Bra tänkt. Kan absolut påverka. Man vill ju ha högsta säkerhetsrating. Lastvikt brukar inte skapa rubriker...Maw skrev:Utöver ev WLTP-påverkan.... Undrar om krocktesterna görs med maxlast? Ett par hundra kilo extra last i bagaget kan säkert påverka utfallet i krocktesterna och skulle kunna vara ett skäl till att minimera lastvikten.RagWal skrev:Så varför har Tesla (mfl) tillverkare valt att typa med så liten lastvikt? ID3 fick ju inte ens med en 5:e passagerare i bilen med stora batteriet.
WLTP-sifferjakt har någon varit inne på.
Dimensioneringsmarginaler/kostnad/vikt?
Chassi/fjädringskomfort?
Säkerhet?
lastvikt
Moderator: Redaktion
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: lastvikt
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: lastvikt
Intressant!stefank skrev:https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ad.238008/ är rätt intressant, även om tråden börjar med en fråga om 7-sitsare, så kommer det fram senare i tråden att i USA är max lastvikt 375kg för 2020 model y och för 2021 är det 525kg
Ska man ge sig på en gissning så införde man i USA en uppdaterad ”konstruktion” (eller liknande) i samband med att man lanserade 7-säten. Det gjorde att även 5-sätesversionen fick högre lastvikt samtidigt. I Kina (MiC) har man aldrig infört 7-säten och därmed aldrig uppdaterat konstruktionen utan kör på ursprunglig konstruktion/variant (den som tillverkades i USA 2019 och 2020). Därför har även MiC ganska låg lastvikt. Verkar ju inte som att 7-säten är på gång från Kina så finns ju en risk att så länge de är MiC som säljs till Europa kommer det fortsätta vara låg lastvikt.
Man kan ju hoppas och drömma att Berlin-fabriken har en ”bättre” konstruktion som klarar mer lastvikt (och att de dessutom redan från början förbereder åtminstone konstruktionen för 7-säten).
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: lastvikt
Kan det vara Texas som fixar nya konstruktionen, dvs megacastingproduktionen?
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: lastvikt
Ja det är (i princip) redan bekräftat att Texas kommer vara megacasting. Men eftersom ingen bil byggts/levererats med det så vet man inget om lastvikt för den. Teorin ovan handlar om Model Y från Fremont.RagWal skrev:Kan det vara Texas som fixar nya konstruktionen, dvs megacastingproduktionen?
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Re: lastvikt
Skulle också gissa att det är någon av standarderna som de försöker manipulera med lågvikt. Både WLTP och Euro-NCAP säljer, lastvikt gör det inte.RagWal skrev:Bra tänkt. Kan absolut påverka. Man vill ju ha högsta säkerhetsrating. Lastvikt brukar inte skapa rubriker...
Re: lastvikt
Intressant att alla egentligen antar att MY klarar av en högre last än angett.
Det kan ju faktiskt vara så att stolparna inte klarar av mer och 2-300 kg i överlast kommer resultera i knäckta B-stolpar. Men det är ingen som ens tänker på dessa konsekvenser utan enbart vilka böter som blir om man kör med överlass.
Jag skulle precis som någon längre upp var inne på, fundera på krocksäkerhet och som sagt även vad är bristningsgränsen för bilarna.
Detta säger jag inte för att det är en tesla. Det säger jag utav erfarenhet då det har missats tidigare i historien utav bilmärken där resultatet utav övervikt just blivit knäckta stolpar och ökad förslitning.
Det kan ju faktiskt vara så att stolparna inte klarar av mer och 2-300 kg i överlast kommer resultera i knäckta B-stolpar. Men det är ingen som ens tänker på dessa konsekvenser utan enbart vilka böter som blir om man kör med överlass.
Jag skulle precis som någon längre upp var inne på, fundera på krocksäkerhet och som sagt även vad är bristningsgränsen för bilarna.
