Strålkastare

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Strålkastare

Inlägg av Maw »

Nicke Nyfiken skrev:
Smygisen skrev:
Fungerar automatiken på någon annan av Teslas modeller eller är det ett generellt problem?
Fungerar utmärkt på AP1-bilarna. 10 av 10 ggr.
Var det någon annan än Tesla själva som hade gjort avbländningen tidigare när den fungerade bättre tro? Det känns som en standardfunktionalitet som biltillverkarna kan välja att betala någon annan för eller föra själva.

AP1 var väl helt eller delvis gjort av någon annan än Tesla så om funktionen låg där förklarar det varför den blivit sämre, eller har jag fattat det fel?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Strålkastare

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Maw skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Smygisen skrev:
Fungerar automatiken på någon annan av Teslas modeller eller är det ett generellt problem?
Fungerar utmärkt på AP1-bilarna. 10 av 10 ggr.
Var det någon annan än Tesla själva som hade gjort avbländningen tidigare när den fungerade bättre tro? Det känns som en standardfunktionalitet som biltillverkarna kan välja att betala någon annan för eller föra själva.

AP1 var väl helt eller delvis gjort av någon annan än Tesla så om funktionen låg där förklarar det varför den blivit sämre, eller har jag fattat det fel?
Som jag förstått det så har AP1-bilarna separat ljussensor och regnsensor som är designade för ändamålet.
När man övergick till AP2 fick Tesla för sig att de skulle kunna lösa dessa funktioner med AP-kamerorna istället och tog helt enkelt bort de dedikerade sensorerna.
Nu 5 år och 1000 uppdateringar senare fungerar AP2 2.5 och 3 fortfarande sämre än AP1 när det gäller helljusautomatik och torkarautomatik.

Det är helt ofattbart att Tesla på 5 år inte fått systemen att fungera ELLER valt att gå tillbaka till tidigare system.

Har en stor farhåga att samma sak ska hända nu när man tar bort radarn, och förlitar sig helt på kamerorna med den funktionen också.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
cmd
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 18 apr 2021 11:55

Re: Strålkastare

Inlägg av cmd »

Kör X men samma problem där , fungerar inte alls så det får vara avstängt.

Min förra Q7 med matrix fungerande perfekt i jämförelse , delade upp bilarna utan problem på alla vägar.
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strålkastare

Inlägg av Fredrik j »

Matrix är ju audis varumärke för dynamiska strålkastare. Många andra tillverkare har liknande system. Tekniken går ut på att man skärmar av delar av ljuskäglan där det finns mötande trafik och kan på så sätt köra med bättre halvljus utan att blända. Bilar med dynamiska strålkastare har ju även ett helljus som lyser maximalt.
Det ni kallar för ”matrix” är ju en vanlig hel/halvljus-automatik som ju mer eller mindre är standard på alla bilar idag. Jag hade det på en bil första gången 2009.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Strålkastare

Inlägg av tslaqqq »

Nej det är det väl inte, matrix är med LED möjligt att stänga av vissa LED ljus var som helst i ljusbilden där det finns bländande/mötande trafik ?

Dvs ingen chans det fanns 2009
Audi Matrix LED
And Audi has taken that one step further with its next-generation system. Its current state-of-the-art lighting, HD Matrix LED, is an adaptive system that works by splitting the traditional single headlight beam into dozens of smaller rays that can be turned on and off individually to un-light small areas in front.
Användarvisningsbild
cmd
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 18 apr 2021 11:55

Re: Strålkastare

Inlägg av cmd »

Tror det kom med Audis nya tekniker 2014-5 för a8 och sen a4 och andra modeller runt 2016 , Dvs så kallad B9 serien.

Köpte ny Audi då så kollade såklart på detta runt den tiden.
Alla premium märken hade en variant då så är också tveksam "matrix" fanns 2009 :)
Kanske 2013-14 på flaggskepp modellerna.
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strålkastare

Inlägg av Fredrik j »

tslaqqq skrev:
Nej det är det väl inte, matrix är med LED möjligt att stänga av vissa LED ljus var som helst i ljusbilden där det finns bländande/mötande trafik ?

