MY störst i sin klass?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: MY störst i sin klass?

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:
MY är rymlig.
117 liter frunk.
854 liter bagage.
Totalt 971 liter.
2.100 liter med fällt baksäte.

Because of the nature of its architecture, the Model Y offers a lot of luggage space. There’s a 117-litre frunk (or froot, or just boot, or whatever) under the bonnet and an 854-litre boot at the back, with more underfloor space than in the Model 3, because the floor is higher. There’s a cubby beneath that you would likely use for storing the charging cables.

Fold the rear seats forward and add up oddments storage – of which there’s plenty – and you end up with 2100 litres of cargo space.
https://www.autocar.co.uk/car-review/tesla/model-y
Störst men även sämst lastvikt i sin klass med kanske?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: MY störst i sin klass?

Inlägg av LarsL »

Credde skrev:
Störst men även sämst lastvikt i sin klass med kanske?
Skönt då kan hatarna sova gott. ;)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: MY störst i sin klass?

Inlägg av taliz »

Credde skrev:
taliz skrev:
backe skrev:
LarsL skrev:
backe skrev:
Mäter dom på något eget sätt? Ioniq 5 fick plats med 11 bananlådor (Tesla Jörn)mot MYs 10? Då är den på 527 liter? Jag vet att bananlådor inte säger allt, men om det är 65% större så borde det visa sig i bananlådor också kan jag tycka?
Varje mätmetod har sitt sätt att mäta. Liter tex går ju ”fylla volymen med vatten” och mäta det eller ha ”mjölkpaket” sommman försöker passa in eller kuber. Bjørn Nyland tyckte det var lite missvisande och ville använda något större som var mer som riktig pakning, enligt honom. Packar man med resväskor så är ju bananlådor bra som jämförelse men om man packar i mjuka bags så kommer du närmare ”vatten volymen”.
Visst, men har för mig att de flesta typ mäter upp till fönster eller något sånt? Kanske Tesla mäter upp till taket? Känns konstigt att det inte går in fler lådor om det skiljer så otroligt mycket i lastvolym?

Här är inte om Tesla men det verkar vara ganska vanligt att det fuskas och här med MY känns det uppenbart att det är några ugglor i mossen.


https://carup.se/nytt-test-avslojar-blu ... eutrymmet/

Tesla anger väl överhuvudtaget ingen kapacitet?
Dvs det är vad tredjepart mätt.
Men som vanligt utgås det från att Tesla "luras". :roll:

Sen är det väl så att många bilar har hatthylla, då kan det ju vara lämpligt att mäta upp till den. Y har inte det, så varför skall man då begränsa sig dit?
Tesla skriver själva 2100+ lastutrymme …
Med stolarna fällda ja. Dvs det som pratas om här, 854L, är från tredjepart.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: MY störst i sin klass?

Inlägg av dd88 »

Andra tillverkare mäter väl från insynsskyddet. Har man inget så skapar det nya möjligheter.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: MY störst i sin klass?

Inlägg av backe »

taliz skrev:
backe skrev:
LarsL skrev:
backe skrev:
Mäter dom på något eget sätt? Ioniq 5 fick plats med 11 bananlådor (Tesla Jörn)mot MYs 10? Då är den på 527 liter? Jag vet att bananlådor inte säger allt, men om det är 65% större så borde det visa sig i bananlådor också kan jag tycka?
Varje mätmetod har sitt sätt att mäta. Liter tex går ju ”fylla volymen med vatten” och mäta det eller ha ”mjölkpaket” sommman försöker passa in eller kuber. Bjørn Nyland tyckte det var lite missvisande och ville använda något större som var mer som riktig pakning, enligt honom. Packar man med resväskor så är ju bananlådor bra som jämförelse men om man packar i mjuka bags så kommer du närmare ”vatten volymen”.
Visst, men har för mig att de flesta typ mäter upp till fönster eller något sånt? Kanske Tesla mäter upp till taket? Känns konstigt att det inte går in fler lådor om det skiljer så otroligt mycket i lastvolym?

Här är inte om Tesla men det verkar vara ganska vanligt att det fuskas och här med MY känns det uppenbart att det är några ugglor i mossen.


https://carup.se/nytt-test-avslojar-blu ... eutrymmet/

Tesla anger väl överhuvudtaget ingen kapacitet?
Dvs det är vad tredjepart mätt.
Men som vanligt utgås det från att Tesla "luras". :roll:

Sen är det väl så att många bilar har hatthylla, då kan det ju vara lämpligt att mäta upp till den. Y har inte det, så varför skall man då begränsa sig dit?
Men som vanligt utgås det från att Tesla "luras".
Nu la jag med en artikel om att det är vanligt att det "luras" från andra tillverkare, så offerkoftan känns överflödig.

Däremot så kan det vara intressant som spekulant om man nu ska jämföra bilar vilket är vad tråden gjorde i början då man skrev att MY(kanske?) är störst i klassen och angav ett antal parametrar för detta. Om man då mäter helt annorlunda så blir jämförelsen ganska onödig. Nu är den säkert störst i klassen ändå men att den skulle vara 60-65% större än en bil som får in lika många bananlådor känns osannolikt enligt mig?

Men ADAC kanske har mätt MY på samma sätt som man gjorde i artikeln? Jag googlade men kan inte tyska så gick bet, någon annan kanske kan tyska och kan kolla?
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: MY störst i sin klass?

Inlägg av flipmac »

Jag är tämligen säker på att måttet på Ioniq 5 är upp till fönster och det på Model y är hela vägen plus utrymmen under golvet. När jag tittar på de båda bilarna är det både fascinerande att det går in så många bananlådor i Hyundaien och förvånande att det inte går in fler i Teslan. Det är precis som någon skrev att Björn inte fick i någon låda under golvet i model y, men han fick nästqn plats där själv. Det är ett stort utrymme. Det var också på gränsen att han nästan fick i en låda i frunken på Hyundaien. Så jag tycker det är rätt uppenbart vad som skiljer. Kolla på båda bilarna i verkligheten så får ni se vilken som passar bäst. Och jag skulle definitivt vidhålla att model y är störst i klassen.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: MY störst i sin klass?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

flipmac skrev:
Jag är tämligen säker på att måttet på Ioniq 5 är upp till fönster och det på Model y är hela vägen plus utrymmen under golvet. När jag tittar på de båda bilarna är det både fascinerande att det går in så många bananlådor i Hyundaien och förvånande att det inte går in fler i Teslan. Det är precis som någon skrev att Björn inte fick i någon låda under golvet i model y, men han fick nästqn plats där själv. Det är ett stort utrymme. Det var också på gränsen att han nästan fick i en låda i frunken på Hyundaien. Så jag tycker det är rätt uppenbart vad som skiljer. Kolla på båda bilarna i verkligheten så får ni se vilken som passar bäst. Och jag skulle definitivt vidhålla att model y är störst i klassen.
För att få in så många bananlådor i bagaget på I5 så fick han skjuta baksäten maximalt framåt. Kanske inte så man har det om man har baksätespassagerare. Men det påverkar inte resultatet med fällda säten där båda bilarna fick in 25 bananlådor, + 1 i frunken på MY. Det var inte på något sätt nära att det fick plats en bananlåda i frunken på I5. Han försökte inte ens eftersom den bara är runt 1 dm djup.

Det märkliga var att han inte la en låda under golvet på Model Y i testet med baksätet uppfällt. I testet med fällt baksäte så hade han lagt en bananlådan under golvet.

Oavsett så var slutresultatet att det bara gick in 1 bananlåda mer i MY än I5.
Model Y P
Model S P
Model S P
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: MY störst i sin klass?

Inlägg av backe »

Nicke Nyfiken skrev:
flipmac skrev:
Jag är tämligen säker på att måttet på Ioniq 5 är upp till fönster och det på Model y är hela vägen plus utrymmen under golvet. När jag tittar på de båda bilarna är det både fascinerande att det går in så många bananlådor i Hyundaien och förvånande att det inte går in fler i Teslan. Det är precis som någon skrev att Björn inte fick i någon låda under golvet i model y, men han fick nästqn plats där själv. Det är ett stort utrymme. Det var också på gränsen att han nästan fick i en låda i frunken på Hyundaien. Så jag tycker det är rätt uppenbart vad som skiljer. Kolla på båda bilarna i verkligheten så får ni se vilken som passar bäst. Och jag skulle definitivt vidhålla att model y är störst i klassen.
För att få in så många bananlådor i bagaget på I5 så fick han skjuta baksäten maximalt framåt. Kanske inte så man har det om man har baksätespassagerare. Men det påverkar inte resultatet med fällda säten där båda bilarna fick in 25 bananlådor, + 1 i frunken på MY. Det var inte på något sätt nära att det fick plats en bananlåda i frunken på I5. Han försökte inte ens eftersom den bara är runt 1 dm djup.

Det märkliga var att han inte la en låda under golvet på Model Y i testet med baksätet uppfällt. I testet med fällt baksäte så hade han lagt en bananlådan under golvet.

Oavsett så var slutresultatet att det bara gick in 1 bananlåda mer i MY än I5.

Det är det jag menar, Tesla uppger mer än 500 liter mer bagageutrymme än Ioniq 5(med fällda säten), men i verkligheten så får den inte plats med så mycket mer?

Det skulle vara bra om det fanns en standard så vi kan använda oss av siffrorna när vi ska jämföra specs mellan olika bilar.
Användarvisningsbild
Smygisen
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 05 jul 2021 20:17

Re: MY störst i sin klass?

Inlägg av Smygisen »

dd88 skrev:
Andra tillverkare mäter väl från insynsskyddet. Har man inget så skapar det nya möjligheter.
Man mäter från underkant på rutorna i bagaget, oavsett om det finnsinsynskydd eller inte. Men hur Tesla mäter vet jag inte
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: MY störst i sin klass?

Inlägg av Credde »

LarsL skrev:
Credde skrev:
Störst men även sämst lastvikt i sin klass med kanske?
Skönt då kan hatarna sova gott. ;)
Har väl inget med hatarna att göra, det är väl verkligheten. Synd om, man har störst utrymme men kanske inte kan använda det hela med tanke på lastvikten.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Crius
Inlägg: 61
Blev medlem: 24 feb 2021 10:45

Re: MY störst i sin klass?

Inlägg av Crius »

Det finns olika standarder för att mäta bagage volym. Tyska VDA är vanligast i Europa, då använder man block om 20x10x5cm och upp till ryggstödet på kombi/hatchback. I USA använder man ofta SAE som finns i en variant för sedaner och en annan för kombi/suv.

T.ex. en Volvo V70 har 575 liter enligt VDA och 944 liter enligt SAE.

Jag har aldrig sett att Tesla har nämnt VDA någon gång.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: MY störst i sin klass?

Inlägg av backe »

Crius skrev:
Det finns olika standarder för att mäta bagage volym. Tyska VDA är vanligast i Europa, då använder man block om 20x10x5cm och upp till ryggstödet på kombi/hatchback. I USA använder man ofta SAE som finns i en variant för sedaner och en annan för kombi/suv.

T.ex. en Volvo V70 har 575 liter enligt VDA och 944 liter enligt SAE.

Jag har aldrig sett att Tesla har nämnt VDA någon gång.

Ok, då är det mindre bagageutrymme i en MY än en V70 då.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: MY störst i sin klass?

Inlägg av Lessmog »

Sicken jädrans tur att det inte bara finns en standard. På alla områden.
https://m.xkcd.com/927/
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: MY störst i sin klass?

Inlägg av Peter Andersson »

My US 7 seater MY has a payload of 1157lbs.
1157lbs=525kg
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: MY störst i sin klass?

Inlägg av Mickep »

Oavsett så hamnar den väldigt högt på de flesta listor.
Sedan kanske andra saker är viktiga. Men bra utrymme är alltid imponerande (moderna bilar tycker jag har blivit sämre, ett minimikrav borde vara att hjulen borde gå in i bagageutrymmet)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: MY störst i sin klass?

Inlägg av taliz »

Mickep skrev:
Oavsett så hamnar den väldigt högt på de flesta listor.
Sedan kanske andra saker är viktiga. Men bra utrymme är alltid imponerande (moderna bilar tycker jag har blivit sämre, ett minimikrav borde vara att hjulen borde gå in i bagageutrymmet)
Folk med nya dyra bilar och stora hjul besvärar sig sällan med att hantera dem. Det sköter däckhotellet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
neptune
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 nov 2014 22:05
Ort: Stockholm

Re: MY störst i sin klass?

Inlägg av neptune »

backe skrev:
Mäter dom på något eget sätt? Ioniq 5 fick plats med 11 bananlådor (Tesla Jörn)mot MYs 10? Då är den på 527 liter? Jag vet att bananlådor inte säger allt, men om det är 65% större så borde det visa sig i bananlådor också kan jag tycka?
Observera att när Björn Nyland gjorde bananbox-testet på Ioniq 5 så flyttade han fram baksätet på bilen ganska långt, så att en normallång person i princip inte kunde sitta där. Därmed blev det mer plats för lådor där bak.

Det är förvisso bra att Ioniq 5 har denna möjlighet med justerbart baksäte, men man ska komma ihåg att man inte kan få in 11 bananlåder och har ett normalstort baksäte samtidigt - det är antingen eller som gäller.

Detta förklarar förstås inte hela skillnaden, men det är en delförklaring.
Model S P100D 2017
Model 3 P 2021
Model Y LR 2022
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: MY störst i sin klass?

Inlägg av backe »

neptune skrev:
backe skrev:
Mäter dom på något eget sätt? Ioniq 5 fick plats med 11 bananlådor (Tesla Jörn)mot MYs 10? Då är den på 527 liter? Jag vet att bananlådor inte säger allt, men om det är 65% större så borde det visa sig i bananlådor också kan jag tycka?
Observera att när Björn Nyland gjorde bananbox-testet på Ioniq 5 så flyttade han fram baksätet på bilen ganska långt, så att en normallång person i princip inte kunde sitta där. Därmed blev det mer plats för lådor där bak.

Det är förvisso bra att Ioniq 5 har denna möjlighet med justerbart baksäte, men man ska komma ihåg att man inte kan få in 11 bananlåder och har ett normalstort baksäte samtidigt - det är antingen eller som gäller.

Detta förklarar förstås inte hela skillnaden, men det är en delförklaring.
Det är väl lika många lådor som i Enyaq, trots att skillnaden är ungefär lika stor i liter, så skillnaden är nog mest att man mäter olika.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: MY störst i sin klass?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

neptune skrev:
Observera att när Björn Nyland gjorde bananbox-testet på Ioniq 5 så flyttade han fram baksätet på bilen ganska långt, så att en normallång person i princip inte kunde sitta där. Därmed blev det mer plats för lådor där bak.

Det är förvisso bra att Ioniq 5 har denna möjlighet med justerbart baksäte, men man ska komma ihåg att man inte kan få in 11 bananlåder och har ett normalstort baksäte samtidigt - det är antingen eller som gäller.

Detta förklarar förstås inte hela skillnaden, men det är en delförklaring.
Tror det är någon som påpekat detta ca 10 inlägg tidigare i denna tråden. ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
Centrocampista10
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 okt 2021 17:14

Re: MY störst i sin klass?

Inlägg av Centrocampista10 »

Credde skrev:
taliz skrev:
backe skrev:
LarsL skrev:
backe skrev:
Mäter dom på något eget sätt? Ioniq 5 fick plats med 11 bananlådor (Tesla Jörn)mot MYs 10? Då är den på 527 liter? Jag vet att bananlådor inte säger allt, men om det är 65% större så borde det visa sig i bananlådor också kan jag tycka?
Varje mätmetod har sitt sätt att mäta. Liter tex går ju ”fylla volymen med vatten” och mäta det eller ha ”mjölkpaket” sommman försöker passa in eller kuber. Bjørn Nyland tyckte det var lite missvisande och ville använda något större som var mer som riktig pakning, enligt honom. Packar man med resväskor så är ju bananlådor bra som jämförelse men om man packar i mjuka bags så kommer du närmare ”vatten volymen”.
Visst, men har för mig att de flesta typ mäter upp till fönster eller något sånt? Kanske Tesla mäter upp till taket? Känns konstigt att det inte går in fler lådor om det skiljer så otroligt mycket i lastvolym?

Här är inte om Tesla men det verkar vara ganska vanligt att det fuskas och här med MY känns det uppenbart att det är några ugglor i mossen.


https://carup.se/nytt-test-avslojar-blu ... eutrymmet/

Tesla anger väl överhuvudtaget ingen kapacitet?
Dvs det är vad tredjepart mätt.
Men som vanligt utgås det från att Tesla "luras". :roll:

Sen är det väl så att många bilar har hatthylla, då kan det ju vara lämpligt att mäta upp till den. Y har inte det, så varför skall man då begränsa sig dit?
Tesla skriver själva 2100+ lastutrymme …
I användarhandboken anges officiella siffror:
Cargo.png
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: MY störst i sin klass?

Inlägg av Aida »

neptune skrev:
backe skrev:
Mäter dom på något eget sätt? Ioniq 5 fick plats med 11 bananlådor (Tesla Jörn)mot MYs 10? Då är den på 527 liter? Jag vet att bananlådor inte säger allt, men om det är 65% större så borde det visa sig i bananlådor också kan jag tycka?
Observera att när Björn Nyland gjorde bananbox-testet på Ioniq 5 så flyttade han fram baksätet på bilen ganska långt, så att en normallång person i princip inte kunde sitta där. Därmed blev det mer plats för lådor där bak.

Det är förvisso bra att Ioniq 5 har denna möjlighet med justerbart baksäte, men man ska komma ihåg att man inte kan få in 11 bananlåder och har ett normalstort baksäte samtidigt - det är antingen eller som gäller.

Detta förklarar förstås inte hela skillnaden, men det är en delförklaring.
Jag är 185 cm lång och fick utan problem plats bakom mig själv när baksätet i I5 var längst fram. Var benplats ungefär som i en Golf. Emellertid är bakdörrarna så långa så det är svårt att ta sig in och ut ur baksätet när sätet är så långt fram när bilen står i en vanlig parkeringsficka eftersom dörren måste öppnas fullt.

När baksätet fälls så har det ingen betydelse för hur sätet står eftersom de lådorna annars fått plats framför sätet (jag vet att det inte var den siffran du kommenterade).

För övrigt tycket jag det är drygt att I5 har så pass lutande låg bakända (lutningen börjar redan vid ovankant bakljusen). Det förstör utseendet, ger sämre luftmotstånd och avsevärt mindre bagageutrymme.

Å andra sidan tycker jag att MY har alltför hög bakända med obefintlig bakåtsikt.

Lagom är bäst (hörde jag Enyaq och ID4???)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: MY störst i sin klass?

Inlägg av taliz »

Aida skrev:
Å andra sidan tycker jag att MY har alltför hög bakända med obefintlig bakåtsikt.

Lagom är bäst (hörde jag Enyaq och ID4???)
När jag backar med min ID4 så tittar jag på skärmen samt sidospeglarna. Samma i alla moderna bilar typ. Inget problem IMO.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: MY störst i sin klass?

Inlägg av vigge50 »

Peter Andersson skrev:
My US 7 seater MY has a payload of 1157lbs.
1157lbs=525kg
Och vad är källan till det? I USA så har de förvisso börjar leverera 7-sätes så där skulle det kunna komma ifrån men vi vet redan att den registrerade lastkapaciten i USA och Europa är olika vilket gör den ointressant. Eller kommer den från ett europeiskt land?
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 605
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: MY störst i sin klass?

Inlägg av flamman »

vigge50 skrev:
Peter Andersson skrev:
My US 7 seater MY has a payload of 1157lbs.
1157lbs=525kg
Och vad är källan till det? I USA så har de förvisso börjar leverera 7-sätes så där skulle det kunna komma ifrån men vi vet redan att den registrerade lastkapaciten i USA och Europa är olika vilket gör den ointressant. Eller kommer den från ett europeiskt land?
Det gäller USA-tillverkade Model Y för USA-marknaden. Mer info/källa här:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ad.238008/

Som jag fattat det är det samma siffror (för lastmängd) som står innanför dörren på en Model Y såld i Sverige. Dock så står det annan siffra i reg-beviset.

Tråden går att tolka det som i USA infördes en ny ”konstruktion” med högre last-kapacitet i samband med att 7-sätes släpptes som även påverkade lastvikt för 5-sätes-versionen. Ska man gissa så bygger Model Y från Kina på ursprungliga konstruktionen för Model Y.
Men ingen vet ju hur det kommer se ut för en eventuell 7-sätes från Kina eller Berlin (som ju lär vara den som säljs i Europa) eller hur för den delen vilken lastkapacitet Model Y från Berlin kommer ha. Det enda vi vet är att 5-sätes från Kina har låg lastkapacitet och att det inte finns något tecken på att 7-sätes kommer komma från Kina (snarare tvärtom).
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: MY störst i sin klass?

Inlägg av Maw »

525 kg i USA inkluderar föraren så det motsvarar 450 kg lastvikt i Europa. Utan att veta säkert så skulle jag gissa att det är en av de lägre lastvikterna som existerar för en så stor 7-sitsig bil. Riktigt uselt!

Jag tycker vår Skoda Kodiaq som väl är ungefär lika stor som en MY har usel lastvikt men den får ändå lasta 123 kg mer så den klarar åtminstone lite packning utöver passagerarna. MY US med 7 platser klarar med 525 kg inkl förare knappast att flytta en genomsnittlig Amerikansk familj om 7 personer utan packning. :)
Skriv svar