lastvikt

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
4fun
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 27 dec 2020 12:58

lastvikt

Inlägg av 4fun »

Hej,

Jag ska hämta en model y om ett par veckor.
En kollega till mig påpekade att jag, med ett vanligt, B körkort inte får lasta mycket i bilen.
Fick aldrig riktigt kläm på hur han räknar, därför frågar jag här.

Förstår jag rätt väger model Y 2000 kg.
Sitter vi 5 vuxna i bilen så kommer bilen väga ca 2500 (räknar 100 kg per person). Betyder inte det här att jag kan lasta ytterligare 1000 kg? Eller tänker jag fel?

B körkort 3500 kg?

Mvh
4fun
margil
Inlägg: 1
Blev medlem: 09 sep 2021 10:10

Re: lastvikt

Inlägg av margil »

Det har inte med körkortet att göra.

Y är registrerad med en max lastvikt på 315 kg
Max lastvikt är passagerare (ej förare) och last.
Föraren räknas in i bilens tjänstevikt och man räknar med 75kg

T.ex. är ni 5 i bilen (4 passagerare) får varje person väga max 75kg + 15 kg övrig last.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: lastvikt

Inlägg av Johlei »

Summavikten på vår familj med nyblivna 18-årstvillingar är 335 kg. Om vi räknar bort 75 kg förare har vi alltså kvar 55 kg för laddkablar och packning…. eller en liiiiiten kompis som 5:e passagerare.

Ett alpinpaket (skidor + pjäxor) väger väl normalt över 15kg.

En takbox / kroklåda väger ca 20-30 kg.

Eller så får vi koppla på släpet och lasta på det istället. Så länge kulvikten understiger 55 kg (vilket den ju ska göra). Då blir det i alla fall luftigt i kupén.

Eller så får vi vänta på Cybertruck och hoppas att den får lasta i alla fall 400 kg :-D

SUV-konceptet är ju iofs galet från början; stora energislukande bilar med jeep-känsla som inte bör och ofta inte ens kan köras off-road och ofta med sämre lastutrymme än en kombi trots sin storlek. Så att nästa steg är att inte tillåta att lasten väger är kanske en naturlig utveckling.

* end of rant * (för den här gången)
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: lastvikt

Inlägg av DrDR »

Johlei skrev:
Summavikten på vår familj med nyblivna 18-årstvillingar är 335 kg. Om vi räknar bort 75 kg förare har vi alltså kvar 55 kg för laddkablar och packning…. eller en liiiiiten kompis som 5:e passagerare.

Ett alpinpaket (skidor + pjäxor) väger väl normalt över 15kg.

En takbox / kroklåda väger ca 20-30 kg.

Eller så får vi koppla på släpet och lasta på det istället. Så länge kulvikten understiger 55 kg (vilket den ju ska göra). Då blir det i alla fall luftigt i kupén.

Eller så får vi vänta på Cybertruck och hoppas att den får lasta i alla fall 400 kg :-D

SUV-konceptet är ju iofs galet från början; stora energislukande bilar med jeep-känsla som inte bör och ofta inte ens kan köras off-road och ofta med sämre lastutrymme än en kombi trots sin storlek. Så att nästa steg är att inte tillåta att lasten väger är kanske en naturlig utveckling.

* end of rant * (för den här gången)

Vad har du för underlag på att en kombi får lasta mer än en SUV? Jämför den mest sålda V90 förra året, D4 AWD automat, så har den en lastvikt på 467-529 kg, medan mest sålda XC90, D5 AWD automat, har maxvikt på lastvikt på 579 kg. Och min Lexus RX (SUV) har lastvikt 615 kg. Så jag tror inte att en kombi generellt får lasta mer än en SUV.

