Jag ligger ner så helt perfekt. Tack!Lessmog skrev:Nytaget i all hast. Du får nog luta huvet lite ...Nicke Nyfiken skrev:Kan någon vänlig själ som har en Model Y ta en bild på däcktrycksdekalen och lägga upp här i tråden?
lastvikt
Moderator: Redaktion
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5179
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: lastvikt
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: lastvikt
Det är i praktiken omöjligt att väga så små skillnader. Lagstiftningen är en teoretisk grej, framtagen av folk som inte begriper sig på vägning av fordon.Johlei skrev:Model Y har tjänstevikt 2003+75 = 2078 kg om jag fattar rätt. Och lastvikt på 315 kg. Totalvikt alltså på 2393 kg.
1% av den totalvikten är knappt 24 kg överlastning som borde kunna slinka igenom utan bot.
Med B-körkort från man, om jag fattat rätt, bakom model Y dra ett släp med totalvikt högst 1107 kg för att komma under 3500 kg totalvikt för hela ekipaget.
En fordonsvåg brukar ha en delning (upplösning) på 20kg. Detta bestäms utifrån vågens totala kapacitet, ju större våg desto sämre upplösning, och eftersom i princip alla fordonsvågar är dimensionerade för lastbilar så är det 20kg som gäller. Det är inte en teknisk fråga. Så ser reglerna ut.
En överlast på 10kg går inte att särskilja från 29kg. Det är alltså lägsta vikten vågen överhuvudtaget kan visa. Visar vågen 40kg kan det betyda allt från 30kg till 49kg osv.
Sen har vi ju det här som jag skrivit i en annan tråd. Så extremt låga marginaler är svåra att avläsa med en våg som har en total kapacitet på 10-tals ton. Det är alltid ett mätfel involverat. Och skulle det blåsa lite, vilket det i princip alltid gör, så är variationerna som blåsten orsakar oftast mycket högre än så. Den förbiströmmande luften kan lyfta vågplattan som en flygplansvinge.
Det är med andra ord inte möjligt för polisen att bevisa att man har så låg överlast som det är frågan om i det här fallet. Och det vet polisen såklart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: lastvikt
Slutsats: om man lastar lagligt max 315 kg så kommer man inte ens med 20kg delning på vågen hamna över 1% avläst överlast. Men om man lastar 23 kg extra (fortfarande bötesfritt i teorin) finns en risk att vågen visar mer och man åker på böter eller tidsförlust pga förhandling om ev bot.mati skrev:Det är i praktiken omöjligt att väga så små skillnader. Lagstiftningen är en teoretisk grej, framtagen av folk som inte begriper sig på vägning av fordon.Johlei skrev:Model Y har tjänstevikt 2003+75 = 2078 kg om jag fattar rätt. Och lastvikt på 315 kg. Totalvikt alltså på 2393 kg.
1% av den totalvikten är knappt 24 kg överlastning som borde kunna slinka igenom utan bot.
Med B-körkort från man, om jag fattat rätt, bakom model Y dra ett släp med totalvikt högst 1107 kg för att komma under 3500 kg totalvikt för hela ekipaget.
En fordonsvåg brukar ha en delning (upplösning) på 20kg. Detta bestäms utifrån vågens totala kapacitet, ju större våg desto sämre upplösning, och eftersom i princip alla fordonsvågar är dimensionerade för lastbilar så är det 20kg som gäller. Det är inte en teknisk fråga. Så ser reglerna ut.
En överlast på 10kg går inte att särskilja från 29kg. Det är alltså lägsta vikten vågen överhuvudtaget kan visa. Visar vågen 40kg kan det betyda allt från 30kg till 49kg osv.
Sen har vi ju det här som jag skrivit i en annan tråd. Så extremt låga marginaler är svåra att avläsa med en våg som har en total kapacitet på 10-tals ton. Det är alltid ett mätfel involverat. Och skulle det blåsa lite, vilket det i princip alltid gör, så är variationerna som blåsten orsakar oftast mycket högre än så. Den förbiströmmande luften kan lyfta vågplattan som en flygplansvinge.
