Fälgar till modell Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Fredrik1976
Inlägg: 12
Blev medlem: 05 okt 2021 21:02

Fälgar till modell Y

Inlägg av Fredrik1976 »

Hej har som många andra funderingar på skaffa andra sommar fälgar och sätta de som följer med bilen som vinterfälg.

Finns det något alternativ som inte är svindyrt för modell Y?
Måste ju också köpa dubbade vinterdäck, vilken prisklass ska jag räkna med? går det att komma under 3000kr däcket och ändå ha en ok kvalité?

Tacksam för tips.
Fredrik1976
Inlägg: 12
Blev medlem: 05 okt 2021 21:02

Re: Fälgar till modell Y

Inlägg av Fredrik1976 »

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7579
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Fälgar till modell Y

Inlägg av mikebike »

Hur mycket däcken kostar beror till stor på hur stora fälgarna är.
Jag tänker köra med 18" på vintern och 19" på sommaren.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1577
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Fälgar till modell Y

Inlägg av pefreli »

Personligen tycker jag att MY behöver ha minst 20 tum för att den ska se riktigt bra ut.

Med det sagt har jag såklart förståelse för de som behöver maxa räckvidden och väljer mindre fälgar.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7579
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Fälgar till modell Y

Inlägg av mikebike »

pefreli skrev:
Personligen tycker jag att MY behöver ha minst 20 tum för att den ska se riktigt bra ut.

Med det sagt har jag såklart förståelse för de som behöver maxa räckvidden och väljer mindre fälgar.
Kostnad och komfort snarare än räckvidd i mitt fall.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
vovven
Inlägg: 66
Blev medlem: 06 aug 2021 11:04

Re: Fälgar till modell Y

Inlägg av vovven »

Kan man beställa MY och få den levererad med vinterdäck på originalfälgarna?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7579
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Fälgar till modell Y

Inlägg av mikebike »

vovven skrev:
Kan man beställa MY och få den levererad med vinterdäck på originalfälgarna?
Nej. Men beställer man kompletta vinterhjul kan/skall bilen levereras med dessa monterade och sommarhjulen ligger inuti bilen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Smygisen
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 05 jul 2021 20:17

Re: Fälgar till modell Y

Inlägg av Smygisen »

Jag hade tänkt att köra på 18tummare både på sommar och vinterdäcken.
Ni hittade jag betydligt större utbud på 19tummare, så det fick bli det på vinterdäcken, ser dock att däckfirmorna börjar plocka hem 18 tummare. Var dock uppmärksamma på vilken belastning fölgarna klarar.
bizotizo
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 okt 2021 20:32

Re: Fälgar till modell Y

Inlägg av bizotizo »

Jag får intryck av att de flesta valt 19" Gemini fälgar till MY och flera önskar köra på 18". Varför? Är det verkligen så stor skillnad när det kommer till räckvidd och komfort? 20" Induction är så mycket snyggare! Eller är det mest för man tycker att det är dyrt med 20"? Jag menar man har lagt ner 700k+ så några tusen här och där är väl inte så mycket. Eller?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7579
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Fälgar till modell Y

Inlägg av mikebike »

bizotizo skrev:
Jag får intryck av att de flesta valt 19" Gemini fälgar till MY och flera önskar köra på 18". Varför? Är det verkligen så stor skillnad när det kommer till räckvidd och komfort? 20" Induction är så mycket snyggare! Eller är det mest för man tycker att det är dyrt med 20"? Jag menar man har lagt ner 700k+ så några tusen här och där är väl inte så mycket. Eller?
Billigare (däck), bekvämare och mindre risk att skrubba fälgarna. 20" Induction är skitsnygga, men.....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Smygisen
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 05 jul 2021 20:17

Re: Fälgar till modell Y

Inlägg av Smygisen »

bizotizo skrev:
Jag får intryck av att de flesta valt 19" Gemini fälgar till MY och flera önskar köra på 18". Varför? Är det verkligen så stor skillnad när det kommer till räckvidd och komfort? 20" Induction är så mycket snyggare! Eller är det mest för man tycker att det är dyrt med 20"? Jag menar man har lagt ner 700k+ så några tusen här och där är väl inte så mycket. Eller?
Jag håller med om att 20 eller 21 tummare är bra mycket snyggare än 18.
Men ökad komfort, lägre förbrukning och snabbare acceleration gör att jag gärna vill testa.
Givetvis skiljer priset på däcken en del, men det är inte det avgörande för mig.
Å andra sidan finns det säker dom som räknar på skillnaden på hjul också. Inköpspriset var för mig inte så intressant, utan snarare månadskostnaden.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3630
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Fälgar till modell Y

Inlägg av jonasl »

Tycker det ser lite löjligt ut med supertunna däck på jättefälgar på bilar som inte är rena sportbilar.

Dessutom vill jag gärna ha lite bredare däck så att inte däcket sitter så stretchat som det gör med Teslas originalsetup. Det ska inte automatiskt resultera i skrapad fälg om man kommer emot trottoarkanten försiktigt med däcket.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar