EAP - ganska meningslöst...?
Moderator: Redaktion
EAP - ganska meningslöst...?
Fick ut min Y förra veckan med Enhanced Autopilot. Om jag förstår rätt så innehåller EAP funktionerna Smart Summon och Navigate on Autopilot.
Är det bara jag som tycker dessa funktioner funkar ganska dåligt..? Eller har jag inte fattar hur man använder dem?
Smart Summon kräver ju att man i praktiken går bredvid bilen. Navigate, som jag förstår kan byta fil på motorväg "automatiskt" (man måste bekräfta med blinker och röra ratten).
Är det bara jag som tycker dessa funktioner funkar ganska dåligt..? Eller har jag inte fattar hur man använder dem?
Smart Summon kräver ju att man i praktiken går bredvid bilen. Navigate, som jag förstår kan byta fil på motorväg "automatiskt" (man måste bekräfta med blinker och röra ratten).
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: EAP - ganska meningslöst...?
Tycker EAP funkar bra, navigator on autopilot föreslår ju filbyten som krävs och man behöver ju bara slå på blinkersen så byter den fil, fungerar utan att man har navigator on autopilot igång också. Att röra på ratten krävs bara om den inte känner av att då håller i den redan.
Re: EAP - ganska meningslöst...?
Jag hade det ett par veckor på prov och konstaterade snabbt att det definitivt inte var nåt som jag var villig att betala för. NOA funkar ju bara på motorväg och det var till mer besvär än nytta att låt bilen bestämma när man skulle köra om osv.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7580
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: EAP - ganska meningslöst...?
Samma här. Dessutom började bilen tvärbromsa för bilar som var på väg upp på motorvägen på påfarter.Jerker skrev:Jag hade det ett par veckor på prov och konstaterade snabbt att det definitivt inte var nåt som jag var villig att betala för. NOA funkar ju bara på motorväg och det var till mer besvär än nytta att låt bilen bestämma när man skulle köra om osv.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: EAP - ganska meningslöst...?
Hade en lånebil med FSD och kom fram till samma, mer besvär än nytta med ovanstående funktioner.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Model Y Performance
Re: EAP - ganska meningslöst...?
Kör dagligen motorväg, tycker faktiskt att det är väldigt vilsamt att byta fil med blinkersspaken. Tycker att det är värt pengarna. Använder dock inte navigate on autopilot.
Re: EAP - ganska meningslöst...?
Gillar den också speciellt på motorvägen även om den inte är färdigutvecklad. Summon kan vara rolig ibland, många som inte sett en självkörande bil
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: EAP - ganska meningslöst...?
Ingår autopark i eap?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: EAP - ganska meningslöst...?
Gustafsson skrev:Ingår autopark i eap?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: EAP - ganska meningslöst...?
Håller med om eap. Inte mycket för pengarna där heller….
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 656
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: EAP - ganska meningslöst...?
Lätt värt pengarna. Kör mkt motorväg och sjukt skönt att sitta och vila handen på ratten bara och "blinka till" sen för att bilen ska byta filer. Hade blivit vansinnig på att behöva inaktivera AP varje gång man ska köra om någon.
Autopark använder jag några ggr i månaden och fungerar klockrent.
Summon är ju värdelöst i princip men har väl mkt att göra med EU-lagstiftningen?
Autopark använder jag några ggr i månaden och fungerar klockrent.
Summon är ju värdelöst i princip men har väl mkt att göra med EU-lagstiftningen?
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
EAP - ganska meningslöst...?
Vi använder EAP väldigt mycket och insåg när jag testade slå av det att funktionerna passar min körstil. Jag ville se om jag skulle beställa det till min Model Y. Vi kör mycket motorväg och där är filbytesfunktionen rätt skön att använda. Summon har jag aldrig använt och inte Autopark heller. Jag gör båda sakerna snabbare själv …
Däremot håller jag med om att det är alldeles för mycket pengar för de funktionerna. För att inte tala om FSD. Skulle jag aldrig lägga pengar på idag (och det gjorde jag inte 2019 heller - fick det ”på köpet” när de sänkte priserna på Model 3).
