EAP - ganska meningslöst...?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

jonnas
Inlägg: 8
Blev medlem: 01 sep 2021 10:03

EAP - ganska meningslöst...?

Inlägg av jonnas »

Fick ut min Y förra veckan med Enhanced Autopilot. Om jag förstår rätt så innehåller EAP funktionerna Smart Summon och Navigate on Autopilot.

Är det bara jag som tycker dessa funktioner funkar ganska dåligt..? Eller har jag inte fattar hur man använder dem?

Smart Summon kräver ju att man i praktiken går bredvid bilen. Navigate, som jag förstår kan byta fil på motorväg "automatiskt" (man måste bekräfta med blinker och röra ratten).
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: EAP - ganska meningslöst...?

Inlägg av OfarligTesla »

Tycker EAP funkar bra, navigator on autopilot föreslår ju filbyten som krävs och man behöver ju bara slå på blinkersen så byter den fil, fungerar utan att man har navigator on autopilot igång också. Att röra på ratten krävs bara om den inte känner av att då håller i den redan.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: EAP - ganska meningslöst...?

Inlägg av Jerker »

Jag hade det ett par veckor på prov och konstaterade snabbt att det definitivt inte var nåt som jag var villig att betala för. NOA funkar ju bara på motorväg och det var till mer besvär än nytta att låt bilen bestämma när man skulle köra om osv.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: EAP - ganska meningslöst...?

Inlägg av mikebike »

Jerker skrev:
Jag hade det ett par veckor på prov och konstaterade snabbt att det definitivt inte var nåt som jag var villig att betala för. NOA funkar ju bara på motorväg och det var till mer besvär än nytta att låt bilen bestämma när man skulle köra om osv.
Samma här. Dessutom började bilen tvärbromsa för bilar som var på väg upp på motorvägen på påfarter.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: EAP - ganska meningslöst...?

Inlägg av tobiaslej »

Hade en lånebil med FSD och kom fram till samma, mer besvär än nytta med ovanstående funktioner.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: EAP - ganska meningslöst...?

Inlägg av Delta »

Kör dagligen motorväg, tycker faktiskt att det är väldigt vilsamt att byta fil med blinkersspaken. Tycker att det är värt pengarna. Använder dock inte navigate on autopilot.
Användarvisningsbild
CarlJ
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 22 apr 2021 12:31
Ort: Stockholm

Re: EAP - ganska meningslöst...?

Inlägg av CarlJ »

Gillar den också speciellt på motorvägen även om den inte är färdigutvecklad. Summon kan vara rolig ibland, många som inte sett en självkörande bil :)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: EAP - ganska meningslöst...?

Inlägg av Gustafsson »

Ingår autopark i eap?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1111
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: EAP - ganska meningslöst...?

Inlägg av DanneLKPG »

Gustafsson skrev:
Ingår autopark i eap?
Capture.PNG
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: EAP - ganska meningslöst...?

Inlägg av Gustafsson »

Håller med om eap. Inte mycket för pengarna där heller….
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 656
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: EAP - ganska meningslöst...?

Inlägg av HerrNilsson »

Lätt värt pengarna. Kör mkt motorväg och sjukt skönt att sitta och vila handen på ratten bara och "blinka till" sen för att bilen ska byta filer. Hade blivit vansinnig på att behöva inaktivera AP varje gång man ska köra om någon.

Autopark använder jag några ggr i månaden och fungerar klockrent.

Summon är ju värdelöst i princip men har väl mkt att göra med EU-lagstiftningen?
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1895
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

EAP - ganska meningslöst...?

Inlägg av themax »

Vi använder EAP väldigt mycket och insåg när jag testade slå av det att funktionerna passar min körstil. Jag ville se om jag skulle beställa det till min Model Y. Vi kör mycket motorväg och där är filbytesfunktionen rätt skön att använda. Summon har jag aldrig använt och inte Autopark heller. Jag gör båda sakerna snabbare själv …

Däremot håller jag med om att det är alldeles för mycket pengar för de funktionerna. För att inte tala om FSD. Skulle jag aldrig lägga pengar på idag (och det gjorde jag inte 2019 heller - fick det ”på köpet” när de sänkte priserna på Model 3).
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: EAP - ganska meningslöst...?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

HerrNilsson skrev:
Lätt värt pengarna. Kör mkt motorväg och sjukt skönt att sitta och vila handen på ratten bara och "blinka till" sen för att bilen ska byta filer. Hade blivit vansinnig på att behöva inaktivera AP varje gång man ska köra om någon.

