MY störst i sin klass?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: MY störst i sin klass?

Inlägg av Aida »

neptune skrev:
backe skrev:
Mäter dom på något eget sätt? Ioniq 5 fick plats med 11 bananlådor (Tesla Jörn)mot MYs 10? Då är den på 527 liter? Jag vet att bananlådor inte säger allt, men om det är 65% större så borde det visa sig i bananlådor också kan jag tycka?
Observera att när Björn Nyland gjorde bananbox-testet på Ioniq 5 så flyttade han fram baksätet på bilen ganska långt, så att en normallång person i princip inte kunde sitta där. Därmed blev det mer plats för lådor där bak.

Det är förvisso bra att Ioniq 5 har denna möjlighet med justerbart baksäte, men man ska komma ihåg att man inte kan få in 11 bananlåder och har ett normalstort baksäte samtidigt - det är antingen eller som gäller.

Detta förklarar förstås inte hela skillnaden, men det är en delförklaring.
Jag är 185 cm lång och fick utan problem plats bakom mig själv när baksätet i I5 var längst fram. Var benplats ungefär som i en Golf. Emellertid är bakdörrarna så långa så det är svårt att ta sig in och ut ur baksätet när sätet är så långt fram när bilen står i en vanlig parkeringsficka eftersom dörren måste öppnas fullt.

När baksätet fälls så har det ingen betydelse för hur sätet står eftersom de lådorna annars fått plats framför sätet (jag vet att det inte var den siffran du kommenterade).

För övrigt tycket jag det är drygt att I5 har så pass lutande låg bakända (lutningen börjar redan vid ovankant bakljusen). Det förstör utseendet, ger sämre luftmotstånd och avsevärt mindre bagageutrymme.

Å andra sidan tycker jag att MY har alltför hög bakända med obefintlig bakåtsikt.

Lagom är bäst (hörde jag Enyaq och ID4???)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: MY störst i sin klass?

Inlägg av taliz »

Aida skrev:
Å andra sidan tycker jag att MY har alltför hög bakända med obefintlig bakåtsikt.

Lagom är bäst (hörde jag Enyaq och ID4???)
När jag backar med min ID4 så tittar jag på skärmen samt sidospeglarna. Samma i alla moderna bilar typ. Inget problem IMO.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: MY störst i sin klass?

Inlägg av vigge50 »

Peter Andersson skrev:
My US 7 seater MY has a payload of 1157lbs.
1157lbs=525kg
Och vad är källan till det? I USA så har de förvisso börjar leverera 7-sätes så där skulle det kunna komma ifrån men vi vet redan att den registrerade lastkapaciten i USA och Europa är olika vilket gör den ointressant. Eller kommer den från ett europeiskt land?
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 603
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: MY störst i sin klass?

Inlägg av flamman »

vigge50 skrev:
Peter Andersson skrev:
My US 7 seater MY has a payload of 1157lbs.
1157lbs=525kg
Och vad är källan till det? I USA så har de förvisso börjar leverera 7-sätes så där skulle det kunna komma ifrån men vi vet redan att den registrerade lastkapaciten i USA och Europa är olika vilket gör den ointressant. Eller kommer den från ett europeiskt land?
Det gäller USA-tillverkade Model Y för USA-marknaden. Mer info/källa här:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ad.238008/

Som jag fattat det är det samma siffror (för lastmängd) som står innanför dörren på en Model Y såld i Sverige. Dock så står det annan siffra i reg-beviset.

Tråden går att tolka det som i USA infördes en ny ”konstruktion” med högre last-kapacitet i samband med att 7-sätes släpptes som även påverkade lastvikt för 5-sätes-versionen. Ska man gissa så bygger Model Y från Kina på ursprungliga konstruktionen för Model Y.
Men ingen vet ju hur det kommer se ut för en eventuell 7-sätes från Kina eller Berlin (som ju lär vara den som säljs i Europa) eller hur för den delen vilken lastkapacitet Model Y från Berlin kommer ha. Det enda vi vet är att 5-sätes från Kina har låg lastkapacitet och att det inte finns något tecken på att 7-sätes kommer komma från Kina (snarare tvärtom).
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: MY störst i sin klass?

Inlägg av Maw »

525 kg i USA inkluderar föraren så det motsvarar 450 kg lastvikt i Europa. Utan att veta säkert så skulle jag gissa att det är en av de lägre lastvikterna som existerar för en så stor 7-sitsig bil. Riktigt uselt!

Jag tycker vår Skoda Kodiaq som väl är ungefär lika stor som en MY har usel lastvikt men den får ändå lasta 123 kg mer så den klarar åtminstone lite packning utöver passagerarna. MY US med 7 platser klarar med 525 kg inkl förare knappast att flytta en genomsnittlig Amerikansk familj om 7 personer utan packning. :)
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 603
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: MY störst i sin klass?

Inlägg av flamman »

Maw skrev:
525 kg i USA inkluderar föraren så det motsvarar 450 kg lastvikt i Europa. Utan att veta säkert så skulle jag gissa att det är en av de lägre lastvikterna som existerar för en så stor 7-sitsig bil. Riktigt uselt!

Jag tycker vår Skoda Kodiaq som väl är ungefär lika stor som en MY har usel lastvikt men den får ändå lasta 123 kg mer så den klarar åtminstone lite packning utöver passagerarna. MY US med 7 platser klarar med 525 kg inkl förare knappast att flytta en genomsnittlig Amerikansk familj om 7 personer utan packning. :)
Var tvungen att kolla och vår Ford S-max med 7-säten (2 uppfällbara) har lastvikt på 580kg. Den är ungefär samma storlek som en Model Y. Ska bli intressant att se vad Model Y från Berlin får för lastvikt.
Frågan är vad andra elbilar med 7-säten har för lastvikt (finns ju än så länge inte så många eller ens några 7-sätes alternativ om ens några..)
Har du förresten koll på vad det står för lastvikt på klisterlappen i dörren på en Model Y 5-sätes från Kina som levereras nu i Sverige?
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: MY störst i sin klass?

Inlägg av Lessmog »

flamman skrev:
Maw skrev:
525 kg i USA inkluderar föraren så det motsvarar 450 kg lastvikt i Europa. Utan att veta säkert så skulle jag gissa att det är en av de lägre lastvikterna som existerar för en så stor 7-sitsig bil. Riktigt uselt!

Jag tycker vår Skoda Kodiaq som väl är ungefär lika stor som en MY har usel lastvikt men den får ändå lasta 123 kg mer så den klarar åtminstone lite packning utöver passagerarna. MY US med 7 platser klarar med 525 kg inkl förare knappast att flytta en genomsnittlig Amerikansk familj om 7 personer utan packning. :)
Var tvungen att kolla och vår Ford S-max med 7-säten (2 uppfällbara) har lastvikt på 580kg. Den är ungefär samma storlek som en Model Y. Ska bli intressant att se vad Model Y från Berlin får för lastvikt.
Frågan är vad andra elbilar med 7-säten har för lastvikt (finns ju än så länge inte så många eller ens några 7-sätes alternativ om ens några..)
Har du förresten koll på vad det står för lastvikt på klisterlappen i dörren på en Model Y 5-sätes från Kina som levereras nu i Sverige?
Se här:
Maxlast MY.jpg

(416 kg)
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 603
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: MY störst i sin klass?

Inlägg av flamman »

416kg på klisterlappen är åtminstone högre än 375kg som det var för de första 5-sätes från/i USA… :D
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: MY störst i sin klass?

Inlägg av Zalman3 »

5 sätes MY har tydligen fått 525 kg lastvikt nu i USA.
2021 MY LR Load Limits 525kg.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: MY störst i sin klass?

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:
5 sätes MY har tydligen fått 525 kg lastvikt nu i USA.
2021 MY LR Load Limits 525kg.jpg
525 inkl förare väl?

Så 450 kg utöver föraren, men klart bättre än tidigare. Bra jobbat!
Användarvisningsbild
Rorspjell
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 06 jul 2020 08:25
Ort: Billesholm

Re: MY störst i sin klass?

Inlägg av Rorspjell »

Någon som lyckats få fram någon info om de som levereras nu från Kina ännu gällande lastvikt? Står i valet och kvalet att klicka hem en Y och sälja min M3P…
Vit Model 3 Performance tillverkad 2020-07, svart klädsel, 20" Performance-fälgar med PS4S däck, svart klädsel, VIN 752xx
MSM Model Y Performance beställd
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: MY störst i sin klass?

Inlägg av mikebike »

Rorspjell skrev:
Någon som lyckats få fram någon info om de som levereras nu från Kina ännu gällande lastvikt? Står i valet och kvalet att klicka hem en Y och sälja min M3P…
Det är nog bara någon vecka tills de första i Q4 börjar levereras.
Då får vi se vilken lastvikt, batterityp och eventuellt insynsskydd de kommer med.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
raven1976
Inlägg: 57
Blev medlem: 07 sep 2021 08:41

Re: MY störst i sin klass?

Inlägg av raven1976 »

mikebike skrev:
Rorspjell skrev:
Någon som lyckats få fram någon info om de som levereras nu från Kina ännu gällande lastvikt? Står i valet och kvalet att klicka hem en Y och sälja min M3P…
Det är nog bara någon vecka tills de första i Q4 börjar levereras.
Då får vi se vilken lastvikt, batterityp och eventuellt insynsskydd de kommer med.
Jag har fått regnr på min. Kollar jag i fordonsregistret står det:
vikt.PNG
Användarvisningsbild
Jahapp
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 okt 2021 20:37

Re: MY störst i sin klass?

Inlägg av Jahapp »

raven1976 skrev:
mikebike skrev:
Rorspjell skrev:
Någon som lyckats få fram någon info om de som levereras nu från Kina ännu gällande lastvikt? Står i valet och kvalet att klicka hem en Y och sälja min M3P…
Det är nog bara någon vecka tills de första i Q4 börjar levereras.
Då får vi se vilken lastvikt, batterityp och eventuellt insynsskydd de kommer med.
Jag har fått regnr på min. Kollar jag i fordonsregistret står det:
Vart söker du för att hitta den där informationen? Inget har dykt upp på biluppgifter.se för mig ännu.
raven1976
Inlägg: 57
Blev medlem: 07 sep 2021 08:41

Re: MY störst i sin klass?

Inlägg av raven1976 »

Jahapp skrev:
raven1976 skrev:
mikebike skrev:
Rorspjell skrev:
Någon som lyckats få fram någon info om de som levereras nu från Kina ännu gällande lastvikt? Står i valet och kvalet att klicka hem en Y och sälja min M3P…
Det är nog bara någon vecka tills de första i Q4 börjar levereras.
Då får vi se vilken lastvikt, batterityp och eventuellt insynsskydd de kommer med.
Jag har fått regnr på min. Kollar jag i fordonsregistret står det:
Vart söker du för att hitta den där informationen? Inget har dykt upp på biluppgifter.se för mig ännu.
Här:
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/ ... nnatFordon

Men då krävs att man har regnr tror jag. VIN tror jag inte räcker. Jag har prel. hämtning 25/11 i Umeå (enligt slutfakturan är det den 25/11, men har inte fått något sms om att boka någon tid än). På min slutfaktura står det regnr.
Användarvisningsbild
jobe83
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 15 apr 2014 09:31
Ort: Täby

Re: MY störst i sin klass?

Inlägg av jobe83 »

Ser att några har luskat fram och kollat vad det står på klisterlappen på b-stolpen vid förardörren i Model Y.
Det finns också några manualer för Model Y där det står lite andra siffror.

I slutändan är det Transportstyrelsens siffror angivna i reg-beviset som polisen kommer gå på vid ev. kontroll (aldrig varit med om det, eller hört någon som varit med om det, men det kanske förekommer?).

Men att det står lite högre siffror i några manualer eller klisterlappar här och där borde ändå betyda att det inte är farligt att lasta några extra kilo.
I Sverige är det 315kg last + 75kg förare = 390kg hos transportstyrelsen men på klisterlappen står det 415kg (occupants and cargo).

Några av de nya elbilarna har över 100kg mer i maxlast än Model Y men de klarar sig också sämre när Teknikens Värld gör sina tester med undanmanövrar (Mach-E).

Dock intressant att lastvikten ökat, även på 5-sits, i.o.m introduktionen av 7-sitsvarianten.

Lastar man tungt ofta ska man nog se sig om efter annan bil än MY, eller chansa på en MiG-version?
Ligger man på gränsen någon gång per år, som jag, kanske man kan ta risken.

Varför ska det vara så svårt att hitta en bil som "har allt"? (efter egna preferenser såklart).

Så till trådens ämne: Någon som provat att lasta (volymmässigt) och jämföra en MY och t.ex. ID4 eller Enyaq ?
Jag har bara provat Enyaq vs ID.4 (lasta fjällpackningen) Det blev knepigt oavsett, upplevde ID4 som mer rymlig, men de lastade lika bra/dåligt, alltid sjukt mycket grejer man ska ha med sig.
Har ändå klarat resan med M3 några ggr även om det är omständigt och mycket på taket.
Tesla Model 3 2019, VW ID.3 2021, Tesla Model Y 2021
Skriv svar