Mjukvaruversion

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Mjukvaruversion

Inlägg av micke_r »

Vilken version av mjukvaran har ni? Har ni fått någon uppdatering? Jag kontaktade service för att bilen är svårväckt från app och fick veta att det beror på att bilen fortfarande har leverans-mjukvara som är inte så stabil sa teknikern. Tydligen dröjer det ett tag tills första uppdatering, några veckor kan det ta och de kan inte pusha ut uppdatering.

Har kört bilen en vecka, har version 2021.03.106.
Användarvisningsbild
PerV
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 maj 2019 06:47

Re: Mjukvaruversion

Inlägg av PerV »

Här kan man se vad de flesta har för version:

https://www.teslafi.com/firmware

Finns även en annan tråd på detta forum som behandlar olika versioner.
viewtopic.php?f=57&t=9955
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Mjukvaruversion

Inlägg av infelicitas »

Har du bilen kopplad till wifi?
har du standard eller advanced under mjukvara? man kan välja "hur snabbt" man vill ha nya uppdateringar.

2021.03.106 känns som en udda version. Den borde vara väldigt gammal vid det här laget.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1362
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Mjukvaruversion

Inlägg av thebishop »

Vad menar du med svårväckt från app?

Att vänta upp till en minut verkar normalt för M3 ivf. Min S är mycket snabbare.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
kristera71
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 26 jul 2021 14:10
Ort: Åkersberga

Re: Mjukvaruversion

Inlägg av kristera71 »

micke_r skrev:
Vilken version av mjukvaran har ni? Har ni fått någon uppdatering? Jag kontaktade service för att bilen är svårväckt från app och fick veta att det beror på att bilen fortfarande har leverans-mjukvara som är inte så stabil sa teknikern. Tydligen dröjer det ett tag tills första uppdatering, några veckor kan det ta och de kan inte pusha ut uppdatering.

Har kört bilen en vecka, har version 2021.03.106.
Har 2021.03.108 på min (hämtade i Lördags), bilen påstår att den är uppdaterad - men verkar väldigt gammal.
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 194
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Mjukvaruversion

Inlägg av Imolarot »

kristera71 skrev:
micke_r skrev:
Vilken version av mjukvaran har ni? Har ni fått någon uppdatering? Jag kontaktade service för att bilen är svårväckt från app och fick veta att det beror på att bilen fortfarande har leverans-mjukvara som är inte så stabil sa teknikern. Tydligen dröjer det ett tag tills första uppdatering, några veckor kan det ta och de kan inte pusha ut uppdatering.

Har kört bilen en vecka, har version 2021.03.106.
Har 2021.03.108 på min (hämtade i Lördags), bilen påstår att den är uppdaterad - men verkar väldigt gammal.
Det kan ta ett par veckor innan den börjar hämta nya uppdateringar och under tiden kommer den säga att den är up to date fastän det finns nyare versioner. Så det är bara att gilla läget och vänta på att Tesla aktiverar de nya versionerna på din bil/VIN.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Mjukvaruversion

Inlägg av EnTraktor »

Jag har hämtat 2st Y med gammal fabriks mjukvara. Båda fick senaste versionen inom 24h.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
kristera71
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 26 jul 2021 14:10
Ort: Åkersberga

Re: Mjukvaruversion

Inlägg av kristera71 »

Imolarot skrev:
kristera71 skrev:
micke_r skrev:
Vilken version av mjukvaran har ni? Har ni fått någon uppdatering? Jag kontaktade service för att bilen är svårväckt från app och fick veta att det beror på att bilen fortfarande har leverans-mjukvara som är inte så stabil sa teknikern. Tydligen dröjer det ett tag tills första uppdatering, några veckor kan det ta och de kan inte pusha ut uppdatering.

Har kört bilen en vecka, har version 2021.03.106.
Har 2021.03.108 på min (hämtade i Lördags), bilen påstår att den är uppdaterad - men verkar väldigt gammal.
Det kan ta ett par veckor innan den börjar hämta nya uppdateringar och under tiden kommer den säga att den är up to date fastän det finns nyare versioner. Så det är bara att gilla läget och vänta på att Tesla aktiverar de nya versionerna på din bil/VIN.
Han jag ringde till om problem med parkeringsassistenten sa inget om det men sa att mjukvaru uppdateringen har hängt och han trycker ut den nu. Får se om jag har den i morgon då :D.
Så om man ringer med nått fel verkar dom aktivera ut nya versionerna.
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Mjukvaruversion

Inlägg av micke_r »

infelicitas skrev:
Har du bilen kopplad till wifi?
har du standard eller advanced under mjukvara? man kan välja "hur snabbt" man vill ha nya uppdateringar.

2021.03.106 känns som en udda version. Den borde vara väldigt gammal vid det här laget.
Har så dålig wifi täckning hemma (eller bilen har...) så har tagit bort det. Har ändrat till advanced mjukvara.

Det är fabriksversion som alla bilar kommer med enligt Tesla service som kontaktade mig så det är en udda version.
Senast redigerad av micke_r, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Mjukvaruversion

Inlägg av micke_r »

thebishop skrev:
Vad menar du med svårväckt från app?

