Model Y döda vinkel varnare?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

pangelovski
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 sep 2021 20:54

Model Y döda vinkel varnare?

Inlägg av pangelovski »

Hej. Fick nyligen min MY men hittar ingen info på om Y har döda vinkel varnare. Min tidigare bil hade en gul varningstriangel i sidospeglarna när det fanns en bil brevid. Har Model Y något liknande?
Användarvisningsbild
jobe83
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 15 apr 2014 09:31
Ort: Täby

Re: Model Y döda vinkel varnare?

Inlägg av jobe83 »

pangelovski skrev:
Hej. Fick nyligen min MY men hittar ingen info på om Y har döda vinkel varnare. Min tidigare bil hade en gul varningstriangel i sidospeglarna när det fanns en bil brevid. Har Model Y något liknande?
Om den beter sig som min Model 3, 2019, så är "varnaren" på huvudskärmen där bilen visualiseras. Fordon som ligger i döda vinkeln när blinkers är på blir röda.
Vet ej om bilen tjuter eller styr tillbaka om du ändå fortsätter filbytet.
Jag har inte vant mig ännu efter 2,5 år, känns skevt att titta på skärmen för att kolla döda vinkeln, så jag kollar över axeln fortfarande.
Tesla Model 3 2019, VW ID.3 2021, Tesla Model Y 2021
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Model Y döda vinkel varnare?

Inlägg av Front242 »

Jag förstår inte riktigt logiken i att varningen endast visas om man blinkar. Även om man skiter i det nån gång så är det ju värdefullt med varningen
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y döda vinkel varnare?

Inlägg av mikebike »

Dödavinkelnvarningen är ungefär lika värdelös som vingelvarningen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Model Y döda vinkel varnare?

Inlägg av backe »

Den behövs inte när/om FSD fungerar, fram tills dess är det mer vinst till Tesla med en dålig implementation.

Att det blinkar i backspegeln på den sidan en bil finns är enligt mig klockrent och jag hade det först på en Volvo för ca 10 år sedan.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Model Y döda vinkel varnare?

Inlägg av taliz »

Hade det på Zoen. Men måste varit nått fel för de lös typ jämnt, sjukt irriterande.
Har för mig Teslan typ pep eller nått sånt?
På ID4an har jag nada.

Skulle helst haft som Kia/Hyundai har, en kamera som poppar upp å visar döda vinkeln.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Model Y döda vinkel varnare?

Inlägg av backe »

taliz skrev:
Hade det på Zoen. Men måste varit nått fel för de lös typ jämnt, sjukt irriterande.
Har för mig Teslan typ pep eller nått sånt?
På ID4an har jag nada.

Skulle helst haft som Kia/Hyundai har, en kamera som poppar upp å visar döda vinkeln.

På min id4 är det samma implementation som på volvo, en lampa vid sidospegeln.

Har dock kört en bil en gång som lös mest hela tiden också, det är irriterande och skapar lite "ropa på vargen"-effekt, till slut bryr man sig inte.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Model Y döda vinkel varnare?

Inlägg av tslaqqq »

jobe83 skrev:
pangelovski skrev:
Hej. Fick nyligen min MY men hittar ingen info på om Y har döda vinkel varnare. Min tidigare bil hade en gul varningstriangel i sidospeglarna när det fanns en bil brevid. Har Model Y något liknande?
Om den beter sig som min Model 3, 2019, så är "varnaren" på huvudskärmen där bilen visualiseras. Fordon som ligger i döda vinkeln när blinkers är på blir röda.
Vet ej om bilen tjuter eller styr tillbaka om du ändå fortsätter filbytet.
Jag har inte vant mig ännu efter 2,5 år, känns skevt att titta på skärmen för att kolla döda vinkeln, så jag kollar över axeln fortfarande.
Det är väl vad du kan välja i Driving Aids inställningarna, varning och eller "styrhjälp" - har inte skärmen framför mig så jag kan se de exakta fraserna :)
Skriv svar