Detta säger jag inte för att det är en tesla. Det säger jag utav erfarenhet då det har missats tidigare i historien utav bilmärken där resultatet utav övervikt just blivit knäckta stolpar och ökad förslitning.
Re: lastvikt
Det är ju inte taklast utan total last vi diskuterar här. Skall B-stolpar knäckas om man tar fyra passagerare på 80 kg och lite bagage? Maxlast är ju fyra passagerare på 78.75 kg och inget bagage.Esterox skrev:Intressant att alla egentligen antar att MY klarar av en högre last än angett.
Det kan ju faktiskt vara så att stolparna inte klarar av mer och 2-300 kg i överlast kommer resultera i knäckta B-stolpar. Men det är ingen som ens tänker på dessa konsekvenser utan enbart vilka böter som blir om man kör med överlass.
Jag skulle precis som någon längre upp var inne på, fundera på krocksäkerhet och som sagt även vad är bristningsgränsen för bilarna.
Detta säger jag inte för att det är en tesla. Det säger jag utav erfarenhet då det har missats tidigare i historien utav bilmärken där resultatet utav övervikt just blivit knäckta stolpar och ökad förslitning.
Elbilist sedan 2014
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5310
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: lastvikt
Vänligen förklara varför B-stolparna knäckas vid överlast? Jag fattar inte.Esterox skrev:Intressant att alla egentligen antar att MY klarar av en högre last än angett.
Det kan ju faktiskt vara så att stolparna inte klarar av mer och 2-300 kg i överlast kommer resultera i knäckta B-stolpar.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: lastvikt
Det är väl klart att bilen inte viker sig i mitten när man lastar den med 316kg istället för 315. Så sådan gräns är ju tilltagen med god marginal. Nånting är det säkert som har gjort att Tesla har satt maxvikten så lågt. Räckvidd, stabilitet, krocksäkerhet, vad vet jag. Men man kan nog vara ganska säker på att bilen i sig klarar en betydligt större last än så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: lastvikt
Euro-NCAP körs inte med bagagelast och påverkas rimligen inte av lastvikt. Eller?LarsL skrev:Skulle också gissa att det är någon av standarderna som de försöker manipulera med lågvikt. Både WLTP och Euro-NCAP säljer, lastvikt gör det inte.RagWal skrev:Bra tänkt. Kan absolut påverka. Man vill ju ha högsta säkerhetsrating. Lastvikt brukar inte skapa rubriker...
Re: lastvikt
Om det är så att Euro-NCAP körs utan last så är det ju inte där felet/problemet ligger. Vet du att de inte kör med last? Kör Amerikanska krocktestet med last?Fredrik j skrev:Euro-NCAP körs inte med bagagelast och påverkas rimligen inte av lastvikt. Eller?LarsL skrev:Skulle också gissa att det är någon av standarderna som de försöker manipulera med lågvikt. Både WLTP och Euro-NCAP säljer, lastvikt gör det inte.RagWal skrev:Bra tänkt. Kan absolut påverka. Man vill ju ha högsta säkerhetsrating. Lastvikt brukar inte skapa rubriker...
Körs WLTP med last?
Re: lastvikt
Jag kollade i euro-NCAPs testprotokoll. Ingen last.LarsL skrev:Om det är så att Euro-NCAP körs utan last så är det ju inte där felet/problemet ligger. Vet du att de inte kör med last? Kör Amerikanska krocktestet med last?Fredrik j skrev:Euro-NCAP körs inte med bagagelast och påverkas rimligen inte av lastvikt. Eller?LarsL skrev:Skulle också gissa att det är någon av standarderna som de försöker manipulera med lågvikt. Både WLTP och Euro-NCAP säljer, lastvikt gör det inte.RagWal skrev:Bra tänkt. Kan absolut påverka. Man vill ju ha högsta säkerhetsrating. Lastvikt brukar inte skapa rubriker...
Körs WLTP med last?
Det finns lagkrav på lastförskjutning men där kör man med samma testkuber oavsett bilens lastförmåga.