Att vänta upp till en minut verkar normalt för M3 ivf. Min S är mycket snabbare.
Vissa dagar när den somnat så har den inte vaknat alls av appen. Andra dagar funkar det efter 20 sek eller någon minut. Tesla-killen kallade det ett intermittent fel, som kommer och går med den gamla version bilen har. Nu står det; senast sedd för en timme sen men appen får ingen kontakt. Idag på dagen gick det bra.
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Mjukvaruversion

Inlägg av micke_r »

Imolarot skrev:
kristera71 skrev:
micke_r skrev:
Vilken version av mjukvaran har ni? Har ni fått någon uppdatering? Jag kontaktade service för att bilen är svårväckt från app och fick veta att det beror på att bilen fortfarande har leverans-mjukvara som är inte så stabil sa teknikern. Tydligen dröjer det ett tag tills första uppdatering, några veckor kan det ta och de kan inte pusha ut uppdatering.

Har kört bilen en vecka, har version 2021.03.106.
Har 2021.03.108 på min (hämtade i Lördags), bilen påstår att den är uppdaterad - men verkar väldigt gammal.
Det kan ta ett par veckor innan den börjar hämta nya uppdateringar och under tiden kommer den säga att den är up to date fastän det finns nyare versioner. Så det är bara att gilla läget och vänta på att Tesla aktiverar de nya versionerna på din bil/VIN.
Tack för info, det var likadant som servicen sa. Jag gillar ändå läget, bilen funkar som den ska och klarar att ladda skapligt snabbt, kör på autopilot, sticker som ett skott vid rödljusen osv. Bild
Användarvisningsbild
poochaty
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 sep 2021 18:47
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/lukasz60602

Re: Mjukvaruversion

Inlägg av poochaty »

EnTraktor skrev:
Jag har hämtat 2st Y med gammal fabriks mjukvara. Båda fick senaste versionen inom 24h.
Vad har du för version nu?
Model Y LR + dragkrok
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Mjukvaruversion

Inlägg av EnTraktor »

poochaty skrev:
EnTraktor skrev:
Jag har hämtat 2st Y med gammal fabriks mjukvara. Båda fick senaste versionen inom 24h.
Vad har du för version nu?
2021.32.10
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
poochaty
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 sep 2021 18:47
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/lukasz60602

Re: Mjukvaruversion

Inlägg av poochaty »

EnTraktor skrev:
poochaty skrev:
EnTraktor skrev:
Jag har hämtat 2st Y med gammal fabriks mjukvara. Båda fick senaste versionen inom 24h.
Vad har du för version nu?
2021.32.10
Ojdå. Jag kör 2021.3.106
Model Y LR + dragkrok
Användarvisningsbild
kristera71
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 26 jul 2021 14:10
Ort: Åkersberga

Re: Mjukvaruversion

Inlägg av kristera71 »

Behöver skafffa WIFI verkar det som - har fortfarande 2021.3.106 (skrev fel förut med 108 - för liten text för mig i appen tydligen :-)).
Har haft problem med parkeringsassistans och nu även ultraljudssensor varning vid filbyte (har EAP Enhanced Auto Pilot), detta är tydligen ett kännt problem och fick text från Tesla -
"Hej, Vi har undersökt det här mer nu och det är så att det orsakas pga en känd mjukvaru bugg som våra ingenjörer jobbar med för att hitta en lösning till. När en lösning finns tillgänglig kommer den skickas automatiskt till din bil i form av en ny mjukvara. Skulle felet fortsätta vara aktivt efter installering av nästkommande mjukvara så får du gärna göra en ny bokning då och bifoga tidpunkter då den har varnat för det. Men i dags läget finns det inget mer vi kan göra och vi vet inte heller när mjukvaran kommer, din bil har nu den senaste mjmukvaran tillgänglig. Vi kommer nu avboka din bokade tid, skulle du ha några fler frågor eller funderingar så är du välkommen att boka en ny tid. Mvh Tesla Service"
Så hoppas att om jag skaffar WIFI (ny TPlink CPE510 kombo på väg) kan jag få 21.32 och sen då nästa efter det är problemet förhoppningsvis löst.
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Mjukvaruversion

Inlägg av micke_r »

Nu inatt fanns det en uppdatering för bilen. :) Har kört bilen 3 veckor ganska precis och fick 2021.32.21. (trådskapare) case closed, för min del i alla fall...
Användarvisningsbild
kristera71
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 26 jul 2021 14:10
Ort: Åkersberga

Re: Mjukvaruversion

Inlägg av kristera71 »

micke_r skrev:
Nu inatt fanns det en uppdatering för bilen. :) Har kört bilen 3 veckor ganska precis och fick 2021.32.21. (trådskapare) case closed, för min del i alla fall...
Härligt!
Jag fick också min uppdaterad och dom små problem jag haft verkar ha försvunnit även om det tydligen fortfarande ska finnas kvar tills nästa uppdatering (men jag märker inget längre).
Inte lite att ladda ner - tur att frugan jobbar på Telenor så använde hennes mobil (nu har jag äntligen fått till WIFI i garaget dock).
Skriv svar