Däremot är pluginhybrider och elbilar kända för låg lastvikt, Vi Bilägare tog upp detta i en podd för inte så länge sen. Men MY verkar ha så låg att den i praktiken blir oanvändbar för familjer. Konstigt att ingen journalist har tagit upp detta än. Kanske svårt att göra när de hyllat den för det fantastiskt stora lastutrymmet. :roll:
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
crex
Inlägg: 66
Blev medlem: 18 apr 2016 07:41

Re: lastvikt

Inlägg av crex »

Vad innebär det i praktiken att överstiga maxlasten? Om man lastar 400 i bilen och den är registrerad för 350, vad kan hända? Stoppad av polis? Trassel med försäkring om något händer? Kan inte tänka mig ett det har någon större inverkan på köregenskaper osv eftersom gränsen verkar vara satt lågt av andra anledningar… frågar av intresse, inte för att försöka göra någon poäng av något.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: lastvikt

Inlägg av mikebike »

crex skrev:
Vad innebär det i praktiken att överstiga maxlasten? Om man lastar 400 i bilen och den är registrerad för 350, vad kan hända? Stoppad av polis? Trassel med försäkring om något händer? Kan inte tänka mig ett det har någon större inverkan på köregenskaper osv eftersom gränsen verkar vara satt lågt av andra anledningar… frågar av intresse, inte för att försöka göra någon poäng av något.
Du kan bli bötfälld för övervikt, det har använts för att "sätta dit" alkoholsmugglare/importörer i Skåne.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: lastvikt

Inlägg av Jjonas »

Men vad har egentligen Tesla för anledning att sätta en så låg totalvikt?

Antar att Berlinbilen blir lättare.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: lastvikt

Inlägg av Walker »

4fun skrev:
Hej,

Jag ska hämta en model y om ett par veckor.
En kollega till mig påpekade att jag, med ett vanligt, B körkort inte får lasta mycket i bilen.
Fick aldrig riktigt kläm på hur han räknar, därför frågar jag här.

Förstår jag rätt väger model Y 2000 kg.
Sitter vi 5 vuxna i bilen så kommer bilen väga ca 2500 (räknar 100 kg per person). Betyder inte det här att jag kan lasta ytterligare 1000 kg? Eller tänker jag fel?

B körkort 3500 kg?

Mvh
4fun
Märkligt vilka knäppa idéer det finns. :shock: Fråga din kollega vilket körkort dom då krävs. :roll: C för lastbil, D för buss (mer än 8 pass) E som bara gäller för det man får dra efter bilen.
Kanske något F eller G kort jag inte hört något om? B1 gäller vissa fyrhjulingar och B96 har med släp att göra.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... -far-kora/
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: lastvikt

Inlägg av Walker »

Jjonas skrev:
Men vad har egentligen Tesla för anledning att sätta en så låg totalvikt?

Antar att Berlinbilen blir lättare.
Varför skulle den det? :roll:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
eDrive
Inlägg: 87
Blev medlem: 27 dec 2019 22:36

Re: lastvikt

Inlägg av eDrive »

Det spekuleras i att bilarna från Berlin och Texas kan bli betydligt lättare (upp till ett par 100kg) med tanke på gigacasting av både främre och bakre delen av chassit samt de strukturella batteripacket med de nya 4680 cellerna.
Om vi sedan får 4680 direkt när Berlin öppnar eller om de kommer senare är en öppen fråga ;)
Bild
Vit/Svart Model Y Performance med FSD. Beställd mars 2021
Användarvisningsbild
4fun
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 27 dec 2020 12:58

Re: lastvikt

Inlägg av 4fun »

margil skrev:
Det har inte med körkortet att göra.

Y är registrerad med en max lastvikt på 315 kg
Max lastvikt är passagerare (ej förare) och last.
Föraren räknas in i bilens tjänstevikt och man räknar med 75kg

T.ex. är ni 5 i bilen (4 passagerare) får varje person väga max 75kg + 15 kg övrig last.
Tack för ett mycket bra svar.
Nu hänger jag med i resonemanget.