Däremot håller jag med om att det är alldeles för mycket pengar för de funktionerna. För att inte tala om FSD. Skulle jag aldrig lägga pengar på idag (och det gjorde jag inte 2019 heller - fick det ”på köpet” när de sänkte priserna på Model 3).
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: EAP - ganska meningslöst...?
Håller helt med.HerrNilsson skrev:Lätt värt pengarna. Kör mkt motorväg och sjukt skönt att sitta och vila handen på ratten bara och "blinka till" sen för att bilen ska byta filer. Hade blivit vansinnig på att behöva inaktivera AP varje gång man ska köra om någon.
Autopark använder jag några ggr i månaden och fungerar klockrent.
Summon är ju värdelöst i princip men har väl mkt att göra med EU-lagstiftningen?
Jag är van vid AP1 som har allt som EAP har utom Navigate on Autopilot.
Jag kör till 90 % på motorväg med min bil, (jobbpendlar Malmö - Göteborg) och när jag haft en lånebil med bara grundläggande autopilot så blir jag bara irriterad och slutar använda autopiloten eftersom varje omkörning kräver inaktivering ”pling-plång” och sedan aktivering ”plång-pling”. Tycker den grundläggande autopiloten är oanvändbar på motorväg om det finns annan trafik. Är man helt ensam på vägen eller tycker det är okej att ligga efter en lastbil i 80 så funkar ju även grundläggande autopiloten.
Men 39 000:- är sjukt mycket pengar för automatiskt filbyte. De övriga funktionerna i EAP bryr jag mig inte om.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: EAP - ganska meningslöst...?
Lane Change utan att avaktivera autopilot är det enda jag anser är vettigt med EAP, men "Lätt värt pengarna"??? Va? 40k är ett rån och vilka andra tillverkare tar ut det priset? I vissa märken så ingår det till och med redan från start.HerrNilsson skrev:Lätt värt pengarna. Kör mkt motorväg och sjukt skönt att sitta och vila handen på ratten bara och "blinka till" sen för att bilen ska byta filer. Hade blivit vansinnig på att behöva inaktivera AP varje gång man ska köra om någon.
Autopark använder jag några ggr i månaden och fungerar klockrent.
Summon är ju värdelöst i princip men har väl mkt att göra med EU-lagstiftningen?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: EAP - ganska meningslöst...?
Tycker man det är lätt värt 40 tusen att slippa använda ratten vid filbyte så har man nog så mycket pengar över att 40 tusen inte saknas nämnvärt.
Jag fick några provdagar i våras eller när det var. Visst var det lite roligt att testa nåt filbyte men i längden skulle jag aldrig stå ut med sävligheten.
Jag fick några provdagar i våras eller när det var. Visst var det lite roligt att testa nåt filbyte men i längden skulle jag aldrig stå ut med sävligheten.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: EAP - ganska meningslöst...?
Tror frågan egentligen är vad 40000:- är värt. För de som kan avvara det utan att fundera är det förstås trevligt med eap, men prisvärt är det väl knappast sett ur en mer allmän jämförelse av vad saker kostar …
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: EAP - ganska meningslöst...?
Det låter som att man både ska ha gott om pengar och gott om tid/tålamod om man ska köpa EAPMWall skrev:Tycker man det är lätt värt 40 tusen att slippa använda ratten vid filbyte så har man nog så mycket pengar över att 40 tusen inte saknas nämnvärt.
Jag fick några provdagar i våras eller när det var. Visst var det lite roligt att testa nåt filbyte men i längden skulle jag aldrig stå ut med sävligheten.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: EAP - ganska meningslöst...?
Allt är relativt.Gustafsson skrev:Tror frågan egentligen är vad 40000:- är värt. För de som kan avvara det utan att fundera är det förstås trevligt med eap, men prisvärt är det väl knappast sett ur en mer allmän jämförelse av vad saker kostar …
39 000:- för EAP är sjukt dyrt, men väldigt prisvärt i jämförelse med 78 000:- för FSD som i praktiken bara ger stopp-skyltsavläsning.
Model Y P
Model S P
Model S P
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: EAP - ganska meningslöst...?