Dvs ingen chans det fanns 2009
Audi Matrix LED
And Audi has taken that one step further with its next-generation system. Its current state-of-the-art lighting, HD Matrix LED, is an adaptive system that works by splitting the traditional single headlight beam into dozens of smaller rays that can be turned on and off individually to un-light small areas in front.
Jag syftar på den automatiska skiftet mellan hel och halvljus som ni käbblar om funkar på teslor eller inte. Diskussionen började om ”Matrix”-ljus.
Min Opel från 2009 hade automatisk avbländning av helljuset.
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Strålkastare

Inlägg av infelicitas »

Tekniken har ju funnits, vad den hette vet i fasen. Innan LED när det var xenon så var det olika plåtar som roterades framför lampan och på så sätt tog bort ljuset från delar av vägbanan. Så funkade volvos variant i alla fall.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7580
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Strålkastare

Inlägg av mikebike »

infelicitas skrev:
Tekniken har ju funnits, vad den hette vet i fasen. Innan LED när det var xenon så var det olika plåtar som roterades framför lampan och på så sätt tog bort ljuset från delar av vägbanan. Så funkade volvos variant i alla fall.
Den tog inte bort segment utan flyttade bara ljuskäglan i höjd (avbländning) och sidled (kurvljus). Man kunde även ställa om halvljusets asymmetri för vänster eller högertrafik.
Kallades Bi-Xenon.

Min Tesla har helt symmetriskt halvljus, saknar kurvljus och usel avbländning. Nu har jag stängt av automatiken efter att ha förvägrats använda helljus på en skogsväg i Lappland.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strålkastare

Inlägg av Fredrik j »

infelicitas skrev:
Tekniken har ju funnits, vad den hette vet i fasen. Innan LED när det var xenon så var det olika plåtar som roterades framför lampan och på så sätt tog bort ljuset från delar av vägbanan. Så funkade volvos variant i alla fall.
På opeln hade jag, förutom avbländning hel/halvljus, även förändringar i ljuskäglans utbredning beroende på hastighet samt en extra lampa som tändes åt sidan när man svängde. Funkade utmärkt och belyste t.ex. cykelbanor vid högersväng. Min nuvarande Volvo tänder bara dimljuset vid sväng vilket fungerar betydligt sämre. Har teslas nya strålkastare någon liknande funktion?
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Strålkastare

Inlägg av dd88 »

cmd skrev:
Tror det kom med Audis nya tekniker 2014-5 för a8 och sen a4 och andra modeller runt 2016 , Dvs så kallad B9 serien.

Köpte ny Audi då så kollade såklart på detta runt den tiden.
Alla premium märken hade en variant då så är också tveksam "matrix" fanns 2009 :)
Kanske 2013-14 på flaggskepp modellerna.
BMW hade adaptive (Dvs BMWs motsvarighet till Matrix, ej att förväxlas med tidigare generationer som mer eller mindre var fancy kurvljus) på modeller som började byggas 2012, vill minnas att Audi hade det kort efter om inte samtidigt.

Edit: Audi A8 som släpptes Augusti 2013 verkar ha varit den första
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 722
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Strålkastare

Inlägg av Dinsdale »

mikebike skrev:
infelicitas skrev:
Tekniken har ju funnits, vad den hette vet i fasen. Innan LED när det var xenon så var det olika plåtar som roterades framför lampan och på så sätt tog bort ljuset från delar av vägbanan. Så funkade volvos variant i alla fall.
Den tog inte bort segment utan flyttade bara ljuskäglan i höjd (avbländning) och sidled (kurvljus). Man kunde även ställa om halvljusets asymmetri för vänster eller högertrafik.
Kallades Bi-Xenon.
Bi-Xenon var funktionen som gjorde att ljuskäglan flyttades så att xenonlampan användes till både hel och halvljus som du nämner. Det som talaren före det syftar på är adaptivt helljus, vilket mycket riktigt använde plåtar eller liknande för att skärma av del av ljuskäglan. Adaptivt helljus var extrautrustning som krävde bi-xenon. Så ni säger inte emot varandra.

Utöver xenon-lamporna finns även halogen som bara används till helljus, halogenlamporna saknade adaptiv funktion och släcktes direkt när man fick möte. Xenonlamporna skärmades av, så man hade inte fullt helljus utan bara xenon-helljus. Xenonlamporna uppfattade iaf jag som ganska svaga i jämförelse med halogenstrålkastarna (trots att jag bytte xenonlampor till starkare), så jag märkte inte av den adaptiva funktionen lika mycket som i volvos reklammaterial. Men det var iaf bättre än bara halvljus.

Det var för övrigt bara xenon som vreds när man vred ratten, så hade man helljuset på fullt lyste det ändå mestadels rakt fram eftersom halogenstrålkastarna inte vred sig. Har för mig att även xenon var låsta rakt fram över nån viss hastighet.
Model 3 SR+ 18" 2021
Skriv svar