Det är med andra ord inte möjligt för polisen att bevisa att man har så låg överlast som det är frågan om i det här fallet. Och det vet polisen såklart.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Re: lastvikt
Nej, de måste vara över felmarginalen. Om vågen har en felmarginal på 20kg så måste minst det dras bort från resultatet. Annars går man till domstol och kallar Mati eller en av hans kollegor som vittne…. typ.Johlei skrev:Slutsats: om man lastar lagligt max 315 kg så kommer man inte ens med 20kg delning på vågen hamna över 1% avläst överlast. Men om man lastar 23 kg extra (fortfarande bötesfritt i teorin) finns en risk att vågen visar mer och man åker på böter eller tidsförlust pga förhandling om ev bot.
Re: lastvikt
Jag har svårt att tro att ett sådant scenario är realistiskt. Tänk om man skulle behöva bevisa att man inte körde 0,5km/h för fort. Det skulle bli ungefär samma sak.Johlei skrev:Slutsats: om man lastar lagligt max 315 kg så kommer man inte ens med 20kg delning på vågen hamna över 1% avläst överlast. Men om man lastar 23 kg extra (fortfarande bötesfritt i teorin) finns en risk att vågen visar mer och man åker på böter eller tidsförlust pga förhandling om ev bot.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: lastvikt
Jag tror också att risken för att åka fast för överlastad Y är i det närmaste obefintlig.
För mig är det dock ändå en helt absurd tanke att köpa en bil som tvingar mig att under helt normal användning rulla runt olagligt.
/fth
För mig är det dock ändå en helt absurd tanke att köpa en bil som tvingar mig att under helt normal användning rulla runt olagligt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: lastvikt
Just det. Det är mer en principfråga än en bötesfråga. Det är helt absurt att en stor bil som MY har så låg lastvikt att det i praktiken är olagligt att ta med sig familjen och semesterpackning..
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: lastvikt
Ja det har du så klart rätt i.LarsL skrev:Nej, de måste vara över felmarginalen. Om vågen har en felmarginal på 20kg så måste minst det dras bort från resultatet. Annars går man till domstol och kallar Mati eller en av hans kollegor som vittne…. typ.Johlei skrev:Slutsats: om man lastar lagligt max 315 kg så kommer man inte ens med 20kg delning på vågen hamna över 1% avläst överlast. Men om man lastar 23 kg extra (fortfarande bötesfritt i teorin) finns en risk att vågen visar mer och man åker på böter eller tidsförlust pga förhandling om ev bot.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: lastvikt
Så varför har Tesla (mfl) tillverkare valt att typa med så liten lastvikt? ID3 fick ju inte ens med en 5:e passagerare i bilen med stora batteriet.
WLTP-sifferjakt har någon varit inne på.
Dimensioneringsmarginaler/kostnad/vikt?
Chassi/fjädringskomfort?
Säkerhet?
WLTP-sifferjakt har någon varit inne på.
Dimensioneringsmarginaler/kostnad/vikt?
Chassi/fjädringskomfort?
Säkerhet?
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: lastvikt
Utöver ev WLTP-påverkan.... Undrar om krocktesterna görs med maxlast? Ett par hundra kilo extra last i bagaget kan säkert påverka utfallet i krocktesterna och skulle kunna vara ett skäl till att minimera lastvikten.RagWal skrev:Så varför har Tesla (mfl) tillverkare valt att typa med så liten lastvikt? ID3 fick ju inte ens med en 5:e passagerare i bilen med stora batteriet.
WLTP-sifferjakt har någon varit inne på.
Dimensioneringsmarginaler/kostnad/vikt?
Chassi/fjädringskomfort?
Säkerhet?
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: lastvikt
Bra tänkt. Kan absolut påverka. Man vill ju ha högsta säkerhetsrating. Lastvikt brukar inte skapa rubriker...Maw skrev:Utöver ev WLTP-påverkan.... Undrar om krocktesterna görs med maxlast? Ett par hundra kilo extra last i bagaget kan säkert påverka utfallet i krocktesterna och skulle kunna vara ett skäl till att minimera lastvikten.RagWal skrev:Så varför har Tesla (mfl) tillverkare valt att typa med så liten lastvikt? ID3 fick ju inte ens med en 5:e passagerare i bilen med stora batteriet.
WLTP-sifferjakt har någon varit inne på.
Dimensioneringsmarginaler/kostnad/vikt?
Chassi/fjädringskomfort?
Säkerhet?
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: lastvikt
Intressant!stefank skrev:https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ad.238008/ är rätt intressant, även om tråden börjar med en fråga om 7-sitsare, så kommer det fram senare i tråden att i USA är max lastvikt 375kg för 2020 model y och för 2021 är det 525kg
Ska man ge sig på en gissning så införde man i USA en uppdaterad ”konstruktion” (eller liknande) i samband med att man lanserade 7-säten. Det gjorde att även 5-sätesversionen fick högre lastvikt samtidigt. I Kina (MiC) har man aldrig infört 7-säten och därmed aldrig uppdaterat konstruktionen utan kör på ursprunglig konstruktion/variant (den som tillverkades i USA 2019 och 2020). Därför har även MiC ganska låg lastvikt. Verkar ju inte som att 7-säten är på gång från Kina så finns ju en risk att så länge de är MiC som säljs till Europa kommer det fortsätta vara låg lastvikt.
Man kan ju hoppas och drömma att Berlin-fabriken har en ”bättre” konstruktion som klarar mer lastvikt (och att de dessutom redan från början förbereder åtminstone konstruktionen för 7-säten).
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: lastvikt
Kan det vara Texas som fixar nya konstruktionen, dvs megacastingproduktionen?
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: lastvikt
Ja det är (i princip) redan bekräftat att Texas kommer vara megacasting. Men eftersom ingen bil byggts/levererats med det så vet man inget om lastvikt för den. Teorin ovan handlar om Model Y från Fremont.RagWal skrev:Kan det vara Texas som fixar nya konstruktionen, dvs megacastingproduktionen?
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Re: lastvikt
Skulle också gissa att det är någon av standarderna som de försöker manipulera med lågvikt. Både WLTP och Euro-NCAP säljer, lastvikt gör det inte.RagWal skrev:Bra tänkt. Kan absolut påverka. Man vill ju ha högsta säkerhetsrating. Lastvikt brukar inte skapa rubriker...
Re: lastvikt
Intressant att alla egentligen antar att MY klarar av en högre last än angett.
Det kan ju faktiskt vara så att stolparna inte klarar av mer och 2-300 kg i överlast kommer resultera i knäckta B-stolpar. Men det är ingen som ens tänker på dessa konsekvenser utan enbart vilka böter som blir om man kör med överlass.
Jag skulle precis som någon längre upp var inne på, fundera på krocksäkerhet och som sagt även vad är bristningsgränsen för bilarna.
Detta säger jag inte för att det är en tesla. Det säger jag utav erfarenhet då det har missats tidigare i historien utav bilmärken där resultatet utav övervikt just blivit knäckta stolpar och ökad förslitning.
Det kan ju faktiskt vara så att stolparna inte klarar av mer och 2-300 kg i överlast kommer resultera i knäckta B-stolpar. Men det är ingen som ens tänker på dessa konsekvenser utan enbart vilka böter som blir om man kör med överlass.
Jag skulle precis som någon längre upp var inne på, fundera på krocksäkerhet och som sagt även vad är bristningsgränsen för bilarna.
Detta säger jag inte för att det är en tesla. Det säger jag utav erfarenhet då det har missats tidigare i historien utav bilmärken där resultatet utav övervikt just blivit knäckta stolpar och ökad förslitning.
Re: lastvikt
Det är ju inte taklast utan total last vi diskuterar här. Skall B-stolpar knäckas om man tar fyra passagerare på 80 kg och lite bagage? Maxlast är ju fyra passagerare på 78.75 kg och inget bagage.Esterox skrev:Intressant att alla egentligen antar att MY klarar av en högre last än angett.
Det kan ju faktiskt vara så att stolparna inte klarar av mer och 2-300 kg i överlast kommer resultera i knäckta B-stolpar. Men det är ingen som ens tänker på dessa konsekvenser utan enbart vilka böter som blir om man kör med överlass.
Jag skulle precis som någon längre upp var inne på, fundera på krocksäkerhet och som sagt även vad är bristningsgränsen för bilarna.
Detta säger jag inte för att det är en tesla. Det säger jag utav erfarenhet då det har missats tidigare i historien utav bilmärken där resultatet utav övervikt just blivit knäckta stolpar och ökad förslitning.
Elbilist sedan 2014
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5179
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: lastvikt
Vänligen förklara varför B-stolparna knäckas vid överlast? Jag fattar inte.Esterox skrev:Intressant att alla egentligen antar att MY klarar av en högre last än angett.
Det kan ju faktiskt vara så att stolparna inte klarar av mer och 2-300 kg i överlast kommer resultera i knäckta B-stolpar.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: lastvikt
Det är väl klart att bilen inte viker sig i mitten när man lastar den med 316kg istället för 315. Så sådan gräns är ju tilltagen med god marginal. Nånting är det säkert som har gjort att Tesla har satt maxvikten så lågt. Räckvidd, stabilitet, krocksäkerhet, vad vet jag. Men man kan nog vara ganska säker på att bilen i sig klarar en betydligt större last än så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: lastvikt
Euro-NCAP körs inte med bagagelast och påverkas rimligen inte av lastvikt. Eller?LarsL skrev:Skulle också gissa att det är någon av standarderna som de försöker manipulera med lågvikt. Både WLTP och Euro-NCAP säljer, lastvikt gör det inte.RagWal skrev:Bra tänkt. Kan absolut påverka. Man vill ju ha högsta säkerhetsrating. Lastvikt brukar inte skapa rubriker...
Re: lastvikt
Om det är så att Euro-NCAP körs utan last så är det ju inte där felet/problemet ligger. Vet du att de inte kör med last? Kör Amerikanska krocktestet med last?Fredrik j skrev:Euro-NCAP körs inte med bagagelast och påverkas rimligen inte av lastvikt. Eller?LarsL skrev:Skulle också gissa att det är någon av standarderna som de försöker manipulera med lågvikt. Både WLTP och Euro-NCAP säljer, lastvikt gör det inte.RagWal skrev:Bra tänkt. Kan absolut påverka. Man vill ju ha högsta säkerhetsrating. Lastvikt brukar inte skapa rubriker...
Körs WLTP med last?
Re: lastvikt
Jag kollade i euro-NCAPs testprotokoll. Ingen last.LarsL skrev:Om det är så att Euro-NCAP körs utan last så är det ju inte där felet/problemet ligger. Vet du att de inte kör med last? Kör Amerikanska krocktestet med last?Fredrik j skrev:Euro-NCAP körs inte med bagagelast och påverkas rimligen inte av lastvikt. Eller?LarsL skrev:Skulle också gissa att det är någon av standarderna som de försöker manipulera med lågvikt. Både WLTP och Euro-NCAP säljer, lastvikt gör det inte.RagWal skrev:Bra tänkt. Kan absolut påverka. Man vill ju ha högsta säkerhetsrating. Lastvikt brukar inte skapa rubriker...
Körs WLTP med last?
Det finns lagkrav på lastförskjutning men där kör man med samma testkuber oavsett bilens lastförmåga.