Autopark använder jag några ggr i månaden och fungerar klockrent.

Summon är ju värdelöst i princip men har väl mkt att göra med EU-lagstiftningen?
Håller helt med.

Jag är van vid AP1 som har allt som EAP har utom Navigate on Autopilot.

Jag kör till 90 % på motorväg med min bil, (jobbpendlar Malmö - Göteborg) och när jag haft en lånebil med bara grundläggande autopilot så blir jag bara irriterad och slutar använda autopiloten eftersom varje omkörning kräver inaktivering ”pling-plång” och sedan aktivering ”plång-pling”. Tycker den grundläggande autopiloten är oanvändbar på motorväg om det finns annan trafik. Är man helt ensam på vägen eller tycker det är okej att ligga efter en lastbil i 80 så funkar ju även grundläggande autopiloten.

Men 39 000:- är sjukt mycket pengar för automatiskt filbyte. De övriga funktionerna i EAP bryr jag mig inte om.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1111
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: EAP - ganska meningslöst...?

Inlägg av DanneLKPG »

HerrNilsson skrev:
Lätt värt pengarna. Kör mkt motorväg och sjukt skönt att sitta och vila handen på ratten bara och "blinka till" sen för att bilen ska byta filer. Hade blivit vansinnig på att behöva inaktivera AP varje gång man ska köra om någon.

Autopark använder jag några ggr i månaden och fungerar klockrent.

Summon är ju värdelöst i princip men har väl mkt att göra med EU-lagstiftningen?
Lane Change utan att avaktivera autopilot är det enda jag anser är vettigt med EAP, men "Lätt värt pengarna"??? Va? 40k är ett rån och vilka andra tillverkare tar ut det priset? I vissa märken så ingår det till och med redan från start.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: EAP - ganska meningslöst...?

Inlägg av MWall »

Tycker man det är lätt värt 40 tusen att slippa använda ratten vid filbyte så har man nog så mycket pengar över att 40 tusen inte saknas nämnvärt.

Jag fick några provdagar i våras eller när det var. Visst var det lite roligt att testa nåt filbyte men i längden skulle jag aldrig stå ut med sävligheten.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: EAP - ganska meningslöst...?

Inlägg av Gustafsson »

Tror frågan egentligen är vad 40000:- är värt. För de som kan avvara det utan att fundera är det förstås trevligt med eap, men prisvärt är det väl knappast sett ur en mer allmän jämförelse av vad saker kostar …
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3287
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: EAP - ganska meningslöst...?

Inlägg av Maw »

MWall skrev:
Tycker man det är lätt värt 40 tusen att slippa använda ratten vid filbyte så har man nog så mycket pengar över att 40 tusen inte saknas nämnvärt.

Jag fick några provdagar i våras eller när det var. Visst var det lite roligt att testa nåt filbyte men i längden skulle jag aldrig stå ut med sävligheten.
Det låter som att man både ska ha gott om pengar och gott om tid/tålamod om man ska köpa EAP :)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: EAP - ganska meningslöst...?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Gustafsson skrev:
Tror frågan egentligen är vad 40000:- är värt. För de som kan avvara det utan att fundera är det förstås trevligt med eap, men prisvärt är det väl knappast sett ur en mer allmän jämförelse av vad saker kostar …
Allt är relativt.
39 000:- för EAP är sjukt dyrt, men väldigt prisvärt i jämförelse med 78 000:- för FSD som i praktiken bara ger stopp-skyltsavläsning. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: EAP - ganska meningslöst...?

Inlägg av Gustafsson »

Nicke Nyfiken skrev:
Gustafsson skrev:
Tror frågan egentligen är vad 40000:- är värt. För de som kan avvara det utan att fundera är det förstås trevligt med eap, men prisvärt är det väl knappast sett ur en mer allmän jämförelse av vad saker kostar …
Allt är relativt.
39 000:- för EAP är sjukt dyrt, men väldigt prisvärt i jämförelse med 78 000:- för FSD som i praktiken bara ger stopp-skyltsavläsning. :lol:
Sjukt bekvämt med stoppskyltavläsning :-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: EAP - ganska meningslöst...?

Inlägg av OfarligTesla »

HerrNilsson skrev:
Lätt värt pengarna. Kör mkt motorväg och sjukt skönt att sitta och vila handen på ratten bara och "blinka till" sen för att bilen ska byta filer. Hade blivit vansinnig på att behöva inaktivera AP varje gång man ska köra om någon.

Autopark använder jag några ggr i månaden och fungerar klockrent.

Summon är ju värdelöst i princip men har väl mkt att göra med EU-lagstiftningen?
Håller helt med, att slippa "pling-plong" ljudet gör det värt det direkt... Struntade i det i förra 3an och gud vad störande det var att köra med AP på motorvägarna kring Stockholm.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: EAP - ganska meningslöst...?

Inlägg av RagWal »

Gustafsson skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Gustafsson skrev:
Tror frågan egentligen är vad 40000:- är värt. För de som kan avvara det utan att fundera är det förstås trevligt med eap, men prisvärt är det väl knappast sett ur en mer allmän jämförelse av vad saker kostar …
Allt är relativt.
39 000:- för EAP är sjukt dyrt, men väldigt prisvärt i jämförelse med 78 000:- för FSD som i praktiken bara ger stopp-skyltsavläsning. :lol:
Sjukt bekvämt med stoppskyltavläsning :-)
Och spännande när man på huvudled åker förbi en STOP-skylt som är vriden nära på 90grader.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 656
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: EAP - ganska meningslöst...?

Inlägg av HerrNilsson »

MWall skrev:
Tycker man det är lätt värt 40 tusen att slippa använda ratten vid filbyte så har man nog så mycket pengar över att 40 tusen inte saknas nämnvärt.

Jag fick några provdagar i våras eller när det var. Visst var det lite roligt att testa nåt filbyte men i längden skulle jag aldrig stå ut med sävligheten.
Får nog förtydliga lite. Såklart är 40 lax mycket pengar, men när jag beställde bilen (förmånsbil) så visste jag hur funktionen fungerade samt mitt körmönster och - precis som nån nämnde - så kändes det helt klart värt pengarna jämfört med nästa steg som var dubbla priset för knappt något extra.

Jag använder mig också av de flesta delarna i EAP ganska frekvent, så det är inte enbart att filbyten är värt 40 000 miljarder utan paketet med AP+filbyte, NOA (som jag också gillar) samt autopark gjorde det hela värdefullt för min del.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: EAP - ganska meningslöst...?

Inlägg av leiflodde »

Skulle ni våga trycka på knappen "kör till mig" ?
Screenshot_20210928-114541_Tesla.jpg
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: EAP - ganska meningslöst...?

Inlägg av PhR34k »

Jag håller med TS. Jag har haft Eap på min förra Model X och det enda jag saknar är att byta fil med autopilot då jag nu om Model y måste stänga av ap byta fil och sedan aktivera ap igen varje gång jag gör en omkörning. Det är det enda jag saknar. Summon funkar inte i Sverige, parkering gör jag själv snabbare, navigation med autopilot är mer än gimmick.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1562
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: EAP - ganska meningslöst...?

Inlägg av pefreli »

Jag hade EAP under en provmånad. Tyckte funktionen med att slippa stänga av AP vid filbyte var trevlig men knappast värd pengarna.

Grejen med vanlig AP är att man får välja söndagskörning i högerfilen eller lite snabbare tempo i vänsterfilen. Då slipper man slå av/på AP hela tiden.

Jag väljer oftast ett lite högre tempo i vänsterfilen. Då funkar vanlig AP alldeles utmärkt för min del.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Skriv svar