Spöklikt ljud från AC

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
westerlund
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 27 jul 2017 12:09

Spöklikt ljud från AC

Inlägg av westerlund »

Hej alla,

Hämtade ut min Model Y i helgen och har upptäckt att ca var 30e sekund så låter det som ljudet några sekunder in i filmen. Ett spöklikt andandes som verkligen stör mig.

Det kan väl inte vara normalt, eller? Det låter mer när man sitter i bilen än det som uppfattas i filmen.

https://share.icloud.com/photos/0G8EslX ... BdCleeLAwg
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Spöklikt ljud från AC

Inlägg av tor-ake »

Letar man efter fel så är det extrem lätt att hitta dem på en Tesla, pga den spännande slumpmässigheten i produktionen.
Jag gissar på att något av rören till ventilationen är nätt och jämnt "within specification" alternativt inte klickats i 100%, och att det då uppstår resonans vid vissa lufthastigheter.
Logga ett fel i appen, men du bör nog vara mentalt förberedd på att någon servicetekniker kommer skaka på huvudet åt dig, troligast när du inte är närvarande.

Personligen hade jag struntat i det. När bilen rullar, alternativt fläkthastigheten är högre eller lägre så hörs inte ljudet. Eller?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
westerlund
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 27 jul 2017 12:09

Re: Spöklikt ljud från AC

Inlägg av westerlund »

tor-ake skrev:
Letar man efter fel så är det extrem lätt att hitta dem på en Tesla, pga den spännande slumpmässigheten i produktionen.
Jag gissar på att något av rören till ventilationen är nätt och jämnt "within specification" alternativt inte klickats i 100%, och att det då uppstår resonans vid vissa lufthastigheter.
Logga ett fel i appen, men du bör nog vara mentalt förberedd på att någon servicetekniker kommer skaka på huvudet åt dig, troligast när du inte är närvarande.

Personligen hade jag struntat i det. När bilen rullar, alternativt fläkthastigheten är högre eller lägre så hörs inte ljudet. Eller?
Detta är min andra Tesla, så jag är medveten om slumpmässigheten och diverse kvalitetsproblem.

Ljudet försvinner runt 7-8 i fläkthastighet och 30km/h och uppåt, vilket betyder att vid varje stopp, rödljus eller när man hoppar in i bilen så hörs det, vilket är tillräckligt ofta för att man ska höra det.
Användarvisningsbild
mwest
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 07 aug 2019 19:59

Re: Spöklikt ljud från AC

Inlägg av mwest »

westerlund skrev:
tor-ake skrev:
Letar man efter fel så är det extrem lätt att hitta dem på en Tesla, pga den spännande slumpmässigheten i produktionen.
Jag gissar på att något av rören till ventilationen är nätt och jämnt "within specification" alternativt inte klickats i 100%, och att det då uppstår resonans vid vissa lufthastigheter.
Logga ett fel i appen, men du bör nog vara mentalt förberedd på att någon servicetekniker kommer skaka på huvudet åt dig, troligast när du inte är närvarande.

Personligen hade jag struntat i det. När bilen rullar, alternativt fläkthastigheten är högre eller lägre så hörs inte ljudet. Eller?
Detta är min andra Tesla, så jag är medveten om slumpmässigheten och diverse kvalitetsproblem.

Ljudet försvinner runt 7-8 i fläkthastighet och 30km/h och uppåt, vilket betyder att vid varje stopp, rödljus eller när man hoppar in i bilen så hörs det, vilket är tillräckligt ofta för att man ska höra det.
Har samma ljud i vår MY och M3P som nyligen hämtades ut.
Model 3 LR RWD Midnight Silver/svart, 18", beställd 7/8 -19 och uthämtad 2/9 -19
Model 3 Performance blå/vit, 20" beställd 6/8 -21, uthämtad 28/9 -21
Model Y LR AWD blå/svart, 20" beställd 5/8 -21, uthämtad 31/8 -21
Användarvisningsbild
trippo
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 31 jul 2019 16:06
Ort: Huskvarna

Re: Spöklikt ljud från AC

Inlägg av trippo »

Lägg in klippet du filmade där man hör ljudet Westerlund. Jag hade ju samma ljud när jag laddade på SuC och det är inget ljud man bara ignorerar. Hört liknande ljud när jag stått still men betydligt lägre. Gissar på att det drabbar lite olika.

Någon hade samma ljud men blev av med det efter att ha kört med biodefence mode.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Spöklikt ljud från AC

Inlägg av tor-ake »

Om det kan försvinna för gott när man gör någon inställning, då skulle det ju kunna vara ett spjäll som behöver motioneras lite för att röra sig fritt.

Har du provat att gå över i manuellt läge och cykla igenom alla spjäll, dvs öppna och stäng defrost, ansikte, fötter, recirkulation, biodefens om sådan finns?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
jobe83
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 15 apr 2014 09:31
Ort: Täby

Re: Spöklikt ljud från AC

Inlägg av jobe83 »

Kan vara värmepumpen som jobbar upp tryck. Hör nått liknade I min luft luft pump i huset när den frostar av.

Testa köra kall luft istället för acc?
Tesla Model 3 2019, VW ID.3 2021, Tesla Model Y 2021
Användarvisningsbild
xalense
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 sep 2021 20:00

Re: Spöklikt ljud från AC

Inlägg av xalense »

Hämtade ut min MY för en knapp vecka sedan och tycker AC:n låter lite väl mycket ibland. Det är inte konstant utan kommer ibland och slår jag av AC:n försvinner det direkt. Bifogad film är när jag laddade på SC (bortse från lite skrapljud i början)

https://www.icloud.com/iclouddrive/0G4c ... w#IMG_1499
Användarvisningsbild
westerlund
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 27 jul 2017 12:09

Re: Spöklikt ljud från AC

Inlägg av westerlund »

xalense skrev:
Hämtade ut min MY för en knapp vecka sedan och tycker AC:n låter lite väl mycket ibland. Det är inte konstant utan kommer ibland och slår jag av AC:n försvinner det direkt. Bifogad film är när jag laddade på SC (bortse från lite skrapljud i början)

https://www.icloud.com/iclouddrive/0G4c ... w#IMG_1499
Exakt samma som jag då. Min låter sådär hela tiden (var 30e sekund ungefär), men kan bekräfta att det lät högre under snabbladdning.
Skriv svar