Johlei skrev:
Model Y har tjänstevikt 2003+75 = 2078 kg om jag fattar rätt. Och lastvikt på 315 kg. Totalvikt alltså på 2393 kg.
1% av den totalvikten är knappt 24 kg överlastning som borde kunna slinka igenom utan bot.
Med B-körkort från man, om jag fattat rätt, bakom model Y dra ett släp med totalvikt högst 1107 kg för att komma under 3500 kg totalvikt för hela ekipaget.
Det är i praktiken omöjligt att väga så små skillnader. Lagstiftningen är en teoretisk grej, framtagen av folk som inte begriper sig på vägning av fordon.
En fordonsvåg brukar ha en delning (upplösning) på 20kg. Detta bestäms utifrån vågens totala kapacitet, ju större våg desto sämre upplösning, och eftersom i princip alla fordonsvågar är dimensionerade för lastbilar så är det 20kg som gäller. Det är inte en teknisk fråga. Så ser reglerna ut.
En överlast på 10kg går inte att särskilja från 29kg. Det är alltså lägsta vikten vågen överhuvudtaget kan visa. Visar vågen 40kg kan det betyda allt från 30kg till 49kg osv.
Sen har vi ju det här som jag skrivit i en annan tråd. Så extremt låga marginaler är svåra att avläsa med en våg som har en total kapacitet på 10-tals ton. Det är alltid ett mätfel involverat. Och skulle det blåsa lite, vilket det i princip alltid gör, så är variationerna som blåsten orsakar oftast mycket högre än så. Den förbiströmmande luften kan lyfta vågplattan som en flygplansvinge.
Det är med andra ord inte möjligt för polisen att bevisa att man har så låg överlast som det är frågan om i det här fallet. Och det vet polisen såklart.