Man borde ju verkligen köpa bil från något annat land om de ska hålla på med såna här dumheter. Särskilt efter nyår då de 70000kr i bonus försvinner för Model Y.
Eller är det så sjukt att variationerna i pris beror på bonus/stöd nivåerna i varje land? Dåborde priset på Model Y gå ner efter nyår.
Det är nog en av anledningarna i alla fall.
I Frankrike är taket för stöd/bonus 60 000 €, och av en ren tillfällighet så kostar en Model Y 59 990 €.
Här är min spådom på priserna om ett år innan ev bonus.
Model 3 sr+ 539900
Model 3 awd 619900
Model 3 perf 679900
Model 3 Ludi 779900
Model Y sr+ 599900
Model Y awd 699900
Model Y perf 749900
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Korrelera med reallöner, bränslepriser, elpriser, stimulanser etc så får du nog svaret.
Bilen kostar vad den kostar för att folk är beredda att betala det helt enkelt.
I Sverige tjänar vi bättre än Rumänien, vi har högre bränslepriser och lägre elpris än Tyskland etc etc…
Med det sagt tycker jag själv den är för dyr i nuläget, och är relativt säker på att priserna kommer sjunka närmaste året, annars hade jag köpt en.
Utbudet kommer öka iom Berlin. Efterfrågan kommer säkert också öka, men tveksamt om det kommer gå hand i hand.
Mycket hänger nog på hur ekonomin utvecklas.
Man borde ju verkligen köpa bil från något annat land om de ska hålla på med såna här dumheter. Särskilt efter nyår då de 70000kr i bonus försvinner för Model Y.
Eller är det så sjukt att variationerna i pris beror på bonus/stöd nivåerna i varje land? Dåborde priset på Model Y gå ner efter nyår.
Väldigt få är beredda att anstränga sig och importera själv. Jag gjorde det för 7 år sen men då var besparingen 150'. Ändå var det bara en handfull som orkade vad jag vet.
Här är min spådom på priserna om ett år innan ev bonus.
Model 3 sr+ 539900
Model 3 awd 619900
Model 3 perf 679900
Model 3 Ludi 779900
Model Y sr+ 599900
Model Y awd 699900
Model Y perf 749900
Jag tror att om ett år är priserna lägre än så på MiC.
MiB med alla Bells and whistles kan däremot vara dyrare.
Man borde ju verkligen köpa bil från något annat land om de ska hålla på med såna här dumheter. Särskilt efter nyår då de 70000kr i bonus försvinner för Model Y.
Eller är det så sjukt att variationerna i pris beror på bonus/stöd nivåerna i varje land? Dåborde priset på Model Y gå ner efter nyår.
Väldigt få är beredda att anstränga sig och importera själv. Jag gjorde det för 7 år sen men då var besparingen 150'. Ändå var det bara en handfull som orkade vad jag vet.
Hur mycket jobb är de att importera? Vad för kostnader får man, antar momsen dras av i Tyskland och sen får man betala den i Sverige?
Bonusen åker bort?
Andra kostnader?
De flesta nya bilar som säljs går väl som förmåns/tjänstebil och då går import bort. Eller jag tror iallafall inte att några leasingbolag skulle ta det.
Säljer man alla bilar som tillverkas, så gäller det att klämma ut så stora marginaler som möjligt på totalen. Det ska då balanseras mot marknadsandelar. I vissa länder behöver man kanske subventionera för att komma upp i en kritisk massa och i andra kan man ta lite mer betalt
Model S P85+ med AP Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Att ta reda på för en som grunnar på import: Hur funkar det med konnektivitet?
I en annan tråd hade en medlem strul att ta in SVT eller SR för att SIM var från Belgien eller nåt. Fel region, typ.
Kanske inte en sak man fixar så lätt själv?
Men vad vet jag.
För den som funderar över privatimport kan jag nämna mina erfarenheter av några vanliga bilar.
* Vagnskadan får du räkna med, det har redan nämnts.
* Bilen markeras som privatimport i bilregistret, detta ger dyrare försäkring generellt.
* Hanteringen av moms på fabriksnya bilar, du kommer få ligga ute med dubbel moms.
Enligt mig går det jämt upp i slutändan. Om man ogillar krångel bör man fundera på att låta bli.
MYP 2023 MCR/Vit Lev 21/6
Såld MYLR 2021 Vit/Svart 20"
För den som funderar över privatimport kan jag nämna mina erfarenheter av några vanliga bilar.
* Vagnskadan får du räkna med, det har redan nämnts.
* Bilen markeras som privatimport i bilregistret, detta ger dyrare försäkring generellt.
* Hanteringen av moms på fabriksnya bilar, du kommer få ligga ute med dubbel moms.
Enligt mig går det jämt upp i slutändan. Om man ogillar krångel bör man fundera på att låta bli.
Ja bilen skall vara minst 6 månader gammal för att slippa dubbel moms.
Att den markeras som import ger förutom högre försäkring oftast också sämre andrahandsvärde.
För den som funderar över privatimport kan jag nämna mina erfarenheter av några vanliga bilar.
* Vagnskadan får du räkna med, det har redan nämnts.
* Bilen markeras som privatimport i bilregistret, detta ger dyrare försäkring generellt.
* Hanteringen av moms på fabriksnya bilar, du kommer få ligga ute med dubbel moms.
Enligt mig går det jämt upp i slutändan. Om man ogillar krångel bör man fundera på att låta bli.
Jag köpte mina BMW (2 st) hos en exportsäljare i England och köpte momsfritt där. Sen fick jag betala svensk moms när jag registrerade bilen här i Sverige. Men jag antar att det är ett undantag. Dock tror jag man ska kunna köpa utan moms om syftet är att exportera bilen direkt.
För den som funderar över privatimport kan jag nämna mina erfarenheter av några vanliga bilar.
* Vagnskadan får du räkna med, det har redan nämnts.
* Bilen markeras som privatimport i bilregistret, detta ger dyrare försäkring generellt.
* Hanteringen av moms på fabriksnya bilar, du kommer få ligga ute med dubbel moms.
Enligt mig går det jämt upp i slutändan. Om man ogillar krångel bör man fundera på att låta bli.
Jag köpte mina BMW (2 st) hos en exportsäljare i England och köpte momsfritt där. Sen fick jag betala svensk moms när jag registrerade bilen här i Sverige. Men jag antar att det är ett undantag. Dock tror jag man ska kunna köpa utan moms om syftet är att exportera bilen direkt.
Normalt sett kan man väl köpa momsfritt om man köper ny bil direkt av bilhandlaren. Men vad jag hört så låter inte Tesla någon handla momsfritt. De hänvisar bara till sin försäljning i det land bilen ska exporteras till. Så med just Tesla är det kanska svårt att slippa ligga ute med momsen.
För den som funderar över privatimport kan jag nämna mina erfarenheter av några vanliga bilar.
* Vagnskadan får du räkna med, det har redan nämnts.
* Bilen markeras som privatimport i bilregistret, detta ger dyrare försäkring generellt.
* Hanteringen av moms på fabriksnya bilar, du kommer få ligga ute med dubbel moms.
Enligt mig går det jämt upp i slutändan. Om man ogillar krångel bör man fundera på att låta bli.
Ja det gäller att tänka till innan man ger sig på att importera.
* Förlusten av vagnskadegarantin är i praktiken inte så stor.
* Det varierar nog med olika försäkringsbolag. Senast jag försäkrade en importerad bil hos Länsförsäkringar så frågade jag hur mycket lägre premie jag fått om bilen inte varit privatimporterad, och fick då svaret att de inte längre har högre premier för importbilar. Det var på -90 och -00 talet som det var stora problem med stölder av importerade bilar för att nycklarna var kopierade innan export och att det var mycket skruvade mätare som gav stora kostnader för maskinförsäkringen. Men att detta inte längre är ett problem och därför gör de ingen skillnad på importbilar längre. Det är kanske annorlunda på andra försäkringsbolag.
* Momsen kan man få ligga ute med men det är en begränsad tid.
Om man köper Model Y i Österrike så är skillnaden ca 100 000:- när man dragit av för vagnskadegarantin. Är jobbet och kostnaderna så stora det inte är lönt?
För den som funderar över privatimport kan jag nämna mina erfarenheter av några vanliga bilar.
* Vagnskadan får du räkna med, det har redan nämnts.
* Bilen markeras som privatimport i bilregistret, detta ger dyrare försäkring generellt.
* Hanteringen av moms på fabriksnya bilar, du kommer få ligga ute med dubbel moms.
Enligt mig går det jämt upp i slutändan. Om man ogillar krångel bör man fundera på att låta bli.
Ja det gäller att tänka till innan man ger sig på att importera.
* Förlusten av vagnskadegarantin är i praktiken inte så stor.
* Det varierar nog med olika försäkringsbolag. Senast jag försäkrade en importerad bil hos Länsförsäkringar så frågade jag hur mycket lägre premie jag fått om bilen inte varit privatimporterad, och fick då svaret att de inte längre har högre premier för importbilar. Det var på -90 och -00 talet som det var stora problem med stölder av importerade bilar för att nycklarna var kopierade innan export och att det var mycket skruvade mätare som gav stora kostnader för maskinförsäkringen. Men att detta inte längre är ett problem och därför gör de ingen skillnad på importbilar längre. Det är kanske annorlunda på andra försäkringsbolag.
* Momsen kan man få ligga ute med men det är en begränsad tid.
Om man köper Model Y i Österrike så är skillnaden ca 100 000:- när man dragit av för vagnskadegarantin. Är jobbet och kostnaderna så stora det inte är lönt?
Kanske som privatperson, men för mig som har den som leasingbil på konsultbolaget troligen inte värt arbets/inkomstförlusten (10 KSEK/dag), problem med leasing (missar dra halv moms) och allmänna mecket.
Men vill du, eller någon annan privatperson testa, så tycker jag absolut att ni skall göra det. Blir enbart intressant att följa, och ni kanske kan spara en del på det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Kanske som privatperson, men för mig som har den som leasingbil på konsultbolaget troligen inte värt arbets/inkomstförlusten (10 KSEK/dag), problem med leasing (missar dra halv moms) och allmänna mecket.
Men vill du, eller någon annan privatperson testa, så tycker jag absolut att ni skall göra det. Blir enbart intressant att följa, och ni kanske kan spara en del på det.
Om det finns 100-150 kkr att tjäna tycker man ju nästan att något leasingbolag eller likande skulle ordna med en biltransporter från något land och erbjuda lite billigare bilar. De skulle ju kunna göra en rejäl hacka på varje lass… tills Tesla justerar priserna, vilket vore det rimliga från början.
Med tanke på det lägre nypriset på kontinenten så borde det väl gå att privatimportera en begagnad MY för 45'-50' euro eller så om ett drygt halvår när det hunnit komma ut några som är 6 mån gamla? Model 3 av årsmodell -21 verkar ligga runt 40' euro nu.
Kanske som privatperson, men för mig som har den som leasingbil på konsultbolaget troligen inte värt arbets/inkomstförlusten (10 KSEK/dag), problem med leasing (missar dra halv moms) och allmänna mecket.
Men vill du, eller någon annan privatperson testa, så tycker jag absolut att ni skall göra det. Blir enbart intressant att följa, och ni kanske kan spara en del på det.
Om det finns 100-150 kkr att tjäna tycker man ju nästan att något leasingbolag eller likande skulle ordna med en biltransporter från något land och erbjuda lite billigare bilar. De skulle ju kunna göra en rejäl hacka på varje lass… tills Tesla justerar priserna, vilket vore det rimliga från början.
Jo, det borde helt klart finnas en bra grund till en möjlig affärsidé här.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Har snackat med Österrike nu, Tesla säljer bara bilar som reggas på i landet då dom inte vill konkurrera med tex Sveriges lokala Tesla.
De länder som är med i EU borde ju ha lagar mot detta kan man tycka, EU ska väl föreställa gilla konkurrens mellan länderna inom unionen?
För 20 år sedan kunde man köpa sin nya bil billigare i Danmark så en del gjorde det. Den var visst ännu billigare i Finland men det gjorde man inte för det var svårare att få bort Finlands skatter där.