Förbrukning

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fredricse
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 27 aug 2019 14:51
Ort: Staffanstorp

Re: Förbrukning

Inlägg av fredricse »

Nja relativt enkelt då båda bilarna är på samma ställe och kan köras exakt samma sträcka, hastighet etc
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Förbrukning

Inlägg av Laban »

Har 19" men kan bara säga att jag är sjukt nöjd med förbrukningen. Vi åkte ner till Umeå med 3:an när vi hämtade Y'n och körde då följaktligen upp med båda. Passade på att jämföra förbrukningen när bilarna gick på exakt samma väglag, hastighet, temperatur (11 C). Körde väl 120 km/h där det gick, osäker på medelhastighet. Men 3:an på 19" fälgar drog 1.96 kWh/mil, Y'n , 19", navkapslar 1.8 kWh/mil.

Värmepumpen gör säkert sitt när det är 11C men jag hade inte räknat med att Y'n skulle vara snålare än 3:an. Speciellt inte i motorvägshastighet. Även om det då förstås är 2019 3:a utan värmepump vs Y med värmepump, navkapslar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
fredricse
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 27 aug 2019 14:51
Ort: Staffanstorp

Re: Förbrukning

Inlägg av fredricse »

Låter som vår upplevelse av vår grå y….dock inte den röda. Börjar tror att det kanske är värmepumpen som inte lirar.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Förbrukning

Inlägg av [JM] »

Laban skrev:
Har 19" men kan bara säga att jag är sjukt nöjd med förbrukningen. Vi åkte ner till Umeå med 3:an när vi hämtade Y'n och körde då följaktligen upp med båda. Passade på att jämföra förbrukningen när bilarna gick på exakt samma väglag, hastighet, temperatur (11 C). Körde väl 120 km/h där det gick, osäker på medelhastighet. Men 3:an på 19" fälgar drog 1.96 kWh/mil, Y'n , 19", navkapslar 1.8 kWh/mil.

Värmepumpen gör säkert sitt när det är 11C men jag hade inte räknat med att Y'n skulle vara snålare än 3:an. Speciellt inte i motorvägshastighet. Även om det då förstås är 2019 3:a utan värmepump vs Y med värmepump, navkapslar.
Hoppas ni turade om att ligga först. Så att inte 3:an låg före hela vägen och bil nr 2 låg 3 sekunder bakom på farthållare.

Tailgaiting kan sänka förbrukningen en hel del och med AP även i läge 7 så ligger man ju på typ 3 sekunder.

Obs jag säger inte att siffrorna ni anger är fel. Bara det att man lätt kan göra bort sig när man ska jämföra äpplen och päron.
Användarvisningsbild
jobe83
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 15 apr 2014 09:31
Ort: Täby

Re: Förbrukning

Inlägg av jobe83 »

fredricse skrev:
Tjena

Vi har nu två model Y. En med 19” och en med 20”.

Inte kört mycket med den senaste än men tycker förbrukningen är mycket högre. Svårt att komma under 200 med bilen med 20”, och på den med 19 ligger vi sällan över 160…

Vad drar era med 20” fälgar….
Det är ju 25% högre på 20". Det är ju orimligt. Om däcktrycket är som det ska, samma temperatur på ACC och liknande väder så är det på tok för stor skillnad.

Kör dem samma sträcka back to back, med samma SOC och samma temp på batteripacket (förvärm i 30 min borde räcka tänker jag).

Annars har du bara mjukvaran som skiljer, eller något hårdvarurelaterat skulle jag säga.
Tesla Model 3 2019, VW ID.3 2021, Tesla Model Y 2021
Användarvisningsbild
fredricse
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 27 aug 2019 14:51
Ort: Staffanstorp

Re: Förbrukning

Inlägg av fredricse »

Fått 2021.32 i båda nu och kan fortsatt inte få ner 20” i förbrukning. Tror det är värmepumpen som inte lirar så service-ärende lagt. Får se vad de säger
hocky
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 feb 2022 08:54

Re: Förbrukning

Inlägg av hocky »

Är fortfarande rookie med elbil och skaffade en Tesla Model Y LR i November 2022.
Jag kör med navkapslar på 19" hjul och tycker fälgarna är klart snyggare än navkapslarna. När jag snackade med Tesla Service i Mölndal sa de att jag får 8% längre räckvidd med navkapslarna, stämmer det att skillnaden är så stor.
Vad har ni för erfarenhet?
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: Förbrukning

Inlägg av Domenix »

hocky skrev: 09 feb 2023 13:50
Är fortfarande rookie med elbil och skaffade en Tesla Model Y LR i November 2022.
Jag kör med navkapslar på 19" hjul och tycker fälgarna är klart snyggare än navkapslarna. När jag snackade med Tesla Service i Mölndal sa de att jag får 8% längre räckvidd med navkapslarna, stämmer det att skillnaden är så stor.
Vad har ni för erfarenhet?
Stämmer :), detta är dock vid hastigheter över 80km/h och är mest relevant när man kör motorväg i 110km/h
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
hocky
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 feb 2022 08:54

Re: Förbrukning

Inlägg av hocky »

Tack för supersnabbt svar. Jag kör nästan uteslutande långa sträckor så jag får väl stå ut med navkapslarna.
kaffekoko
Inlägg: 203
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Förbrukning

Inlägg av kaffekoko »

hocky skrev: 09 feb 2023 13:50
Är fortfarande rookie med elbil och skaffade en Tesla Model Y LR i November 2022.
Jag kör med navkapslar på 19" hjul och tycker fälgarna är klart snyggare än navkapslarna. När jag snackade med Tesla Service i Mölndal sa de att jag får 8% längre räckvidd med navkapslarna, stämmer det att skillnaden är så stor.
Vad har ni för erfarenhet?
Låter jättemycket .. hört siffror på att man förlorar 3-4% räckvidd.
Skriv svar