Alla i familjen måste helt enkelt vara nybajsade innan vi åker iväg på semester. 8-)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: lastvikt

Inlägg av Off Grid Byggaren »

crex skrev:
Vad innebär det i praktiken att överstiga maxlasten? Om man lastar 400 i bilen och den är registrerad för 350, vad kan hända? Stoppad av polis? Trassel med försäkring om något händer? Kan inte tänka mig ett det har någon större inverkan på köregenskaper osv eftersom gränsen verkar vara satt lågt av andra anledningar… frågar av intresse, inte för att försöka göra någon poäng av något.
Med de nya reglerna från år 2021 ska överlast nu beräknas utifrån ett fordons totalvikt, det vill säga fordonet, föraren och lasten, istället för som tidigare endast maxlastvikten.

Regeringen ändrar även i trafikförordningen så att polisen ska kunna hindra fortsatt färd om ett fordons totalvikt överskridits med mer än 10 procent.

Böter börjar räknas från 1% så cirka 35 kg borde väl slinka igenom.

Annars är det följande bötesbelopp, och att du inte får fortsätta färden med mer än 10% överlast:

Edit: Med släpkärra påkopplad verkar andra regler gälla: https://svenskforfattningssamling.se/si ... 21-119.pdf
Screenshot_20210919-103450_Chrome.jpg
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: lastvikt

Inlägg av Johlei »

DrDR skrev:
Johlei skrev:
Summavikten på vår familj med nyblivna 18-årstvillingar är 335 kg. Om vi räknar bort 75 kg förare har vi alltså kvar 55 kg för laddkablar och packning…. eller en liiiiiten kompis som 5:e passagerare.

Ett alpinpaket (skidor + pjäxor) väger väl normalt över 15kg.

En takbox / kroklåda väger ca 20-30 kg.

Eller så får vi koppla på släpet och lasta på det istället. Så länge kulvikten understiger 55 kg (vilket den ju ska göra). Då blir det i alla fall luftigt i kupén.

Eller så får vi vänta på Cybertruck och hoppas att den får lasta i alla fall 400 kg :-D

SUV-konceptet är ju iofs galet från början; stora energislukande bilar med jeep-känsla som inte bör och ofta inte ens kan köras off-road och ofta med sämre lastutrymme än en kombi trots sin storlek. Så att nästa steg är att inte tillåta att lasten väger är kanske en naturlig utveckling.

* end of rant * (för den här gången)

Vad har du för underlag på att en kombi får lasta mer än en SUV? Jämför den mest sålda V90 förra året, D4 AWD automat, så har den en lastvikt på 467-529 kg, medan mest sålda XC90, D5 AWD automat, har maxvikt på lastvikt på 579 kg. Och min Lexus RX (SUV) har lastvikt 615 kg. Så jag tror inte att en kombi generellt får lasta mer än en SUV.

Däremot är pluginhybrider och elbilar kända för låg lastvikt, Vi Bilägare tog upp detta i en podd för inte så länge sen. Men MY verkar ha så låg att den i praktiken blir oanvändbar för familjer. Konstigt att ingen journalist har tagit upp detta än. Kanske svårt att göra när de hyllat den för det fantastiskt stora lastutrymmet. :roll:
Jag skrev att -lastutrymmet- ofta är mindre än en kombi, inte lastvikten. Det är i alla fall min minnesbild från när jag jämförde Passat, Octavia mm mot några av dåtidens prismässigt hanterbara SUV:ar etc för 10 år sedan. Alltså utrymme bakom andra stolsraden. Men det är klart att det fanns ännu större SUV:ar också till betydligt högre priser än kombis. Till slut landade vi i Sharan faktiskt :-)

Men framför allt var det en rant om att jag tycker SUV-konceptet är knasigt.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: lastvikt

Inlägg av Johlei »

Off Grid Byggaren skrev:
crex skrev:
Vad innebär det i praktiken att överstiga maxlasten? Om man lastar 400 i bilen och den är registrerad för 350, vad kan hända? Stoppad av polis? Trassel med försäkring om något händer? Kan inte tänka mig ett det har någon större inverkan på köregenskaper osv eftersom gränsen verkar vara satt lågt av andra anledningar… frågar av intresse, inte för att försöka göra någon poäng av något.
Med de nya reglerna från år 2021 ska överlast nu beräknas utifrån ett fordons totalvikt, det vill säga fordonet, föraren och lasten, istället för som tidigare endast maxlastvikten.

Regeringen ändrar även i trafikförordningen så att polisen ska kunna hindra fortsatt färd om ett fordons totalvikt överskridits med mer än 10 procent.

Böter börjar räknas från 1% så cirka 35 kg borde väl slinka igenom.

Annars är det följande bötesbelopp, och att du inte får fortsätta färden med mer än 10% överlast:

Edit: Med släpkärra påkopplad verkar andra regler gälla: https://svenskforfattningssamling.se/si ... 21-119.pdf
Screenshot_20210919-103450_Chrome.jpg
Model Y har tjänstevikt 2003+75 = 2078 kg om jag fattar rätt. Och lastvikt på 315 kg. Totalvikt alltså på 2393 kg.

1% av den totalvikten är knappt 24 kg överlastning som borde kunna slinka igenom utan bot.

Med B-körkort från man, om jag fattat rätt, bakom model Y dra ett släp med totalvikt högst 1107 kg för att komma under 3500 kg totalvikt för hela ekipaget.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: lastvikt

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Johlei skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
crex skrev:
Vad innebär det i praktiken att överstiga maxlasten? Om man lastar 400 i bilen och den är registrerad för 350, vad kan hända? Stoppad av polis? Trassel med försäkring om något händer? Kan inte tänka mig ett det har någon större inverkan på köregenskaper osv eftersom gränsen verkar vara satt lågt av andra anledningar… frågar av intresse, inte för att försöka göra någon poäng av något.
Med de nya reglerna från år 2021 ska överlast nu beräknas utifrån ett fordons totalvikt, det vill säga fordonet, föraren och lasten, istället för som tidigare endast maxlastvikten.

Regeringen ändrar även i trafikförordningen så att polisen ska kunna hindra fortsatt färd om ett fordons totalvikt överskridits med mer än 10 procent.

Böter börjar räknas från 1% så cirka 35 kg borde väl slinka igenom.

Annars är det följande bötesbelopp, och att du inte får fortsätta färden med mer än 10% överlast:

Edit: Med släpkärra påkopplad verkar andra regler gälla: https://svenskforfattningssamling.se/si ... 21-119.pdf
Screenshot_20210919-103450_Chrome.jpg
Model Y har tjänstevikt 2003+75 = 2078 kg om jag fattar rätt. Och lastvikt på 315 kg. Totalvikt alltså på 2393 kg.

1% av den totalvikten är knappt 24 kg överlastning som borde kunna slinka igenom utan bot.

Med B-körkort från man, om jag fattat rätt, bakom model Y dra ett släp med totalvikt högst 1107 kg för att komma under 3500 kg totalvikt för hela ekipaget.
Jag tolkade reglerna som att under 35 kg är det inga böter, så det finns en liten frigräns.

Men i princip kan det ju bli tre olika böter, fast kan dessa bli samtidigt?

1. Fört fordon med högsta tillåtna totalvikt överskriden

2. Fört fordon med släpvagn trots att maximal tillåten släpvagnsvikt överskridits

3. Fört fordonskombination trots att högsta tillåtna bruttovikt överskridits.

En fundering gällande släpkärra, vid B96 eller BE-körkort borde det ju nu med nya reglerna inte bli böter för överlast, om en släpkärra med högre lastförmåga används och släpets totalvikt inte överskrids, även om bilens dragvikt överskrids.

