Vita säten

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Fredrik1976
Inlägg: 12
Blev medlem: 05 okt 2021 21:02

Vita säten

Inlägg av Fredrik1976 »

Hello! ni som har vita säten och barn, hur har det funkat? Tror ni vita säten är mer eftertraktade på andrahandsmarknaden än Svarta? Min fru tycker det ser ut som 80 tal, vilket jag inte tycker, försöker hitta ett bra argument till att vita säten är bättre. kaaanske till och mer efterfrågan på det?! :D
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vita säten

Inlägg av mikebike »

JAG skulle aldrig köpa en begagnad bil med vita säten, så det är nog olika.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Vita säten

Inlägg av McFace »

Fredrik1976 skrev:
Hello! ni som har vita säten och barn, hur har det funkat? Tror ni vita säten är mer eftertraktade på andrahandsmarknaden än Svarta? Min fru tycker det ser ut som 80 tal, vilket jag inte tycker, försöker hitta ett bra argument till att vita säten är bättre. kaaanske till och mer efterfrågan på det?! :D
Pröva att googla lite på det. Finns många som diskuterar den frågan.

https://cleantechnica.com/2021/09/04/ge ... ness-sake/

"White is right" som de säger. Jag är inte säker på att de snackar om bilklädsel, men likafullt är det helt korrekt. Våga välja vitt!
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3255
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Vita säten

Inlägg av Niklas Z »

För mig vara vita säten en självklarhet. Jag avskyr svarta interiörer, så jag väljer alltid det ljusaste alternativet. Det har varit enkelt att sköta den vita klädseln hittills. Den ser ut som ny.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 279
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Vita säten

Inlägg av Thed75 »

Tror utan nån vetenskaplig undersökning att ickevita säten säljs lättare! Men teslas kanske är lätta att hålla ren vad vet jag

Kan bara se på ungarna som helt plötsligt kan stå på sätet med skitiga skor, känns som att vita är lite känsligare i ett sånt läge

Cruisar man mest runt i rena miljöer utan blåjeans och barn så kan det gå men jag tänker att efter 10000mil så börjar det synas missfärgningar på riktigt oavsett hur nitisk man är med rengöring
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vita säten

Inlägg av Tellus »

Vi har två treor 2019, en med vita en med svarta.
Vita är mycket snyggare (tycker vi)
Men utöver det så är de vita mycket mer underhållsfria.
Dom svarta bör man dammsuga varannan vecka, de vita varannan månad.
Fläckar på dom vita har vi lätt tagit bort med våtservett, dom svarta ser mer slitna och solkiga ut.

Och på sommaren när solen legat på kan man knappt sitta i dom svarta, de bränns. Inga sådana problem med dom vita.

Det enda är risken för fläckar från blåjeans, har efter 2,5år dock inte behövt använda något "starkt" medel än, men börjar nog bli dax på förarstolen om man är pedant.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vita säten

Inlägg av MWall »

Thed75 skrev:
Tror utan nån vetenskaplig undersökning att ickevita säten säljs lättare! Men teslas kanske är lätta att hålla ren vad vet jag

Kan bara se på ungarna som helt plötsligt kan stå på sätet med skitiga skor, känns som att vita är lite känsligare i ett sånt läge

Cruisar man mest runt i rena miljöer utan blåjeans och barn så kan det gå men jag tänker att efter 10000mil så börjar det synas missfärgningar på riktigt oavsett hur nitisk man är med rengöring
Det är alltså PLAST-klädsel. Det suger inte åt sig skit alls. Bara att torka av. Vitt har fördelen att man ser var det är skitigt och var man bör torka. För vem vill åka runt med smutsiga säten även om det inte syns?

Däremot så förekommer det viss infärgning via jeans, det gör det. Men efter 9200 mil är mitt förarsäte så pass vitt att jag inte märker/tänker på det.

Vet inte hur många ggr vi haft den här frågan uppe. Det är inte vitt skinn. Det är vit plast.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Vita säten

Inlägg av [JM] »

Har kört vitt i snart tre år. Beställde en ny Tesla förra veckan med vit interiör.
Har tre barn där den yngsta är 5år nu.

Jag har gjort en instruktion om hur man tvättar de vita sätena i DIY delen av forumet.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Vita säten

Inlägg av DanneLKPG »

Vita inredningen känns mer modernt och luftigt.
Det enda jag inte riktigt gillar med att välja vitt till Tesla är att det då även är vitt längst fram vid rutan som reflekteras. Det går att lösa genom täcka den med wrap eller tredjepartstillbehör.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Smygisen
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 05 jul 2021 20:17

Re: Vita säten

Inlägg av Smygisen »

Jag har haft vit inredning, men inte en Tesla i 4år.jag valde svart i min Y. Inte för att vit är fult eller dyrt, utan för att jag helt enkelt gillar den svarta inredningen och tycker vit kräver mer jobb. Alla märken efter barn etc syns mycket mer tycker jag.

Sen skulle det inte spela någon roll om jag köpte en begagnad bil, då är jag mer benägen att ta det som finns. Men jag skulle absolut inte välja färg beroende på vad jag tror är lättast att sälja när jag byter bil, jag väljer enbart färg utifrån vad jag gillar.

Ta den du gillar mest.
Användarvisningsbild
Bjorn84
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 16 jun 2021 06:40

Re: Vita säten

Inlägg av Bjorn84 »

Jag har småbarn och ville skydda mina säten så blev svart men vita överdrag. Riktigt nöjd och värt några tusenlappar från Amazon.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vita säten

Inlägg av Bjelke »

[JM] skrev:
Har kört vitt i snart tre år. Beställde en ny Tesla förra veckan med vit interiör.
Har tre barn där den yngsta är 5år nu.

Jag har gjort en instruktion om hur man tvättar de vita sätena i DIY delen av forumet.
Gärna en länk för jag har iaf glömt den ;) :lol:
(Den där man kom fram till tvättlappar för småbarn typ?)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Vita säten

Inlägg av [JM] »

Bjelke skrev:
[JM] skrev:
Har kört vitt i snart tre år. Beställde en ny Tesla förra veckan med vit interiör.
Har tre barn där den yngsta är 5år nu.

Jag har gjort en instruktion om hur man tvättar de vita sätena i DIY delen av forumet.
Gärna en länk för jag har iaf glömt den ;) :lol:
(Den där man kom fram till tvättlappar för småbarn typ?)
Den här tänkte jag på. Finns ju flera trådar där vi snackat tvättservetter.

viewtopic.php?f=62&t=20996
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vita säten

Inlägg av Bjelke »

Grymt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vita säten

Inlägg av SwedishAdvocate »

Som nämnts ovan så finns det några trådar om det här sen innan. Du kan hitta en del genom att mata in följande i google:

site:teslaclubsweden.se vit säten

eller:

site:teslaclubsweden.se vit klädsel

Sen kanske det finns ännu fler som kräver andra söktermer. Vet inte...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Vita säten

Inlägg av pefreli »

DanneLKPG skrev:
Vita inredningen känns mer modernt och luftigt.
Det enda jag inte riktigt gillar med att välja vitt till Tesla är att det då även är vitt längst fram vid rutan som reflekteras. Det går att lösa genom täcka den med wrap eller tredjepartstillbehör.
Detta oroade mig inför beställningen. Gillar verkligen inte reflektioner.

Med facit på hand är det inte alls så störande som jag trott.

Hade svart i förra 3:an men är mkt nöjd med vitt i den nya. Klädseln känns mjukare och som någon skrivit behöver den inte dammsugas lika ofta eftersom smulor/skräp syns mindre.

Sen tycker jag vitt ger lite mer premiumkänsla i en annars väldigt avskalad interiör.

Den förra svarta hade vi problem med solkräm så det blir intressant att se hur den vita klarar det.

Förarsätet räknar jag med att man får tvätta av lite oftare med babywipes. Men inget större problem vad det verkar.

Kommer välja vitt även i nästa bil. Men tror inte man får igen pengarna vid försäljning. Många som är skeptiska till vit klädsel…
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Vita säten

Inlägg av holden »

Svart klädsel skulle alltså behöva dammsugas en gång i månaden :) Är nog mer en läggningsfråga, själv har jag aldrig dammsugit någon bilklädsel under dryga 30 års bilägande.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3255
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Vita säten

Inlägg av Niklas Z »

holden skrev:
Svart klädsel skulle alltså behöva dammsugas en gång i månaden :) Är nog mer en läggningsfråga, själv har jag aldrig dammsugit någon bilklädsel under dryga 30 års bilägande.
En svart klädsel skulle jag definitivt behöva dammsuga minst en gång i månaden. Ljus interiör klarar sig lite bättre. Interiörens utseende tycker jag är mycket viktigare än exteriörens. En smutsig bil är aldrig snygg.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3255
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Vita säten

Inlägg av Niklas Z »

DanneLKPG skrev:
Vita inredningen känns mer modernt och luftigt.
Det enda jag inte riktigt gillar med att välja vitt till Tesla är att det då även är vitt längst fram vid rutan som reflekteras. Det går att lösa genom täcka den med wrap eller tredjepartstillbehör.
Jag har aldrig tänkt på sådana reflektioner från min bil med vita klädseln och vita panelen framtill.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Vita säten

Inlägg av holden »

Niklas Z skrev:
holden skrev:
Svart klädsel skulle alltså behöva dammsugas en gång i månaden :) Är nog mer en läggningsfråga, själv har jag aldrig dammsugit någon bilklädsel under dryga 30 års bilägande.
En svart klädsel skulle jag definitivt behöva dammsuga minst en gång i månaden. Ljus interiör klarar sig lite bättre. Interiörens utseende tycker jag är mycket viktigare än exteriörens. En smutsig bil är aldrig snygg.
Nä, men sen är det ju individuellt hur mycket man bryr sig om bilen är snygg eller inte.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vita säten

Inlägg av Tellus »

Har man skitiga kläder är nog svart bäst om man inte vill se skiten
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Fredrik1976
Inlägg: 12
Blev medlem: 05 okt 2021 21:02

Re: Vita säten

Inlägg av Fredrik1976 »

Beställd bil med vita säten..;)
Tack för alla insikter!!
Användarvisningsbild
zelest
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 25 sep 2021 09:20
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Vita säten

Inlägg av zelest »

Haha, ber om ursäkt för off-topic, men läste "Vita sälen" och tänkte att det var ett smeknamn för en vit Model Y. :lol:
M3LR21 - Mörk Interiör - Midnight Silver - 19" - Dragkrok
Skriv svar