Just Matrix är ju rätt soft, det verkar vara det enda som fungerar för att inte blända andra. För varenda bil som kör “auto avbländande” verkar slå av för sent och slår på för tidigt om man kollar på hur det ser ut i trafiken (och när jag själv testat dem), verkar helt enkelt väldigt svårt att få till det ordentligt utan att täcka hela bilen med kameror/sensorer som ser långt.
Med ID4an så tar det snarare flera sekunder innan den slår på helljus.
Problemet är backar, lastbilar, skyltar som reflekterar, motorvägsbarriärer etc etc...
Har aldrig testat en bil med Matrix, men har gott hopp om att det funkar bättre på landsväg. På motorväg med barriärer, eller backar, blir det nog knepigt oavsett. Om den överhuvudtaget inte ser lamporna på en lastbil tex, hur ska den då blända av?
Just Matrix är ju rätt soft, det verkar vara det enda som fungerar för att inte blända andra. För varenda bil som kör “auto avbländande” verkar slå av för sent och slår på för tidigt om man kollar på hur det ser ut i trafiken (och när jag själv testat dem), verkar helt enkelt väldigt svårt att få till det ordentligt utan att täcka hela bilen med kameror/sensorer som ser långt.
Med ID4an så tar det snarare flera sekunder innan den slår på helljus.
Problemet är backar, lastbilar, skyltar som reflekterar, motorvägsbarriärer etc etc...
Har aldrig testat en bil med Matrix, men har gott hopp om att det funkar bättre på landsväg. På motorväg med barriärer, eller backar, blir det nog knepigt oavsett. Om den överhuvudtaget inte ser lamporna på en lastbil tex, hur ska den då blända av?
Om du aldrig testat en bil med dynamiska strålkastare rekommenderar jag att du åker och provkör. Skillnaden mot konventionellt ljus är stor.
Kan ju också vara bra att ha provat när man diskuterar saken. Så man inte tvärsäkert hävdar något baserat på nått man läst på ett forum.
Just Matrix är ju rätt soft, det verkar vara det enda som fungerar för att inte blända andra. För varenda bil som kör “auto avbländande” verkar slå av för sent och slår på för tidigt om man kollar på hur det ser ut i trafiken (och när jag själv testat dem), verkar helt enkelt väldigt svårt att få till det ordentligt utan att täcka hela bilen med kameror/sensorer som ser långt.
Med ID4an så tar det snarare flera sekunder innan den slår på helljus.
Problemet är backar, lastbilar, skyltar som reflekterar, motorvägsbarriärer etc etc...
Har aldrig testat en bil med Matrix, men har gott hopp om att det funkar bättre på landsväg. På motorväg med barriärer, eller backar, blir det nog knepigt oavsett. Om den överhuvudtaget inte ser lamporna på en lastbil tex, hur ska den då blända av?
Om du aldrig testat en bil med dynamiska strålkastare rekommenderar jag att du åker och provkör. Skillnaden mot konventionellt ljus är stor.
Kan ju också vara bra att ha provat när man diskuterar saken. Så man inte tvärsäkert hävdar något baserat på nått man läst på ett forum.
Kul. Jag har ingen direkt nytta av det i praktiken, därför är jag inte särskilt intresserad av den featuren. Skulle inte betala ett öre extra för det.
Just Matrix är ju rätt soft, det verkar vara det enda som fungerar för att inte blända andra. För varenda bil som kör “auto avbländande” verkar slå av för sent och slår på för tidigt om man kollar på hur det ser ut i trafiken (och när jag själv testat dem), verkar helt enkelt väldigt svårt att få till det ordentligt utan att täcka hela bilen med kameror/sensorer som ser långt.
Med ID4an så tar det snarare flera sekunder innan den slår på helljus.
Problemet är backar, lastbilar, skyltar som reflekterar, motorvägsbarriärer etc etc...
Har aldrig testat en bil med Matrix, men har gott hopp om att det funkar bättre på landsväg. På motorväg med barriärer, eller backar, blir det nog knepigt oavsett. Om den överhuvudtaget inte ser lamporna på en lastbil tex, hur ska den då blända av?
Om du aldrig testat en bil med dynamiska strålkastare rekommenderar jag att du åker och provkör. Skillnaden mot konventionellt ljus är stor.
Kan ju också vara bra att ha provat när man diskuterar saken. Så man inte tvärsäkert hävdar något baserat på nått man läst på ett forum.
Kul. Jag har ingen direkt nytta av det i praktiken, därför är jag inte särskilt intresserad av den featuren. Skulle inte betala ett öre extra för det.
Har du ingen nytta av bra belysning på bilen? Eller tror du dynamiska strålkastare används där du brukar använda helljuset?
Om du aldrig testat en bil med dynamiska strålkastare rekommenderar jag att du åker och provkör. Skillnaden mot konventionellt ljus är stor.
Kan ju också vara bra att ha provat när man diskuterar saken. Så man inte tvärsäkert hävdar något baserat på nått man läst på ett forum.
Finns en del på forumet som tvärsäkert diskuterar hur det är att ladda och äga elbil/Tesla, men som själv aldrig ägt någon. Just sayin'.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Om du aldrig testat en bil med dynamiska strålkastare rekommenderar jag att du åker och provkör. Skillnaden mot konventionellt ljus är stor.
Kan ju också vara bra att ha provat när man diskuterar saken. Så man inte tvärsäkert hävdar något baserat på nått man läst på ett forum.
Finns en del på forumet som tvärsäkert diskuterar hur det är att ladda och äga elbil/Tesla, men som själv aldrig ägt någon. Just sayin'.
Har du ingen nytta av bra belysning på bilen? Eller tror du dynamiska strålkastare används där du brukar använda helljuset?
Har nog inte kört någon bil som tillverkats de senaste 10 åren där jag tyckt att belysningen var dålig faktiskt, det är lampor som lyser helt enkelt. Så även om Matrix/laser och sådant såklart är bra och coolt tycker iaf inte jag det är någon dealbreaker.
Just Matrix är ju rätt soft, det verkar vara det enda som fungerar för att inte blända andra. För varenda bil som kör “auto avbländande” verkar slå av för sent och slår på för tidigt om man kollar på hur det ser ut i trafiken (och när jag själv testat dem), verkar helt enkelt väldigt svårt att få till det ordentligt utan att täcka hela bilen med kameror/sensorer som ser långt.
Med ID4an så tar det snarare flera sekunder innan den slår på helljus.
Problemet är backar, lastbilar, skyltar som reflekterar, motorvägsbarriärer etc etc...
Har aldrig testat en bil med Matrix, men har gott hopp om att det funkar bättre på landsväg. På motorväg med barriärer, eller backar, blir det nog knepigt oavsett. Om den överhuvudtaget inte ser lamporna på en lastbil tex, hur ska den då blända av?
Om du aldrig testat en bil med dynamiska strålkastare rekommenderar jag att du åker och provkör. Skillnaden mot konventionellt ljus är stor.
Kan ju också vara bra att ha provat när man diskuterar saken. Så man inte tvärsäkert hävdar något baserat på nått man läst på ett forum.
Kul. Jag har ingen direkt nytta av det i praktiken, därför är jag inte särskilt intresserad av den featuren. Skulle inte betala ett öre extra för det.
Har du ingen nytta av bra belysning på bilen? Eller tror du dynamiska strålkastare används där du brukar använda helljuset?
Nej, jag kör så gott som uteslutande i/kring storstad, dvs vägar med gatubelysning.
På sommaren kör jag en del landsväg, men då är det ljust på kvällarna..
Är det aktiverat på M3 med Matrix om nu mjukvaran är färdig?
Det svarade jag på tidigare. Svaret är nej.
Min gissning är att man kommer leverera det som en OTA nån gång efter bilar börjat rullat av linan i Berlin.
Initialt gör nyhetsvärdet att man kan sälja fler nya bilar, sedan glädjer man befintliga ägare genom att lansera det som OTA. Win-win.
Kanske väntar de på rätt tillfälle som du säger, men troligare är nog att det inte är färdigt än.
Är det aktiverat på M3 med Matrix om nu mjukvaran är färdig?
Det svarade jag på tidigare. Svaret är nej.
Min gissning är att man kommer leverera det som en OTA nån gång efter bilar börjat rullat av linan i Berlin.
Initialt gör nyhetsvärdet att man kan sälja fler nya bilar, sedan glädjer man befintliga ägare genom att lansera det som OTA. Win-win.
Kanske väntar de på rätt tillfälle som du säger, men troligare är nog att det inte är färdigt än.
Tyckte du skrev att du "misstänkte" att de var utvecklade av underleverantör. Då borde det väl vara "färdigt". Hur ska du ha det?
Vår förra e-golf hade vad jag tror heter dynamiska ljus. Det var sjukt bra, kändes som att köra med helljus fast man mötte bilar. Blev skugga precis där mötande bilen var.
Man trodde dom skulle blinka men icke.
Imponerande att vid kurvig väg se hur skuggan följde mötande eller bil man kom ifatt.
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Är det aktiverat på M3 med Matrix om nu mjukvaran är färdig?
Det svarade jag på tidigare. Svaret är nej.
Min gissning är att man kommer leverera det som en OTA nån gång efter bilar börjat rullat av linan i Berlin.
Initialt gör nyhetsvärdet att man kan sälja fler nya bilar, sedan glädjer man befintliga ägare genom att lansera det som OTA. Win-win.
Kanske väntar de på rätt tillfälle som du säger, men troligare är nog att det inte är färdigt än.
Tyckte du skrev att du "misstänkte" att de var utvecklade av underleverantör. Då borde det väl vara "färdigt". Hur ska du ha det?
Det var hårdvaran jag menade förmodligen är framtagen av en underleverantör, men det kan mycket väl även gälla mjukvaran och i så fall är den säkert färdig som du säger. Den måste förstås integreras hos Tesla i så fall men det bör inte vara några problem för dem.
Förhoppningsvis så kommer en bra lösning i Teslas bilar snart, Matrix/Pixel-ljus tycker jag är en klart trafiksäkerhetshöjande teknik. Jag kör mest utanför stan och har haft bra nytta av helljusassistent i nära 8 år och sedan några månader pixelljus och skulle inte vilja vara utan det om jag byter till Tesla i framtiden.
Det kunde man tro. Vi stängde av automatiken på model 3 2021, den flippar ju på och av på rätt slumpmässiga tillfällen, helt oanvändbart.
Fungera != fungera bra.
Jag gjorde samma på min Model 3, enkelt.
Inte hittat hur man gör på min VW, för det är typ lika illa där(även på min tidigare Volvo). Men inget större problem då jag använder helljus kanske en gång var tredje månad.
Det tragiska är ju att det funkar fint på min gamla S med AP1.
Det är ju bara splitt nya modeller med ”deep light” eller vad de nu kallar NN för,detta som är kass. De envisas med en dålig teknisk implementation på ren princip och man undrar ju om de ens fattar att det är trasigt.
Det var hårdvaran jag menade förmodligen är framtagen av en underleverantör, men det kan mycket väl även gälla mjukvaran och i så fall är den säkert färdig som du säger. Den måste förstås integreras hos Tesla i så fall men det bör inte vara några problem för dem.
Hella tillverkar strålkastarna med led-moduler från Samsung.
Samsung släppte en pressrelease i april om detta.
Så länge matris är olagligt i USA så lär dom inte dyka upp i us-tillverkade Teslor.
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Det tragiska är ju att det funkar fint på min gamla S med AP1.
Det är ju bara splitt nya modeller med ”deep light” eller vad de nu kallar NN för,detta som är kass. De envisas med en dålig teknisk implementation på ren princip och man undrar ju om de ens fattar att det är trasigt.
Om det funkar fint på den så är det enda bilmodellen i världen där det funkar fint. Blir konstant bländad vid mörkerkörning av alla möjliga bilar som man märker kör helljusassistenten, den slår inte av tid helt enkelt.
Det känns kanske icke-intuitivt, men matrix-lysen är faktiskt mycket enklare för mjukvaran att hantera än automatiskt helljus.
Varför då? Jo, för att felmarginalen är så mycket större. Kostnaden för att blända av för mycket med matrix är i princip noll. Matrix-mjukvaran kan släcka/skärma lyset mot varenda ljuspunkt som syns i kamerabilden. Gatubelysning? Släck! Verandabelysning? Släck! Reflekterande vägskylt? Släck! Det gör ingenting om det släcks lite för mycket, eftersom det bara är små fläckar av ljusbilden som försvinner. Merparten av ljuset på vägen är fortfarande kvar.
Jämför detta med automatiskt helljus där kostnaden för att släcka för mycket är att du förblindar både autopiloten och den mänskliga föraren. Det finns bara av eller på, vilket gör beslutet enormt mycket viktigare och därmed svårare. Du måste korrekt avgöra ifall någon av de ljuspunkter som syns i kameran är en bil och ifall den är så nära att det är dags att blända av. Släcker du för tidigt blir det farligt, släcker du för sent bländar du mötande. Det finns väldigt liten acceptabel felmarginal.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Det tragiska är ju att det funkar fint på min gamla S med AP1.
Det är ju bara splitt nya modeller med ”deep light” eller vad de nu kallar NN för,detta som är kass. De envisas med en dålig teknisk implementation på ren princip och man undrar ju om de ens fattar att det är trasigt.
Om det funkar fint på den så är det enda bilmodellen i världen där det funkar fint. Blir konstant bländad vid mörkerkörning av alla möjliga bilar som man märker kör helljusassistenten, den slår inte av tid helt enkelt.
Äh, sluta nu. Vi som haft funktionen på andra bilar, och AP1, vet att MobilEye funkar bättre än Teslas egna vad gäller den här funktionen. Att försöka förflytta fokus känns som ett svagt försvar.
Själv sköter jag numera avbländningen manuellt. Det funkar bra. Men nog var mitt gamla matrix-system på BMW:n mycket bättre och bekvämare. Dock ingen katastrof.
Samma sak med torkarna. Jag sköter de helt manuellt. Kändes lite konstigt i början efter att ha haft väl fungerande automatik i typ 10 år men nu känns det naturligt. Blir irriterad när jag tänker på det dock för det är ju nåt man förväntar sig på en modern bil och särskilt då Tesla som ska vara så "högteknologiskt". Men i praktiken är det inget större besvär.
Äh, sluta nu. Vi som haft funktionen på andra bilar, och AP1, vet att MobilEye funkar bättre än Teslas egna vad gäller den här funktionen. Att försöka förflytta fokus känns som ett svagt försvar.
Själv sköter jag numera avbländningen manuellt. Det funkar bra. Men nog var mitt gamla matrix-system på BMW:n mycket bättre och bekvämare. Dock ingen katastrof.
Samma sak med torkarna. Jag sköter de helt manuellt. Kändes lite konstigt i början efter att ha haft väl fungerande automatik i typ 10 år men nu känns det naturligt. Blir irriterad när jag tänker på det dock för det är ju nåt man förväntar sig på en modern bil och särskilt då Tesla som ska vara så "högteknologiskt". Men i praktiken är det inget större besvär.
Jag har haft funktionen på andra bilar också men inte använt det någon gång då jag inte gillar att blända mina medtraffikanter, så det spelar ingen roll om Tesla är sämre när jag inte hade använt någon av dem. Det verkar som sagt andra bilar helt skita i då varenda nyare bil man möter tar bort stor del av mitt mörkerseende på de slingriga/backiga vägarna till fjällen (för att de bländar av för sent), hade blinkat på dem men vill inte utsätta andra för fara. Bilar med Matrix/Laser är det ju dock inga problem med att möta. Problemet med helljus är ju att de går så pass långt så är det inte en lång platt raksträcka så verkar bilarna blända av först när lamporna redan hunnit riktas mot mig, jag som människa bländar ju av redan när jag ser skenet av lamporna innan kurvan.
Det bästa med Matrix enligt mig är när man ligger bakom en bil och får fullt helljus ut på sidan om framförvarande bil. Fungerade klockrent på min förra Volvo 2019.
Tycker det fungerade bra vid möte oxå. Utom vid möte med lastbilar som kommer över krön.
Då fick man vara med och stänga av manuellt
Det tragiska är ju att det funkar fint på min gamla S med AP1.
Det är ju bara splitt nya modeller med ”deep light” eller vad de nu kallar NN för,detta som är kass. De envisas med en dålig teknisk implementation på ren princip och man undrar ju om de ens fattar att det är trasigt.
Om det funkar fint på den så är det enda bilmodellen i världen där det funkar fint. Blir konstant bländad vid mörkerkörning av alla möjliga bilar som man märker kör helljusassistenten, den slår inte av tid helt enkelt.
Det är möjligt att Model S med AP1 är unik, för faktum är att det funkar fint.
Använder alltid helljusautomatik. Jag har uppgraderat till 35W xenon så att det är ordentligt ljus på min bil, ändå har aldrig någon av de mötande blivit irriterad och blinkat med helljuset. Bilen bländar av precis när jag själv hade gjort det, om jag kört utan automatik.
Har nog inte kört någon bil som tillverkats de senaste 10 åren där jag tyckt att belysningen var dålig faktiskt, det är lampor som lyser helt enkelt.
Du har med andra ord aldrig kört en Model S pre face-lift.
Eller en facelift Model S! Fattar varför helljusautomatiken fungerar bra på min, för lyset är kasst vilket som Faktisk den största besvikelse vid min S.
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Någon som vet om de Tesla Y som kommer nu (innan Berlin) har nya ljuse? Kanske någon som redan har? Har bara läst att Perfomance har dem och inte LR. Kollar man bild när man bygger ser man skillnaden på lamporna.