Sjukt bekvämt med stoppskyltavläsningNicke Nyfiken skrev:Allt är relativt.Gustafsson skrev:Tror frågan egentligen är vad 40000:- är värt. För de som kan avvara det utan att fundera är det förstås trevligt med eap, men prisvärt är det väl knappast sett ur en mer allmän jämförelse av vad saker kostar …
39 000:- för EAP är sjukt dyrt, men väldigt prisvärt i jämförelse med 78 000:- för FSD som i praktiken bara ger stopp-skyltsavläsning.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: EAP - ganska meningslöst...?
Håller helt med, att slippa "pling-plong" ljudet gör det värt det direkt... Struntade i det i förra 3an och gud vad störande det var att köra med AP på motorvägarna kring Stockholm.HerrNilsson skrev:Lätt värt pengarna. Kör mkt motorväg och sjukt skönt att sitta och vila handen på ratten bara och "blinka till" sen för att bilen ska byta filer. Hade blivit vansinnig på att behöva inaktivera AP varje gång man ska köra om någon.
Autopark använder jag några ggr i månaden och fungerar klockrent.
Summon är ju värdelöst i princip men har väl mkt att göra med EU-lagstiftningen?
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: EAP - ganska meningslöst...?
Och spännande när man på huvudled åker förbi en STOP-skylt som är vriden nära på 90grader.Gustafsson skrev:Sjukt bekvämt med stoppskyltavläsningNicke Nyfiken skrev:Allt är relativt.Gustafsson skrev:Tror frågan egentligen är vad 40000:- är värt. För de som kan avvara det utan att fundera är det förstås trevligt med eap, men prisvärt är det väl knappast sett ur en mer allmän jämförelse av vad saker kostar …
39 000:- för EAP är sjukt dyrt, men väldigt prisvärt i jämförelse med 78 000:- för FSD som i praktiken bara ger stopp-skyltsavläsning.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 656
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: EAP - ganska meningslöst...?
Får nog förtydliga lite. Såklart är 40 lax mycket pengar, men när jag beställde bilen (förmånsbil) så visste jag hur funktionen fungerade samt mitt körmönster och - precis som nån nämnde - så kändes det helt klart värt pengarna jämfört med nästa steg som var dubbla priset för knappt något extra.MWall skrev:Tycker man det är lätt värt 40 tusen att slippa använda ratten vid filbyte så har man nog så mycket pengar över att 40 tusen inte saknas nämnvärt.
Jag fick några provdagar i våras eller när det var. Visst var det lite roligt att testa nåt filbyte men i längden skulle jag aldrig stå ut med sävligheten.
Jag använder mig också av de flesta delarna i EAP ganska frekvent, så det är inte enbart att filbyten är värt 40 000 miljarder utan paketet med AP+filbyte, NOA (som jag också gillar) samt autopark gjorde det hela värdefullt för min del.
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
Re: EAP - ganska meningslöst...?
Jag håller med TS. Jag har haft Eap på min förra Model X och det enda jag saknar är att byta fil med autopilot då jag nu om Model y måste stänga av ap byta fil och sedan aktivera ap igen varje gång jag gör en omkörning. Det är det enda jag saknar. Summon funkar inte i Sverige, parkering gör jag själv snabbare, navigation med autopilot är mer än gimmick.
Re: EAP - ganska meningslöst...?
Jag hade EAP under en provmånad. Tyckte funktionen med att slippa stänga av AP vid filbyte var trevlig men knappast värd pengarna.
Grejen med vanlig AP är att man får välja söndagskörning i högerfilen eller lite snabbare tempo i vänsterfilen. Då slipper man slå av/på AP hela tiden.
Jag väljer oftast ett lite högre tempo i vänsterfilen. Då funkar vanlig AP alldeles utmärkt för min del.
Grejen med vanlig AP är att man får välja söndagskörning i högerfilen eller lite snabbare tempo i vänsterfilen. Då slipper man slå av/på AP hela tiden.
Jag väljer oftast ett lite högre tempo i vänsterfilen. Då funkar vanlig AP alldeles utmärkt för min del.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk