Stora marginaler på Model Y i Sverige

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

LarsL skrev:
Man borde ju verkligen köpa bil från något annat land om de ska hålla på med såna här dumheter. Särskilt efter nyår då de 70000kr i bonus försvinner för Model Y.

Eller är det så sjukt att variationerna i pris beror på bonus/stöd nivåerna i varje land? Dåborde priset på Model Y gå ner efter nyår.
Det är nog en av anledningarna i alla fall.
I Frankrike är taket för stöd/bonus 60 000 €, och av en ren tillfällighet så kostar en Model Y 59 990 €.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige

Inlägg av Tellus »

Här är min spådom på priserna om ett år innan ev bonus.
Model 3 sr+ 539900
Model 3 awd 619900
Model 3 perf 679900
Model 3 Ludi 779900
Model Y sr+ 599900
Model Y awd 699900
Model Y perf 749900
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Stora marginaler på Model Y i Sverige

Inlägg av taliz »

Korrelera med reallöner, bränslepriser, elpriser, stimulanser etc så får du nog svaret.

Bilen kostar vad den kostar för att folk är beredda att betala det helt enkelt.
I Sverige tjänar vi bättre än Rumänien, vi har högre bränslepriser och lägre elpris än Tyskland etc etc…

Med det sagt tycker jag själv den är för dyr i nuläget, och är relativt säker på att priserna kommer sjunka närmaste året, annars hade jag köpt en.
Utbudet kommer öka iom Berlin. Efterfrågan kommer säkert också öka, men tveksamt om det kommer gå hand i hand.
Mycket hänger nog på hur ekonomin utvecklas.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige

Inlägg av MWall »

LarsL skrev:
Man borde ju verkligen köpa bil från något annat land om de ska hålla på med såna här dumheter. Särskilt efter nyår då de 70000kr i bonus försvinner för Model Y.

Eller är det så sjukt att variationerna i pris beror på bonus/stöd nivåerna i varje land? Dåborde priset på Model Y gå ner efter nyår.
Väldigt få är beredda att anstränga sig och importera själv. Jag gjorde det för 7 år sen men då var besparingen 150'. Ändå var det bara en handfull som orkade vad jag vet.
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige

Inlägg av Peter Andersson »

Tellus skrev:
Här är min spådom på priserna om ett år innan ev bonus.
Model 3 sr+ 539900
Model 3 awd 619900
Model 3 perf 679900
Model 3 Ludi 779900
Model Y sr+ 599900
Model Y awd 699900
Model Y perf 749900
Jag tror att om ett år är priserna lägre än så på MiC.
MiB med alla Bells and whistles kan däremot vara dyrare.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige

Inlägg av chaffis75 »

MWall skrev:
LarsL skrev:
Man borde ju verkligen köpa bil från något annat land om de ska hålla på med såna här dumheter. Särskilt efter nyår då de 70000kr i bonus försvinner för Model Y.

Eller är det så sjukt att variationerna i pris beror på bonus/stöd nivåerna i varje land? Dåborde priset på Model Y gå ner efter nyår.
Väldigt få är beredda att anstränga sig och importera själv. Jag gjorde det för 7 år sen men då var besparingen 150'. Ändå var det bara en handfull som orkade vad jag vet.
Hur mycket jobb är de att importera? Vad för kostnader får man, antar momsen dras av i Tyskland och sen får man betala den i Sverige?
Bonusen åker bort?
Andra kostnader?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige

Inlägg av jeppe_sthlm »

De flesta nya bilar som säljs går väl som förmåns/tjänstebil och då går import bort. Eller jag tror iallafall inte att några leasingbolag skulle ta det.

Säljer man alla bilar som tillverkas, så gäller det att klämma ut så stora marginaler som möjligt på totalen. Det ska då balanseras mot marknadsandelar. I vissa länder behöver man kanske subventionera för att komma upp i en kritisk massa och i andra kan man ta lite mer betalt
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige

Inlägg av Lessmog »

Att ta reda på för en som grunnar på import: Hur funkar det med konnektivitet?
I en annan tråd hade en medlem strul att ta in SVT eller SR för att SIM var från Belgien eller nåt. Fel region, typ.
Kanske inte en sak man fixar så lätt själv?
Men vad vet jag. :roll:

Editerat: Hade ju den fliken uppe ju 8-)
viewtopic.php?f=10&t=26680
Användarvisningsbild
Johan_YJ7
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 02 aug 2021 13:27

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige

Inlägg av Johan_YJ7 »

För den som funderar över privatimport kan jag nämna mina erfarenheter av några vanliga bilar.
* Vagnskadan får du räkna med, det har redan nämnts.
* Bilen markeras som privatimport i bilregistret, detta ger dyrare försäkring generellt.
* Hanteringen av moms på fabriksnya bilar, du kommer få ligga ute med dubbel moms.

Enligt mig går det jämt upp i slutändan. Om man ogillar krångel bör man fundera på att låta bli.
MYP 2023 MCR/Vit Lev 21/6
Såld MYLR 2021 Vit/Svart 20"
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige

Inlägg av chaffis75 »

Johan_YJ7 skrev:
För den som funderar över privatimport kan jag nämna mina erfarenheter av några vanliga bilar.
* Vagnskadan får du räkna med, det har redan nämnts.
* Bilen markeras som privatimport i bilregistret, detta ger dyrare försäkring generellt.
* Hanteringen av moms på fabriksnya bilar, du kommer få ligga ute med dubbel moms.

Enligt mig går det jämt upp i slutändan. Om man ogillar krångel bör man fundera på att låta bli.
Tack de var några bra punkter.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Stora marginaler på Model Y i Sverige

Inlägg av taliz »

Ja bilen skall vara minst 6 månader gammal för att slippa dubbel moms.
Att den markeras som import ger förutom högre försäkring oftast också sämre andrahandsvärde.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige

Inlägg av MWall »

Johan_YJ7 skrev:
För den som funderar över privatimport kan jag nämna mina erfarenheter av några vanliga bilar.
* Vagnskadan får du räkna med, det har redan nämnts.
* Bilen markeras som privatimport i bilregistret, detta ger dyrare försäkring generellt.
* Hanteringen av moms på fabriksnya bilar, du kommer få ligga ute med dubbel moms.

Enligt mig går det jämt upp i slutändan. Om man ogillar krångel bör man fundera på att låta bli.
Jag köpte mina BMW (2 st) hos en exportsäljare i England och köpte momsfritt där. Sen fick jag betala svensk moms när jag registrerade bilen här i Sverige. Men jag antar att det är ett undantag. Dock tror jag man ska kunna köpa utan moms om syftet är att exportera bilen direkt.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

MWall skrev:
Johan_YJ7 skrev:
För den som funderar över privatimport kan jag nämna mina erfarenheter av några vanliga bilar.
* Vagnskadan får du räkna med, det har redan nämnts.
* Bilen markeras som privatimport i bilregistret, detta ger dyrare försäkring generellt.
* Hanteringen av moms på fabriksnya bilar, du kommer få ligga ute med dubbel moms.

Enligt mig går det jämt upp i slutändan. Om man ogillar krångel bör man fundera på att låta bli.
Jag köpte mina BMW (2 st) hos en exportsäljare i England och köpte momsfritt där. Sen fick jag betala svensk moms när jag registrerade bilen här i Sverige. Men jag antar att det är ett undantag. Dock tror jag man ska kunna köpa utan moms om syftet är att exportera bilen direkt.
Normalt sett kan man väl köpa momsfritt om man köper ny bil direkt av bilhandlaren. Men vad jag hört så låter inte Tesla någon handla momsfritt. De hänvisar bara till sin försäljning i det land bilen ska exporteras till. Så med just Tesla är det kanska svårt att slippa ligga ute med momsen.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige

Inlägg av Remuz »

Ligga ute går bra, men vet man att man får tillbaka den? Rumänien kändes inte som ett drömland att bråka med
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Johan_YJ7 skrev:
För den som funderar över privatimport kan jag nämna mina erfarenheter av några vanliga bilar.
* Vagnskadan får du räkna med, det har redan nämnts.
* Bilen markeras som privatimport i bilregistret, detta ger dyrare försäkring generellt.
* Hanteringen av moms på fabriksnya bilar, du kommer få ligga ute med dubbel moms.

Enligt mig går det jämt upp i slutändan. Om man ogillar krångel bör man fundera på att låta bli.
Ja det gäller att tänka till innan man ger sig på att importera.

* Förlusten av vagnskadegarantin är i praktiken inte så stor.
* Det varierar nog med olika försäkringsbolag. Senast jag försäkrade en importerad bil hos Länsförsäkringar så frågade jag hur mycket lägre premie jag fått om bilen inte varit privatimporterad, och fick då svaret att de inte längre har högre premier för importbilar. Det var på -90 och -00 talet som det var stora problem med stölder av importerade bilar för att nycklarna var kopierade innan export och att det var mycket skruvade mätare som gav stora kostnader för maskinförsäkringen. Men att detta inte längre är ett problem och därför gör de ingen skillnad på importbilar längre. Det är kanske annorlunda på andra försäkringsbolag.
* Momsen kan man få ligga ute med men det är en begränsad tid.

Om man köper Model Y i Österrike så är skillnaden ca 100 000:- när man dragit av för vagnskadegarantin. Är jobbet och kostnaderna så stora det inte är lönt?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Remuz skrev:
Ligga ute går bra, men vet man att man får tillbaka den? Rumänien kändes inte som ett drömland att bråka med
Jag hade nog satsat på Österrike av den anledningen. :|
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige

Inlägg av Remuz »

Nicke Nyfiken skrev:
Remuz skrev:
Ligga ute går bra, men vet man att man får tillbaka den? Rumänien kändes inte som ett drömland att bråka med
Jag hade nog satsat på Österrike av den anledningen. :|
Missade hur billiga dom var. Måste kika lite på det då
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige

Inlägg av martinot »

Nicke Nyfiken skrev:
Johan_YJ7 skrev:
För den som funderar över privatimport kan jag nämna mina erfarenheter av några vanliga bilar.
* Vagnskadan får du räkna med, det har redan nämnts.
* Bilen markeras som privatimport i bilregistret, detta ger dyrare försäkring generellt.
* Hanteringen av moms på fabriksnya bilar, du kommer få ligga ute med dubbel moms.

Enligt mig går det jämt upp i slutändan. Om man ogillar krångel bör man fundera på att låta bli.
Ja det gäller att tänka till innan man ger sig på att importera.

* Förlusten av vagnskadegarantin är i praktiken inte så stor.
* Det varierar nog med olika försäkringsbolag. Senast jag försäkrade en importerad bil hos Länsförsäkringar så frågade jag hur mycket lägre premie jag fått om bilen inte varit privatimporterad, och fick då svaret att de inte längre har högre premier för importbilar. Det var på -90 och -00 talet som det var stora problem med stölder av importerade bilar för att nycklarna var kopierade innan export och att det var mycket skruvade mätare som gav stora kostnader för maskinförsäkringen. Men att detta inte längre är ett problem och därför gör de ingen skillnad på importbilar längre. Det är kanske annorlunda på andra försäkringsbolag.
* Momsen kan man få ligga ute med men det är en begränsad tid.

Om man köper Model Y i Österrike så är skillnaden ca 100 000:- när man dragit av för vagnskadegarantin. Är jobbet och kostnaderna så stora det inte är lönt?
Kanske som privatperson, men för mig som har den som leasingbil på konsultbolaget troligen inte värt arbets/inkomstförlusten (10 KSEK/dag), problem med leasing (missar dra halv moms) och allmänna mecket.

Men vill du, eller någon annan privatperson testa, så tycker jag absolut att ni skall göra det. Blir enbart intressant att följa, och ni kanske kan spara en del på det. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige

Inlägg av jonasl »

Den här diskussionen återkommer ju då och då.

I många länder är miljöpremier av olika slag avdragna direkt, t.ex. i Tyskland.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige

Inlägg av LarsL »

martinot skrev:
Kanske som privatperson, men för mig som har den som leasingbil på konsultbolaget troligen inte värt arbets/inkomstförlusten (10 KSEK/dag), problem med leasing (missar dra halv moms) och allmänna mecket.

Men vill du, eller någon annan privatperson testa, så tycker jag absolut att ni skall göra det. Blir enbart intressant att följa, och ni kanske kan spara en del på det. :)
Om det finns 100-150 kkr att tjäna tycker man ju nästan att något leasingbolag eller likande skulle ordna med en biltransporter från något land och erbjuda lite billigare bilar. De skulle ju kunna göra en rejäl hacka på varje lass… tills Tesla justerar priserna, vilket vore det rimliga från början.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige

Inlägg av Maw »

Med tanke på det lägre nypriset på kontinenten så borde det väl gå att privatimportera en begagnad MY för 45'-50' euro eller så om ett drygt halvår när det hunnit komma ut några som är 6 mån gamla? Model 3 av årsmodell -21 verkar ligga runt 40' euro nu.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
martinot skrev:
Kanske som privatperson, men för mig som har den som leasingbil på konsultbolaget troligen inte värt arbets/inkomstförlusten (10 KSEK/dag), problem med leasing (missar dra halv moms) och allmänna mecket.

Men vill du, eller någon annan privatperson testa, så tycker jag absolut att ni skall göra det. Blir enbart intressant att följa, och ni kanske kan spara en del på det. :)
Om det finns 100-150 kkr att tjäna tycker man ju nästan att något leasingbolag eller likande skulle ordna med en biltransporter från något land och erbjuda lite billigare bilar. De skulle ju kunna göra en rejäl hacka på varje lass… tills Tesla justerar priserna, vilket vore det rimliga från början.
Jo, det borde helt klart finnas en bra grund till en möjlig affärsidé här. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige

Inlägg av Remuz »

Har snackat med Österrike nu, Tesla säljer bara bilar som reggas på i landet då dom inte vill konkurrera med tex Sveriges lokala Tesla.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige

Inlägg av wannabee »

Remuz skrev:
Har snackat med Österrike nu, Tesla säljer bara bilar som reggas på i landet då dom inte vill konkurrera med tex Sveriges lokala Tesla.
De länder som är med i EU borde ju ha lagar mot detta kan man tycka, EU ska väl föreställa gilla konkurrens mellan länderna inom unionen?

För 20 år sedan kunde man köpa sin nya bil billigare i Danmark så en del gjorde det. Den var visst ännu billigare i Finland men det gjorde man inte för det var svårare att få bort Finlands skatter där.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Stora marginaler på Model Y i Sverige

Inlägg av HenrikC »

Remuz skrev:
Har snackat med Österrike nu, Tesla säljer bara bilar som reggas på i landet då dom inte vill konkurrera med tex Sveriges lokala Tesla.
Detta är olagligt.
Skriv svar