Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av current »

Köp en MEB

Happy wife, happy life.

Har dom väl bestämt sig och det är viktigt för dom är det enklare ge med sig.

Din fru kommer inte vara glad på dig när hon måste stå med kreditkort och skrapa is från den karmlösa rutan i vinter, eller hon måste köra en kanadensisk dunk på handtaget för att det ska lossna.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av DanneLKPG »

Har ni ingenstans att boka provkörning på Model Y i närheten eller där ni kan dra på roadtrip hela familjen och göra det som en del av ett litet äventyr?
Låt henne själv få provköra också såklart. Be om att få boka två pass i rad så att ni hinner prova ordentligt. :)

Här var det tvärtom att jag och sambon var helt sålda på Model Y, tills vi provkörde och blev besvikna. Vi hade nog för höga förväntningar.
Valet blev mellan Enyaq 80x och IONIQ 5 för oss istället.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av Walker »

current skrev:
Köp en MEB

Happy wife, happy life.

Har dom väl bestämt sig och det är viktigt för dom är det enklare ge med sig.

Din fru kommer inte vara glad på dig när hon måste stå med kreditkort och skrapa is från den karmlösa rutan i vinter, eller hon måste köra en kanadensisk dunk på handtaget för att det ska lossna.
Kreditkort? Kanadensisk dunk? Kört 2 vintrar med min M3. 5 min förvärmning av kupén = aldrig varit något problem. Första vintern körde jag silikonstift på rutan, men det behövs inte.
Har du själv personlig erfarenhet av Tesla Current, eller är det av hörsägen du uttalar dig?
Senast redigerad av Walker, redigerad totalt 1 gånger.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av DanneLKPG »

current skrev:
Köp en MEB

Happy wife, happy life.

Har dom väl bestämt sig och det är viktigt för dom är det enklare ge med sig.

Din fru kommer inte vara glad på dig när hon måste stå med kreditkort och skrapa is från den karmlösa rutan i vinter, eller hon måste köra en kanadensisk dunk på handtaget för att det ska lossna.
Hört talas om förvärmning av bilen? Har karmlösa rutor på min BMW i3S och det fastnar inte alls.
Teslas handtag blir "tinade" med förvärmningen också.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av Mr S »

Tack för alla råd! Vi har vanan inne att förvärma sedan länge så det är ett icke-problem. Vi ska titta på en kollegas model y idag faktiskt. Jag uppdaterar er om hur det går.

Det hon mest tvekar på är kvalitén och långt till SC. Men nu har vi Ranger i Växjö vilket borde ta bort den ångesten. Jag upplever China MY som en stor förbättring i just kvalitén.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
tomenq
elbilist
Inlägg: 25
Blev medlem: 19 maj 2021 09:26

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av tomenq »

DanneLKPG skrev:
current skrev:
Köp en MEB

Happy wife, happy life.

Har dom väl bestämt sig och det är viktigt för dom är det enklare ge med sig.

Din fru kommer inte vara glad på dig när hon måste stå med kreditkort och skrapa is från den karmlösa rutan i vinter, eller hon måste köra en kanadensisk dunk på handtaget för att det ska lossna.
Hört talas om förvärmning av bilen? Har karmlösa rutor på min BMW i3S och det fastnar inte alls.
Teslas handtag blir "tinade" med förvärmningen också.
De karmlösa dörrarna är en av de saker som står emot en Model 3 när jag byter bil. Tycker inte det är svårt att hitta vittnesmål om problem, trots förvärmning. Bara för att just du (eller jag) inte har problem, betyder det förstås inte att det inte är många som har det.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av Credde »

Jag misstänker att det kanske är interiören som avskräcker med den centralt placerade skärmen? Andra bilar kanske verkar mer "ombonade" och inte avskalade. Sen kan det även vara rent smaken, att din fru tycker den är ful som bara den (och det kan jag köpa).

Men som alla andra säger provkör alla de olika och sen se utfallet. Annars är kommentaren från Taliz om planering av laddning vid resor spot on :)
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av DanneLKPG »

tomenq skrev:
DanneLKPG skrev:
current skrev:
Köp en MEB

Happy wife, happy life.

Har dom väl bestämt sig och det är viktigt för dom är det enklare ge med sig.

Din fru kommer inte vara glad på dig när hon måste stå med kreditkort och skrapa is från den karmlösa rutan i vinter, eller hon måste köra en kanadensisk dunk på handtaget för att det ska lossna.
Hört talas om förvärmning av bilen? Har karmlösa rutor på min BMW i3S och det fastnar inte alls.
Teslas handtag blir "tinade" med förvärmningen också.
De karmlösa dörrarna är en av de saker som står emot en Model 3 när jag byter bil. Tycker inte det är svårt att hitta vittnesmål om problem, trots förvärmning. Bara för att just du (eller jag) inte har problem, betyder det förstås inte att det inte är många som har det.
Argumentet mot karmlösa fönster bör inte vara något annat än att det är fullkomligt onödigt. Usla ljudet när man stänger dörren och sämre ljudisolering i bilen. Usch. :)
Längtar till att byta till en bil som inte har det, men inte pga någon vinterfrysning.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
jontis
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 27 sep 2021 17:43

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av jontis »

Mr S skrev:
Tack för alla råd! Vi har vanan inne att förvärma sedan länge så det är ett icke-problem. Vi ska titta på en kollegas model y idag faktiskt. Jag uppdaterar er om hur det går.

Det hon mest tvekar på är kvalitén och långt till SC. Men nu har vi Ranger i Växjö vilket borde ta bort den ångesten. Jag upplever China MY som en stor förbättring i just kvalitén.
Har ni möjlighet att ladda hemma eller på jobbet?

Jag räknar med att endast ladda på jobbet och använda SC på längre resor.
Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av Xeik »

Om ni väljer MEB så faller det väl på henne att styra upp laddning på resor osv? Det är väl en fair deal? ;)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5178
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Credde skrev:
Men som alla andra säger provkör alla de olika och sen se utfallet. Annars är kommentaren från Taliz om planering av laddning vid resor spot on :)
Det kan bita rätt bra om man gör många långresor.

En arbetskamrat som haft en Tesla i 3 år skaffade en ID3 när leasingen på Teslan gick ut. Teslan har i princip varit fruns bil och hon kör ganska ofta mellan Malmö och Dalarna där hon har sin släkt. Även om frun var nöjd med Teslan har hon aldrig varit Teslafrälst, så hon var positiv till bilbytet. Bil som bil liksom...

De skaffade en mängd kort, taggar och appar för laddning, så att hon skulle kunna åka till Dalarna. Men efter första resan till släkten var hon så förbannat arg att skilsmässan hängde i luften på riktigt. Hur kunde han utsätta henne för något så eländigt. :lol: :lol: :lol:

Nu vill hon inte höra talas om någon annan bil än Tesla. Nu väntar de på leverans av en Model Y.
Model Y P
Model S P
Model S P
current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av current »

Jepp kör Model 3, handtagen är hopplösa på vintern. California design. Gillar Tesla men vissa lösningar är inte kockrena för vårt klimat. Sen har Tesla många andra fördelar men just flush-monterade handtag och karmlösa rutor är bökigt på vintern.

Vi har en i3 också, den har också karmlösa rutor men något med designen gör att dom fungerar mycket bättre än i Teslan.

Kreditkortet använder jag för att skapa en springa i isen mellan gummi-listen i dörren och själva rutan, så rutan kan åka ner.
Senast redigerad av current, redigerad totalt 3 gång.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5178
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Nicke Nyfiken skrev:
Nu vill hon inte höra talas om någon annan bil än Tesla. Nu väntar de på leverans av en Model Y.
Själv har jag samma problem som TS.

Min fru hatar pekskärmen och vill inte ha en Tesla av den anledningen. Laddningsargumentet biter inte på henne eftersom hon aldrig gör några långkörningar på egen hand. :|
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av Tellus »

Mr S skrev:
Tack för alla råd! Vi har vanan inne att förvärma sedan länge så det är ett icke-problem. Vi ska titta på en kollegas model y idag faktiskt. Jag uppdaterar er om hur det går.

Det hon mest tvekar på är kvalitén och långt till SC. Men nu har vi Ranger i Växjö vilket borde ta bort den ångesten. Jag upplever China MY som en stor förbättring i just kvalitén.
Vilken kvalité är hon orolig för? Driftsäkerhet är bättre än på dom andra, panelgaps kvalitén är löst på kina tillverkade. Id4 är plastigare.
Hur kul är det med dom andra att bli tvingad på service en gång per år och betala och se glad ut.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av DanneLKPG »

Tellus skrev:
Mr S skrev:
Tack för alla råd! Vi har vanan inne att förvärma sedan länge så det är ett icke-problem. Vi ska titta på en kollegas model y idag faktiskt. Jag uppdaterar er om hur det går.

Det hon mest tvekar på är kvalitén och långt till SC. Men nu har vi Ranger i Växjö vilket borde ta bort den ångesten. Jag upplever China MY som en stor förbättring i just kvalitén.
Vilken kvalité är hon orolig för? Driftsäkerhet är bättre än på dom andra, panelgaps kvalitén är löst på kina tillverkade. Id4 är plastigare.
Hur kul är det med dom andra att bli tvingad på service en gång per år och betala och se glad ut.
Enyaq känns mer premium än Model Y. Dock fossilbilskänsla i interiören.
Service är vartannat år på MEB och inte varje år som du skriver.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5178
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

DanneLKPG skrev:
Service är vartannat år på MEB och inte varje år som du skriver.
Beror inte det på körsträckan? Eller kan man köra 3000 mil om året och serva med 6000 mils intervall?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av DanneLKPG »

Nicke Nyfiken skrev:
DanneLKPG skrev:
Service är vartannat år på MEB och inte varje år som du skriver.
Beror inte det på körsträckan? Eller kan man köra 3000 mil om året och serva med 6000 mils intervall?
Det är ingen milbegränsning. Du kan köra 10.000 mil på två år om du gör det.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av holden »

Vertikal integration tror jag hon nappar stenhårt på, det är ju en gammal välkänd pickup-line ;)
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av A76 »

Detta var roligaste tråden på länge! 8-)

Tjejen kör ID4 och jag MY numera, MS tidigare.
Jag gillar ID4:an, den är otippat bra. Tjejen gillar också sin ID4 men vill ändå hellre att vi tar Teslan även på korta turer när vi åker båda.

Men det här med längre resor alltså.. Det är rena döden. Bara där finns argumentet för att just nu inte välja något annat än Tesla om ni skall ha en bil. Vi som har två, ja då är ID4 ett väldigt bra val som andra bil.
Utrymmen är bättre i MY. Prestanda är bättre i MY, Tillvalen(paket) i ID4 gör att den ändå blir liite dyrare än man hoppats. Infotainment är bättre i MY, ljudet i ljudanläggningen är mycket bättre i MY. Stolarna i ID4 är bra men jag gillar ändå MY:s något bättre. (Inget slår stolarna i Saab Aeron jag hade dock)

Att inte köpa fossilbil från VAG är en självklarhet för mig med tanke på både dieselgate och kundhantering av detsamma. Men att köpa elbil av VAG tycker jag absolut är görbart. Hur man än vänder och vrider på det är de en av få stora tillverkare som gör en massiv satsning.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av wannabee »

Om Munro varit kvinna hade det kanske hjälpt att titta på några av filmerna där han tittar på ID bilarna och letar efter frunken tex. Han gillade utseendet på bilen minns jag, annars var han nog inte så nöjd.

Han brukar jämföra konstruktionen med Teslas, så lite positiva saker med Teslas bilar brukar komma upp i förbifarten
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av martinot »

current skrev:

Din fru kommer inte vara glad på dig när hon måste stå med kreditkort och skrapa is från den karmlösa rutan i vinter, eller hon måste köra en kanadensisk dunk på handtaget för att det ska lossna.
Har inte upplevt några stora problem med våra M3:or med detta på vintern. Hur ofta har du upplevt de problemen?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av martinot »

thebishop skrev:
termosen skrev:
Hur man med gott samvete kan köpa en ny bil från VAG med deras historik är utanför mitt förstånd.
Det finns nog många företag att undvika då, svårt att hålla reda på allt.

https://www.forbes.com/sites/maddieberg ... nazi-ties/

Dieselgate är ju en västanfläkt jmft med en del andra aktiviteter.

Så BMW då:

” The Quandt family, which is the largest shareholder in the German car company BMW and includes billionaire Stefan Quandt (worth $17.3 billion) and Susanne Klatten (worth $20.1 billion), also had ties to the Nazis.”
För att inte tala om att köpa bilar från Kina som idag utövar aktiv rasism, folkgruppsförtryck, tortyr och har sina egna koncentrationsläger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av martinot »

kallekula skrev:
Det är omöjligt övertala frugan. Vi har löst det så att jag kör en Model X och hon får köra vad fan hon vill.
Lite så det fungerar för oss. Nu har vi inga saker vi inte är direkt hyfsat överens om, men i grunden; jag väljer min bil och hon väljer sin bil.

Den som pröjsar väljer. Enkelt. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av tesla newbie »

Fördelar för Teslan är väl:

- Bättre krocksäkerhet
- Frunk
- Mycket bättre användargränsnitt, VW ID4:s pekskärm är sämre än vår iPad från 2015.
- Ligger plattare på vägen, kränger inte lika mycket.
- Mer responsiv i accelerationen.
- Skivbromsar runt om (trummor bak på MEB).
- Större bagageutrymme
- Autopilot
- Dog mode/camp mode
- Sentry mode
- Netflix och youtube i bilen.
- Inbyggd prutkudde :-)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!

Inlägg av Tellus »

tesla newbie skrev:
Fördelar för Teslan är väl:

- Bättre krocksäkerhet
- Frunk
- Mycket bättre användargränsnitt, VW ID4:s pekskärm är sämre än vår iPad från 2015.
- Ligger plattare på vägen, kränger inte lika mycket.
- Mer responsiv i accelerationen.
- Skivbromsar runt om (trummor bak på MEB).
- Större bagageutrymme
- Autopilot
- Dog mode/camp mode
- Sentry mode
- Netflix och youtube i bilen.
- Inbyggd prutkudde :-)
- Energi effektivare
- Inget servicekrav
- Laddnätverket
- Spel
- Dashcam
- Trådlösa uppdateringar
- Snabb smidig app
- Förvärmning vid snabbladdning
- Ranger gratis hem eller till jobb
- Gynnar ej fossiltillverkare

Ps. Har ni lagt beställning nu? så vi kan stänga denna tråd :lol:
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Skriv svar