Då är det punkt 2 & 3 som skulle ge böter istället.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: lastvikt

Inlägg av Walker »

….ja, det är inte lätt det här. :lol: :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: lastvikt

Inlägg av LarsL »

crex skrev:
Vad innebär det i praktiken att överstiga maxlasten? Om man lastar 400 i bilen och den är registrerad för 350, vad kan hända? Stoppad av polis? Trassel med försäkring om något händer? Kan inte tänka mig ett det har någon större inverkan på köregenskaper osv eftersom gränsen verkar vara satt lågt av andra anledningar… frågar av intresse, inte för att försöka göra någon poäng av något.
I praktiken ska du nog vara ordentligt slarvig om det ska bli något. Först ska du sticka ut på något sätt så att du blir stoppad av polisen, tex att bilen släpar i eller hänger ner väldigt tydligt… eller ja du passerar gränsen med ölburkar upp till taket. Om du blir stoppad så ska polisen kunna bevis överlasten och då måste hela bilen vägas. Blir jobbigt och inget en normalt funtad polis gör om du inte stuckigt ut på något sätt.
Risken är så klart att något fossilhuvud till polis bestämmer sig för att sätta åt specifikt Model Y men bötesbeloppen vid strafföreläggande är ju ganska blygsamma så jag tror inte han kommer härda ut särskilt länge. ”Huu 1000kr det är som en tank soppa idag va?”

En olycka skulle ju kunna vara värre. Men samma här, kan bli svårt att bevisa hur mycket last det varit i bilen vi olyckstillfället.
stefank
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 sep 2021 10:05

Re: lastvikt

Inlägg av stefank »

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ad.238008/ är rätt intressant, även om tråden börjar med en fråga om 7-sitsare, så kommer det fram senare i tråden att i USA är max lastvikt 375kg för 2020 model y och för 2021 är det 525kg
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5173
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: lastvikt

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Kan någon vänlig själ som har en Model Y ta en bild på däcktrycksdekalen och lägga upp här i tråden?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: lastvikt

Inlägg av Lessmog »

20210919_214930.jpg
Nicke Nyfiken skrev:
Kan någon vänlig själ som har en Model Y ta en bild på däcktrycksdekalen och lägga upp här i tråden?
Nytaget i all hast. Du får nog luta huvet lite ... ;-)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5173
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: lastvikt

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Lessmog skrev:
20210919_214930.jpg
Nicke Nyfiken skrev:
Kan någon vänlig själ som har en Model Y ta en bild på däcktrycksdekalen och lägga upp här i tråden?
Nytaget i all hast. Du får nog luta huvet lite ... ;-)
Jag ligger ner så helt perfekt. Tack! :D
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: lastvikt

Inlägg av mati »

Johlei skrev:
Model Y har tjänstevikt 2003+75 = 2078 kg om jag fattar rätt. Och lastvikt på 315 kg. Totalvikt alltså på 2393 kg.

1% av den totalvikten är knappt 24 kg överlastning som borde kunna slinka igenom utan bot.

Med B-körkort från man, om jag fattat rätt, bakom model Y dra ett släp med totalvikt högst 1107 kg för att komma under 3500 kg totalvikt för hela ekipaget.
Det är i praktiken omöjligt att väga så små skillnader. Lagstiftningen är en teoretisk grej, framtagen av folk som inte begriper sig på vägning av fordon.
En fordonsvåg brukar ha en delning (upplösning) på 20kg. Detta bestäms utifrån vågens totala kapacitet, ju större våg desto sämre upplösning, och eftersom i princip alla fordonsvågar är dimensionerade för lastbilar så är det 20kg som gäller. Det är inte en teknisk fråga. Så ser reglerna ut.
En överlast på 10kg går inte att särskilja från 29kg. Det är alltså lägsta vikten vågen överhuvudtaget kan visa. Visar vågen 40kg kan det betyda allt från 30kg till 49kg osv.
Sen har vi ju det här som jag skrivit i en annan tråd. Så extremt låga marginaler är svåra att avläsa med en våg som har en total kapacitet på 10-tals ton. Det är alltid ett mätfel involverat. Och skulle det blåsa lite, vilket det i princip alltid gör, så är variationerna som blåsten orsakar oftast mycket högre än så. Den förbiströmmande luften kan lyfta vågplattan som en flygplansvinge.
Det är med andra ord inte möjligt för polisen att bevisa att man har så låg överlast som det är frågan om i det här fallet. Och det vet polisen såklart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: lastvikt

Inlägg av Johlei »

mati skrev:
Johlei skrev:
Model Y har tjänstevikt 2003+75 = 2078 kg om jag fattar rätt. Och lastvikt på 315 kg. Totalvikt alltså på 2393 kg.

1% av den totalvikten är knappt 24 kg överlastning som borde kunna slinka igenom utan bot.

Med B-körkort från man, om jag fattat rätt, bakom model Y dra ett släp med totalvikt högst 1107 kg för att komma under 3500 kg totalvikt för hela ekipaget.
Det är i praktiken omöjligt att väga så små skillnader. Lagstiftningen är en teoretisk grej, framtagen av folk som inte begriper sig på vägning av fordon.
En fordonsvåg brukar ha en delning (upplösning) på 20kg. Detta bestäms utifrån vågens totala kapacitet, ju större våg desto sämre upplösning, och eftersom i princip alla fordonsvågar är dimensionerade för lastbilar så är det 20kg som gäller. Det är inte en teknisk fråga. Så ser reglerna ut.
En överlast på 10kg går inte att särskilja från 29kg. Det är alltså lägsta vikten vågen överhuvudtaget kan visa. Visar vågen 40kg kan det betyda allt från 30kg till 49kg osv.
Sen har vi ju det här som jag skrivit i en annan tråd. Så extremt låga marginaler är svåra att avläsa med en våg som har en total kapacitet på 10-tals ton. Det är alltid ett mätfel involverat. Och skulle det blåsa lite, vilket det i princip alltid gör, så är variationerna som blåsten orsakar oftast mycket högre än så. Den förbiströmmande luften kan lyfta vågplattan som en flygplansvinge.
Det är med andra ord inte möjligt för polisen att bevisa att man har så låg överlast som det är frågan om i det här fallet. Och det vet polisen såklart.
Slutsats: om man lastar lagligt max 315 kg så kommer man inte ens med 20kg delning på vågen hamna över 1% avläst överlast. Men om man lastar 23 kg extra (fortfarande bötesfritt i teorin) finns en risk att vågen visar mer och man åker på böter eller tidsförlust pga förhandling om ev bot.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: lastvikt

Inlägg av LarsL »

Johlei skrev:
Slutsats: om man lastar lagligt max 315 kg så kommer man inte ens med 20kg delning på vågen hamna över 1% avläst överlast. Men om man lastar 23 kg extra (fortfarande bötesfritt i teorin) finns en risk att vågen visar mer och man åker på böter eller tidsförlust pga förhandling om ev bot.
Nej, de måste vara över felmarginalen. Om vågen har en felmarginal på 20kg så måste minst det dras bort från resultatet. Annars går man till domstol och kallar Mati eller en av hans kollegor som vittne…. typ.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: lastvikt

Inlägg av mati »

Johlei skrev:
Slutsats: om man lastar lagligt max 315 kg så kommer man inte ens med 20kg delning på vågen hamna över 1% avläst överlast. Men om man lastar 23 kg extra (fortfarande bötesfritt i teorin) finns en risk att vågen visar mer och man åker på böter eller tidsförlust pga förhandling om ev bot.
Jag har svårt att tro att ett sådant scenario är realistiskt. Tänk om man skulle behöva bevisa att man inte körde 0,5km/h för fort. Det skulle bli ungefär samma sak.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar