållande till Y) är:
-ingen frunk
-inget hundläge
-lägre dragvikt
-körglädjen
-förarmiljön
-troligen mindre utrymme (inte kollat)
-SuC!
-förvärmning/kylning
-appen
-smäckrare design
-infotainmentsystemet/gränssnittet
Det som talar för:
-ekonomin!
-komforten
-närheten till service
-att inte vara så udda
Jag har verkligen gjort min läxa och kollat på alternativ, men ingen annan än Enyaqen tilltalar mig så pass att jag skulle ens kunna tänka mig att byta bort min 3’a mot.
Som sagt… vet inte om det intresserar någon ö h t, men jag kanske ändå slår hål på myten att Walker är forumets värsta fanboy…
MEB har ju lite av rapidgateproblem och dålig laddkurva. Kanske inte intressant för dig om ni har andra bilar till semester, och ni enbart skall pendla ifrån hemmet. Men för de som skall ut och resa långt med bilen mellan varven så hade nog hellre kikat på E-GMP-bilarna framför MEB-bilarna.
Annars är väl MY det givna valet. Skall man maxa utrustningen på MEB-bilarna till Teslanivå så kommer men inte så extrem långt ifrån i pris. Även om det kommer vara viss prisfördel för MEB-bilarna, så blir det inte längre så enormt stor då. Lägg där till osäkerhet om andrahandsvärdet. Man vet aldrig, men skulle misstänka det är högre för Tesla än för VAG-bilar (så har det varit historiskt, även om inga garantier någonsin finns). Med den med i beräkningen så kanske TCO går tom. jämt skägg för MY jämfört med för välutrustade konkurrerande elbilar. Många som missar det, och bara stirrat sig blinda på det initala inköpspriset.
Lägg där till även osäkerheten kring SuC. Det kan tala både för och emot att välja Tesla.
När måste ni byta senast?
Om det inte är så bråttom så skulle jag vänta tills både frågetecken kring SuC klargjorts av Tesla (dålig information kring det från Elon och Tesla) och frågetecken kring regeringens föreslagna försämringar/förändringar av elbilar rätats ut.
Ändå har det flertalet ggr visat sig att totaltiden för en laddning är helt likvärdig med en Modell3.
Att man kommer kortare på en ”tank” är inget att diskutera men laddningen är absolut bättre än vad många vill påstå.
Och då finns det en uppvisad 175kW uppdatering i horisonten dessutom.
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
Mantra, och mantra. MEB-bilarna är bra då de har lägre energiåtgång än E-GMP (som är törstigare), men tyvärr så är fakta att E-GMP har en en mycket effektivare laddkurva än MEB (och även effektivare än Teslas). Där har E-GMP lyckats otroligt väl. Det kan man bara inte ignorera eller ta ifrån de.R_Edvinsson skrev:Lite av ett mantra från dig här att påpeka att MEB laddar dåligt.martinot skrev:Checka även om KIA EV6 och Hyundai Iq5 kan vara något, även om du inte tänkt på de innan eller nämner de ovan.Walker skrev:Jahapp… vet inte om det intresserar någon men p g a ändrade omständigheter står jag nu inför ett eventuellt bilbyte.
I så fall måste jag skiljas från min kära 3’a till förmån för något som kan lasta mer och som får dra över tonnet.
Då landar jag i att antingen byta till det självklara - en Y, med en högre TCO som resultat.
…eller att byta ner mig till en Enyaq 80x med rätt mycket bättre ekonomi.
Det som talar emot Enyaqen (i förhållande till Y) är:
-ingen frunk
-inget hundläge
-lägre dragvikt
-körglädjen
-förarmiljön
-troligen mindre utrymme (inte kollat)
-SuC!
-förvärmning/kylning
-appen
-smäckrare design
-infotainmentsystemet/gränssnittet
Det som talar för:
-ekonomin!
-komforten
-närheten till service
-att inte vara så udda
Jag har verkligen gjort min läxa och kollat på alternativ, men ingen annan än Enyaqen tilltalar mig så pass att jag skulle ens kunna tänka mig att byta bort min 3’a mot.
Som sagt… vet inte om det intresserar någon ö h t, men jag kanske ändå slår hål på myten att Walker är forumets värsta fanboy…
MEB har ju lite av rapidgateproblem och dålig laddkurva. Kanske inte intressant för dig om ni har andra bilar till semester, och ni enbart skall pendla ifrån hemmet. Men för de som skall ut och resa långt med bilen mellan varven så hade nog hellre kikat på E-GMP-bilarna framför MEB-bilarna.
Annars är väl MY det givna valet. Skall man maxa utrustningen på MEB-bilarna till Teslanivå så kommer men inte så extrem långt ifrån i pris. Även om det kommer vara viss prisfördel för MEB-bilarna, så blir det inte längre så enormt stor då. Lägg där till osäkerhet om andrahandsvärdet. Man vet aldrig, men skulle misstänka det är högre för Tesla än för VAG-bilar (så har det varit historiskt, även om inga garantier någonsin finns). Med den med i beräkningen så kanske TCO går tom. jämt skägg för MY jämfört med för välutrustade konkurrerande elbilar. Många som missar det, och bara stirrat sig blinda på det initala inköpspriset.
Lägg där till även osäkerheten kring SuC. Det kan tala både för och emot att välja Tesla.
När måste ni byta senast?
Om det inte är så bråttom så skulle jag vänta tills både frågetecken kring SuC klargjorts av Tesla (dålig information kring det från Elon och Tesla) och frågetecken kring regeringens föreslagna försämringar/förändringar av elbilar rätats ut.
Ändå har det flertalet ggr visat sig att totaltiden för en laddning är helt likvärdig med en Modell3.
Att man kommer kortare på en ”tank” är inget att diskutera men laddningen är absolut bättre än vad många vill påstå.
Och då finns det en uppvisad 175kW uppdatering i horisonten dessutom.
För lilla ID3 så fungerar det utmärkt (riktig bra balans mellan laddeffekt och energiåtgång), men för de större och tyngre MEB-bilarna så hämmas de tyvärr av den begränsade laddeffekten (bara Ford och Polestar som ligger sämre till).
Tyvärr så är E-GMP-bilarna inte med här, men för en generell jämförelse:
https://www.vibilagare.se/nyheter/30-mi ... -nast-sist
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
Tveksam till att bottenytan är den samma rätt säker på att djupet är bättre i Model Y .Maw skrev:Ytan i bagageutrymmet på M3 är väl inte större än i PS2 så en MB-E måste väl rymma bra mycket mer?Wolf78 skrev:EV6 har betydligt mindre bagage än Model Y som är enormt (MB E-klass) och även Enyaq (Typ passat). EV6 typ samma som PS2 men större i kupén.wector skrev:Vi står också i valet att byta till antingen en enyaq eller model y eller eventuellt en ev6 men vill se den först.. Vår 3a blir tre år i april och längre än så hade vi inte tänkt äga den.
Har du fått någon uppfattning om leveranstid på enyaq?
Edit: MY menar jag förstås, inte M3.. MY har samma bottenyta i bagaget som PS2 så MB-E borde vara mycket större
Sen är det ganska mycket mer som är relevant än enbart bottenytan, se nedan.
Bagagevolym
MB E-Klass:670/1820 L
MY: 850+/2100+ L
PS2: 405/1095 L
EV6: 490/1300 L
Sorry EV6 har ju faktiskt 85 liter mer än PS2, och MY 180+ L mer än E-klass.
Nästan lika mycket större som motsvarande halva PS2 bagaget
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model 3 LR 2019
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
Men på MY är väl den volymen upp till taket medan de andra mäter upp till hatthyllan?Wolf78 skrev:Tveksam till att bottenytan är den samma rätt säker på att djupet är bättre i Model Y .Maw skrev:Ytan i bagageutrymmet på M3 är väl inte större än i PS2 så en MB-E måste väl rymma bra mycket mer?Wolf78 skrev:EV6 har betydligt mindre bagage än Model Y som är enormt (MB E-klass) och även Enyaq (Typ passat). EV6 typ samma som PS2 men större i kupén.wector skrev:Vi står också i valet att byta till antingen en enyaq eller model y eller eventuellt en ev6 men vill se den först.. Vår 3a blir tre år i april och längre än så hade vi inte tänkt äga den.
Har du fått någon uppfattning om leveranstid på enyaq?
Edit: MY menar jag förstås, inte M3.. MY har samma bottenyta i bagaget som PS2 så MB-E borde vara mycket större
Sen är det ganska mycket mer som är relevant än enbart bottenytan, se nedan.
Bagagevolym
MB E-Klass:670/1820 L
MY: 850+/2100+ L
PS2: 405/1095 L
EV6: 490/1300 L
Sorry EV6 har ju faktiskt 85 liter mer än PS2, och MY 180+ L mer än E-klass.
Nästan lika mycket större som motsvarande halva PS2 bagaget
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
Det låter jag vara osagt men med tanke på lutning bagagelucka kan det inte röra sig om många liter i MY från "hatthylle-nivå" till taket...Maw skrev:Men på MY är väl den volymen upp till taket medan de andra mäter upp till hatthyllan?Wolf78 skrev:Tveksam till att bottenytan är den samma rätt säker på att djupet är bättre i Model Y .Maw skrev:Ytan i bagageutrymmet på M3 är väl inte större än i PS2 så en MB-E måste väl rymma bra mycket mer?Wolf78 skrev:EV6 har betydligt mindre bagage än Model Y som är enormt (MB E-klass) och även Enyaq (Typ passat). EV6 typ samma som PS2 men större i kupén.wector skrev:Vi står också i valet att byta till antingen en enyaq eller model y eller eventuellt en ev6 men vill se den först.. Vår 3a blir tre år i april och längre än så hade vi inte tänkt äga den.
Har du fått någon uppfattning om leveranstid på enyaq?
Edit: MY menar jag förstås, inte M3.. MY har samma bottenyta i bagaget som PS2 så MB-E borde vara mycket större
Sen är det ganska mycket mer som är relevant än enbart bottenytan, se nedan.
Bagagevolym
MB E-Klass:670/1820 L
MY: 850+/2100+ L
PS2: 405/1095 L
EV6: 490/1300 L
Sorry EV6 har ju faktiskt 85 liter mer än PS2, och MY 180+ L mer än E-klass.
Nästan lika mycket större som motsvarande halva PS2 bagaget
Killgissar på strax under 130L
Du kan ju också jämför totalvolymen för alla bilarna då det kanske är en mer rättvis jämförelse, nästan dubbla volymen i MY vs PS2.
Eller förlåt låt mig vända på resonemanget, du hävdar att utrymmet inte är större än PS2 , då skulle volymen ovan "hatthylle-nivå" till taket motsvara 445L .
Dvs mer än det dubbla utrymmet under "hatthylle-nivå", antar du sett profilen på MY?
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model 3 LR 2019
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
Här är måtten på MY bagageutrymme, ytan med sätwna uppe är 94 x 108 cm https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... asurementsWolf78 skrev:Tveksam till att bottenytan är den samma rätt säker på att djupet är bättre i Model Y .Maw skrev:Ytan i bagageutrymmet på M3 är väl inte större än i PS2 så en MB-E måste väl rymma bra mycket mer?Wolf78 skrev:EV6 har betydligt mindre bagage än Model Y som är enormt (MB E-klass) och även Enyaq (Typ passat). EV6 typ samma som PS2 men större i kupén.wector skrev:Vi står också i valet att byta till antingen en enyaq eller model y eller eventuellt en ev6 men vill se den först.. Vår 3a blir tre år i april och längre än så hade vi inte tänkt äga den.
Har du fått någon uppfattning om leveranstid på enyaq?
Edit: MY menar jag förstås, inte M3.. MY har samma bottenyta i bagaget som PS2 så MB-E borde vara mycket större
Sen är det ganska mycket mer som är relevant än enbart bottenytan, se nedan.
Bagagevolym
MB E-Klass:670/1820 L
MY: 850+/2100+ L
PS2: 405/1095 L
EV6: 490/1300 L
Sorry EV6 har ju faktiskt 85 liter mer än PS2, och MY 180+ L mer än E-klass.
Nästan lika mycket större som motsvarande halva PS2 bagaget
Hittar inga bra mått på MB-E men här är en bild på PS2 bagage som är 100x100 cm
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
Nej, du missförstår mig, jag menar inte att bagagevolymen i PS2 är lika stor som i MY. Bara att golvytan i bagaget är likvärdig på de två. MY är mycket bulligare vilket ger ett högre bagageutrymme som rymmer större volym.Wolf78 skrev:Eller förlåt låt mig vända på resonemanget, du hävdar att utrymmet inte är större än PS2 , då skulle volymen ovan "hatthylle-nivå" till taket motsvara 445L .
Dvs mer än det dubbla utrymmet under "hatthylle-nivå", antar du sett profilen på MY?
Sen får ju MY ändå inte lasta något i bagaget om det sitter 4-5 personer, men det är en annan sak PS2 har också låg lastvikt men får åtminstone ha lite packning utöver passagerarna. Jag förmodar att MB-E är överlägsen även på den punkten..
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
EV6 har betydligt mindre bagage än Model Y som är enormt (MB E-klass) och även Enyaq (Typ passat). EV6 typ samma som PS2 men större i kupén.[/quote]
Ytan i bagageutrymmet på M3 är väl inte större än i PS2 så en MB-E måste väl rymma bra mycket mer?
Edit: MY menar jag förstås, inte M3.. MY har samma bottenyta i bagaget som PS2 så MB-E borde vara mycket större[/quote]
Tveksam till att bottenytan är den samma rätt säker på att djupet är bättre i Model Y .
Sen är det ganska mycket mer som är relevant än enbart bottenytan, se nedan.
Bagagevolym
MB E-Klass:670/1820 L
MY: 850+/2100+ L
PS2: 405/1095 L
EV6: 490/1300 L
Sorry EV6 har ju faktiskt 85 liter mer än PS2, och MY 180+ L mer än E-klass.
Nästan lika mycket större som motsvarande halva PS2 bagaget [/quote]
Här är måtten på MY bagageutrymme, ytan med sätwna uppe är 94 x 108 cm https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... asurements
Hittar inga bra mått på MB-E men här är en bild på PS2 bagage som är 100x100 cm[/quote]
Du har rätt, PS2 är klart bättre när du ska transportera en liggande rektangulär tavla, grattis
Utifrån måtten av MY du hänvisar till får jag den beräknade uppskattade volymen till 658L (558L+100trunk) hyfsat nära MB'n ändå
Ytan i bagageutrymmet på M3 är väl inte större än i PS2 så en MB-E måste väl rymma bra mycket mer?
Edit: MY menar jag förstås, inte M3.. MY har samma bottenyta i bagaget som PS2 så MB-E borde vara mycket större[/quote]
Tveksam till att bottenytan är den samma rätt säker på att djupet är bättre i Model Y .
Sen är det ganska mycket mer som är relevant än enbart bottenytan, se nedan.
Bagagevolym
MB E-Klass:670/1820 L
MY: 850+/2100+ L
PS2: 405/1095 L
EV6: 490/1300 L
Sorry EV6 har ju faktiskt 85 liter mer än PS2, och MY 180+ L mer än E-klass.
Nästan lika mycket större som motsvarande halva PS2 bagaget [/quote]
Här är måtten på MY bagageutrymme, ytan med sätwna uppe är 94 x 108 cm https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... asurements
Hittar inga bra mått på MB-E men här är en bild på PS2 bagage som är 100x100 cm[/quote]
Du har rätt, PS2 är klart bättre när du ska transportera en liggande rektangulär tavla, grattis
Utifrån måtten av MY du hänvisar till får jag den beräknade uppskattade volymen till 658L (558L+100trunk) hyfsat nära MB'n ändå
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model 3 LR 2019
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
Jag börjar nästan tro att du inte vill eller kan förstå vad jag skriver. Jag har inte påstått att PS2 har ett större eller bättre bagageutrymme än MY, bara att golvytan är likvärdig, OK?Wolf78 skrev:Du har rätt, PS2 är klart bättre när du ska transportera en liggande rektangulär tavla, grattis
Däremot klarar PS2 26% mer lastvikt än MY om det är viktigt att faktiskt lägga något i bagaget. Enyaq får lasta 61% mer eller drygt 500 kg lastvikt om jag fått fatt på rätt siffror. Därmed kan Enyaq faktiskt frakta både människor och last, samtidigt.
