Fungerar automatiken på någon annan av Teslas modeller eller är det ett generellt problem?
Fungerar utmärkt på AP1-bilarna. 10 av 10 ggr.
Var det någon annan än Tesla själva som hade gjort avbländningen tidigare när den fungerade bättre tro? Det känns som en standardfunktionalitet som biltillverkarna kan välja att betala någon annan för eller föra själva.
AP1 var väl helt eller delvis gjort av någon annan än Tesla så om funktionen låg där förklarar det varför den blivit sämre, eller har jag fattat det fel?
Fungerar automatiken på någon annan av Teslas modeller eller är det ett generellt problem?
Fungerar utmärkt på AP1-bilarna. 10 av 10 ggr.
Var det någon annan än Tesla själva som hade gjort avbländningen tidigare när den fungerade bättre tro? Det känns som en standardfunktionalitet som biltillverkarna kan välja att betala någon annan för eller föra själva.
AP1 var väl helt eller delvis gjort av någon annan än Tesla så om funktionen låg där förklarar det varför den blivit sämre, eller har jag fattat det fel?
Som jag förstått det så har AP1-bilarna separat ljussensor och regnsensor som är designade för ändamålet.
När man övergick till AP2 fick Tesla för sig att de skulle kunna lösa dessa funktioner med AP-kamerorna istället och tog helt enkelt bort de dedikerade sensorerna.
Nu 5 år och 1000 uppdateringar senare fungerar AP2 2.5 och 3 fortfarande sämre än AP1 när det gäller helljusautomatik och torkarautomatik.
Det är helt ofattbart att Tesla på 5 år inte fått systemen att fungera ELLER valt att gå tillbaka till tidigare system.
Har en stor farhåga att samma sak ska hända nu när man tar bort radarn, och förlitar sig helt på kamerorna med den funktionen också.
Matrix är ju audis varumärke för dynamiska strålkastare. Många andra tillverkare har liknande system. Tekniken går ut på att man skärmar av delar av ljuskäglan där det finns mötande trafik och kan på så sätt köra med bättre halvljus utan att blända. Bilar med dynamiska strålkastare har ju även ett helljus som lyser maximalt.
Det ni kallar för ”matrix” är ju en vanlig hel/halvljus-automatik som ju mer eller mindre är standard på alla bilar idag. Jag hade det på en bil första gången 2009.
Nej det är det väl inte, matrix är med LED möjligt att stänga av vissa LED ljus var som helst i ljusbilden där det finns bländande/mötande trafik ?
Dvs ingen chans det fanns 2009
Audi Matrix LED
And Audi has taken that one step further with its next-generation system. Its current state-of-the-art lighting, HD Matrix LED, is an adaptive system that works by splitting the traditional single headlight beam into dozens of smaller rays that can be turned on and off individually to un-light small areas in front.
Tror det kom med Audis nya tekniker 2014-5 för a8 och sen a4 och andra modeller runt 2016 , Dvs så kallad B9 serien.
Köpte ny Audi då så kollade såklart på detta runt den tiden.
Alla premium märken hade en variant då så är också tveksam "matrix" fanns 2009
Kanske 2013-14 på flaggskepp modellerna.
Nej det är det väl inte, matrix är med LED möjligt att stänga av vissa LED ljus var som helst i ljusbilden där det finns bländande/mötande trafik ?
Dvs ingen chans det fanns 2009
Audi Matrix LED
And Audi has taken that one step further with its next-generation system. Its current state-of-the-art lighting, HD Matrix LED, is an adaptive system that works by splitting the traditional single headlight beam into dozens of smaller rays that can be turned on and off individually to un-light small areas in front.
Jag syftar på den automatiska skiftet mellan hel och halvljus som ni käbblar om funkar på teslor eller inte. Diskussionen började om ”Matrix”-ljus.
Min Opel från 2009 hade automatisk avbländning av helljuset.
Tekniken har ju funnits, vad den hette vet i fasen. Innan LED när det var xenon så var det olika plåtar som roterades framför lampan och på så sätt tog bort ljuset från delar av vägbanan. Så funkade volvos variant i alla fall.
Tekniken har ju funnits, vad den hette vet i fasen. Innan LED när det var xenon så var det olika plåtar som roterades framför lampan och på så sätt tog bort ljuset från delar av vägbanan. Så funkade volvos variant i alla fall.
Den tog inte bort segment utan flyttade bara ljuskäglan i höjd (avbländning) och sidled (kurvljus). Man kunde även ställa om halvljusets asymmetri för vänster eller högertrafik.
Kallades Bi-Xenon.
Min Tesla har helt symmetriskt halvljus, saknar kurvljus och usel avbländning. Nu har jag stängt av automatiken efter att ha förvägrats använda helljus på en skogsväg i Lappland.
Tekniken har ju funnits, vad den hette vet i fasen. Innan LED när det var xenon så var det olika plåtar som roterades framför lampan och på så sätt tog bort ljuset från delar av vägbanan. Så funkade volvos variant i alla fall.
På opeln hade jag, förutom avbländning hel/halvljus, även förändringar i ljuskäglans utbredning beroende på hastighet samt en extra lampa som tändes åt sidan när man svängde. Funkade utmärkt och belyste t.ex. cykelbanor vid högersväng. Min nuvarande Volvo tänder bara dimljuset vid sväng vilket fungerar betydligt sämre. Har teslas nya strålkastare någon liknande funktion?
Tror det kom med Audis nya tekniker 2014-5 för a8 och sen a4 och andra modeller runt 2016 , Dvs så kallad B9 serien.
Köpte ny Audi då så kollade såklart på detta runt den tiden.
Alla premium märken hade en variant då så är också tveksam "matrix" fanns 2009
Kanske 2013-14 på flaggskepp modellerna.
BMW hade adaptive (Dvs BMWs motsvarighet till Matrix, ej att förväxlas med tidigare generationer som mer eller mindre var fancy kurvljus) på modeller som började byggas 2012, vill minnas att Audi hade det kort efter om inte samtidigt.
Edit: Audi A8 som släpptes Augusti 2013 verkar ha varit den första
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Tekniken har ju funnits, vad den hette vet i fasen. Innan LED när det var xenon så var det olika plåtar som roterades framför lampan och på så sätt tog bort ljuset från delar av vägbanan. Så funkade volvos variant i alla fall.
Den tog inte bort segment utan flyttade bara ljuskäglan i höjd (avbländning) och sidled (kurvljus). Man kunde även ställa om halvljusets asymmetri för vänster eller högertrafik.
Kallades Bi-Xenon.
Bi-Xenon var funktionen som gjorde att ljuskäglan flyttades så att xenonlampan användes till både hel och halvljus som du nämner. Det som talaren före det syftar på är adaptivt helljus, vilket mycket riktigt använde plåtar eller liknande för att skärma av del av ljuskäglan. Adaptivt helljus var extrautrustning som krävde bi-xenon. Så ni säger inte emot varandra.
Utöver xenon-lamporna finns även halogen som bara används till helljus, halogenlamporna saknade adaptiv funktion och släcktes direkt när man fick möte. Xenonlamporna skärmades av, så man hade inte fullt helljus utan bara xenon-helljus. Xenonlamporna uppfattade iaf jag som ganska svaga i jämförelse med halogenstrålkastarna (trots att jag bytte xenonlampor till starkare), så jag märkte inte av den adaptiva funktionen lika mycket som i volvos reklammaterial. Men det var iaf bättre än bara halvljus.
Det var för övrigt bara xenon som vreds när man vred ratten, så hade man helljuset på fullt lyste det ändå mestadels rakt fram eftersom halogenstrålkastarna inte vred sig. Har för mig att även xenon var låsta rakt fram över nån viss hastighet.