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
I get it, jo golvytan är likvärdig helt klart, var dock tvungen att belysa hur irrelevant det är för bagageutrymmet men tog det kanske lite långt i min iver.Maw skrev:Jag börjar nästan tro att du inte vill eller kan förstå vad jag skriver. Jag har inte påstått att PS2 har ett större eller bättre bagageutrymme än MY, bara att golvytan är likvärdig, OK?Wolf78 skrev:Du har rätt, PS2 är klart bättre när du ska transportera en liggande rektangulär tavla, grattis
Däremot klarar PS2 26% mer lastvikt än MY om det är viktigt att faktiskt lägga något i bagaget. Enyaq får lasta 61% mer eller drygt 500 kg lastvikt om jag fått fatt på rätt siffror. Därmed kan Enyaq faktiskt frakta både människor och last, samtidigt.
Lastvikten är helt klart ett mysterium, i alla fall för mig.
Förstår inte om det kan finnas någon fördel att sätta den så lågt, eller vad som annars skulle kunna begränsa lastvikten...
Enyaq (ID.4/Q4) är klart kompetenta och gångbara familjebils alternativ till både diesel såväl som PHEV kombi/suv'ar.
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model 3 LR 2019
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
Begränsad lastvikt = högre WLTP-range är väl en spekulation?Wolf78 skrev:I get it, jo golvytan är likvärdig helt klart, var dock tvungen att belysa hur irrelevant det är för bagageutrymmet men tog det kanske lite långt i min iver.Maw skrev:Jag börjar nästan tro att du inte vill eller kan förstå vad jag skriver. Jag har inte påstått att PS2 har ett större eller bättre bagageutrymme än MY, bara att golvytan är likvärdig, OK?Wolf78 skrev:Du har rätt, PS2 är klart bättre när du ska transportera en liggande rektangulär tavla, grattis
Däremot klarar PS2 26% mer lastvikt än MY om det är viktigt att faktiskt lägga något i bagaget. Enyaq får lasta 61% mer eller drygt 500 kg lastvikt om jag fått fatt på rätt siffror. Därmed kan Enyaq faktiskt frakta både människor och last, samtidigt.
Lastvikten är helt klart ett mysterium, i alla fall för mig.
Förstår inte om det kan finnas någon fördel att sätta den så lågt, eller vad som annars skulle kunna begränsa lastvikten...
Enyaq (ID.4/Q4) är klart kompetenta och gångbara familjebils alternativ till både diesel såväl som PHEV kombi/suv'ar.
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
Är det ett riktigt problem med den låga lastvikten eller är det bara en irriterande märklighet? Jag har aldrig i mitt liv varit med om att bilen vägs eller att lasten kontrolleras.
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
Provkörde Enyaq ett par timmar. Bra hopskruvad absolut men den var ju helt dödstråkig som bil. Är man en sådan som bara vill transportera sig från A till B blir man säkert jättenöjd. Tyvärr inget för mig.
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
En sedan/hatch är inte aktuell då familjen blivit större. Jag har bara sett ps2 från utsidan och den ser och verkar mindre än min m3 med den enda fördelen att den har något bättre inlast. Men det är trångt med barnvagnen i en m3 och jag tror inte det blir bättre i en ps2 om man nu vill frakta något mer i bilen. I m3 är ju frunken men framförallt hålet i bagaget det som räddar oss nu.
Har sagt länge att en eldriven passat/superb combi hade varit drömmen.
Har sagt länge att en eldriven passat/superb combi hade varit drömmen.
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
Ja det kittlar inte riktigt som med en Tesla. Men som familjebil/pendlarkärra så tror jag MEB-bilarna gör ett gediget jobb. Föräldrarna som kommer från trötta dieselskodor tyckte att både enyaq och Eniro är supersnabba och roliga. Man har olika preferenserkallekula skrev:Provkörde Enyaq ett par timmar. Bra hopskruvad absolut men den var ju helt dödstråkig som bil. Är man en sådan som bara vill transportera sig från A till B blir man säkert jättenöjd. Tyvärr inget för mig.
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
X ska ju vara roligare med 0-100 på drygt 6 sek istället för nästan 9kallekula skrev:Provkörde Enyaq ett par timmar. Bra hopskruvad absolut men den var ju helt dödstråkig som bil. Är man en sådan som bara vill transportera sig från A till B blir man säkert jättenöjd. Tyvärr inget för mig.
X = fyrkrafs. RWD-versionen av Enyaq är inte aktuell.
Och inte heller NÅGRA ANDRA MODELLER ELLER MÄRKEN, om jag nu utryckte mig otydligt i mitt första inlägg.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
Jo, gällande kombi så är det verkligen fattigt på elsidan idag. Hoppas det händer något där.wector skrev:En sedan/hatch är inte aktuell då familjen blivit större. Jag har bara sett ps2 från utsidan och den ser och verkar mindre än min m3 med den enda fördelen att den har något bättre inlast. Men det är trångt med barnvagnen i en m3 och jag tror inte det blir bättre i en ps2 om man nu vill frakta något mer i bilen. I m3 är ju frunken men framförallt hålet i bagaget det som räddar oss nu.
Har sagt länge att en eldriven passat/superb combi hade varit drömmen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
Ja det ryktas om att VW och BMW ska släppa kombi har jag för mig. Grejen är väl att förutom att SUV o CUV är poppis nuförtiden så lämpar väl sig batteribilar att bli lite högre iom de tjocka batterierna i golvet. Man vill undvika att få ett så lågt baksäte som Model 3. Iofs är det ju bättre med lägre kaross för luftmotståndet. Men Model Y har ju brutalt lågt luftmotstånd. Oj nu svävade jag iväg…martinot skrev:Jo, gällande kombi så är det verkligen fattigt på elsidan idag. Hoppas det händer något där.wector skrev:En sedan/hatch är inte aktuell då familjen blivit större. Jag har bara sett ps2 från utsidan och den ser och verkar mindre än min m3 med den enda fördelen att den har något bättre inlast. Men det är trångt med barnvagnen i en m3 och jag tror inte det blir bättre i en ps2 om man nu vill frakta något mer i bilen. I m3 är ju frunken men framförallt hålet i bagaget det som räddar oss nu.
Har sagt länge att en eldriven passat/superb combi hade varit drömmen.
Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
Varför har Y så mycket kortare räckvidd än 3 då?Aida skrev:Ja det ryktas om att VW och BMW ska släppa kombi har jag för mig. Grejen är väl att förutom att SUV o CUV är poppis nuförtiden så lämpar väl sig batteribilar att bli lite högre iom de tjocka batterierna i golvet. Man vill undvika att få ett så lågt baksäte som Model 3. Iofs är det ju bättre med lägre kaross för luftmotståndet. Men Model Y har ju brutalt lågt luftmotstånd. Oj nu svävade jag iväg…martinot skrev:Jo, gällande kombi så är det verkligen fattigt på elsidan idag. Hoppas det händer något där.wector skrev:En sedan/hatch är inte aktuell då familjen blivit större. Jag har bara sett ps2 från utsidan och den ser och verkar mindre än min m3 med den enda fördelen att den har något bättre inlast. Men det är trångt med barnvagnen i en m3 och jag tror inte det blir bättre i en ps2 om man nu vill frakta något mer i bilen. I m3 är ju frunken men framförallt hålet i bagaget det som räddar oss nu.
Har sagt länge att en eldriven passat/superb combi hade varit drömmen.